۱۳۸۸ مهر ۱۹, یکشنبه

فصلي نوين در توسعه منابع انساني

فصلي نوين در توسعه منابع انساني

سازمان‌ ها در دنياي امروز از مهم‌ترين و اثرگذارترين بنيان هاي اجتماع بشر قلمداد مي‌شوند. اهميت، نقش و قدرت آنها به‌گونه‌اي است كه تمام خدمات، محصولات، سبك زندگي و حتي فرهنگ و باورهاي افراد جامعه را متاثر مي‌سازند. در اين ميان مهم‌‌ترين چالش سازمان‌هاي امروزي، بقا و كسب نتايج پايدار است. سرعت روزافزون تحولات، پيچيده‌ترشدن فضاي كسب و كار، انتظارات فزاينده مشتريان (دريافت كنندگان خدمات)، فناوري‌هاي نوين و ده‌ها عامل ديگر سبب شده است تا سازمان ها و بنگاه هاي كسب و كار براي حفظ بقا و موجوديت خود به دنبال كسب مزيت رقابتي باشند. در ميان منابع مادي و معنوي از ديرباز تا كنون نيروي كار به عنوان منبع اصلي توليد محسوب مي‌شده است.
اما نيروي انساني در دنياي امروز اهميتي روزافزون يافته و به عنوان كليدي‌ترين عامل ارزش‌افزايي كه بهره‌وري ساير منابع و عوامل توليد در گرو عملكرد آن است، تلقي مي‌شود. لذا سازمان‌هاي برتر در دنياي امروز داراي استراتژي، برنامه و حوزه تخصصي در عالي‌ترين سطح سازماني هستند.
سرمايه انساني چيست؟
مفهوم «سرمايه انساني» كه اين روزها در ادبيات علوم مديريتي و كسب و كار به كار مي‌رود، به خوبي گوياي اهميت منابع انساني در دنياي كسب و كار است. اين اهميت سبب شده است تا در دهه‌هاي اخير سيستم‌ها و روش‌ها، نظام‌ها و تحقيقات گسترده‌اي در حوزه مديريت و توسعه منابع انساني صورت گيرد. از جمله تلاش‌هاي مهم و ارزنده كه مي‌تواند در ترغيب و اشتياق سازمان‌ها و توجه به نيروي انساني و به‌كارگيري نظام‌هاي نوين منابع انساني موثر واقع شود، جوايز منابع انساني است كه در سال‌هاي اخير در كشورهاي توسعه يافته مرسوم شده است.
تجربه موفق اجراي جايزه ملي بهره‌وري و تعالي سازماني در ايران سبب شده است تا شركت‌هاي زيادي با شور و اشتياق وصف‌ناپذير و با رويكرد توجه به كيفيت، بهبود و تعالي سازماني با هدف كسب رضايت كليه ذي‌نفعان به طور سالانه در اين رويداد شركت كرده، مورد ارزيابي قرار گرفته و با نقاط قوت و قابل بهبود خود آشنا شده و حركت در مسير تعالي را آغاز كنند.
اين مباني علمي و تجربي موجب شده است تا سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران با درك اهميت موضوع مورد نظر, پروژه «طراحي جايزه ملي تعالي منابع انساني» را در برنامه‌هاي خود قرار دهد. انجمن مديريت منابع انساني ايران (مجري پروژه) با همكاري استادان در دانشگاه ها، محققان و صاحبنظران پس از سه سال تحقيق و پژوهش و با بررسي عميق سيستم‌ها، مدل‌ها و جوايز منابع انساني در سراسر جهان، نسبت به تدوين ارزش‌هاي محوري طراحي مدل، منطق و شيوه ارزيابي و امتيازدهي، الزامات دريافت جايزه، فرايند اعطاي جايزه، تهيه ساختار و مقدمات برگزاري اقدام كرده است.
ارزش‌هاي محوري تعالي منابع انساني كه برپايه مجموعه‌اي از ارزش‌هاي بنيادي به عنوان اصول تعالي منابع انساني بنا شده عبارتند از:
· رهبري استراتژيك
· مشاركت, ارتباطات و انگيزش
· يادگيري, توسعه و بهبود مستمر
· مسئوليت اجتماعي و اخلاق كاري
· تمركز بر نتايج و ارزش آفريني
مدل تعالي منابع انساني نيز از دو بخش توانمندسازها و نتايج تشكيل شده است. در اين مدل رهبري منابع انساني، استراتژي منابع انساني و مديريت جبران خدمات، روابط كار و بهداشت و ايمني مجموعاً 500 امتياز و نتايج منابع انساني و نتايج عملكرد سازماني 500 امتياز از مجموع 1000 امتياز است.
روش ارزيابي و امتيازدهي مدل تعالي منابع انساني، براساس منطق "رادار" است كه شامل نتايج رويكردها، استقرار و ارزيابي و بازنگري است.

( آموزش منابع انسانی )

اصول سرپرستی ( آموزش منابع انسانی )
قدمه :
تغییر مداوم اوضاع و شرایط درونی و بیرونی ، بالاخص صحنه درهم تنیده و پیچیده ی بین الملل ایجاب می کند که سازمانها بطور مسمتر و پی گیرانه در صدد افزایش آگاهی ، توانایی و مهارتهای فنی ، تخصصی کارکنان خود به طور جامع و در سطوح مختلف باشند ، زیرا بالا بردن آگاهی کارکنان ، منجر به شفاف شدن ذهنیت ها شده و افراد سازمان با بصیرت بیشتری با مولفه های پیرامون شان (که مدام درگیرند) روبرو خواهند شد.
از این رو توسعه منابع انسانی در برنامه های آموزشی خود به دنبال آن است که تک تک اعضای سازمان به تکامل و تعالی علمی و اخلاقی برسند . چرا که ارزشمند ترین سرمایه در سامان ها که برای آنان مزیت رقابتی ایجاد می کند ، نیروهای آموزش دیده و فنی حرفه ای هستند .
پيچيدگي برنامه‌ريزي آموزشي كاركنان سازمان‌ها بيشتر به انتخاب و انتقال دانش ارزشمندي متكي است كه توان و مهارت حرفه‌اي كاركنان را تعالي بخشد و در بحبوحه تحولات علمي، فرهنگي و اجتماعي پيش برنده آرمان‌ها و اهداف سازمان باشد .
انواع نياز سنجي، برنامه‌ريزي و اجراي دوره‌هاي آموزشي براي آموزش ضمن خدمت اعضاي سازمان وجود دارد كه تعيين بهره‌دهي و كارآيي روش‌هاي مذكور، نيازمند مطالعه، پژوهش و بررسي علمي است.
1
اهمیت و ضرورت آموزش :
توجه به آموزش نیروی انسانی و پرورش استعداد ها و اخلاقیت های افراد از خصوصیات و ویژگی های جوامع امروز است ، به خصوص در نزد ملل توسعه یافته و صنعتی که از اهداف اصلی برنامه منابع انسانی به حساب می آید . حتی کشورهای در حال توسعه ، آن را به نوان نوعی سرمایه گذاری باند مدت تلقی می کنند .
درباره اهمیت موضوع آموزش بلدن مدت سخنی است منسوب به کنفیوس که می گوید :
« وقتی برای یک سال برنامه ریزی می کنید غله بکارید ، اگر برای ده سال برنامه می ریزید ، درخت بکارید و زمانی که برای یک عمر برنامه می ریزید ، به مردم آموزش بدهید »
اهداف آموزش :
هدف از آموزش افزایش راندمان و بالا بردن کارایی کارکنان و اعضای سازمان است . تا از طریق آشنایی و آموزش یکسری مهارتها مرتبط با حوزه مسئولیت آنان و دستیابی به اهداف سازمانی آسان تر شود و این اهداف کلان را نمی توان در قالب اهداف جزئی تر و عینی مورد بحث قرار داد .
آموزش شرح وظایف :
منظور از شرح وظایف ، فراگیری مهارت های لازم جهت انجام کارهای پیش بینی شده در حوزه مسئولیت
2
خاص است که آن وظایف برای افرادی که آن سمت را متصدی شود طراحی و تدوین گردیده است و این شرح وظایف یکی از ایجاد جلوه های نظم و انظباط در سازمان است که بایستی در میان اعضا درونی شود و افراد شناخت عمیق از وظایف خود داشته باشند ، چه بسا بسیاری از سوء تفاهمات و بروز اختلاف بین افراد که در بعضی موارد موجب اختلال در کل سازمان میشود ، ناشی از عدم آگاهی همه جانبه از شرح وظایف شغل است . در آموزش شرح وظایف پاسخ سه پرسش روشن می شود .
الف) چه وظایفی باید انجام شود .
ب) وظایف به چه نحوی انجام می شود .
ج) منظور از وظایف چیست ؟ و در صورت عدم شناخت شرح وظایف موجب تعارض بین انتظارات سازمان از وظیفه و درک کارمندان از شرح وظیفه می شود .
آموزش رفتار روابط انسانی :
محور آموزش رفتار روابط انسانی ، روابط افراد در محیط کار ،احساسات و نحوه رفتار با دیگران است . غالبا" نگرش و رفتار افراد تحت تاثیر شیوه ای برخورد و رفتار دیگران قرار می گیرد . افراد نسبت به رفتارهای دیگران واکنشهای متفاوتی ظاهر می سازند و در آموزش های رفتار ، از آموزشهای حساسیت به خوبی می توان بهره گرفت زیرا هدف از آموزش حساسیت عبارت از شناخت خود ، درک
3
دیگران ، بصیرت یافتن از چگونگی کار گروهی ، درک و تاثیر فرهنگ و یافتن مهارتهای رفتاری می باشد چون ابزار سازگاری فرد با محیطش همان نگرشهای اوست و نگرشها به فرد کمک می کند تا در محیط های کاری توان هماهنگی و سازگاری پیدا کند .
آموزش شغلی و تخصصی :
اعضای سازمان وقتی که در مشاغل خود از نظر تخصصی و حرفه ای آموزش کافی ببینند کار خود را به نحو شایسته انجام می دهند ، چون آموزش کمک می کند تا نیروی کار بتواند از ماشین آلات ، تجهیزات و تکنولوژی پیشرفته بهتر استفاده کنند ، که در واقع آموزش دو نقش عمده ایفا می کند .
الف ) آموزش ، افراد را آماده می کند تا با علاقه بیشتر از تجهیزات و تکنولوژی پیشرفته در تولید استفاده کنند و ار خود در کارها دقت و فراست بیشتر نشان دهد .
ب ) آموزش ، ظرفیت و بیش علمی و فنی افراد را برای انجام تحقیقات کاربردی اختراعات و اکتشاف افزایش و گسترش داده و موجب می گردد تا نیروی کار خود را با تغییرات و تحولات مداومی که در تکنولوژی کالاهای سرمایه ای ایجاد می شود تطبیق دهد .
فرایند آموزش :
آموزش یکی از راه های اصولی برای هدایت تلاشهای کارکنان در سازمان است و باعث به کارگیری
4
استعدادهای نهفته ، به کار اندازی تخیل و به وجود آوردن انعطاف پذیری فکری لازم در آن خواهد شد . آموزش به کارکنان کمک می کند تا نقش فعال تر و موثر تری در نیل به اهداف ایفا کنند . و آموزش کارکنان می توانند به شکلها و شیوه های مختلف صورت گیرد .
روشهای آموزش :
از آنجایی که آموزش به معنای تجربه ای مبتنب بر یادگیری و به منظور ایجاد تغییرات نسبتا" پایدار در فرد با هدف قادر سازی او به انجام کار و بهبود بخشی تواناییها ، تغییر مهارتها ، دانش ، نگرش و رفتار اجتماعی دانسته و تلقی شده است بنابراین آموزش در واقع تغییر نگرش و مهارت افراد است که در مورد کارکنان می تواند به شکلهای مختلف صورت گیرد . از انواع روشها آموزش ضمن خدمت و شبیه سازی می باشند .
الف ) آموزش ضمن خدمت :
سازمانها تلاش می نمایند به طور مستقیم ، مهارتهای لازم را برای انجام وظایف مورد نظر به اعضای خود بیاموزند ، چنانچه توانایی افراد افزایش میابد می توانید کارها را در سطح بالاتر بهتر انجام دهند ، و روشن است که این توانایی باعث انگیزه بالای آنان خواهد شد و آنها را در انجام وظایف شان توانا تر و مسئولیت پذیر تر می کند .

5
ب ) شبیه سازی
این آموزش تجربی است ، چون فرایندهای علمی مورد استفاده در کارهای روزانه شرکت کنندگان تلفیق دارد و به شکل تئوری و عملی مهارتها را می آموزد و مفاهیم مهارت های جدید ، حیات می بخشد و این نوع آموزش تنها آموزشی است که می تواند تمام حواس را درگیر کند چون کارآموز با دنیای واقعی که انتظار می رود در آن قرار گیرد ، درگیر می شود و آموزش های لازم می بیند و این شیوه آموزش عموما" در قالب بررسی موارد خاص مثل اینکه یک وضعیت خاص به کارآموز توضیح داده می شود که درباره ی مسایل مختف عملیاتی تصمیم گیری کند .
چگونگی دستیابی به اهداف آموزشی :
چنانکه در خلال بحث آموزش کارکنان بارها گفته شد ، که هدف از آموزش ایجاد تغییرات مطلوب و مفید از بیش ، مهارت و توانایی کارکنان در استفاده بهینه از عوامل سرمایه ای مواد اولیه ، ابزار کار، نیروی انسانی و ارائه محصولات با کیفیت بهتر است برای رسیدن به اهداف آموزش سازمان مدیر باید موارد زیر را پیگیری کند .
الف ) برگزاری دوره های مختلف فنی ، تخصصی ، علمی ، فرهنگی و آموزشی به منظور ارتقای سطح اطلاعات دانش و مهارت کارکنان .

6
ب ) گسترش و تعمیم فضای آموزشی برای کلیه کارکنان با در نظر گرفتن امکانات و توانمندی بالقوه در سازمان .
ج ) ایجاد انگیزه و تشویق کارکنان در جهت کسب مهارت و دانش جدید از طریق دوره های آموزشی در داخل یا خارج از سازمان .
د ) آشنایی با تازه های تکنولوژی و طرحهای جدید ، استفاده از مجلات فنی .
ل ) تشکیل جلسات پرسش و پاسخ ، میزگرد ، کارگاه های آموزشی ، سخنرانی و سمینارهای فنی آموزشی .
فواید آموزش کارکنان سازمان :
آموزش در سازمانها و مراکز صنعتی از یک طرف به انتقال معلومات و اطلاعات و دانش های جدید م انجامد و از سوی دیگر به شکوفایی استعداد و توانمندی خلاقیت کارکنان منجر می شود ، و از این رهگذر میزان کارایی و کارآمدی سازمان افزایش پیدا می کند ، چون به لطف آموزش انتظار می رود که بینش و نگرش کارکنان در جهت مطلوب و همکاری موثر با سازمان تغییر یابد و از اهداف سازمان پشتیبانی نماید ، فی الواقع سود اصلی آموزش متوجه خود کارکنان خواهد بود ، چون هرچه سطح دانش فنی و مهارتهای شغلی کارکنان بالاتر باشدارزش وی در بازار کار و کسب درآمد آنان بیشتر خواهد شد تا مسئولان سازمان ارزش و اعتبار بیشتری به آنان قایل شوند و امنیت شغلی آنان بیشتر تضمین گردد .
7
صرف نظر از مطالب فوق فواید آموزش کارکنان را چند بند می تواند خلاصه کرد .
الف ) فراهم کردن و تسهیل در راه رسیدن به اهداف سازمان .
ب ) بهبود کمی و کیفی محصولات یا خدمات ارائه شده .
ج ) تقلیل ضایعات از راه آموزش های درست و سنجیده .
د ) پیشگیری از حوادث و سوانح در محیط کار .
ل ) تقویت روحیه جمعی و ایجاد آموزش مشترک ، تبادل نظر و به طور کلی ثبات در سازمان .
ک ) ایجاد زمینه های رشد ، ابتکار ، خلاقیت و موقعیت در امور شغلی و رفاه کارکنان .
برنامه های آموزش :
یک برنامه آموزش باید به گونه ای طراحی شود که ضمن پاسخگویی به اهداف فردی کرکنان را نیز برآورده سازد . مزایای آموزش در تمام دوره های شغلی موثر است و در واقع به توسعه فرد در مسئولیتهای آتی اش کمک اساسی می کند .
هنگامی که سازمانی اقدام به آموزش کارکنان خو می نماید ، بایسته است که در موقع تدوین و تنظیم برنامه آموزشی اهداف آموزش ناظر بر چهار حیطه ی ذیل باشد یعنی هدف از آموزش ، تحصیل موارد چهارگانه ی ذیل است :
8
الف ) کسب اطلاعات نظری .
ب ) مهارتهای حرکتی .
ج) مهارتهای مربوط به روابط بین فردی و تغییر نگرش .
د ) مهارتهای تصمیم گیری و مسئله یابی و حل مسئله .
نتیجه :
با توجه به اهمیت و گسترش روابط و تعاملات داخلی و خارجی و نزدیک شدن فاصله های زمانی و مکانی به کمک پیشرفت تکنولوژی که سبب شده است هر روز روش و سبکی خاص در شیوه تولید و خدمات و نوع خدمات وارد بازار مصرف شود . لازم و ضروری است که سازمانها ( به معنای اعم آنها ) برنامه آموزش را در درون سازمان چه به صورت بهسازی ، کارآموزی ، رولبط انسانی ، به حیث راهبردی ترین برنامه در نظر داشته باشد . تا بتواند کارایی و افزایش تولید و رضایت مندی دست پیدا کند زیرا آموزش کارکنان و اهمیت دادن به دانش و آگاهی آنان موجب تقویت انگیزش پ، تعهد و مسئولیت پذیری آنان خواهد گردید . از طرفی نیروی انسانی اصلی ترین سرمایه هر سازمان به حساب می آید پس بایسته است به همان میزان نسبت به آموزش و سایر مسائل آنان توجه اساسی گردد .

9
روش‌ها و فنون آموزش منابع انسانی :
· آموزش از طريق سخنراني
· آموزش از طريق بحث گروهي
· روش كنفرانس
· روش سمينار
· روش سمپوزيوم
· بازديدهاي علمي
· روش تقسيم گروه‌هاي بزرگ به گروههاي كوچك
· قضاياي اداري – مورد پژوهي
· بارش مغزي
· شبيه سازي
· آموزش حين كار
· آموزش جواري يا دهليزي
· آموزش حساسيت
· آموزش از طريق ميزگرد
· روش سنديكا
· بازگروپ ( گروه مجادله)
· روش نمايش و تشريح

كليات مديريت منابع انساني-1


كليات مديريت منابع انساني
از مديريت كاركنان تا مديريت منابع انسانيبراي دهها سال ، اجراي وظايف انتخاب ، آموزش و جبران خدمت كاركنان ، وظايف اصلي حوزه‌اي به نام مديريت كاركنان بود ؛ اين وظايف بدون توجه به اينكه چگونه به يكديگر مرتبط هستند انجام مي‌شدند . اما اكنون حوزه‌اي به نام مديريت منابع انساني مطرح شده است ؛ مديريت منابع انساني آنطور كه در حال حاضر درك مي‌شود ، به‌جاي رد يا حذف ، تعميمي از نيازمندهاي سنتي اداره اثربخش كاركنان است . در اين حوزه درك مناسبي از رفتار بشري و مهارت استفاده از اين درك و بينش نياز است . همچنين داشتن دانش و درك از وظايف مختلف كاركنان و آگاهي از شرايط محيطي ضروري است . (شرمان ، بوهلندر و چرودن ،1988)مديريت منابع انساني در دهه 1980 ظهور كرد و توسط طرفداران آن به عنوان فصل جديدي در مديريت نيروي انساني تكامل يافت . اكنون اين توافق وجود دارد كه مديريت منابع انساني جايگزين مديريت كاركنان نمي‌شود بلكه به فرايندهاي مديريت كاركنان از منظر متفاوتي مي‌نگرد . همچنين فلسفه‌هاي اصلي آن تا حد قابل ملاحظه‌اي متفاوت از مفاهيم سنتي مديريت كاركنان است . با اين همه برخي از رويكردهاي خاص مديريت كاركنان و روابط كاركنان مي‌توانند تحت عنوان رويكردهاي مديريت منابع انساني توصيف شوند زيرا در راستاي فلسفه اساسي مديريت منابع انساني هستند (آرمسترانگ ،1993) .مديريت منابع انساني رويكردي جامع به مديريت استراتژيك منابع كليدي سازمان يعني منابع انساني است . مديريت منابع انساني نه تنها رويكردي از روي سودآوري به مديريت كاركنان است بلكه رويكردي ويژه به روابط كاركنان با تاكيد بر تعهد و دو طرفه بودن ارتباط دارد (آرمسترانگ ،1993) .مديريت منابع انساني چيست ؟مديريت امور كاركنان حوزه‌اي است كه به اندازه كل حوزه مديريت قدمت دارد اما به طور طبيعي دستخوش تغيير و تكامل شده است . نقطه عطف اين تغيير و تكامل جايي است كه به جاي مديريت كاركنان ، مديريت منابع انساني مطرح مي‌شود . مديريت منابع انساني علاوه بر دارا بودن مباني و مفاهيم مديريت كاركنان ، رويكردهاي كلي‌تر و جديد‌تري را در مديريت نيروي انساني در نظر مي‌گيرد .تعاريف گوناگوني از مديريت منابع انساني ارائه گرديده كه در ذيل به پاره‌اي از آنها اشاره مي نماييم :مديريت منابع انساني معطوف به سياست‌ها ، اقدامات و سيستم‌هايي است كه رفتار ، طرز فكر و عملكرد كاركنان را تحت تاثير قرار مي‌دهند (نو و ديگران ،2000) .مديريت منابع انساني عبارتست از رويكردي استراتژيك به جذب ، توسعه ، مديريت ، ايجاد انگيزش و دست‌يابي به تعهد منابع كليدي سازمان ؛ يعني افرادي كه در آن يا براي آن كار مي‌كنند (آرمسترانگ ،1993) .مديريت منابع انساني فرايندي شامل چهار وظيفه جذب ، توسعه ، ايجاد انگيزش و نگهداشت منابع انساني است (دي سنزو و رابينز ،1988) .مديريت منابع انساني يعني مديريت كاركنان سازمان (اسكارپلو و لدوينكا ،1988).مقصود از مديريت منابع انساني ، سياست‌ها و اقدامات موردنياز براي اجراي بخشي از وظيفه مديريت است كه با جنبه‌هايي از فعاليت‌ كاركنان وابستگي دارد ؛ به ويژه براي كارمنديابي ، آموزش دادن به كاركنان ، ارزيابي عملكرد ، دادن پاداش و ايجاد محيطي سالم و منصفانه براي كاركنان سازمان ؛ به عنوان نمونه اين سياست‌ها و اقدامات دربرگيرنده موارد زير مي‌شود : تجزيه و تحليل شغل (تعيين ماهيت شغل هر يك از كاركنان) .ØØ برنامه‌ريزي منابع انساني و كارمنديابي . گزينش داوطلبان واجد شرايط .ØØ توجيه و آموزش دادن به كاركنان تازه استخدام‌شده . مديريت حقوق و دستمزدØ (چگونگي جبران خدمت كاركنان) . ايجاد انگيزه و مزايا .Ø ارزيابي عملكردØ . برقراري ارتباط با كاركنان (مصاحبه ، مشاوره و اجراي مقررات انضباطي) .ØØ توسعه نيروي انساني و آموزش . متعهد نمودن كاركنان به سازمان .Øدر گام آتي از عوامل موثر بر مديريت منابع انساني خواهيم گفت ...
عوامل موثر بر مديريت منابع انساني كدامند ؟اين پارامترها به دو گروه تقسيم مي‌شوند :
1- عوامل بيروني1-1- قوانين و مقررات 1-2- بازار نيروي كار 1-3- فرهنگ جامعه1-4- سهامداران1-5- رقابت 1-6- مشتريان1-7- فناوري
2- عوامل دروني2-1- اهداف اساسي يا رسالت سازمان2-2- خط‌مشي‌ها2-3- جو و فرهنگ سازماني
در گام آتي از فلسفه و رويكردهاي مديريت منابع انساني خواهيم گفت ...
فلسفه و رويكردهاي مديريت منابع انساني كدامند ؟
فلسفه مديريت منابع انساني (آرمسترانگ ،1993)در بيان فلسفه مديريت منابع انساني در سازمان مي‌توان به موارد ذيل اشاره نمود :1- منابع انساني مهمترين دارايي يك سازمان است و مديريت اثربخش آنها كليد موفقيت سازمان است . 2- چنانچه سياست‌ها و رويه‌هاي مربوط به كاركنان سازمان با يكديگر تطابق داشته و سهم قابل‌ملاحظه‌اي در دستيابي به اهداف سازمان و برنامه‌هاي استراتژيك داشته باشند ، دستيابي به موفقيت سازماني محتمل‌‌تر است .3- فرهنگ و ارزش‌هاي كلي ، شرايط سازماني و رفتار مديريتي كه از آن فرهنگ نشات مي‌گيرد تاثير زيادي بر دستيابي به تعالي مطلوب مي‌گذارد ؛ چنين فرهنگي نيازمند مديريت شدن است بدين معني كه بايد تلاشي مستمر براي ايجاد پذيرش و انجام آنها صرف شود .4- دستيابي به يكپارچگي نيازمند تلاش مستمر است ؛ منظور از يكپارچگي اين است كه تمام اعضاي سازمان با داشتن حسي از مقصود مشترك با يكديگر كار كنند .
رويكردهاي مديريت منابع انساني (آرمسترانگ ،1993)دو رويكرد كلي در مديريت منابع انساني وجود دارد : رويكرد سخت و رويكرد نرم .1- رويكرد سخت : به كاركنان مانند ديگر منابع نگاه مي‌شود كه بايد معادله ورودي- خروجي برقرار شود و به صورت كارآمد اداره شوند.2- رويكرد نرم : بيشتر به اين حقيقت توجه مي‌كند كه نمي‌توان با كاركنان مانند ديگر منابع رفتار كرد ؛ زيرا برخلاف ديگر منابع ، منابع انساني فكر كرده و عكس‌العمل نشان مي‌دهند . در اين رويكرد بر استراتژي‌هايي براي دستيابي به تعهد ، از طريق آگاه ساختن كاركنان از ماموريت ، ارزش‌ها ، برنامه‌هاي سازمان و شرايط محيطي ، مشاركت كاركنان در تصميم‌گيري در مورد چگونگي انجام امور و گروه‌بندي كاركنان در تيم‌هاي كاري بدون نظارت رسمي تاكيد بيشتري مي‌شود .در واقع رويكرد سخت بر فرايند مديريت امور كاركنان تمركز مي‌كند در حالي كه رويكرد نرم بر طرز تلقي كاركنان و چگونگي رفتار با آنان تاكيد مي‌ورزد . رويكرد سخت ، سيستم‌ها ، رويه‌ها و دستور‌العمل‌ها و چگونگي انجام فرايندها را مورد بررسي قرار مي‌دهد و رويكرد نرم عوامل انساني و رفتاري را در نظر مي‌گيرد .در گام آتي از اهداف و وظايف مديريت منابع انساني خواهيم گفت ...اهداف و وظايف مديريت منابع انساني چيست ؟اهداف اساسي مديريت منابع انساني حصول نتايج مطلوب از تلاش‌هاي جمعي كاركنان سازمان است كه مي‌توان به صورت زير آنها را بيان نمود :1- تامين نيروي انساني با حداقل هزينه .2- پرورش و توسعه استعدادها و مهارت‌هاي افراد .3- حفظ و نگهداري نيروهاي لايق و ايجاد روابط مطلوب بين آنان .4- تامين احتياجات مادي و معنوي و جلب رضايت پرسنل به‌گونه‌ايكه همسويي لازم بين اهداف شخصي آنان و هدفهاي سازمان ايجاد گردد .همانطور كه در تعاريف مديريت منابع انساني بيان نموديم وظايف كلي عبارتند از : جذب ، توسعه ، ايجاد انگيزش و نگهداشت . اما اين وظايف را مي‌توان به حوزه‌هاي فعاليت زير دسته‌بندي كرد :1- سازماندهي1-1- طراحي سازمان1-2- طراحي شغل1-3- تجزيه و تحليل شغل1-4- طبقه‌بندي مشاغل
2- جذب منابع انساني2-1- برنامه‌ريزي2-2- كارمنديابي2-3- انتخاب2-4- استخدام
3- توسعه و منابع انساني3-1- مديريت عملكرد3-2- آموزش
4- مديريت پاداش4-1- حقوق و دستمزد4-2- ارزشيابي مشاغل4-3- پاداش 4-4- مزايا
5- روابط كاركنان 5-1- روابط صنعتي52- مشاركت5-3- ارتباطات
6- بهداشت ، ايمني و رفاه6-1- بهداشت و ايمني6-2- رفاه
7- امور اداري استخدام و كاركنان7-1- چارچوب قانوني و مقررات دولتي7-2- رويه‌ها و اقدامات استخدام7-3- سيستم اطلاعاتي منابع انسانيالبته مدلهاي متفاوت ديگري نيز براي دسته‌بندي وظايف مديريت منابع انساني وجود دارد اما همگي آنان تقريبا همين اجزاء را شامل مي‌شوند .در گام آتي نوزده ويژگي فعاليتهاي مديريت منابع انساني را بيان خواهيم نمود ...ويژگي فعاليت‌هاي مديريت منابع انساني چيست ؟مديريت منابع انساني شامل انجام فعاليت‌هاييست كه داراي مباني ، مفاهيم ، فرايندها و ابزارهاي متفاوتي هستند تا حدي ‌كه در سازمانهاي بزرگ براي برخي از آنها واحدهاي مستقلي تشكيل مي‌دهند . با وجود تفاوت ماهيتي بين اين فعاليت‌ها ، بيشتر آنها داراي ارتباط از جهت عمليات و اطلاعات هستند . نوزده فعاليت مشخص از مديريت منابع انساني عبارتند از :
1-تجزيه و تحليل مشاغل2- طراحي شغل3- طبقه‌بندي مشاغل4- ارزشيابي مشاغل5- برنامه‌ريزي نيروي انساني6- كارمنديابي7- انتخاب8- انتصاب9- اجتماعي كردن10- آموزش كاركنان11- ارزيابي عملكرد12- بهداشت و ايمني13- بيمه و بازنشستگي14- رفاه15- انگيزش ، مشاركت و روابط كاركنان16- حقوق و دستمزد17- پاداش 18- جابجايي19- انضباطدر گام آتي نگاهي سيستمي به مديريت منابع انساني خواهيم داشت ...مديريت منابع انساني در قالب يك سيستم چگونه طراحي مي‌شود ؟هيچيك از منابع مطالعه شده در اين زمينه ، مجموعه فعاليت‌هاي مديريت منابع انساني را در قالب سيستمي از فرايندهاي مرتبط و به هم‌پيوسته ترسيم و تشريح نكرده‌اند ؛ يكي از دلايل اين واقعيت اين است كه فعاليت‌هاي مديريت منابع انساني به قدري متفاوت ، متنوع و داراي مباني مختلف هستند كه تجمع تمام آنها در قالب يك سيستم امكان‌ناپذير است .همانند تقسيم‌بندي رويكردهاي سخت و نرم به مديريت منابع انساني ، فعاليت‌هاي آنرا هم مي‌توان در دو دسته سخت و نرم گنجاند . به عنوان مثال مبحث انگيزش كاركنان يك فعاليت كاملا نرم است در حاليكه فعاليت حقوق و دستمزد يك فعاليت كاملا سخت است . البته اين دسته‌بندي فرضي است چرا كه ميزان سختي يا نرمي داراي طيفي خواهد بود . به هر حال ، عليرغم نبود چنين تصوير سيستماتيك از فعاليت‌هاي سخت مديريت منابع انساني ، مي‌توان سيستمي براي آن طراحي كرد كه شامل فعاليت‌هاي رويه‌پذير باشد .سيستم اطلاعات منابع انسانيتعاريف مختلفي از سيستم اطلاعات منابع انساني وجود دارد :1- در بيون )1997( تعاريف زير آمده است :1-1- يك سيستم رايانه‌اي تنها براي جمع‌آوري ، ذخيره ، نگهداري ، بازيابي داده‌هاي موردنياز يك سازمان از كاركنانش .1-2- علاوه بر موارد فوق ، براي كمك به برنامه‌ريزي ، امور اداري ، تصميم‌گيري و كنترل فعاليت‌هاي مديريت منابع انساني طراحي مي‌شود . 1-3- يك سيستم اطلاعات منابع انساني بايد رويكردي يكپارچه براي جمع‌آوري ، ذخيره ، تحليل و كنترل جريان اطلاعات منابع انساني در داخل يك سازمان تعريف شود .2- شرمان ، بوهلندر و اسنل )1998( سيستم اطلاعات منابع انساني را سيستمي تعريف مي‌كنند كه اطلاعات جاري و دقيق براي مقاصد كنترل و تصميم‌گيري فراهم كند . به گفته آنها طبق يك پيمايشي كه اخيرا انجام شده است بيشتر فناوري اطلاعات استفاده شده در فرايند براي نگهداري اطلاعات كاركنان ، نظارت بر عمليات حقوق و دستمزد ، نگاهداري اطلاعات مربوط به غيبت‌ها و مرخصي‌ها و انجام امور اداري و استخدام و برنامه‌هاي آموزشي بوده است .3- اسكارپلو و لدوينكا )1988( سيستم اطلاعات منابع انساني را بخشي از سيستم اطلاعاتي سازمان مي‌دانند كه اطلاعات لازم را براي تصميم‌گيري در امور منابع انساني ارائه مي‌دهد .تفاوت در سطح استفاده از سيستم اطلاعات منابع انساني در تعاريف فوق ، اشاره به اين مطلب دارد كه مي‌توان سيستم اطلاعات منابع انساني را در قالب يكي از سيستم‌هاي اطلاعاتي مانند سيستم پردازش عمليات ، سيستم اطلاعات مديريت ، سيستم پشتيبان تصميم‌گيري يا ديگر انواع سيستم‌هاي اطلاعات سازماني طراحي كرد .در گام آتي از مديريت زنجيره تامين خواهيم گفت ...

۱۳۸۸ مهر ۱۴, سه‌شنبه

خبر- انتشار خبرنامه مدیریت پروژه- شماره 5

خبر- انتشار خبرنامه مدیریت پروژه- شماره 5


شماره 5 . شهریور 1388

آرشیو شماره های قبلی خبرنامه

Print

رسالت ما گسترش دانش و فرهنگ مدیریت پروژه است.

کلیه دوستان می توانند نظرات و پیشنهادات خود در خصوص این خبرنامه را به آدرس زیر ارسال نمایند.

siromid001@yahoo.com

برای مشاهده خبرنامه اینجا را کلیک نمایید


سخني از امام علي ع


هميشه بياد داشته باش

دانلود خلاصه كتاب از خوب به عالي

دانلود كتاب از خوب به عالي خلاصه كتاب
دانلودکتاب

کلیک راست+
save target as

۱۳۸۸ مهر ۱۱, شنبه



با سلام خدمت تمامی دوستان و عزیان هم وطن یک خبر خوب همیشه شایسته تشویق هست مگر که این خبر راجع به کار و کسانی که دنبال کار میگردند 
یالاخره سایت جامع کاریابی توسط هم وطنان عزیز ما در خارج از کشور افتتاح شد م بنده این افتخار رو دارم که اون رو به شما عزیزان معرفی کنم .
اسم این وب سایت کارمند هست به ادرس 
http://www.karmand.com
که شما میتونید روی اون کلیک کنید و برید داخل سایت که عکس صفحه اولش هم اون بالا قرار دادم به امید موفقیت و پیروز ی شما دوستان عزیز و گرامی .
این نکته را هم بگم که این سایت از امریکا پشتیبانی میشه و جالب اینجاست که به کارفرما های داخل کشور هم برای پیدا کردن نیروی کار کمک میکنه کافی ثبت نام کنید تا با  شما تماس بگیرند.

بیشتر اطلاعات لطفا وارد سایت شوید