۱۳۸۸ فروردین ۲۵, سه‌شنبه

روانشناسی شخصیت با اعداد

روانشناسی شخصیت با اعداد

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

شاید شما هم علاقه داشته باشید به روش های مختلف خودتان یا دوستانتان را مورد روانشناسی قرار دهید البته با توجه به هر نوع روانشناسی نتایج مشابهی را نیز كسب خواهید كرد كه معمولا دور از واقعیت نخواهد بود. مانند رنگی است که نوع آن و زیبایی اش برای افراد مختلف متفاوت است. به مثال زیر توجه کنید :

فرض میکنیم که شما متولد 12 خرداد 1368 هستید. خرداد، ماه سوم (3) سال است پس :

ابتدا :
1383=1368+3+12

و سپس :
15=3+8+3+1

و در پایان :
6=5+1

شماره تولد بدست آمده " 6 " است.

اکنون می توانید مشخصات آنچه را که مربوط به این شماره است را بشرح موارد زیر با شخصیت خود یا دوست مورد نظرتان مطابقت دهید.

1- خالق و مبتکر :
"یک" ها پایه و اساس زندگی هستند. همیشه عقاید جدید و بدیع دارند و این حالت در آنها طبیعی است. همیشه دوست دارند تمامی کارها و مسائل بر حول محوری که آنها می گویند و تعیین می کنند در گردش باشد و چون مبتکر هستند گاهی خود خواه می شوند. با این حال "یک" ها بشدت صادق و وفادارند و به خوبی مهارتهای سیاسی را یاد میگیرند. همیشه دوست دارند حرف اول را بزنند و غالبا رهبر و فرمانده هستند، چون عاشق این هستند که "بهترین" باشند. در استخدام خود بودن و برای خود کار کردن بزرگترین کمک به آنهاست ولی باید یاد بگیرند عقاید دیگران ممکن است بهتر باشد و باید با رویی باز آنها را نیز بشنوند.

2- پیام آور صلح :

"دو" ها سیاستمدار به دنیا می آیند! از نیاز دیگران خبر دارند و غالبا پیش از دیگران به آنها فکر می کنند. اصلا تنهایی را دوست ندارند. دوستی و همراهی با دیگران برایشان بسیار مهم است و می تواند آنها را به موفقیت در زندگی رهنمون سازد. اما از طرف دیگر، چنانچه در دوستی با کسی احساس ناراحتی کنند ترجیح می دهند تنها باشند. از آنجایی که ذاتا خجالتی هستند باید در تقویت اعتماد به نفس خود تلاش کنند و با استفاده از لحظه ها و فرصت ها آنها را از دست ندهند.

3- قلب تپنده زندگی :

"سه" ها ایده آلیست هستند، بسیار فعال، اجتماعی، جذاب، رمانتیک و بسیار بردبار و پر تحمل. خیلی کارها را با هم شروع می کنند اما همه آنها را پیگیری نمی کنند. دوست دارند که دیگران شاد باشند و برای این کار تمام تلاش خود را به کار می گیرند. بسیار محبوب، اجتماعی و ایده آلیست هستند اما باید یاد بگیرند که دنیا را از دید واقعگرایایه تری هم ببینند.

4- محافظه کار :

"چهار" ها بسیار حساس و سنتی هستند. آنها عاشق کارهای روزمره، روتین و پیرو نظم و انضباط هستند و تنها زمانی وارد عمل می شوند که دقیقا بدانند چه کاری باید انجام دهند. به سختی کار و تلاش می کنند. عاشق طبیعت و محیط خارج از خانه هستند. بسیار مقاوم و با پشتکار هستند. اما باید یاد بگیرند که انعطاف پذیری بیشتری داشته و با خود مهربانتر باشند.

5- ناهماهنگ با جماعت :

"پنج" ها جهانگرد هستند و کنجکاوی ذاتی، خطر پذیری و اشتیاق سیری ناپذیر آنها به جهان هستی و دیدن محیط اطراف خود، غالبا برایشان درد سر ساز می شود. آنها عاشق تنوع هستند و دوست ندارند مانند درخت در یک جا ثابت بمانند. تمام دنیا مدرسه آنهاست و در هر موقعیتی به دنبال یادگیری هستند. سوالات آنها هرگز تمام نمی شود. آنها به خوبی یاد گرفته اند که قبل از اقدام به عمل، تمامی جوانب کار را سنجیده و مطمئن شوند که پیش از نتیجه گیری، تمامی حقایق را مد نظر قرار داده اند.

6- رمانتیک و احساساتی :
"شش" ها ایده آلیست هستند و زمانی خوشحال می شوند که احساس مفید بودن کنند. یک رابطه خانوادگی بسیار محکم برای آنها از اهمیت ویژه ای برخوردار است. اعمالشان بر تصمیم گیری هایشان موثر است و آنها حس غریب برای مراقبت از دیگران و کمک به آنها دارند. بسیار وفادار و صادق بوده و معلمان بزرگی می شوند. عاشق هنر و موسیقی هستند. دوستانی صادق و در دوستی ثابت قدم هستند."شش" ها باید بین چیزهایی که می توانند آنها را تغییر دهند و چیزهایی که نمی توانند، تفاوت قائل شوند.

7- عاقل و خردمند :

"هفت" ها همواره جستجو گر هستند. آنها همیشه به دنبال اطلاعات پنهان و مخفی بوده و به سختی اطلاعات به دست آمده را با ارزش حقیقی آن می پذیرند. احساسات هیچ ارتباطی با تصمیم گیری های آنها ندارد. با اینکه در مورد همه چیز در زندگی سوال می کنند اما دوست ندارند مورد پرسش واقع شوند و هیچگاه کاری را ابتدا به ساکن با سرعت شروع نمی کنند و شعار آنها این است که به آرامی می توان مسابقه را برد. آنها فیلسوفهای آینده هستند؛ طالبان علم که به هر چه می خواهند می رسند و سوال بی جوابی ندارند. مرموز هستند و در دنیای خودشان زندگی می کنند و باید یاد بگیرند در این دنیا چه چیزی قابل قبول است و چه چیزی نه!

8- آدم کله گنده :

"هشت" ها حلال مشکلات هستند. اساسی و حرفه ای سراغ مشکل رفته و آن را حل می کنند. قضاوتی درست دارند و بسیار مصمم هستند و طرحها و نقشه های بزرگی دارند و دوست دارند زندگی خوبی داشته باشند. مسؤلیت افراد را بر عهده می گیرند و مردم را با هدف خاص خود می بینند. با شرایط ویژه ای این امکان را به وجود می آورند که دیگران همیشه آنها را رئیس ببینند.

9- اجرا کننده و بازیگر :

"نه" ها ذاتا هنرمند هستند. بسیار دلسوز دیگران و بخشنده بوده و آخرین پول جیب خود را نیز برای کمک به دیگران خرج میکنند. با جذابیت ذاتی شان اصلا در دوست یابی مشکلی ندارند و هیچ كـس برای آنها فرد غریبه ای به حساب نمی آید. در حالات مختلف شخصیت های متفاوتی از خود بروز می دهند و برای افرادی که اطرافشان هستند شناخت این افراد کمی دشوار به نظر می رسد . آنها شبیه بازیگرانی هستند که در موقعیت های مختلف رفتارهای متفاوتی نشان می دهند. افرادی خوش شانس هستند اما خیلی وقتها از آینده خود بیمناک و نسبت به آن هراسان هستند. آنها برای موفقیت باید به یک دوستی و عشق دو جانبه که می تواند مکملشان در زندگی باشد دست یابند.

هارپ چیست؟(تحقیقی علمی در رابطه با موضوع هارپ)


مطالب مندرج در این تحقیق بر اساس یك پروژه ی تحقیقاتی (البته به اظهار محقق غیر رسمی و بر مبنای تحقیقات شخصی) می باشد كه به بررسی پدیده HAARP که مخفف The High Frequency Active Auroral Research Program است خواهد پرداخت كه در نوع خود بسیار زیبا، خواندنی، هشداردهنده و قابل تامل است.
با توجه به مقاله ای كه از نظر خواهید گذراند و نظر به زحمات زیادی كه از طرف محقق (خانم ثریا الف) در جمع آوری و تدوین این اطلاعات كشیده شده، ضمن تشكر و قدردانی از ایشان، و با امید به دقت و مساعدتی كه در مطالعه آن بكار خواهید بست متوجه خواهید شد كه در دنیای تكنولوژی های امروز موارد ناشناخته و مبهمی وجود دارد كه تنها در شمار اسرار نظامی ابرقدرتها قرار دارد؛ و
هارپ نمونه‌ای از یكی از طرح‌های پنهانی وزارت دفاع آمریكا و پروژه مشترك نیروی هوایی، دریایی و سازمان‌ ناسای آمریكا است كه نمادی بارز از عینی شدن اندیشه‌هایی است كه برای حاكمیت بیشتر در نظر گرفته اند. چرا كه مسئولین پروژه ی هارپ تا بحال در پنهان کردن اهداف خود خیلی موفق بوده اند و هنوز هم این مبحث برای عموم مردم نه تنها ناشناخته بلكه به مثابه افسانه ای خیالی و باورنكردنی است كه در اینجا به همین مختصر اكتفا نموده و توجه شما عزیزان را به مطالعه ی مطالب ذیل كه حاصل نگارش محقق است جلب می كنم :

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org



به آسمان نگاه کنید، زلزله ها از آسمان می آیند !


مدتی است که با یک تکنولوژی استثنائی به اسم هارپ آشنا شده ام و در پیامد این آشنایی تمام اینترنت را برای منابع ایرانی در مورد این موضوع گشتم، اما به نتیجه ی خاصی نرسیدم. اگر شما در گوگل "HAARP" را جستجو کنید به هزاران هزار وب سایت برخورد خواهید کرد که در مورد HAARP نوشته اند... اما همه ی آنها به انگلیسی هستند. نهایتا ایرانی های عزیزی که با زبان انگلیسی آشنایی ندارند در مورد این مسئله ی حساس خبری نخواهند داشت، و ندانستن به این معنی است که از طریق هارپ هر آسیب و بلایی که دلشان می خواهند سر مردم دنیا بیاورند، و در اخبار ها و روزنامه ها به عنوان پدیده های طبیعی تقدیم مردم کنند و مطمئنا کسی که در مورد هارپ چیزی نمی داند خام این حرف ها خواهد شد.

حوادث طبیعی در طول میلیون ها سال طبیعی بوده اند به غیر از ده های اخیر که این حوادث برخی طبیعی و برخی دیگر از طریق تکنولوژی های پیشرفته تولید و به جان و مال مردم لطمه میزنند.
این حوادث ظاهراً طبیعی که غیر طبیعی تولید میشوند (مثل زلزله، طوفان ها، خشکسالی ها و سیل های بی شاخ و دم) را امروزه از طریق فرستادن ماکرو ویو (Microwave) از ماهواره ها و پروژه های هارپ بوجود می آورند. قابل گفتن است که زلزله را نیز میتوان از طریق انفجار بمب اتمی در چاهای عمیق نیز تولید کرد.

من به عنوان شخصی که با تحقیق هایم به دنبال حقیقت های پوشیده هستم، وظیفه ی خود می دانم که جواب هایی را که پس از مطالعه در این مورد به دست آورده ام را به زبان فارسی، همراه با عکس و فیلم در اختیار ایرانیان بگذارم.
اگر چه این مسئله یک مسئله ی جدید و در عین حال به اثبات رسیده است، ولی با این حال در مورد آن تبلیغاتی انجام نمیشود. من نیز مسئله را از لحاظ علمی به طور مطلق مطرح نخواهم کرد. آنچه را که می خوانید بیشتر جنبه ی آگاهی دارد و تحقیق بیشتر در این مورد به عهده ی شما خواهد بود.
از هر کسی که این مقاله را می خواند خواهش می کنم این مسئله را جدی بگیرد. برنامه های وحشتناک هارپ در راه است و همینطور که خواهید خواند علائم آن در ایران دیده میشود. این نوشته را بخوانید و به این بلاگ در بلاگ هایتان لینک بدهید یا حتی نوشته ی من را در بلاگ هایتان بگذارید، به دوستان ایمیل کنید، و کلا از هر طریقی که می توانید دیگران را نیز مطلع سازید، تا شاید بتوانیم جلوی عملکرد این سیستم و آن هایی که کنترلش می کنند را بگیریم.


az-soraya.blogfa.com
برای تماس با محقق مطالب اینجا را کلیک کنید


هارپ چیست؟
هارپ یک پروژه تحقیقاتی است که در ظاهر برای بررسی و تحقیق درباره لایه ی آیونوسفیر (Ionosphere) و مطالعات معادن زیر زمینی (با استفاده از امواج رادیویی
ELF/ULF/VLF) تاسیس شده است.
ولی در واقع "پروژه ای با تکنولوژی جنگ ستارگارن" بمنظور کامل کردن یک سلاح جدید پایه گذاری گردیده است.

به صدای هارپ گوش دهید
ویدئویی از عملکرد تاسیسات هارپ را تماشا کنید

( توضیح آنکه: جنگ هایی که از امواج "رادیویی"، "لیزر" و "نیروی مغناطیس" برای صدمه به نیروی مقابل استفاده کند به جنگ ستارگان معروف است و این اسم را از فیلم Star War گرفته اند)

آیونوسفیر چیست و کجاست؟
لایه ی آیونوسفیر در بالاترین لایه ی اتموسفیر (Atmosphere) قرار دارد.

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

این لایه تشعشات خطرناک ماورای بنفش و اکس ری خورشید را جذب کرده و مانند سقفی از ورود آنها به زمین جلوگیری می نماید تا زندگی بر روی کره زمین امکان پذیر گردد. همچنین به دلیل محیط الکتریکی موجود در آیونوسفیر از این لایه برای انعکاس امواج رادیوئی به اطراف زمین استفاده می شود. اگر این لایه به هر دلیلی دچار اختلال شود تاثیرات بسیار زیادی بر روی زمین گذاشته و زیستن را مختل می کند.

لایه آیونوسفیر چه ربطی به هارپ دارد؟
سیستم هارپ طوری طراحی شده است که بر روی آیونوسفیر تاثیر مستقیم داشته باشد. از نمونه های این تاثیرات قرمز و گداخته شدن و یا ذره بینی نمودن لایه را میتوان نام برد.
این سیستم در حال حاظر از یک مجموعه آنتن های مخصوص ١٨٠ برج آنتن آلومنیومی به ارتفاع ٥٠/٢٣متر تشکیل و برروی زمینی وسیعی به مساحت ٢٣٠٠٠ متر مربع در آلاسکا (Alaska) نصب گردیده است.
آنتن های هارپ با پرتاب رادیو فرکانس های بالا به آیونوسفیر می توانند ناحیه وسیعی از آیونوسفیر را گرم کرده و در نتیجه این ناحیه به تپش افتاده و در اثر آن امواج پایین و فوق پایین ELF/ULF/VLF تولید و به زمین فرستاده شوند. لازم به توضیح است که از میان تاسیسات مشابه آن در دنیا، هارپ تنها سیستمی است که عملا قادر است جهت و زاویه پرتوها را کاملا در کنترل داشته باشد و هر ناحیه از آیونوسفیر را که بخواهند هدف گیری کنند.

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org
گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

آنتن های هارپ در آلاسکا
اصولا امواج آنتن ها پس از اصابت به آیونوسفیر و بازگشت به زمین قادر اند نه تنها به عمق دریا بروند بلکه فراتر رفته و به اعماق زمین نیز وارد میشوند و عملکرد آن بمانند "رادیو ترموگرافی" (Radio Thermography) است که امروزه ژئولژیست ها برای اکتشافات مخازن مختلف شامل گاز و نفت استفاده می کنند. وقتی یک موج پایین "رادیو ترموگرافی" به داخل زمین فرستاده میشود به لایه های مختلف برخورد کرده و آن لایه ها را به لرزه می آورده و از لرزش صدایی با فرکانسی مخصوص تولید و به سطح زمین باز میگرداند و ژئولژیست ها از صدای بازگشتی قادرند مخازن زیرزمین را شناسایی کنند.
با این تفاوت که رادیو ترموگرافی سیستمی است که با قدرتی به کوچکی ٣٠ وات لایه های زیر زمینی را به لرزه درمی آورد و حال آنکه هارپ سیستم فوق العاده پیشرفته تری است که همان لایه های زمین را می تواند با استفاده از قدرتی برابر با ١,٠٠٠,٠٠٠,٠٠٠ (یک میلیارد) تا ,١٠,٠٠٠,٠٠٠,٠٠٠ (ده میلیارد) وات
بلرزاند! بدیهی است که هر چقدر قدرت امواج بیشتر میشود, تاثیراتش بر روی آیونوسفیر و اثرات ذره بینی آن بالاتر می رود. هدف از استفاده از این قدرت چیست؟

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org
گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

از نمودار فوق متوجه می شوید که آیونوسفیر گداخته شده (به رنگ قرمز دیده می شود) و سپس مثل یک قلب شروع به تپش میکند و از این تپش ها، فرکانس های فوق پایین تولید شده که پس از اصابت به زمین به داخل آن نفوذ مینماید و در توضیحات زیر مشاهده خواهید کرد که چگونه از این فرکانس فوق پایین و نیرومند، زمین زلزله و خرابی تولید میگردد !!!

برای درک چگونگی ایجاد زمین لرزه یک مثال بزنم: وقتی شخصی صحبت میکند، اول تارهای صوتی او میلرزند (مثل لرزش های ایجاد شده در آیونوسفیر). از این لرزش فرکانس صوتی تولید شده و پس از اصابت به پرده گوش شنونده، پرده گوش او را میلرزاند (مثل به لرزه در آوردن لایه های زیر زمین به سبب اصابت فرکانس های تولید شده از آیونسفیر) و سپس در گوش صدا تولید شده و شنونده آنرا به شنود.

خوب حالا که چی؟
با کمی فکر کردن می توان متوجه این شد که تکنولوژی هارپ با ویژگی معادن یابی برای پیدا کردن مخزن های گازی و نفتی ساخته نشده است! زیرا برای پیدا کردن مخازن نیاز به یک میلیارد وات نیست و یک ترموگراف برای این کار کافیست. با توجه به تاثیرات هارپ بر روی آیونوسفیر و نهایتا تاثیرات آن بر روی زمین و وضعیت آب و هوا، می باید در مورد این تکنولوژی کمی جدی تر فکر کنیم. این تغییرات شامل خشکسالی در مناطقی که تا به حال بی سابقه بوده است، بارندگی های سیل آسا در جاهایی که به خشک بودن معروف هستند، طوفان ها و سونامی ها و ساده تر از همه ایجاد زلزله را میتوان برای هارپ به شمار آورد.
ناگفته نماند که امواج بازگشتی از آیونوسفیر، پس از ورود به عمق دریا میتوانند صدمات جانی برای موجودات دریایی، به خصوص نهنگ ها و دلفین ها را در بر داشته باشند.

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

توضیحات کوتاهی در مورد برخی از کاربرد های هارپ به شرح زیراند:

١- ایجاد موج Extreme Low Frequency) ELF) با فرکانس از ١ تا ٢٠ هرتس به توسط آیونوسفیر، که با برخورد امواج هارپ تولید شده و سپس به زمین فرستاده می شود و تا اعماق ٣٥ کیلومتری زمین نفوذ نماید که پس از برخورد به لایه های مختلف زیر زمینی تولید صدا نموده و در پی آن ایجاد زلزله می نماید.
برای تعاریف "فرکانس باند" ها اینجا کلیک کنید.

٣٠ دقیقه قبل از زلزله ی سیچوان (Sichuan) در چین در سال ٢٠٠٨، واکنش گذاختگی آیونوسفیر در آسمان مشاهده میشد و در پی آن زلزله هولناک ٨ ریشتری در آنجا بوقوع پیوست !!!

جهت مشاهده فیلم کوتاهی از این گداختگی اینجا کلیک کنید

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

٢- با قابلیت تکنولوژی "ترموگرافی" می تواند کلیه اطلاعات معدن های زیر زمینی کره زمین را در اعماق کم شناسایی کند و کلیه تاسیسات زیر زمینی کشورهای دیگر را دقیقا زیر مطالعه قرار دهد.

٣- ایجاد سونامی، خشکسالی، آتش فشان، سیل ها، طوفان هایی نظیر طوفان کاترینا در نیواورلئان (New Orleans) طوفان گانو عمان.

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org
تصویری از سونامی
گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org
تصویری از سونامی

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org
طوفان کاترینا در نیواورلئان (New Orleans)

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org
طوفان گانو عمان

٤- انتقال نیروی برق از محل تاسیسات هارپ به نقطه ی دیگر از زمین و همچنین انتقال برق از زمین به ماهواره ها.

٥- ایجاد اختلال و کنترل فرکانس های نوری مغز در سطوحی به وسعت شهرها و کنترل انسانها از راه دور و ایجاد غش و تولید وهم در مغز انسانها.

٦- ایجاد اختلال در جریان برق و قطع برق شهری و اختلال در کار کامپیوتر هواپیماهای مسافربری (مقاله ای از شرکت بوئینگ (Boeing) در این رابطه بخوانید)، جت های جنگنده، کشتی ها، زیر دریایی ها و غیره.

٧- ایجاد انفجار های عظیم زیرزمینی با قدرت بمب های اتمی و بدون تولید اشعه های رادیو اکتیو (Radioactive)

٨- اختلال در عملکرد طبیعی آیونوسفیر که چرخش زمین را در کنترل دارد. احتمال بسیار میرود که درصورت دستکاری های متناوب تاثیراتی در حرکت چرخشی زمین ایجاد گردد، بدین صورت که یا چرخش را سرعت بخشیده و یا کند نماید.

٩- ایجاد دیوارهای رادیویی ضد هواپیما و ضد موشک.

می توان به راحتی گفت که همه اسلحه های جنگی معمول و متداول امروزه در مقابل با این تکنولوژی جدید کاملا متروکه به شمار میایند به گونه ای که "هارپ" میتواند با یک عملکرد کلیه کامپیوتر های یک هواپیما را از فواصل دور از کار انداخته و آنرا سقوط دهد.
با دقت متوجه میشوید هارپ استفاده های زیادی بعنوان تهدید و یا سرکار گذاشتن کشورها دارد. مثلا می خواهند به کشوری حمله کنند در این صورت برای جلوگیری از مزاحمت احتمالی کشور همسایه برای آنها زمین لرزه آورده و با سرکار گذاشتن آن کشور، برنامه های شوم خود را اجرا کنند.

در این مقاله ما فقط به نکته ١، یعنی فقط در رابطه با ایجاد زلزله توسط هارپ می نویسم


در ابتدا نگاهی می کنیم به تعداد زمین لرزه هایی که در بیست سال اخیر در ایران رخ داده اند. این اطلاعات را از وب سایت "پژوهشگاه زلزله شناسی ایران" به دست آوردم. این نمودار با توجه به تعداد زمین لرزه های بالای 3 ریشتر تهیه گردیده است.
نکته ی مورد توجه اینجاست که سیستم هارپ در سال ١٩٩٨ (١٣٧٧) تکمیل شد و این مصادف با سالیست که از آن به بعد به تعداد زمین لرزه ها در ایران اضافه شده است.

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

همان طوری که مشاهده می کنید، تعداد زمین لرزه هایی که در ایران در بیست سال اخیر آمده است رو به بالا بوده. محاسبات من اینگونه نشان میدهد که:

٧/٢٠٨ میانگین بین دهه ی ١٣٦٧-١٣٧٧

٤/٦٣٩ میانگین بین دهه ی ١٣٧٧-١٣٨٧

افزایش در دهه اخیر برابر با : ٤/٢٠٦ درصد


برای مقایسه نگاهی می کنیم به تعداد زمین لرزه های بیست سال اخیر در نیوزیلند که یکی از زلزله خیزترین کشورهای دنیا می باشد. اطلاعات را از وب سایت "جی ان اس - نیوزیلند" به دست آوردم.

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

٣/١٥٥٩٣ میانگین بین دهه ی ١٣٦٧-١٣٧٧

٢/١٥٢٠٦ میانگین بین دهه ی ١٣٧٧-١٣٨٧

کاهش در دهه اخیر برابر با : ٤٦/٢ درصد


اگر به نمودار زلزله در آلاسکا، که مجموعه ی هارپ در آن واقع است دقت کنیم متوجه افزایش بسیار غیر طبیعی را در سال ١٣٨١ مشاهده می کنیم که تعداد زمین لرزه ها به یکباره چهار برابر سال های قبل می شود. این تغییر ناگهانی شاید به دلیل آزمایشات تحقیقاتی مسئولین هارپ در این ایالت باشد. اطلاعات زیر از از وب سایت "مرکز اطلاعاتی زمین لرزه آلاسکا" به دست آمده است.

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

٩/٤٧٧٣ میانگین بین دهه ی ١٣٦٧-١٣٧٧
٤/١٨٦٥٨ میانگین بین دهه ی ١٣٧٧-١٣٨٧
افزایش در دهه اخیر برابر با : ٨/٢٩٠


.
چرا درصد زلزله ها در عمق ١٤ کیلومتر در ایران اینگونه بالا رفته اند؟
در حین جستجوها به یک عدد ویژه ای برخورد کردم که به نظرم غیر واقعی رسید. سئوالی برایم پیش آمد که چگونه اغلب زمین لرزه ها در چند سال اخیر در ایران در عمق ١٤ کیلومتر اتفاق افتاده اند؟ و وقتی نگاهی به دهه قبل انداختم متوجه شدم که عملا درصد زمین لرزه ها در این عمق یا صفر بودند و یا حد اکثر تا دو درصد

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

یاد آور می شویم: زمین لرزه های خطر ناک در لبه های "رگه گسل" یا "Fault lines" تولید میگردند.

ارگ بم ما چه شد؟
گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org
بم بعد از ٢٠٠٠ سال ایستایی؟!


در اواخر آذر ماه ١٣٨٧در اینترنت به دنبال مطالبی در مورد زلزله در ایران بودم، که به تالار گفتگو وب سایت پی سی ورلد رسیدم. در آنجا به مطلبی که شخصی با نام "عادل کهن" (adelkohan) در مورد وقوع زلزله های پی در پی بندر لنگه نوشته بود برخورد کردم که در زیر مشاهده می کنید :

من ساکن بندرلنگه هستم، شهری کوچک در کنار خلیج فارس.
دو هفته قبل زلزله زیاد میومد که کمتر از 3 ریشتر بود. این زلزله ها تا دو هفته ادامه داشتند. در موقع زلزله بعضی از قسمتهای دریا برای چند لحظه قرمز میشد و در این دو هفته ماهی ها میمردند و بعضی ها هم سوخته بودند. بعد چند روز بوی بد (مثل بوی فاضلاب) از طرف دریا به سمت شهر اومد.
در اخبار استان گفته بود که این به خاطر جلبک های سمی در دریا است (که من در این ٢٧ سالی که در بندرلنگه بودم جلبک سمی نشنیده بودم). بعد از این اعلام کرد که ماهی های بعضی مناطق استان را کسی مصرف نکند.
من یک تکه از فیلم حادثه عجیب که در دریا رخ داده می گذارم و نگاه کنید.
من خودم وقتی یک هفته زلزله پشت سر هم میکرد گفتم حتما کوه آتشفشان توی دریا است.
حالا نظر دوستان چیه...


برای دانلود این فیلم کوتاه اینجا کلیک کنید


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

تماشای این کلیپ را که کمتر از 1 دقیقه است به شما توصیه می شود.
هنگام تماشا به قرمزی روی سطح آب دقت کنید.


دلفین های ما چه شدند؟
گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

در سال ١٣٨٦ , ١٥٢ دلفین در خلیج فارس به طور غیر منتظره در دو نوبت به فاصله یک ماه مرده و به ساحل دریا کشیده شدند. دسته ی اول شامل ٧٩ دلفین و دسته دوم هم ٧٣ دلفین بود.
دلیل های مختلفی برای مرگ این دلفین ها آورده شد ولی اگر از من می پرسید هیچ کدام قانع کننده نیستند. این دلفین ها کاملا مشخص است که سوخته اند! اینکه "خودکشی" کرده اند، یا اینکه به خاطر "فعالیت های صیادی" مرده اند جوابگوی سوختگی بدن های آنها را نمیدهد!
به گزارش خبرگزاری آفتاب "علت مرگ ٧٣ دلفین دیگر كه یك ماه پس از حادثه نخست رخ داد را نیز این كارشناسان بین‌المللی در گزارش خود، عوامل طبیعی اعلام كرده‌اند كه در این گزارش هنوز عوامل طبیعی ناشناخته است و می‌تواند شوک یا استرس باشد كه در نتیجه آن یكی از دلفین‌ها به سمت ساحل آمده و مابقی نیز به دنبال آن آمده‌اند یا یكی از آن‌ها برای شكار ماهی به سمت ساحل آمده و بقیه نیز آمده‌اند و در ساحل كه شیب ملایمی دارد، گیر كرده‌اند." ٢/١٢/١٣٨٦

آیا پاسخ به سئوال مرگ دلفین ها در خیلج فارس "هارپ" نیست؟!

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

این سوختگی نیست ؟؟؟؟؟؟


هارپ (HAARP) یک پروژه ایست که مسئولین اعلام کردند برای "بررسی و تحقیق" درباره لایه ی آیونوسفیر بر پا شده است. ولی در واقع این یک سلاح پیشرفته ی جنگی جدید است که کلیه ی اسلحه های صده ی قرن بیستم را فلج می کند.
هزینه های این پروژه مشترکا از طرف نیروی هوایی آمریکا، نیروی دریایی آمریکا، آژانس تحقیقاتی پروژه های دفاعی پیشرفته ی آمریکا و دانشگاه آلاسکا است. لازم به یادآوریست که سیستم "هارپ" در کشورهای گرین لاند، نروژ، شوروی و همچنین در روی بعضی از ماهواره ها به جهت فلج کردن سیستم رادیویی هواپیماها و نهایتا سقوط آنها استفاده میگردد.


نتایج:

همانطور که گفته شد ارتعاشات رادیویی هارپ باعث سرخ شدن لایه آیونوسفیر شده و این لایه را به نوسان در می آورد.
این نوسانات به نوبه خود موجب صدا با فرکانس های پایین از ١ تا ٢٠ هرتس می شوند که فرکانس
(Extremely Low Frequency/Ultra Low Frequency ELF/ULF) نام دارند. این فرکانس ها پس از نفوذ به زمین، زمین زلزله ایجاد می کنند.
با توجه به ازدیاد درصد زلزله در سطح ایران در دهه اخیر نسبت به دهه پیشین که متجاوز به
٤/٢٠٦ % بوده است میتوان به وجود تاثیرات دیگری در ایجاد زلزله های مصنوعی پی برد، خصوصا آنکه این ازدیاد پس از آغاز فعالیت های هارپ واقع شده اند.

پیشنهادات برای پیش اخطار:

اینکه همه باید در مورد هارپ و ماهواره هایی که دارای چنین تکنولوژی هستند کاملا آگاه و مطلع باشند هیچ شکی نیست و قصد من در جمع آوری این اطلاعات صرفا به همین منظور نیز بوده است. بنابراین تقاضای ما از شما خواننده ی محترم با فروتنی چیزی جز این نیست که آنچه را که در این مقاله خوانده اید به دیگران انتقال دهید.
برای پیشگیری و دریافت پیش اخطار از این قبیل زلزله ها میتوان ایستگاهایی در حوزه های وسیع تاسیس و بکار گرفت و با اندازه گیری فرکانس صداهایی که از آسمان می آید به بروز این زلزله پی برد.
زمان دریافت پیش اخطارهای ELF بین ١٥ دقیقه تا ٣ ساعت قبل از وقوع زلزله متغیر است. زلزله ی چین 30 دقیقه پس از مشاهده ی سرخی آیونوسفیر به وقوع پیوست.
اندازه گیری فرکانسELF/ULF در جاهایی که خالی از فرکانسهای مزاحم دیگر از قبیل برق فشار قوی، فرودگاه ها، ایستگاه های رادیویی و تلفنی میباشد، انجام پذیر است.
نمونه ای از یک دستگاه ELF/ULF سنج دستی و یک دستکاه Magnetometer را در زیر مشاهده میکنید. برای اطلاعاب بیشتر بر روی آنها اشاره کنید.

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org
ELF/ULF Receivers 0.01Hz-40Hz Bell-5180-Magnetometer


پیام آخر:

تصور نکنید که همه سیل ها، خشکسالی ها و زلزله ها طبیعی اند، خیر! اول گرم شدن "جو" را به دروغ به مردم میفروشند و در اذهان جاسازی میکنند و بعد همه بلاهای شبه طبیعی را بر سر مردم آورده و اگر کسی سئوال کرد که "این همه سوانح از کجاست؟" میگویند "تقصیر از شما است که هوا را گرم می کنید!"
هدف من از جمع آوری و نوشتن این مقاله سیاسی نبوده و قصد تکرار شعارهای "مرگ بر آمریکا" را ندارم و صرفا به جهت ابراز نگرانی و نیز آگاهی به خوانندگان تهیه کرده ام.

و اما سوال من از شما:
آیا می توان نسبت به دو هفته زلزله متداوم در بندر لنگه بی اعتناء و بدون دانش بود؟
آیا این زلزله ها واقعا طبیعی است و یا به ظاهر طبیعی و عملا ساخت بشر است؟
آیا می توان به تحقیق بیشتر در این زمینه ادامه نداد؟

تقدیم به ایران، شاد و موفق باشید...


ویدیوهایی از ثریا:

چندین کلیپ ویدیویی با کیفیت خوب برای تماشا و دانلود آماده شده است که در زیر قرار دارد و دیدن آنها توصیه میشود.
در صورتیکه نیاز به کیفیت های تلویزیونی به هر منظوری داشته باشید به من ایمیل بزنید: az_soraya@rocketmail.com

هارپ در خلیج فارس و شاید جوابی به سوختن و مرگ دلفین ها؟ (حجم: 18.8 مگابایت، مدت زمان: ۴ دقیقه ۲۲ ثانیه)

نباید زلزله بم دوباره تکرار شود (حجم: 6.6 مگابایت، مدت زمان: ۱ دقیقه ۴۹ ثانیه)

نباید سونامی اندونزی دوباره تکرار شود
(حجم: 8.9 مگابایت‌، مدت زمان: ۲ دقیقه)


ویدیوها و کتاب هایی از محققان خارجی به زبان انگلیسی:

در مورد "هارپ" کتابی بنام Angels Don't Play This HAARP بتوسط Dr. Nick Begich نوشته و بر مبنای آن دو ویدیو، یکی در سال ۱۹۹۵ بنام Angels Don't Play This HAARP و ویدیوی دیگری در سال ۲۰۰۸ بنام Angels Still Don't Play This HAARP تهیه شده است.
در مورد جنگ ویتنام (Vietnam) و باران های سیل آسا و دستکاری آب و هوا به توسط آمریکا (اغلب باران های استوایی از طریق ماهواره و سمپاشی از هواپیما بر روی ابر ها ایجاد می شدند) آقای دکتر باب فیتریکاس (Dr. Bob Fitrakis) کتابی بنام Weather Modification & Full Spectrum Dominance نوشته و فیلمی از کنفرانس خود در این زمینه تهیه کرده که بخشی از آن را در کلیپ ویدیویی بنام THE MAD WHITE HOUSE WILL USE LASER WEAPONS میتوانید مشاهده کنید.
مقاله ای در مورد عملکرد هارپ در دانشگاه استانفورد (University of Stanford) به نام HAARP PROJECT تهیه شده است که فقط به جنبه تحقیقاتی هارپ نگاه می کند و به جنبه های غیر انسانی آن توجهی نشده است.
سوالی به بقاء موجودیت و در آینده ای نه چندان دور؟ به اینجا HAARP WORLDWIDE اشاره کنید.
برای پیوند های مطالعاتی امواج رادیویی زیر فرکانس ۲۲ KHz به اینجا اشاره کنید.
پارلمان شوروی به هارپ چگونه فکر میکند؟
اعتراض شرکت بوئینگ (Boeing) به هارپ را در این رابطه بخوانید.


----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

پی نوشت یک مدیر
کلیه حقوق مطالب فوق مربوط به خانم ثریا الف از وبلاگ
az-soraya.blogfa.com می باشد كه بر مبنای یك پروژه ی تحقیقاتی (شخصی و غیر رسمی) با عنوان "هارپ" تهیه شده و صرفا جهت اطلاع رسانی و آگاهی هر چه بیشتر عموم، همچنین شناخت و نگرش بیشتر هموطنان نسبت به تكنولوژیهای روز دنیا در جهت اهداف خاص، در اختیار شما عزیزان قرار گرفته است.





معرفی کتاب


CIMA Official Terminology
2005 Edition
ISBN 0 7506 6827 X
منبع: Professional Accountants Centre for Training

Knowledge Management & Creative HRM


Knowledge Management & Creative HRM
چکیده
مدیریت دانش در رابطه با گسترش، تقسیم و بکارگیری دانش و آگاهی در میان سازمان است تا امتیازات رقابتی حاصل شود. پس چگونه مدیریت منابع انسانی به مدیریت دانش مرتبط است؟ متخصصان اخیراً اعلام کرده­اند که دانش و آگاهی به افراد وابسته است و مسائل منابع انسانی مثل استخدام و انتخاب، تحصیلات و آموزش و پیشرفت، مدیریت عملکرد، پرداخت و پاداش و هم اینطور ایجاد فرهنگ یادگیری برای مدیریت دانش در یک شرکت حیاتی است

مدیریت استعداد چیست؟

چكيدهبیان دقیق معنی مدیریت استعداد مشکل است چرا که تعاریف متنوع و اصطلاحات پیچیده ای در رابطه با آن و حدس و گمان های زیادی توسط نویسندگان در خصوص طرح شده است. اصطلاحات " مدیریت استعداد یا استعداد پروری" " استراتژی استعداد"، " جانشین پروری" و " برنامه ریزی منابع انسانی" اغلب قابلیت بکارگیری بجای همدیگر را دارند. به عنوان مثال در رابطه با بیانیه هایی که در مورد مدیریت کارکنان در سازمانها ذیلاً آمده فکر کنید:.... اطمینان از اینکه شخص مناسب در موقعیت شغلی مناسب و در زمان مناسب موجود باشد.... یک تلاش سستماتیک و آگاهانه توسط یک سازمان جهت تضمین رهبری مستمر در پست های کلیدی و ترغیب افراد برای پیشرفت و
... مدیریت جهت تامین تقاضا و جریان استعداد از طریق سرمایه نیروی انسانی به عنوان نیروی محرکه که به ترتیب تعاریفی از، برنامه ریزی منابع انسانی، برنامه ریزی برای جانشینی، و مدیریت استعداد میباشد.

روش هاي پرداخت وجه در معاملات

يکي از موارد و موضوعات مهمي که در قراردادهاي تجاري منعقد بين خريدار و فروشنده بايد به وضوح مشخص گردد روش و نحوه پرداخت وجه توسط خريدار به فروشنده است. در تجارت بين الملل پرداخت وجه کالا به اشکال زير قابل اقدام است:
1- تجارت حساب باز 2- پيش پرداخت
3- وصولي 4- اعتبار اسنادي 1- تجارت حساب باز (Open account trade)
اين روش در عرف بازرگاني خارجي کشورمان با عنوان روش اماني از آن ياد مي‌گردد. اين روش پرداخت که در تجارت خارجي در مقايسه با ساير روش‌ها صددرصد به نفع خريدار است روشي است که در آن فروشنده کالا به خريدار اعتماد و اطمينان کامل دارد و از لحاظ وصول وجه کالاي ارسالي نگراني ندارد. لذا فروشنده کالا را براي خريدار ارسال مي‌دارد تا خريدار در ترخيص کالا از گمرک با مشکلي مواجه نشود. خريدار پس از ترخيص کالا و فروش آن، ارز را به ترتيبي که فروشنده تعيين نموده واريز خواهد کرد. بدين ترتيب خريدار فرصت کافي براي فروش کالا و سپس ارسال وجه آن را به فروشنده خواهد داشت.
اين روش معمولاً بين شرکت مادر و دفاتر نمايندگي آن در کشورهاي مختلف که کنترل ارزي در نظام ارزي آن حاکم نيست کاربرد دارد.
2- پيش پرداخت (Full Advance Payment)
پيش پرداخت در تجارت خارجي دقيقاً نقطة مقابل روش اماني يا حساب باز است. اين روش صددرصد به نفع فروشنده است و چنانچه در قراردادهاي تجاري از آن استفاده گردد ريسک خريدار بسيار بالا و ريسک فروشنده از نقطه نظر وصول وجه صفر مي‌باشد.
اين روش که خريدار وجه کالا را در حال به منظور تحويل کالا در آينده پرداخت مي کند در عرف تجارت کشورمان به روش بدون انتقال ارز نيز مشهور مي باشد. بديهي است اطلاق بدون انتقال ارز در اين خصوص يک غلط مصطلح است.
براي اينکه در اين روش ريسک خريدار پوشش داده شود پيشنهاد مي گردد پرداخت وجه به فروشنده منوط و موکول به دريافت ضمانت‌نامه بانکي معتبر بدون قيد و شرط شود.
3- وصول اسنادي (Collection)
اين روش تحت عنوان روش براتي نيز ياد مي شود. در اين روش فروشنده به خريدار اطمينان داشته و با ارسال کالا براي خريدار اسناد حمل و برات را نيز مستقيماً و يا از طريق بانک براي او ارسال مي‌دارد.
روش وصولي در مقايسه با پيش‌پرداخت و اعتبار اسنادي بيشتر به نفع خريدار است تا فروشنده ، هر چند اگر با روش حساب باز مقايسه شود فروشنده در وضعيت بهتري قرار دارد.
برات ممکن است نقد يا مدت‌دار (نسيه) باشد. در برات ديداري يا نقد بانک کاگزار براساس دستورات فروشنده در فرم وصول، زماني اسناد را در اختيار خريدار قرار مي‌دهد که خريدار وجه آن را پرداخت نموده باشد.
در برات مدت ‌دار بانک کارگزار وقتي اسناد را در اختيار خريدار قرار مي‌دهد که خريدار نسبت به قبولي ‌نويسي برات مدت‌دار اقدام نموده باشد.
4- اعتبار اسنادي (Documentary credit)
اعتبار اسنادي تکنيک رد و بدل نمودن پول کالاها يا خدمات براساس اسناد توسط بانک است. دو بازرگان در دو کشور دور از يکديگر که آشنايي با وضع و حال يکديگر ندارند با واسطة دو بانک يکي بانک طرف واردکننده، ديگري بانک کشور صادرکننده وارد معامله مي‌شوند و بانک‌هاي مذکور حسن جريان معامله يعني پرداخت بهاي کالاهاي خريداري شده و نيز ترتيب حمل صحيح آنها را از کشور مبدأ به کشور مقصد تضمين مي‌کنند.

نکاتي در مورد موجودي مواد


نکاتي در مورد موجودي مواد و کالا
ازانجائي که انتظار ميرود موجودي هاي کالا و مواد طي مدتي کمتر از يک سال به فروش رود يا به وجه نقد تبديل شود بنابراين اين گونه اقلام در طبقه بندي دارائيهاي جاري طبقه بندي ميگردد و بعد از حسابهاي دريافتني قرار ميگيرد و آن دسته از موجودي هاي که انتظار ميرود در سال مالي آتي مصرف شود يا به فروش برسد تحت عنوان ساير دارائيهاي جاري طبقه بندي ميشود
بهاي تمام شده کالاي آماده براي فروش عبارت از جمع بهاي تمام شده کالا در ابتداي سال و بهاي تمام شده کالاي تحصيل شده يا خريداري شده طي سال
بهاي تمام شده کالاي فروش رفته عبارت از تفاوت بين بهاي تمام شده کالاي آماده براي فروش و موجودي کالا پايان دوره مالي
مواردي که براي تعيين ارزش موجودي کالاي پايان دوره بايد انجام گيرد :
1- شناسائي و اندازه گيري اقلام تشکيل دهنده موجوديها
2- تعيين اقلامي که در بهاي تمام شده موجوديهاي مواد وکالا بايد منظور گردد( تعيين ارزش حسابداري موجوديها)
3- فرض جريان هزينه ( اقلام بهاي تمام شده ) که بايد انتخاب و بکار گرفته شود
کالاهاي خريداري شده در صورتي که مالکيت انها به خريدار انتقال يافته باشد ؛ اگر چه هنوز توسط خريدار دريافت نگرديده باشد بايد جزء موجودي کالاي خريدار منظور گردد؛ وبراي تعيين انتقال مالکيت بايد شرايط قرار داد خريد را مورد توجه قرارداد ؛ همچنين کالاي در راه و کالاي اماني نيز بايست در صورت انتقال مالکيت جزء موجوديها آورده شود
حق مالکيت از فروشنده به خريدار زماني انتقال ميابد که مخاطرات و مزاياي مالکيت و مسئوليت قانوني کالا از يک طرف معامله به طرف ديگر منتقل گردد
اصولا خريد بايست زماني ثبت گردد که مالکيت به خريدار انتقال يافته باشد ولي عملا خريد زماني در حسابها ثبت ميگردد که کالا توسط خريدار دريافت گردد زيرا تعيين زمان دقيق انتقال مالکيت در اکثر موارد مشکل ميباشد
فوب به معني تحويل کالا توسط فروشنده در بندري که در قرارداد فروش ذکر شده است در روي عرشه کشتي ميباشد ؛ خطرات و خسارات وارده کالا از زماني که کالا بارگيري شده و روي عرشه کشتي قرار ميگيرد از فروشنده به خريدار انتفال مي يابد ؛ طبق شرايط فوب هزينه هاي مربوط به بررسي کالا شامل بررسي کيفيت کالا واندازه گيري وشمارش و بسته بندي ؛ صدور پروانه و هر گونه مجوز صادرات به عهده فروشنده ميباشد و هزينه هاي کرايه حمل به عهده خريدار ميباشد بنابراين مزايا و مخاطرات پس از بارگيري روي عرشه کشتي به خريدار منتقل ميگردد.
مهمترين مراحل حسابداري موجوديهاي مواد و کالا
عبارت است از تعيين مقدار کالاهاي که بايد به عنوان موجودي منظور شود و تعيين بهاي تمام شده اين موجوديهامخارجي که وقوع انها براي تحصيل يا توليد کالا لازم است اما انتظار نميرود منافعي ازانها در اينده تحصيل شود يا مبلغ انها با اهميت نيست ؛ معمولا در محاسبات بهاي تمام شده موجودي منظور نمي­گردداين هزينه­ها هزينه هاي دوره تلقي ميگردد و از درآمد دوره جاري کسر ميشود.
به طور کلي مخارجي در بهاي تمام شده موجوديهاي مواد و کالا منظورميشود که ارتباطي مستقيم با توليد داشته باشد برخي از اين هزينه ها عبارت از
1- هزينه هاي حمل به داخل
2- تخفيفات نقدي خريد با توجه به نحوه عمل حسابداري انها
3- هزينه هاي توليد درواحدهاي توليدي و يا بهاي تمام شده در واحدهاي بازرگاني
در مواردي که هزينه حمل يک کالا مشخص است آن هزينه به بهاي تمام شده کالاي مربوط اضافه ميگردد و در مواردي که امکان مشخص نمودن هزينه هاي حمل به طور دقيق مشخص نباشد اين هزينه ها را درحسابي به نام هزينه هاي حمل به داخل، گزارش ميشود و در واحدهاي بازرگاني به عنوان يک هزينه اضافي بهاي تمام شده کالاهاي فروش رفته و در واحدهاي توليدي به عنوان يک هزينه اضافي بهاي تمام شده مواد اوليه مصرف شده ميباشد و ميبايست به نسبت مقدار کالاي فروش رفته و موجودي بين بهاي تمام شده کالاهاي فروش رفته و موجودي سرشکن شود
طبق اصل بهاي تمام شده خالص پرداخت نقدي معرف بهاي تمام شده است ولي از لحاظ تئوريک کليه تخفيفات نقدي پيشنهادي اعم از اينکه استفاده شده باشد يا ازدست رفته باشده ميبايست از صورت حساب خريد (سياهه)کسر گردد ؛ در صورتي که از تخفيفات پيشنهادي استفاده نگردد بايد حسابي تحت عنوان تخفيفات از دست رفته بدهکار و به عنوان هزينه هاي مالي تلقي گردد از آنجائي که تخفيفات نقدي موجب کاهش بهاي تمام شده ميگردد بنابراين هم موجب کاهش بهاي تمام شده خريد ميگردد و هم موجب کاهش ارزش موجوديهاي کالا ميگردد
نحوه عمل تخفيفات نقدي خريد:
يا به شکل درآمد و يا به عنوان کاهش در بعاي تمام شده خريد ثبت ميگردد از لحاظ تئوريک دلايل کسر تخفيفات از بهاي تمام شده خريد قوي تر از دلايل احتساب آن به حساب درآمد ميباشد زيرا احتساب تخفيفات به حساب درآمد ممکن است اين استنباط شود که درآمد قبل از فروش تحقق يافته است معمولا عقيده بر اينست که واحد تجاري نبايست در نتيجه خريد کالا و پرداخت صورتحساب درآمد شناسائي نمايد بلکه ميبايست زمان فروش کالا درآمد شناسائي شود و دلايل تلقي تخفيفات خريد به عنوان درآمد اينست که تخفيفات نقدي خريد مشابه بهره دريافتي از فروشنده است اين دليل قانع کننده نيست و درجواب ان ميتوان گفت که خريدار در شرايطي نبوده است که به فروشنده وام يا قرض داده باشد بلکه فقط مبلغ صورتحساب را پرداخت نموده است و مبلغ پرداخت شده معرف بهاي تمام شده چنين خريدي است

۱۳۸۸ فروردین ۲۳, یکشنبه

شش سيگما چيست؟ آيا شما مي دانيد ؟

شش سيگما چيست؟ آيا شما مي دانيد ؟

آيا شما واقعا مي دانيد ، چه چيزي در سازمان تان در حال انجام است؟ اعلام اينكه دانش حلقه هاي يندوات به همان اندازه امروزه درست است كه چهار قرن پيش درست بود. درهرصنعتي و سازماني يا عملكرد روزانه اي، هنگامي كه شما نمي دانيد چه چيزي را نمي دانيد، آن براي شما گران تمام مي شود. براي بسياري از سازمان ها، هزينه هاي نقص ها وكمبودهاي در هر شيوه اي كه توليد شوند، بسيار زياد مي باشد.
داشتن عملكردهايي كه خطاها به ندرت اتفاق مي افتد، ممكن نيست به نظر مثل يك معامله بزرگ بيايد.اما هنگامي كه شما در نظر بگيريد چه تعداد خطاها ممكن است، درعملكردهاي گسترده شركت پنهان باشد، تاثير پولي بربهره وري كلي، رضايت مشتري، و قابليت سوددهي به طور دراماتيك چندبرابر مي شود. شيوه شش سيلكس سيگمابراي اداره كردن تقريبا به شما كمك مي كند وتا شناسايي كنيد چه چيزي را شما نمي دانيد وهمچنين تاكيد مي كندچه چيزي را بايد بدانيد، وبراي كاهش خطاها ودوباره كاريها كه براي شما زمان، پول ، خدمت ومشتري مي آورد در انجام دهيد. شش سيگما تعبير مي كند كه دانش براي خدمت ها به رشد تجارت كمك مي كند.


Process : هر عمل تكراري – كه در يك اجرا، ساخت يا محيط خدمات وجود دارد. روش شش سيگما اطلاعات را در ارتباط با گوناگوني خروجي هاي هر فرآيند جمع آوري مي كند. بطوري كه مي تواند بهبود داده شود واين تغييرات كاهش داده شود.

بسياري از شركتها اعتقاد دارند كه سروكار داشتن با خطاها فقط قسمتي از هزينه هاي است كه در تجارت صرف مي شود. اما شما مجبور نيستيد تااين منطق غلط را قبول كنيد، با شش سيگما، شما مي توانيد بيشتر خطاها را حذف كنيد، هزينه هايتان را كاهش دهيد، رضايت بهتري از مشتريانتان را دربافت كنيد. شش سيگما تعيين مي كند وتوضيح مي دهد: شش سيگما يك مفهوم آماري است كه يك فرآيند رادر برحسب تعداد نقض ها تعيين مي كند. با حصول شيوه هاي شش سيگما فرآيندهايتان فقط3.4 نقص درهر ميليون فرصت را وارد مي كند به عبارت ديگر، آنها تقريبا به طور كامل كار مي كنند.
Sigma : يك عنوان استاندارد شده در آمار كه انحراف معيار را نشان مي دهد ويك شاخص ميزان انحراف دريك مجموعه اندازه گيري يا يك فرآيند است. شش سگما: يك مفهوم آماري است كه فرآيند را برحسب نقص ها اندازه گيري مي كند ، در سطح شش سيگما شما 3.4 نقص درهر يك ميليون فرصت وجود دارد. شش سيگما همچنين يك فلسفه مديريتي است كه برروي حذف نقص ها از طريق عملكرد تمركز مي كند كه برفهم ، اندازه گيري وبهبود فرآيند تاكيد مي كند.
سيگما حرف يوناني يك اصطلاح در آمار است كه چيزي را تعيين مي كند كه انحراف معيار استاندارد ناميده مي شود. در استفاده تجاري اش ، آن نقص ها در دردون داده هاي يك فرايند مشخص مي كند وبه ما كمك مي كند تا بفهميم به چه فاصله اي فرايند از حدمطلوب منحرف مي شود. يك سيگما نقص ها 91462.s رادر هر ميليون فرصت نشان مي دهد، كه در يك درصدي از برون داده هاي غير ناقص در حدود 30.834% تعبير مي شود. آن به طور روشن عملكرد ناچيزي است. اگر ما عملكردهايي داشته باشيم كه در يك سطح سه سيگماي عمل كنند، اين بدان معنا است كه ما اجازه داريم تا 66807.2 خطا در هر ميليون فرصت ، با توزيع 93.319% درون داد غير معيوب داشته باشيم. اين خيلي بهتر است، اما ما هنوز پول هدر مي دهيم ومشتريان مان را نا اميد مي كنيم.
Defect: يك مشخصه اندازه گيري فرايند يا خروجي آن فرآيند است كه در محدوده پذيرفته مشتري نيست وبا مشخصات آن منطق نيست شش سيگما در باره كارهائي است كه به شما كمك مي كند كه نقص ها را حذف كند وهميشه در محدوده مورد نظر مشتري محصولات يا خدمات توليد مي كند. سطح سيگما يك فرايند برحسب تعداد نقص ها . نسبت تعداد فرصتها براي نقص محاسبه مي شود.
فرآيند شما چقدر به خوبي عمل مي كند؟ آيا آنها سه سيگما هستند؟ يا چهار سيگما؟ يا پنج سيگما؟بيشتر سازمان ها در اوپك در سطوح كيفيت سه تا چهار سيگما عمل مي كنند. اين بدان معناست كه آنها مي توانستند بالاي 25% از كل در آمدشان رايه دليل عملكردها از دست بدهند كه نقص هاي بسيار را در آورند – نقص هايي كه زمان مي برد تا اصلاح شود و همچنين مشترياني ناراضي ايجاد مي كند. آيا آن به اندازه كافي خوب است؟جواب ساده است.نه آن نيست هنگامي كه شما مي توانستيد خيلي بهتر انجام دهيد كمك كردن به شما چيزي است كه اين كتاب به شما ارائه مي دهد. عقيده كلي مديريت شش سيگما اين است كه اگر شما بتوانيد نقص ها را دريك عملكرد تعيين كنيد، شما مي توانيد به طور سازمان يافته شيوه هايي را ترتيب دهيد تا آنها را حذف كند، تايك سطح كيفيت از نقص هاي صفر را پيشنهاد دهد. بنابراين، به طور خلاصه ، شش سيگما چندين چيز است: يك پايه آماري از اندازه گيري : 3.4 نقص درهر ميليون فرصت- يك فلسفه ويك هدف: به طور نسبي كامل بودن هرچه ممكن – يك شيوه – علامت از كيفيت. شش سيگما دربافت: به ما اجازه دهيد تايك نمونه بياوريم، يك سناريوي بسيار مشابه: گم شدن اسباب در فرودگاه. بسياري از ما ناكافي از تماشا كردن چرخ وفلك چمدان را تجربه كرده ايم كه به آهستگي مي چرخد در حالي كه براي چمداني كه هرگز نمي رسد منتظر مي مانيم اين سيستم از حد مطلوب به دور است كه اما در شرايط اندازه گيري سيگما، فقط به چه فاصله؟ در شرايط كلي، ظرفيت رسيدگي به چمدان در بسياري از شركتهاي هواپيمايي سه سيگما اجرا مي شود. اين بدان معناست كه در حدود 66000 نقص براي هريك ميليون مبادله چمدان وجود دارد كه تقريبا با يك احتمال 94% همانند {برابر} است كه شما به چمدان تان خواهيد رسيد. آيا آن به اندازه كافي خوب است؟ مطمئنا نه، براي مشترياني كه چمدان هايشان درميان نقص ها وجود دارد. كاستي ها هزينه ها رابراي شركتهاي هواپيمايي افزايش مي دهد، به علت اينكه كارمندان بايد با چمدان گم شده و مسافران ناراضي سروكار داشته باشند. واين كاستي ها مي تواند به فقدان تجارت در آينده منجر شود. اگر شركت هواپيمايي در رسيدگي به چمدان ها به شش سيگما حركت مي كند، به طور روشن در شرايط هزينه هاي كمتر ومسافران راضي نتيجه مطلوب مي دهد، مسافراني كه به احتمال بسيار دو مرتبه باآن شركت هواپيمايي مسافرت خواهند كرد. همان طور كه شكل 6-6 مشخص مي كند، عملكرد در هر چيزي كمتر از سطوح شش سيگما بدان معنا است كه عملكردتان احتمالات بالاتري از كاستي ها دارد. { شكل 1-1} اين هم ممكن است مثل سه سيگما به نظر خوب ايد. بااين وجود، اگر 66.807 نقص خارج ازيك ميليون وجود داشته باشد، اين بدان معناست كه 933.193 چيز- 93.3/9% بي نقصي – به خوبي پيش مي رود. اما اگر شركت هواپيمايي به اين آمارها توجه نكند، پول ومشتري هايش رااز دست مي دهد. اين مسطح سه سيگما را از ديدگاه ديگر در نظر بگيريد. براي مشتريان ، سه سيگما عملكرد نارضايتي بسيار بالايي را نشان مي دهد. شركت هواپيمايي اساسي ترين انتظاراتشان را برطرف نكرده است – كه چمدان هايشان را در پرواز يك ني قرار دهد، تابه آنها به مقصد يكساني مسافرت كنند. بنابراين شركت هواپيمايي به احتمال زياد بسياري ازين مسافران نااميد را از دست مي دهد. سه سيگما نيز همچنين پول زيادي را هزينه مي كند. تغيير پذيري ها- زمان ، اتلاف وخطاها- در عملكرد رسيدگي به چمدان بسيار است: مسير غلط رفتن چمدان ها، فرارثي دادن مشكل، عملكردي فرارثي جستجو كردن، بازآوردن وسرانجام آوردن چمدان هاي گم شده هنگامي كه شما شكاف احتمال 6درصدي از گم شدن چمدان رادر شرايط پولي تعبير مي كنيد، هزينه بسيار اين كاستي مي تواند بيش از 6درصد كل هزينه رسيدگي به چمدان ها باشد.شايد چندميليون دلاردر هرسال اگرعملكرد مسيرچمدان هابهبود بخشيده شده بودن،ارزش ويژه براي خطا مي توانست كاهش يابد و اختصاص منابع – هم انساني وهم پولي – مي توانست به طور سودآورتري استفاده شود.
Varition : هر اختلاف كمي بين اندازه گيري يا استاندارد وانحراف ازهمين اندازه گيري يا استاندارد در خروجي هاي يك فرآيند تغييرات در خروجي ها مي تواند نتيجه تعدادي از علتها در عملكرد ها ومديريت فرآيند باشد. يك هدف مهم بهبود فرايند كاهش دادن تغييرات در خروجي ها است.
چه تعداد مشتريان مي توانستند موجب شوند تا تجارت شان از دست برود.؟ چه مقدار پول مي توانست به علت اشتباهات موجب شود تاشركت تان از دست برود؟ چرا آن به عنوان يك عملكرد رايج عادي فقط در سه سيگما يا چهار سيگما مورد قبول است، هنگامي كه با تغيير دادن شيوه اي كه شما عملكردتان را اداره مي كنيد، شما مي توانيد به شش سيگما وكل سودهاي حاصله نزديك تر شويد. شش سيگما لايه هاي تغييرپذير عملكرد – در شرايط اطلاعات – را تحت پوشش قرار نمي دهد كه شما بايد درك كنيد وكنترل كنيد تا هزينه هاي نقص وضايعات را حذف كنيد. اين يك شيوه مديريت است كه قصد رسيدن به قله كيفيت رابا اندازه گيري ، تجزيه وتحليل، بهبود وكنترل عملكردها دارد تا نقص ها را ريشه كن كند ونتايج بهتري را شكوفا كند.
تاريخچه اندكي از كيفيت: بسياري از مردم با حركت كيفيت با شش سيگما همكاري مي كنند. بنابراين دراين نقطه به نظر منطقي مي رسد تاازاين ديدگاه شروع كنيم، چقدر شش سيگما مي تواند از برنامه هاي كيفيتي كه شما ممكن است قبلا تجربه كرده باشيد، متفاوت شد؟ براي جواب دادن به اين سوال ، به ما اجازه دهيد تابه طور خلاصه تاريخچه اي از حركت كيفيت را خلاصه كنيم. هيچ دركي از حركت كيفيت نمي تواند بدون ذكر ادوارمينگ تصوري كامل شود، معروف ترين فردي كه به ژاپن در احيا كردن صنايع شان بعداز جنگ جهاني دوم كمك كرد. شيوه اش اساسا تاثير مهمي برتكامل كيفيت و برنامه هاي مداوم بهبود در سازمان هاي اطراف جهان داشت.
TQM: مديريت كيفيت جامع: يك رويكرد مديريت كه ااز زمان – عنوان يك سيستم تمركز مي كند. با تاكيد بر عناويني چون فرآيندها، آمار بهبود پيوست وتوليد محصولات وخدمات كه رضايت مشتري را افزايش مي دهد. شش سيگما يك گسترش يافته ومنظم TQM است.
خوب است تا گفته شود كه شيوه مديريت دمينگ كه از مديريت كيفيت جامع يا TQM ناشي مي شد، شيوه هزاران شركت كه عملكردشان را اداره مي كرد، تغيير داد تا اوايل سال 1980 ، ميزاني كه مديريت گروهي بر كيفيت متمركز بود، مورد اهميت بود.تجارت هاي مورد قبول TQM يك تغيير الگوي اصلي را تحت دستخوش قرار دادند، يك تغيير شكل از هرچيز فراموش شده كه قبلا در مورد تجارت مرسوم بود به ايجاد كردن خدمات وتوليدات بهتر. آنها شروع به درك كردند كه كيفيت به هزينه هاي بالا نياز ندارد بلكه به عملكردهاي پررا زمان تر ومطمئن تر نياز دارد تابردن داده هاي رها از نقص را بيرون آورد وآنها مجبور باشند بربهبود فرآيند عملكرد ورضايت مشتري متمركز باشند. TQM يك پايه ريزي بسيار عالي از ساختن بسوي سطح بعدي مديريت كيفيت است كه بوسيله شيوه شش سيگما نشان داده مي شود. اما شش سيگما بسيار دورتر از آخرين گرايش كيفيت است. به چه دليل ؟ شركت هايي كه شش سيگما را اجرا كردند به نتايج عالي چشمگيري رسيدند ويك طرح جامع و منظم رابراي عملكرد مالي بهبود بخشيده شده توسعه دادند.
نقش سيگما درموتورولا: شش سيگما عنوان يك هدف كيفيتي در آ‎غاز سال1980 درموتورولا به صورت مفهوم درآمد. دليل اينكه تكنولوژي صورت پيچيده درآمده بود وعقايد سنتي درباره سطح كيفيتي پذيرفته شده ناكافي بود. تعداد فرصت ها براي نقص ها افزايش پيدا كرده بود ودرحدمطلوب بايد افزايش پيدا مي كرد. درسال 1989 موتورولا نرخ نقص را اعلام كرد كه اين بيشتر از 304 نقص درهريك ميليون شش سيگما نبود. اين ابتكار عقايد كيفيتي در امريكا رابه مبارزه مي طلبيد ومفهوم سطح كيفيتي را تغيير داد.
شركتهاي مثل موتورلا، ابزار هاي تگزاس IBM ،‌آليد سيگنال وژنرال الكتريك به طور موفقيت آميزي شش سيگما را اجرا كردند وهزينه ها رامو به مو تابيلون ها دلار كاهش دادند. اخيرا فورد، دوپونت ، هوادسييمايي دو، ميكروسافت و واكسپرس آمريكايي كاربرروي ايجاد شيوه شش سيگما را شروع كرده اند. اما آن بيشتر از پول است. جك ولچ، CEO كه شش سيگما رادر ژنرال الكتريك شروع كرد، آن را مهمترين GE مقدماتي ناميد كه تاكنون به عهده گرفته شده است، وگفت كه شش سيگما قسمتي از رنوژنتيكي رهبري آينده مان است:
عوامل اصلي شيوه شش سيگما:شيوه شش سيگما از ابزارهاي آماري استفاده مي كند تا تعداد عوامل بسيار مهم را شناسايي كند، عواملي كه مهم ترين موضوع براي بهبود بخشيدن كيفيت فرآيند ايجاد نتايج عالي است. آن متشكل از چهار يا پنج مرحله است: تعريف كران پروژه ها، هدف ها وقابل ارايه به مشتريان دروني وبيروني.
- انداز ه گيري عملكرد كنوني فرآيند تجزيه وتحليل كردن وتعيين كردن عوامل ريشه اي نقص ها بهبود بخشيدن به فرآيند براي حذف نقص ها . كنترل كردن عملكرد فرآيند ها اين مراحل رادر بخش ، خلاصه مي كنيم . مابايد توجه كنيم كه شيوه شش سيگما ثابت نيست. شيوه ها گاهي اوقات به طور چشمگيري تغيير مي كنند. يكي از تغيير پذيري ها در مراحل عبارت است از: بعضي از شيوه ها از كل پنج مرحله ليست شده در بالا استفاده مي كنند، در حاليكه بقيه نمي توانند شامل مرحله تعريف كردن باشند.
تعداد عوامل حياتي: فاكتورهائي كه كد مستقيما رابطه اثرودليل اندازه گيري خروجي فرآيند رادر ارتباط باورودي هائي كه به آن فرآيند وارد مي شوند را توضيح مي دهند. نوعا ، اطلاعات نشان مي دهند كدشش يا عوامل كمتري براي هر فرآيندي وجود دارد كه بيشترين تاثير رابرخروجي هاي يك فرآيند دارند. فقط فاكتورها را جدا مي كنيد ، شما فهميد تنظيم اساسي راكه شما احتياج داريد اعمال كنيد تاخروجي هاي فرآيند به طور موثر وموتفي بهبود داده شوند.
متخصصين شش سيگما تشخيص داده اند كه اين شيوه نوعي نقشه جاده براي يهيود است ونمي تواند مهم باشد اگر آن را GETS. POCR,MAIC,DMAIC بناميم. نكته اين است كه اين مجموعه اي از ابراز هااست كه هدف در كمك كردن به مديران وكارمندان دارد تا عملكردهاي بسيار مهم رادرك كرده وبهبود ببخشند. شش سيگما براساس چند مفهوم اصلي است كه مادر بخش هاي بعدي تحت پوشش قرار مي دهيم. نقص – تغيير پذيري بحراني براي كيفيت – ظرفيت عملكرد طراحي براي شش سيگما . شش سيگما برنقص ها وتغييرپذيري ها متمركز است. آن باشناسايي اجزاي CTQ دريك عملكرد شروع مي شود. ظرفيت عملكرد وهدف را در استقرار آن با كاهش يا حذف تغيير پذيري ها تجزيه وتحليل مي كند. به سادگي استقرار مي شود، مديريت شش سيگما در مورد بهبود كيفيت مستقيما در نتايج مالي است. هدف شش سيگما مربوط كردن عملكردهاي دروني وكنترل سيستم ها به احتياجات مصرف كننده نهايي است. شش سيگما يك شيوه شش سيگما استفاده از عقيده من فكر مي كنم من احساس مي كنم يا من معتقدم را حذف مي كند
Process capality: سنجش آماري تغييرات ذاتي براي يك پيشامد داده شد. در فرايند با ثبات . آن معمولا عنوان عرض فرايند تعريف مي شود تغييرات نرمال كه به وسيله شش سيگما قابليت كاربرد كمي شد. تقسيم مي شود. در حالت كلي آن توانيي فرايند براي رسيدن ويژه براساس آزمايش عملكرد است. قابليت فرايند اين سوال جواب مي دهد: به اندازه فرايندتان مي تواند اجرا كند؟
شش سيگما از سازمان دهي در شيوه هاي علمي تر اتخاذ تصميم گيري به وسيله قرار دادن هرچيزي برپايه اطلاعات قابل اندازه گيري ناشي مي شود.
متمركز بربكاربردن مدام وتغيير دادن عملكردها: اولين چيز كه در مورد شش سيگما شناخته شده است اين است كه آن به آخرين رسم هاي متداول برنامه ريزي براي تثبيت كردن سازمان ها متكي نيست. آن به شيوه قديمي كار سخت متصل شده با اطلاعات واقعي وشيوه حل مشكل متكي است. آن برهر جنبه وسطح از سازمان از مسير كارگران تا مديران متوسط تا CEO – تاثيري ندارد تا افراد و فرآيندتان را تغيير شكل دهد. به عنوان اولين مرحله در تغيير شكل ، مجموعه عقيده شش سيگما شما ومردم تان را به عنوان دارايي به نسبت هزينه ها بدهي ها در نظر مي گيرد. اين درست است شما به همان مقدار دارايي در هر قطعه از تجهيزات سرمايه هستيد وشما يك سرمايه گذاري با امكان فوق العاده براي سوددهي را نشان مي دهيد. تغيير دادن ديدگاه مردم از بدهي ها به دارايي ها يا سرمايه گذاري ها براي شش سيگما اساسي است
CAUTTON: مديران غالبا تمايل دارند كه فقط به مردم در سازمانشان توجه كنند. هنگامي كه چيزي درست يا چيزي غلط اتفاق مي افتد وآنها منتظر مي مانند تايك شخص به آنها تبريك بگويد يا آنها را ملامت كند. حقيقت اين است كه در كارهائي كه از طريق فرايندهاي انجام شده بوسيله مردم عملي مي شود كه موفقيت ومشكل نتيجه اقداماتي است كه توسط نيروي انساني صورت مي گيردنه فقط يك شخص اگر شما به دقت هم مردم وفرايند توجه نمي كنند بهبود در سازمان شما اتفاق نخواهد افتاد.
زماني كه شما به دارائي ها انساني فكر مي كنيد آن به يك اندازه مهم است تاارزش اساسي پول رادر ريشه كن كردن مواد ضايع ومراحل در فرايند بفهميم ، همان طور كه اين كليدي براي بازكردن سود پنهان در سرمايه تان براي مردم است. واين همچنين جنبه ديگري از شيوه شش سيگما براي كنترل كردن است.
Seeing Emplayees sAsse : يك راه ساده وآسان براي درك مفهوم دارائي انساني اين است كه بازده سرمايه انفرادي داده است استفاده كنيم. براي مثال اگر هزينه يك كارمند 50000دلار دريك سال مي باشد وفعاليت او درآمدي در حدود 100000دلار توليد كند، كارمند هزينه هاي خود را پوشش داده است وسودي اضافه شده برآن داشته است. بنابراين بازده سرمايه ساليانه هركارمند %100 است. به كمك محاسبه بازده سرمايه كارمند شما مي توانيد برروي آنها به عنوان دارائي هايتان كه در تجارتتان سرمايه گذاري شده اند، متمركز كنيد.
باتغيير دادن شيوه شمادر فرايندها جستجو مي كنيد.‌بادرك عوامل حياتي كه باعث خطا دوباره كاري مي شوند، شما مي تواند توانايي عملكرد تان رابراي توزيع كيفيت بالاتر براي مشتريانتان وبراي هزينه هاي كمتري بهبود ببخشيد. زماني كه شما بدانيد كداميك از تعداد عوامل حياتي رابايد تمركز كرد، شما مي توانيد بهبودهايي را ايجاد كنيد كه نتايج دراماتيك را بيرون آورد. به نظر ساده مي آيد؟ آن زماني است كه ذهن تان رابرآن متوجه مي كند با قرار دادن افرادتان براي كاردر حل مشكل هاي فرايند با ابزارهاي آماري اثبات شده شما نه فقط خطاها را حذف مي كنيد، بلكه همچنين حدس نادرست در مورد اينكه چرا عملكردها نمي توانند كاركنند هم حذف مي كنيد، دومرتبه به جاي عقيده شما خودتان وافرادتان با اطلاعات كميت پذير براساس حقايق تجهيز مي كنيد. هنگامي كه شما حقايق را بدانيد شمادر موقعيتي براي ثابت كردن مشكلات به طور هميشگي هستيد وسودهاي بلند مدت بدست مي آوريد. به عبارت ديگر شما نيروي آگاهي ودانش را اعمال كرده ايد تاعملكرد را تغيير دهيد.
Elerator Talk : يك CEO ازيك شركت مهم از من سوال كرد در 30ثانيه سخنراني شش سيگما را توضيح دهيد؟ جرايم شبيه به اين بود شش سيگما يك روش حل مسائل است كه در آن از دارئي هاي انساني اطلاعات اندازه گيري وآمار براي شخص كردن عوامل حياتي براي كاهش ضايعات ونقص ها وافزايش رضايت مشتري سود وارزش سهام استفاده مي شود.
نه فقط آمار، بلكه تغييرات فرهنگي: به علت اينكه آن از اصطلاح آماري استفاده مي كند، شش سيگما به طور مداوم به عنوان يك برنامه آماري واندازه گيري دريافت مي شود. اين مورد نيست. شيوه شش سيگما در مديريت فقط از آمار به عنوان ابزاري براي توضيح دادن ومشخص كردن اطلاعات استفاده مي كند. شما برانتخاب ابزار واستفاده وتوضيح اطلاعات متمركز مي شويد تا تصميمات اتخاذ كنيد. شاغلان شش سيگما نيز از كامپيوترها ونرم افزار آماري استفاده مي كنند تااز دانش وسرعت عملكرد بهبود سودببرند. هدف نهايي ايجاد كردن شركت هاي شش سيگما است – شركت هايي كه سيستم ها وفرايندهايشان به كاملي هرچه ممكن باشند ودر بهترين سطح عملكرد شان عمل كنند.

Culture : اين موضوع باورها انتظارات راههاي عملكرد ورفتارهائي كه شخص كننده عمل متقابل نيروي انساني در هر سازماني است برمي گردد، اين موضوع درباره چگونه انجام شده چيزها در اينجا در هر سازمان است. فرهنگ دريك دوره طولاني زماني تكامل پيدا مي كنند وآن غالبا باورها ورفتارهاي مديريت كل را منعكس مي كند. زيرا كه شش سيگما برروي طريقه انجام دادن چيزها تاثير مي گذارد، اجراي موفقيت آميزي يك تغيير در فرهنگ احتياج دارد كه ممكن است اين تغيير بنيادي باشد.
براي رسيدن به اين سطح كيفيت نه فقط به آمار نياز است، بلكه به تغييرات در فرهنگ سازمان نيز لازم است. شيوه شش سيگما موشكافانه است به تعهد عميق از بالاترين سطح مديريت نياز دارد كه در كل سازمان نفوذ مي كند. آن به مقاومت براي مورد ترديد قرار دادن پايان ناپذير اعتبار عقيده هاي شركت نياز دارد وشيوه هاي متعارف چيزهايي هستند كه در اطراف اينجا انجام مي شود. آن همچيني به مفهوم فوريت يك درس از آن نياز دارد به منظور اينكه مشكلاتي را حل كند كه سودآوري ورضايت مشتري را تخمين زند، شما نياز داريد تاافراد كليدي تان رادربكار گيري فعال روش شش سيگما درگير كنيد. قهرمان وكمربندهاي سياه :شيوه هاي شش سيگما براي مديريت شامل تغيير فرهنگي مي باشد. ضرورت دراين تغيير فرهنگي بازيكنان كليدي هستند كه به عنوان قهرمان .كمربند هاي سياه شناخته شده اند، كساني كه به عنوان عاملاني براي آسان كردن اين تغيير عمل مي كنند. اين دو عنوان نقش هاي محوري در موفقيت مديريت شش سيگما ايفاء مي كنند.
Champion: يك حاير ارشد كه روش شش سيگما رادرسرتاسر شركت ومخصوصا در گروههاي كاركردي خاص ارتقاء مي بخشد قهرمان نظم وانضباط وابزارهاي شش سيگما را مي فهمد. پروژه ها را انتخاب مي كند، اهداف اندازه گيري را تعيين مي كند وبه عنوان مربي دستاور سرويس ارائه مي دهد، مانع ها رابرطرف مي كند ومنابع رادر حمايت از كمربندهاي سياه تخصيص مي دهد ودر نهايت از پروژه ها مراقبت نكند.
يك قهرمان به طور كلي از درجات بالاي مديريت انتخاب شده به عنوان يك مربي آموزگار و راهنما بكار مي روند. كه از پروژه گروهي وجايگاه منابع ضروري حمايت مي كند. يك كمربند سياه بسوي يك پروژه تعيين شده برپايه تمام وقت هدايت مي شود، شديدا برروي تعيين كردن ، مشخص كردن تجزيه وتحليل كردن، بهبودبخشيدن وكنترل عمكلردها براي رسيدن به پيامدهاي مطلوب كار مي كند كمربندهاي سياه هيچ چيز ديگري انجام نمي دهد، با تنها مسئوليت شان ريشه كن كردن تغيير پذيري وشناسائي كردن عوامل حياتي است آنها %100 از انرژي هايشان رابراي پروژه انتخاب شده اختصاص مي دهند كه به وسيله اعضاي پروژه گروهي حمايت مي شود. بنابراين چرا ورزش هاي رزمي نام گذاري شده است؟ بعه علت اينكه يك عملكرد كمربند سياه متمركز شدن برحل مشكل تمرين مهارت هاي خاص استفاده ازيك مجموعه تعيين شده ازابزار ها، و مغلوب كردن دشمن است فرآيندهايي كه برون داده هاي معيوب را بيرون مي آورند .
Black belt : فردي كه به طور تمام وقت دراين روش آموزش ديده تا نقض هاي محصول وفرايند را حل كند. تا نتايج سودآور مالي به همراه داشته باشد. يك كمربند سياه همراه باديگران برروي شش سيگما تحليل وكار مي كند تا بهبودي در كارخانه همراه داشته باشد.
نقش ها و سطوح ديگري در شش سيگما وجود دارد كه ما در بخش 5 تحت پوشش قرار مي دهيم، اما هيچ كدام به مهمي كمربند سياه نيستند. كمربندهاي سياه مردمي هستند كه تكنيك هاي شش سيگما رابراي مشكلات سازمان دهي شده بكار مي برندوبه تغيير فرهنگ سازمان كمك مي كنند تابه مداوم در رسيدن به هر جنبه بهتر عملكرد متمركز شوند، آنها نيروي دانش با مهار كردند تابه عملكرد ارتقاء يافته ، رضايت مشتري وسودآوري دست يابند كه چيزي است كه همه مي خواهند، حد متوسط نتايج پروژه بهبود كمربند سياه دريك سوددهي تقريبا 175000 $ در نتيجه نهائي است. وچون كمربندهاي سياه در چهار تاشش پروژه در سال كار مي كنند فركر كنيد چه چيزي مي تواند معني دهد هنگامي كه به وسيله تعداد پروژه هاي بالقوه در سازمان تان چندگانه شود؟ شش سيگما هيجان آور است. اما آن به استحكام توان ذهني وبالاتر از همه يك از جان گذشتگي راسخ در دنبال كردن تكامل درهر جنبه از عملكردهاي تجاري نياز دارد. زماني شما وآن را به طور كامل در برمي گيريد كه احتمالا مدت به طور كامل در چيزي كه شما مي توانيد بدست آوريد، نامحدود باشند.
شش سيگماي بكاررفته: بنابراين چطور شما مي توانيد مردم را به فرايند هايتان مربوط كنيد وبه طور عملي چيزي كه شش سيگما تعهد دارد را بكار ببريد؟ اين موضوع كتاب موجود است. اما، براي ارائه شما به يك عقيده سريع از چيزي كه در پيشاپيش قرار مي گيرد، در اينجا مثالي نشان مي دهيم تا نشان دهد كه شش سيگما چطور كار مي كند. CEO دريك توافق متنوع از 50شركت ، يا رئيس از گروه خدمات مالي را ارايه مي دهد كه كار بهبود بخشيدن درآمد خالص اش تا %10 و دست يافتن يك هدف گسترده 25درصدي رادارد. يك نوآوري بيشتر در برطرف كردن اين شرايط اين بود كه CEO، ازيك شش سيگما طرفدار مي كند. وبراين شيوه اصرار كند تا به هدف خود برسد.
Breakthrough goali : يك بهبود مهم آني وپرهيجان است. به عنوان معيار سنجش، رسيدن به هدف پيشرفت علمي يا تحريك بهبود 60تا80درصدي است.
رئيس گروه خدمات مالي سپس گزارشات مستقيم اش وكنترل كارمندان وكار بهبود بخشيدن درآمد خاص رابا هدف گسترده 25درصدي ارايه دهد تااز شيوه شش سيگما براي انجام اين كار استفاده كند به طور روشن كل مديران كارهايشان رادارند كه براي آنها تغيير يافته است. همه آنها مي فهمند كه اشتباه زيادي در عملكردهايشان وجود دانسته است ، اما آنها نمي دانستند چطور مشكلات را شناسايي كنند واين اشتباهات رابراي كاهش هزينه هايشان حذف كنند.
خدمات مالي: اجازه دهيد تابخش خدمات مالي را در نظر بگيريم كه تمركز مقدماتي تجاري اش در قرض هاست . براي پيدا كردن اينكه كداميك از عملكردها بيشترين تغيير پذيري را ايجاد مي كند، اولين مرحله پرسيدن سوال اساسي بود: چطور ما مي توانيم پول مان رابدست آوريم ؟ از آنجائيكه جواب قرض ها؛ بود مديران نياز دارند تاشيوه شش سيگما را استقرار كنند تاحقايقي در مورد دلارهايي كه از دست داده اند راكشف كنند. به طور خلاصه آنها نياز دارند تا بدانند چه چيزي را آنها نمي دانند.
Meeting stretch Targets: هدف گسترده يك مفهوم اربرآورده كردن نيازهاي اساسي وافزايش انتظارات شما است هنگامي كه شما اهداف تعريف شده رادرون وحدود درك مي كنيد، شما نياز داريد تاذهنشان رابه سمت پيشرفت انتقال دهيد منظور رسيدن فكر مي كرديد. چه اتفاق مي افتد كه شما همچنان به تلاشتان ادامه بدهيد يك هدف گسترده يك راه قوي تادرهر كسي انگيزه ايجاد كند تاكارها را بهتر انجام دهد. آن را امتحان كنيد. شما متعجب خواهيد شد كه چگونه ممكن شد چيزي كه عيرممكن به نظر مي رسيد.
همان طور كه ماقبلا گفتيم، شش سيگما با شناسايي اجزاي CTQ دريك فرآيند شروع مي شود. در بخش وام مسكوني ، مدير CTQ متري را به عنوان زمان تصويب عملكرد وام تعيين مي كند. مخصوصا او تعيين مي كند كه عملكرد بايد فقط دوروز از دريافت درخواست وقت بگيرد هرچيز ديگري نيز مي تواند يك نقض در نظر گرفته شود. بخش ويژگي رابرطرف نكرده بود، از آنجائي كه حدمتوسط تصويب وام هفت روز تمام وقت مي برد. تغيير پذيري 5روزه نقص بود. بخش پردازش وام گرج Greg درحدود 100000 وام درهر ماه را با مقدار وام 25000 دلار، آماده مي كند. بخش مقدار پول را در زمان از دست رفته در عملكرد وام ها مطلالبه نكرده بود كه برطبق ويژگي اش ، فقدان پنج روزه سود يك ماهه يا 60روز درسال را بيان مي كند. اين به مورد ارزش دوماه از پرداخت سود 25000000 دلاري را تغيير مي كند. ارايه يك ميزان سود متوسط در10درصد را حاصل مي كند، اين بدان معني است كه بخش حدود 400000 دلار رادر هرسال به علت عامل CTQ در تغيير پذيري در زمان عملكرد وام از دست مي دهد.
Critical to- quality : عناصر يك فرايند كه تاثير بسيار مهمي برخروجي هاي فرايند مي گذارند. تشخيص اين عناصر حياتي هستند كه چگونه سبب بهبود مي شوند مي توانند صورت شگفت آوري هزينه ها را كاهش بدهند وكيفيت را بالا ببرند.
زماني كه گرج عامل CTQ را شناسايي كرده او مي توانست پروژه را مشخص كند. شيوه اي كه او مي توانست اين اتلاف را با آزمايش هر مرحله فرايند وتعيين نتايج ريشه كن كند. هدف شناسايي اين بود كه چه مراحلي باعث اين تغيير پذيري زماني شده بودند. سه بخش اصلي وجود دارد كه يك پروژه شش سيگما را شروع مي دهد: يك CTQ مشتري، 2-يك هزينه واقعي كه بايك نقض همراه ايژست كه CTQ را تحت تاثير قرار مي دهد. 3- در يك چارچوب زماني خاص براي حذف كردن نقص تاCTQ متري حصول شود. اكنون كه گرج پارامترهاي پروژه اش رادارد، او مي توانست يك تيم را جمع آوري مي كند وآنها را در نقش كمربند سياه اش هدايت كند. تنها بريقيين چندعامل حياتي قرار گرفته بين عملكرد و عملكرد اصلي اش اينكه گرج وگروهش كل منابع ضروري رادريافت كند، هر مانع منتقل مي شود ومديريت بالايي در مورد پيشرفت پروژه گزارش داده مي شود، گرج يك حق مسلم در پيامد پروژه دارد: بخش اش مي توانست سوددهي كند. واو مي توانست پاداش عملكردش را بوسيله نتايج پروژه بدست آورد. ترتيب پنج مرحله اي 2سيگما از DMAIC شروع شده بود.
جادوي DMAIC : ابزار هاي آماري شش سيگما مثل جادو كار مي كنند تاچيزي را كه نمي دانيد كشف كنند. هنوز شما مجبور نيستيديك آمارشناسي باشيد تااز آنها استفاده كنيد. شما برابزارهاي انتخاب متمركز هستيد، از آنها استفاده مي كنيد واطلاعات را تجزيه وتحليل مي كنيد. وبه نرم افزار خاص اجازه مي دهيد تا محاسبات را انجام دهد. عملكرد پنج مرحله اي DMAIC كه قبلا شرح داده شد، ازيم مجموعه ابزارها استفاده مي كند ويك فيلتر منطقي است تاشما را به چند عامل حياتي كه برنتايج تان تاثير مي گذارد، هدايت كند: تعريف كردن- هدف هاي پروژه وقابل توزيع به مشتريان را تعيين كنيد دروني وبيروني. اندازه گيري كردن يك يا چند توليد يا مشخصه هاي خدمات نقشه هاي فرآيند ، ارزيابي سيستم هاي اندازه گيري وتخمين ظرفيت مسير اصلي را شناسايي كنيد. تجزيه وتحليل- تغيير پذيري هايي رابا شناسايي وآزمايش فرضيه وتجزيه وتحليل گرافيكي ارزيابي كنيد. بهبود بخشيدن روابط متغيرها رادر ميان چند عامل مهم كشف كنيد، توان هاي عملكرد رادر استقرار كنيد. كنترل كردن- توانايي در كنترل چند عامل مهم را تعيين كنيد. عملكرد سيستم هاي كنترل را بكار ببريد. به عبارت ديگر مرحله تعريف كردن هدف هايي براي پروژه سيگما استقرار مي كند، مراحل تجزيه وتحليل واندازه گيري فرايند را شرح مي دهند ومراحل بهبود وكنترل، فرايند را بهينه كرده وسپس آن را حفظ مي كند. در مرحله تعريف كردن، گرج تعريف مي كند كه هدف پروژه كاهش دادن زمان براي تصويب يك وام دوروزه بود. در مرحله اندازه گيري ، گرج شروع به نقشه ريزي عملكرد درخواست وام مي كند. او چهار منطقه اصلي را شناسايي مي كند: درخواست عملكرد را شكل مي دهد، وروال كار در بهبود آن پيش مي رود. زماني كه عملكرد طرح ريزي كامل شده بود، بخش هاي سازنده درچند برون داد در مرحله تجزيه وتحليل بيشتر شكسته شده بودند. در مورد شكل گيري در خواست وام، برون داد از كل چهار شكل اطلاعات %100 تكميل بود. آن مسير اصلي براي تعيين يك نقص را ايجاد مي كرد. برون دادهاي عملكرد ديگر كه باعث اتلاف مي شدند، چهار لايه تصويب ونقاط بررسي غير ضروري بودند. اين ممكن است به نظر كم اهميت بيايد، اما مقدار اطلاعات ثابت شده در نقطه بعدي در عملكرد رادر نظر بگيريد، وسپس آن رابا حجم وام ها تكثير كنيد، دومرتبه هزينه تصاعدي يك نقص كوچك تشديد مي شود. در مرحله بهبود، گروه رابطه برابر بين شكل درخواست وبودجه بندي وام را توسعه مي دهد وشيوه اي براي مرحله كنترل را آماده مي كند. كه تغييرات را بكار مي برد. يكي ازاين تغييرات در نرم افزار بود. اكنون كارمندان مجبورند تاهزينه برشكل را قبل از حركت به بعدي را كامل كنند: نرم افزار نمي توانست به آنها اجازه دهد تابه طرف جلو ببرند مگر اينكه آنها به اطلاعات تادرستي در اولين مرتبه رسيده باشند. گرچه به هدف هايش رسيد. با متوقف كردن دوباره كاري براساس شكل درخواست او اضافه كاري كارمندان را كاهش دا، بهره وري را افزايش داد، درخواست ها را با بودجه بندي سريع تر جبران كرد واز عهده پيشرفت هدف برآمد وبه طور ماهانه هزينه هاي عملكردي را تا 60000 دلار كاهش داد. قبل از پروژه ماهانه هزينه هاي عملكرد وام در حدود 150000 دلار بود، 60000 دلار اتلاف منتقل شد، گرچه آن رادر 90000 دلار متعادل كرد وبه يك كاهش 50% در زمان فرآيند دست يافت. و 200000 دلار ديگري در پرداخت هاي سود اضافي بدست آورد. اكنون، اين يك نتيجه مالي مهمي است. نيازبه گفتن نيست، گرچه به پاداش ها و ارتقاء در بخش رسيد. برگشت فرآيند تغيير پذيري به دلار: فرآيند تغيير پذيري درهر معامله ، بخش، وواحد تجاري وجود دارد. از ديدگاه ميكرو تا مالكرو ، بااستفاده از روش هاي شش سيگما شما اجازه داريد تا هدف ها را تعيين نكنيدوويژگي را استوار كنيد، مشخصه هاي فرآيند را تعيين كنيد وظرفيت مسير اصلي رابرآورد كنيد، تغيير پذيري را تحليل كنيد. چند عامل مهم را شناسايي كنيد؟ عملكرد را بهبود ببخشيد وچند عامل مهم را كنترل كنيد وسيستم هاي كنترل عملكرد را بكار ببريد. با استفاده از DMAIC ، شما مي توانيد سود ومازاد دلارهاي پنهان رادر سودوزيان تان حفر كنيد.
Link Six oigma Gools and company obgeccire : پروژه هاي شش سيگما به مشكلاتي كه خوبي تعريف شده اند وهدف هاي مهم عملي نياز دارد. براي شما دراين موضوع بيش ار 50 شركت %10 از درآمد خالص خود را به هدفكمي تعريف شده اند اختصاص داده اند. در آنكردن اين نتايج ناسازگار براي شركت به همراه خواهد داشت. به همان اندازه شما مي دانيد چيزي راكه در حال سنجش تان هستيد وآن را به اهداف وتز پيوند دهيد. شما بايستي وزماني ميني بر رسيدن به نتايج داشته باشيد.
شش سيگما چه چيزي نيست؟ شش سيگما برنامه كيفيت ديگري نيست. آن يك نقطه مهم است كه تاكيد مي شود. تجرات براي يك هدف وجود دارد. در سود آوري كه براي مشتري بكار مي رود. بنابراين استنباط مي شود كه هر حل مشكل ابتدايي بايد به طور يكسان عمل كند. شش سيگما از منابع تان استفاده مي كند تا مشكلات جاده وقابل شناسايي را ثابت كند. آن ارزش اش رابا اتصال پيامدها به سودوزيان تان اثبات مي كند. برنامه هاي كيفيت يك پايه ريزي اساسي در ايجاد يك مجموعه ذهني كيفيت قرار مي دهد. اما از خودتان بپرسيد آيا هرچيزي را كه تجربه كرديد. نتايج مالي خاص كثل شش سيگما ايجاد كرده است. جواب شما به احتمال زياد نه مي باشد، چون يك معيار مقدماتي براي انتخاب پروژه هاي شش سيگما برگشت دادن پول به برگه توازن تان به عنوان نتيجه تلاش هاي تمام وقت به وسيله منابع اختصاص داده شده است. شش سيگما يك تئوري نيست. آن شيوه اي از كشف چند عملكرد حياتي است كه مهمي ترين موضوع است. آن فرايندها را تعريف اندازه گيري، تحليل، بهبود وكنترل مي كند تابهبود كيفيت مستقيما به نتايج سودوزيان پيوند بخورد. شش سيگما يك تلاش پيچيده وفعال است كه ابزارهاي عملي رادركار قرار مي دهد تا نقص ها را دركل سطوح سازمان تان ريشه كن كند. آن يك تمرين تئوريكي نيست، شما نمي توانيد در مورد شش سيگما فكر كنيد، شما آن را انجام دهيد. چون موفقيت 6سيگما مستقيما به پيامدهاي پولي مربوط است، آن نتايج جهان واقعي را ايجاد مي كند، آن از مهم ترين منابع در دسترس دريك سازمان – دارايي هاي انساني اش – استفاده مي كند. اين بدان معناست كه نتايج مثبت ومحكم به طور سازگار نشان مي دهد كه هر كجا وهر وقت مردم در اجاين تفكيك هاي شش سيگما مشغول هستند.
Six Sigma Is Not Another Qualiti / Program : برنامه كيفيتي ارزشمند هستند بطوري كه آنها مي توانند يك فرهنگ وديدگاه كيفيتي ايجاد كنند. اما شش سيگما، مشكلات فرمن ومشخص تعيين مي كند كه مستقيما برجمع بندي نهائي تاثير بگذارند پروژه هاي شش سيگما در جهت كاهش يا حذف ضايعات كه پول هاي حقيقي براي ما به همراه دارند انتخاب شده اند. شش سيگما يك روش تئوري نيست آن تعريف مي كند. اندازه مي گيرد، تحليل مي كند. بهبود مي بخشد وكنترل مي كند عملكردهاي حياتي را تا بهبود هاي كيفيتي را مستقيما به نتايج نهائي پيوند دهد.
شش سيگما يك برنامه آموزشي نيست. البته، كارورزان در شيوه اي آموزشي ديده اند تا نتايج به كارگيري ها را تخمين كنند. اما شش سيگما يك استراتژي تجاري است كه تغيير فرهنگي رادر كل سطوح سريع تر مي كند. با نفوذ كردن به بخش ها، گروههاي عملكردي و كل سطوح مديريت، شش سيگما ديدگاه وشيوه هاي هركسي را در سازمان تغيير مي دهد. از كارگران در مسيرهاي مونتاژ وكتار دارها در حسابرسي براي عملكردهاي مديران ومنابع انساني پرسنل،‌آموزشي فقط براي جايگزين كردن روش،‌آسان كردن تغيير شكل ها، ورسيدن به نتايج مالي با جمله به نقص هاي حاد با ابزارهاي آماري اثبات شده حصول مي شود. مااين بخش رابا يك نقل مهم- دانش قدرت است- شروع كرديم.
Six Sigma Myths : درباره شش سيگما سوء تعبير ها وخرافه هاي زيادي وجود دارد وهنگامي كه شما در پروژه شش سيگما شركت مي كنيد شما حداقل يكي از موارد زير رادر ارتباط باآن خواهيد شنيد. شش سيگما تنها در تاسيسات ساخت كار مي كند- شش سيگما نيازهاي مشتري رادر برمي گيرد- شش سيگما نوع دوباره TQM است- شش سيگما از مفهوم هاي شكل آماري استفاده مي كند- شش سيگما فقط آموزش است- شش سيگما يك قرص جادوئي با تلاش اندك است. فقط به يادداشته باشيد كه فعاليت شش سيگما نيروي انساني فرايند ونتايج آنها را به هم پيوند مي دهد. در راهي سخت و طاقت فرسا وتغيير پذير كه براي شما نتايجي راكه دنبال آن هستيد حاصل مي كند. مهم نيست، در صنعت ، تجارت، محصول ويا خدمات هنگامي كه شش سيگما را به كار مي بريد شما نتايج ها بررسي در پروژه هايتان خواهيد ديد.
شش سيگما به شما كمك مي كند شناسايي كنيد چه چيزي را نمي دانيد، مشخص كند چه جيزي را بايد بدانيد و به شما كمك مي كند نقص هاي هزينه زماني ، مالي، فرصت ها ومشتريان را كاهش دهيد. شما به يك سطح كيفيت شش سيگما – فقط 4-3 نقص درهر ميليون فرصت خواهيد رسيد؟ اين واقعا سوال نيست. سوال اين است كه چقدر تغيير پذيري هاي فرآيند ونقص ها براي شما هزينه بر مي دارد؟ اگر شما آن دانش را نداشته باشيد، شما قدرت نداريد تااين مشكلات را كاهش داده يا حذف كنيد وبه صرف جويي چشمگيري برسيد. اين كتاب به شما كمك خواهد كرد تابدانيد كه دانش ارزشمند در مورد فرايندهايتان ودر مورد تكنيك ها وابزارهاي شش سيگما – مشكلات را به سودها تبديل مي كند.
اهميت كنترل مدير براي سنجش 1 : شش سيگما سطح بهينه اي از كيفيت براي سازمان ها است، حدمتوسط 3.4 نقص در هر ميليون فرصت. آن مي تواند در هردادو ستدي در هر شغل بكار مي رود. شش سيگما يك تمرين تئوريكي ،‌آماري يا سيستم آموزشي نيست. اگر چه آن بر اساس پايه ريزي TQM است، شش سيگما يك برنامه كيفيت نيست. شش سيگما استقرار فعال ابزارهاي آماري است كه تغيير پذيري، نقص ها، واتلاف ها را از كل فرايندهاي تجاري حذف مي كند وبه نتايج مالي چشمگيري مربوط است. شش سيگما دارايي هاي انسان رابه نظر مي گيرد وپروژه هايي را تعيين مي كند تابرآخرين تغيير در فرآيند تاثير بگذارد وهدف هاي گسترده برآورده مي كند . شيوه پنج مرحله اي تغيير پذيري ها ونام هاي درست رابراي بهبود آشكار مي كند.

ایمنی صنعتی

ایمنی صنعتی
در محیط های صنعتی با وجود ماشین آلات و ابزار فراوان، غالبا کارگران در معرض خطرات گوناگون قرار دارند، با پیشرفت فن آوری و افزایش کاربرد ماشین آلات در تولید نیز مخاطرات و احتمال بروز حوادث در این گونه محیطها فزونی می گیرد.
ایمنی صنعتی علمی است که در پیشگیری از بروز حوادث در محیط کار به یاری انسان می شتابد و همواره در راستای حفاظت و حراست از نیروی کار و سرمایه گام بر می دارد.

تعاریف و محتوا
اصولا" ایمنی صنعتی رشته ای است گسترده که به مجموعه تدابیر، اصول و مقرراتی گفته می شود که با به کارگرفتن آنها می توان نیروی انسانی و سرمایه را در برابر خطرات گوناگون در محیطهای صنعتی به گونه ای مؤثر و کارا نگه داری کرد و به این وسیله یک محیط کار بی خطر و سالم برای افزایش کارایی کارکنان بوجود آورد.

ایمنی
تعریف ایمنی عبارت است از میزان درجه دور بودن از خطر، واژه (Hazard) که در تعریف علمی ایمنی آمده است، در واقع شرایطی است که دارای پتانسیل رساندن آسیب به کارکنان، تجهیزات و ساختمانها، از بین بردن مواد یا کاهش کارایی در اجرای یک وظیفه از پیش تعیین شده می باشد.
هنگامی که (Hazard) وجود دارد امکان وقوع اثرات منفی یاد شده وجود خواهد داشت.
کلمه (Danger) گویای قرارگرفتن در معرض یک (Hazard) است، یه این ترتیب ایمنی متضاد (Danger) بوده است، و در صدد حذف خطرات بالفعل موجود در محیط کار می باشد.
ایمنی به طور صد در صد و متعلق وجود ندارد و عملا هم هیچگاه حاصل نخواهد شد از اینروست که گفته می شود ایمنی حفاظت نسبی در برابر خطرات است.

منظور از ایمن و غیر ایمن چیست؟
یک مکان، یک کار معین و یا یک دستگاه زمانی ایمن انگاشته می شود که احتمال خطر مرگ، مجروح شدن و یا ابتلا به بیماری برای کسانیکه در آنجا بوده یا با آن دستگاه کار می کنند در حد قابل قبول پایین باشد. به طور کلی، میتوان چنین گفت که میزان خطر قابل قبول با پایین آمدن سطح ایمنی، افزایش و با افزایش سطح ایمنی کاهش می یابد. در واقع بهداست حرفه ای بیماریها را کاهش می دهد و ایمنی صنعتی به کاهش تمام خطرات می پردازد.

مهندسی ایمنی صنعتی
با توجه به تعریف ایمنی، مهندسی ایمنی عبارت است از " مقررات یا نظامی که برای کاهش وقوع حوادث از طریق حذف یا کنترل خطرات بکار می روند ) در مهندسی ایمنی صنعتی مسائلی که ایمن کردن محیط کار مورد توجه قرار می گیرند عبارتند از: الف- پیشگیری از حوادث ب- عوامل انسانی ج- طراحی و جا نمایی دستگاهها و تجهیزات د – مدیریت و راهبری ایمنی ه – آموزش و – بازرسی
حیطه فعالیت مهندسی ایمنی امروزه گسترده تر شده است و به شاخه ها و گرایشهای گوناگون دانشگاهی گسترش یافته است که عبارت است از :
1- مدیریت خطر
2- پیشگیری از خطرات
3- مهندسی آتش سوزی
4- کنترل خطر

مدیریت و راهبری ایمنی
مدیریت، مسئول ایمنی و بهداشت کارکنان است، همانگونه که یک مدیر برای بهره وری وسود آوری مسئولیتی سنگین دارد، در مورد ایمنی و بهداشت نیز چنین وضعیتی صادق است تولید از دست رفته ممکن است از طریق بهبود مدیریت مجددا بدست آید. اما هیچ راهی برای جبران تلفات انسانی که در نتیجه بروز حوادث حاصل می شود، وجود ندارد. این نکته مورد توافق متخصصان علم مدیریت است که تنها 15 درصد از مشکلات سازمان یا کارخانه ممکن است بوسیله کارکنان حل و کنترل شود، در صورتیکه 85 درصد این مشکلات را می توان از طریق مدیریت مهار کرد.

عوامل اصلی در مدیریت ایمنی
1- برنامه ریزی ایمنی
2- سازماندهی ایمنی و فعالیت های آن
3- هدایت برنامه های ایمنی
4- کنترل عملکرد ها و نتایج حاصله

بهداشت و ایمنی
بهداشت به معنای مصون داشتن کارکنان از بیماری و سالم نگهداشتن وضعیت جسمانی و روانی آنهاست ایمنی به معنای محافظت کردن کارکنان از آسیبهای مربوط به حواد کاری است. این عوامل حائز اهیمت است، زیرا کارکنانی که از سلامتی برخوردارند و در محیطی ایمن کار می کنند ثمر بخش ترند. به این دلیل مدیران آینده نگر، حامی برنامه های پیشرفت بهداشت و ایمنی هستند. امروزه به دلیل ملاحظات قانونی تمام سازمانها موظف به مراقبت بهداشت و ایمنی کارکنان خود هستند.

ایمنی در افزایش بهره وری
لازم به ذکر است که اصول ایمنی و بهداشت حرفه ای نیز علاوه بر اثرات غیر مستقیم بر بهره وری و بازده اقتصادی واحدهای صنعتی، بطور مستقیم بر این موارد تأثیر دارد.
بطور کلی خسارات مالی یا جانی، عواقب و پیامدهای منفی تمامی حوادث صنعتی را تشکیل می دهند.
بنابراین وقوع حوادث یا سبب آسیب دیدن دستگاهها و تجهیزات مواد خام، مصولات یا محیط کار می شود و یا صدمات غیر قابل جبران جسمی و جانی را به همراه خواهد داشت.
مزایای توجه به رعایت اصول ایمنی و بهداشت حرفه ای به شرح زیر است :

برای کارگر
1- افزایش روحیه
2- کاهش فشار کار
3- کاهش جراحات و صدمات
4- کاهش حوادث
5- افزایش راحتی
6- افزایش حفظ رفاه و سلامتی
7- افزایش سطح بهداشت کار

برای کارفرما
1- کاهش حوادث
2- افزایش کیفیت محصول
3- افزایش کارایی کارکنان
4- کاهش خطاها
5- کاهش مخارج درمانی کارگران
6- استفاده بهتر از نیروی انسانی
7- کاهش مخارج تولید.

حفاظت و ایمنی
وظیفه مدیریت در امر حفاظت و ایمنی در محیط کار چیست؟
لازم است مدیران و کارفرمایان به اهمیت و ارزش حفاظت صنعتی پی ببرند. باید از زیانهای مادی ناشی از حوادث صنعتی (اعم از مستقیم و غیر مستقیم) آگاهی داشته باشند مضافا" از همه مهمتر به ارزش و منزلت عامل انسانی و سلامت او توجه کند. لازم است مدیریت بر تمام کارکنان و محیط کار تأثیر داشته باشد وعوامل ایمنی محیط را که در کم کردن حوادث مؤثرند به نحو مطلوب بشناسند و کوشش و توان خود را در حفظ و سلامت کارکنان و ماشین آلات به نحو مطلوب مصرف کند.

ایمنی محیط کار
ایمنی شرایطی است که منابع انسانی را از عوامل مضری که می تواند سلامتی آنان را به خطر اندازد، مصون می دارد مسئولیت عمده ایمن سازی محیط کار به عهده مدیران سطوح بالای سازمان بویژه مدیران پرسنلی است. البته اهمیت همکاری کلیه کارکنان را در محیط امن نمی توان نادیده گرفت.
بعبارت دیگر ایمنی کار عبارت است از : فراهم آوردن موجباتی که از بیماریها و حوادث ناشی از کارهای صنعتی جلوگیری می کند. یعنی هر چه تعداد حوادث ناشی از کار کمتر باشد می توان گفت که ایمنی بیشتری در محیط کار وجود دارد.

حوادث ناشی از کار
هر سال میلیونها حادثه ناشی از کار در دنیا اتفاق می افند. برخی از این حوادث باعث مرگ و برخی دیگر موجب از کار افتادگی موقت می شوند که ممکن است ماهها دوام یابد. حوادث ناشی از کار سبب ناراحتی افراد بشر و زیانهای اقتصاد می گردند. و جامعه متحمل خسارات فراوان می شود. به همین جهت جلوگیری از آنها وظیفه ای مهم و اساسی است.

الف- تعریف حادثه
آنچه انسان را ناخواسته از مسیر زندگی طبیعی منحرف ساخته و برای او ناراحتی جسمی و روانی و یا خسارات مالی ایجاد نماید، حادثه نامیده می شود. در دایره المعارف سازمان بین المللی کار ، حادثه چنین تعریف شده است : (( حادثه عبارت است از یک اتفاق پیش بینی نشده و خارج از انتظار که سبب صدمه و آسیب گردد )) تعریف حادثه ناشی از کار عبارت است از حادثه ای که در حین انجام کار و به سبب آن برای بیمه شده اتفاق می افتد. مقصود از حین انجام کار تمامی اوقاتی است که بیمه شده در کارگاه، مؤسسات وابسته، ساختمانها و محوطه آن مشغول کار باشد، یا بدستور کارفرما در خارج از محوطه کارگاه مأمور انجام کاری می شود. ضمنا" تمام اوقات رفت و آمد بیمه شده از منزل به کارگاه و بالعکس جزء اوقات کار محسوب می شود.

دلایل ایجاد حوادث
حوادث معمولا نتیجه شرایط و یا عملیات نامطمئن و نا ایمن است شرایط نا ایمن شامل استفاده از تجهیزات بد طراحی شده و غیر مجهز، محیط پر خطر به عنوان نمونه، لیز بودن زمین بدلیل ریختن آب، یا ابزار و تجهیزات قدیمی و مستهلک است. عملیات نامطمئن و نا ایمن است از سوی کارکنان و بدلیل استفاده نامناسب از ابزار و تجهیزات است. باید توجه داشت که تمام عملیات غیر ایمن منتهی به حادثه در محیط کار نمی شود و تمام حوادث به آسیب و صدمه ختم نخواهد شد بسیاری از مسئولین رسیدگی و بررسی حوادث معتقدند که اکثر حوادث در نتیجه خطای انسانها بوجود می آیند. البته حوادثی نیز بدلیل نقص ابزار و تجهیزات یا محیط کاری نا ایمن رخ داده است. اما در بیشتر موارد به مزایای ایمنی ابزار و تجهیزات و محیط مطمئن از سوی کارکنان توجهی نشده ، یا توصیه های ایمنی و احتیاط های لازم نادیده گرفته شده اند.

ب- انواع روش طبقه بندی حوادث
حوادث ناشی از کار را می توان به روشهای گوناگونی طبقه بندی نمود :
1- حوادث بر حسب افراد بوجود آورنده طبقه بندی می گردند، مانند : مدیر ، استاد کار و کارگر
2- حوادث را بر حسب علل آنها طبقه بندی می نمایند. مانند: ماشین آلات ترابری ، انفجار و آتش سوزی و مواد سمی
3- حوادث را بر حسب کیفیت عملی که باعث حادثه گردیده، طبقه بندی می کنند، مانند: برداشتن حفاظ از روی دستگاه، عدم احتیاط لازم هنگام کار و راه اندازی دستگاه بدون اجازه.
4- حوادث را بر اساس شرائط محیط بوجود آورنده طبقه بندی می کنند، مانند: عدم روشنایی کافی، تهویه نامناسب، سر و صدا در محیط کار

ج- روشهای پیشگیری از حوادث
1- وضع مقررات قانونی
2- تعیین اصول و میزانها
3- بازرسی
4- تحقیقات فنی
5- تحقیقات پزشکی
6- تحقیقات روانشناسی
7- تحقیقات کاری
8- آموزش
9- راهنمایی و تشویق
10- مزایای مالی
11- تشکیل کمیته حفاظت و بهداشت کار در کارگاه