اشاره :
امروزه دیگر تنها راه آموختن فنون بازرگانی و تجارت، رفتن به دانشكدهها یا مدارس بازرگانی نیست. فناوری اطلاعات در این حوزه نیز داخل شده است و اغلب آموزشهای سنتی به شكلهای الكترونیكی نیز عرضه میگردند و اغلب درسنامهها را میتوان به صورت چندرسانهای و خودآموز روی شبكههای اطلاعرسانی پیدا كرد. در متن حاضر به معرفی اجمالی تعدادی از سیستمهای اینترنتی مدارس و كالجهای بازرگانی میپردازیم. تعدادی از این مراكز، آموزشكدههای الكترونیكی هستند و تعدادی به ارایه نسخههای الكترونیكی كتب و نشریات بازرگانی میپردازند.
شبكه دروس ویدیویی
www.ninthhouse.com
برخی از مشتریان مهم این سایت عبارتند از: شركت جِیپی مورگان، نیروی دریایی و قوه قضاییه ایالات متحده. سرویسهای این سایت از سالانه 349 دلار آغاز میشود.
صاحبنامان مدیریت
www.corpedia.com
انتشارات مدرسه بازرگانی هاروارد
سرویسهایی كه این سایت عرضه میكند به گرانی خدمات مدرسه بازرگانی هاروارد نیست و مقداری ارزانترمیباشد. مثلاً میتوان با 200 دلار یك دوره آموزشی مدیریت و هدایت سازمان را تهیه نمود و بیست عنوان درسی را ضمن آن مطالعه نمود و آموخت. البته این قیمت مناسب است و درسهای بسیار مناسبی را هم میتوان آموخت ولیكن این تعداد از عناوین، پاسخگوی همه علاقمندان نیست.
آموزش برای همه سلیقهها
این شبكه آموزشی كه بخشی از انتشارات مالی تاسون است، پوششدهنده همه علائق مدیران و صاحبان صنایع است. بیش از 1300 درس در بازرگانی حرفهای كه در دوازده زیرگروه حسابداری، اقتصاد، مالی و ... دستهبندی شدهاند. ضمن آن كه آموزشهای تكمیلی مدارس معتبری همچون هاروارد را نیز عرضه میدارد. فرمت چندرسانهای با حجم زیادی از شبیهسازیها و دروس تعاملی، غنای خاصی را به این مجموعه بخشیده است. البته شبكه Netg شامل دروس آموزشی دیگری نیز میشود كه آنها نیز در رده خود، مجموعههای معتبری محسوب میگردند.
مركزی برای ارتقای سطح دانش
تمركز عمده مطالب آموزشی این سایت، روی تجارت در حوزهIT است. اما پس از ادغام این مجموعه با Smart Force در سال گذشته، تعداد زیادی دروس چندرسانهای مدیریت در سایر حوزهها نیز به آن افزوده شده و پشتیبانی مدرسه بازرگانی وارتون نیز بر دقت و كیفیت مطالب افزوده است. حوزههایی همچون فروش، مدیریت مالی، استراتژیهای بازرگانی و مسائلی از این دست، تحت پوشش این سایت هستند.
دانشگاه اینترنتی
دانشگاه كاردین كه دانشگاه اینترنتی UNext را راهاندازی كرده است، از طریق این سایت اقدام به برگزاری دورههای رسمی مدرسه بازرگانی هاروارد مینماید ضمن آن كه طی كردن دورههای آموزشی این سایت، امكان ادامه تحصیل و تكمیل آن را در مراكز معتبری همچون استنفورد، كلمبیا و دانشگاه شیكاگو و مدرسه اقتصادی لندن فراهم میآورد. عناوین نهگانه آموزشی این سایت شامل دورههای تجارت الكترونیكی نیز میگردد. كاردین در حال حاضر حدود 500 دانشجو از این طریق جذب كرده است. با توجه به این موضوع تعجبی ندارد كه هنوز خدمات آن بسیار گران است.
ذهن الكترونیكی
مدیریت بیمه، حسابداری و مدیریت عمومی را میتوان در این سایت با هزینهای بین 30 تا 200 دلار آموخت. وجود بیش از 12 هزار درس آموزشی با امكان پرسش و پاسخ با استادان یا همكلاسیها، مجموعه كاملی را میسازد. ذكر این نكته نیز ضروری است كه قسمت پاسخگویی به سوالات این سایت بسیار كامل عمل میكند.
هزار نكته
در این سایت امكان انتخاب از بین بیش از 1000 دوره آموزشی تعاملی، كار دشواری است. این دروس با نگرش خاصی به فناوری اطلاعات و IT تهیه شدهاند و این آموزش on-line روی سایت، بسیار فعال و خوب عمل میكند.
دانستههای جهانی
این سایت مدعی است كه تركیب بسیار خوبی را از اینترنت و كلاسهای آموزش حضوری ارایه میكند. به این ترتیب كه میتوان با استفاده از گوشی و میكروفن در كلاس مجازی حضور داشت و صدای معلم را شنید یا چیزی را روی تخته سیاه نوشت. به این ترتیب هم امكان حضور در كلاس فراهم شده و هم این كه استاد، اطلاعات مربوط به فراگیرنده را به صورت online روی سایت قرار میدهد و حتی وضعیت ورود و خروج فراگیرندگان نیز ثبت میگردد. محدودیت مجموعه سرفصلهای آموزش از مشكلات این سایت نیز میباشد.
تجارت مفاهیم
از ویژگیهای خاص این سایت آن است كه در آن به آموزش مفاهیم بنیادی پرداخته نمیشود یا چنین كتابهایی عرضه نمیگردد بلكه هدف آن است كه فقط خلاصهای از طرحهای انجام شده یا تئوریهای بازرگانی را ارایه میدهد. البته واضح است كه چنین مطالبی عمدتاً مناسب اطلاعرسانی برای تازهواردهای شبكه میباشد.
منبع:http://alicomp.mihanblog.com/post/300
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر