۱۳۹۰ خرداد ۱۱, چهارشنبه

نرم افزار کنترل گرامر برای نوشتن یک متن انگلیسی خوب

رم افزار کنترل گرامر برای نوشتن یک متن انگلیسی خوب

نويسنده : نيما ثابت فر

سایت تفریح وار: يكي از مشكلات اساسي دانشجويان، اساتيد، محققين و افرادي مانند آنها كه دائماً بايد به تبادل نظر و ارائه مقاله به زبان انگليسي بپردازند اين است كه متون آنها پر از اشتباهات انشايي است يا داراي جملات بسيار طولاني بوده و به سياق فارسي نوشته مي‌شود، به نحوي كه داوران مقالات يا دريافت‌كنندگان نامه‌ها معمولاً برداشت اشتباهي از آنچه در ذهن نويسنده وجود داشته است مي‌كنند. كساني كه قصد شركت در آزمون‌هاي زبان مانند Toefl و مانند آن را دارند نيز حتماً بايد اين اشكالات را از سبك نوشتن خود حذف كنند تا بتوانند امتياز مناسبي در اين بخش در آزمون زبان دريافت نمايند.
در هنگام نوشتن متون يا مقالات به زبان انگليسي، گاه پيش مي‌آيد كه چگونگي بكارگيري يك واژه يا عبارت يا جمله در زبان انگليسي را نمي‌دانيم. دانشجوياني كه مقالات خود را به زبان انگليسي مي‌نويسند معمولاً بيشتر با اين مشكل مواجه مي‌شوند.

يكي از روش‌هاي اطلاع از نحوه بكارگيري صحيح عبارات انگليسي، جستجو كردن عبارت مربوطه در موتور جستجوي گوگل است كه مي‌تواند روش خوبي براي نگارش صحيح متون و مقالات عمومي باشد.
با مراجعه به سايت (يا الگوي اسپرينگر)،SpringerExemplar
بخشي از عبارت يا جمله يا كلمه‌اي كه نحوه استفاده و بكارگيري آن را نمي‌دانيد در جعبه متني مربوطه تايپ مي‌كنيد. سپس مي‌توانيد موضوع كلي متن يا مجله‌اي كه مي‌خواهيد در متن آن جستجو كنيد را نيز به دلخواه مشخص نماييد (البته اين قسمت اختياري است).
با كليك بر روي دكمه جستجو، فهرستي از جملات يا پاراگراف‌هايي كه كلمه، عبارت يا جمله مورد جستجوي شما را بكار گرفته باشند براي شما نمايش داده مي‌شود. از آنجا كه اين مقالات، معمولاً به خوبي مورد داوري قرار گرفته و از نظر زبان انگليسي نيز در سطح بالايي قرار دارند، نتايج جستجو به احتمال زياد بهترين نحوه‌ي بكارگيري عبارت مورد نظر شما را در خود دارد.

در ادامه دو نرم‌افزار WhiteSmoke و StyleWriter را معرفي می کنیم كه براي بررسي متن مقاله خود از نظر گرامري و نحوه نگارش مي‌توانيد به آنها مراجعه كنيد.
الف- نرم افزار StyleWriter
يكي از نرم‌افزارهايي كه مي‌تواند در اين زمينه بسيار مفيد باشد نرم‌افزار StyleWriter است كه سبك نوشتن شما را اصلاح مي‌كند. كار كردن با اين نرم‌افزار بسيار ساده بوده و كافي است آن را نصب كنيد. پس از نصب، برنامه بطور خودكار روي Microsoft Word شما نيز فعال مي‌شود.
بنابراين كافي است پس از نوشتن متن خود در نرم‌افزار Word، بخش دلخواهي از متن يا تمام متن را انتخاب كرده و روي آيكون مربوط به Plain English Style Check كليك كنيد. در اين هنگام، نرم‌افزار StyleWriter از شما خواهد پرسيد كه آيا مايليد فقط متن منتخب توسط نرم‌افزار بررسي شود يا تمام متن. سپس، پنجره‌ي اصلي برنامه باز شده و متن شما را نشان خواهد داد.
اگر به قسمت پايين پنجره‌ي برنامه دقت كنيد، نمره‌ي شما در سه حوزه‌ي مختلف نشان خواهد داد: يكي سبك نوشتن (هر چه بيشتر باشد بهتر است)، ديگري متوسط طول جملات (هر چه كمتر باشد بهتر است) و سومي ميزان استفاده از حالت passive (كه هر چه كمتر باشد بهتر است).
همچنين مواردي نيز ممكن است در درون متن به رنگ‌هاي مختلف مشخص شده باشند كه با كليك كردن روي آنها مي‌توانيد به اصلاحشان بپردازيد. براي مثال: كلماتي كه معمولاً به اشتباه به جاي كلمات ديگر بكار گرفته مي‌شوند، كلمات زائد، افعال passive، افعال پنهان، كلمات پيچيده، كلماتي كه بيش از حد استفاده شده‌اند، كليشه‌ها، كلماتي كه بد هجي شده‌اند و موارد بسيار ديگر. نكته جالبي كه در اين نرم‌افزار وجود دارد آن است كه مي‌توانيد متناسب با نياز خود، سبك‌هاي نگارش مختلفي را انتخاب كنيد.
براي مثال اگر در حال نوشتن يك متن تبليغاتي هستيد از منوي Task گزينه‌ي Advertisement را انتخاب كنيد و اگر مقاله‌ي علمي مي‌نويسيد گزينه‌ي Academic Paper را انتخاب كنيد. اين برنامه از ۱۳ سبك نگارش مختلف پشتيباني مي‌كند.
براي نصب نرم‌افزار، اين فايل فشرده را دانلود كرده و آن را از حالت فشرده خارج كرده و در محل دلخواه خود نصب كنيد. بديهي است دوستاني كه تمايل به استفاده از نرم‌افزار بدين شكل نداشته باشند مي‌توانند به سايت اين نرم‌افزار مراجعه كرده و نسخه‌ي Demo را مشاهده و استفاده نمايند و در صورت تمايل به خريد آن اقدام كنند.

ب- نرم افزار WhiteSmoke
نرم‌افزار WhiteSmoke يكي از نرم‌افزارهاي پيشرو در صنعت نرم‌افزارهاي بهبود نگارش در زبان انگليسي است. اين نرم‌افزار مجموعه‌اي كامل از توانمندي‌ها از قبيل غلط‌ياب املايي، ابزارهاي ويرايشي، كنترل‌كننده‌ي گرامر، بررسي‌كننده‌ي سبك نگارش، فرهنگ لغت انگليسي، فرهنگ مترادفات انگليسي و بسياري ابزارهاي ديگر را در يك جا جمع كرده است تا به كاربران خود كمك كند تا نگارش انگليسي بهتري داشته باشند. اين نرم‌افزار با تمامي نرم‌افزارهاي پردازش متن (Word و غيره) سازگار مي‌باشد كه اين نكته نيز از توانمندي‌هاي خوب اين نرم‌افزار به شمار مي‌رود.
در اينجا برخي از ويژگي‌هاي اين نرم‌افزار قوي و جديد را بطور مختصر ارائه مي‌كنم:
*
بررسي سبك نگارش: كه به كيفيت نگارشي متن شما نمره مي‌دهد (بر اساس مواردي از قبيل نكات گرامري، املايي، نگارشي و علامت‌گذاري‌ها، و تجزيه و تحليل اقلامي چون فراواني افعال مجهول، متوسط طول جملات، ميزان پيچيدگي كلمات بكارگرفته‌شده، و غيره).
*
توضيح در مورد اشتباهات (كه براي يادگيري بسيار مفيد است)
*
قالب‌هاي از پيش آماده براي نامه‌نگاري
*
قابليت تصحيح به محض نگارش (تصحيح خودكار)
*
واسط كاربري بسيار زيبا و كاربردي
*
سرعت عملكرد
*
دقت بالاي الگوريتم‌هاي بررسي‌كننده‌ي متن
شما مي‌توانيد نسخه‌ي آزمايشي برنامه را از اينجا دريافت كنيد (تقريباً 12 مگابايت) و مورد استفاده قرار دهيد.


--
N.Sabetfar
Pardis kish
Tehran university

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر