۱۳۹۰ خرداد ۱۱, چهارشنبه

زن توانا

زن توانا
اثر: فان گرمر - ترجمه:سيمين موحد

با سلام خدمت تمامي دوستان و تبريك روز زن



خلاصه كتاب: ياسمن طباطبايي - شما هميشه افراد را اداره مي كنيد گاهي اين كار را در مقام رهبر انجام مي دهيد اما اغلب اوقات در نقش عضوي از گروه ظاهر مي شويد و سعي مي كنيد موثر واقع شويد كليد مديريت موثر و موفق سياست است گاهي بايد صدايمان را پايين بياوريم يا بالا ببريم تا پياممان شنيده شود اين كار به هيچ وجه به معني مصالحه كردن و فروختن خودمان نيست كار دشوار اين است كه ضمن وفادار ماندن به ارزش ها و باورهاي خودمان بتوانيم با موفقيت ديگران را هدايت كنيم .


اين كتاب الهام بخش اين است كه چگونه :
1- بدون اينكه كسي را دشمن خود كنيد در بحثها برنده شويد .
2- بدون زير پاگذاشتن اصول و ارزش هاي خود مصالحه كنيد .
3-به خويشتن خود وفادار بمانيد و موفق شويد .
4- از حمايت خواهران خود بهره مند گرديد .
5- زماني كه به نظر مي رسد همه اين دنيا مي خواهد شما را عقب نگه دارد شهامت داشته باشيد و با سرعت تمام پيش بتازيد .
هر زني مي تواند زن توانا باشد زنان توانا فقط در مقام هاي عالي و جايگاه هاي بلند جامعه وجود ندارد مهم نيست كه در شركت بزرگي كار مي كنيد يا در ساندويچ فروشي روحيه قدرت وسركشي زنده مي ماند هر زني كه مادام جرئت كند زني واقعي باشد مي تواند زن توانا باشد وقتي قدرتتان را به دست مي گيريد و از آن به نفع خود استفاده مي كنيد زندگي بسيار شيرين مي شود .
هر بار كه خود را در موقعيت دشواري مي بينيد هر قدر كه اوضاع تيره و تار باشد بدانيد قدرت تبديل تاريكي به نور را داريد .
اصول اساسي براي اينكه زني توانا باشيد :
1- با احساس نا امنيتان راحت باشيد .
شما همان مشكلات زنان ديگر را داريد ، نيازي نيست احساس نا امنيتان شما را عقب نگه دارد با وجود معايب و نواقصتان به پيشروي ادامه دهيد .
2- نوعدوست باشيد :
تنها ماندن آسان نيست ولي احساس مسئوليت و رسالت و داشتن هدف در زندگي مي توان كمكتان كند تا سخترين لحظات زندگي را با موفقيت سپري كنيد در واقع هيچ راهي جز انجام دادن كار درست وجود ندارد .
3- پر شور باشيد :
اين نوع زندگي به انرژي ، بنيه و تعهد نياز دارد و همه اين ها ناشي از شور و شوقي است كه شما را پيش مي راند در واقع اين كمكتان مي كند تا ناراحتي و اندوه زيادي را از سر بگذرانيد به علاوه كمك مي كند روي چيزهايي كه برايتان اهميت دارد تمركز كنيد و با ذهن خلاقتان حل مشكلات را پيدا كنيد .
4- در تماس باشيد :‌
زن تواناي حقيقي مي داند كه بايد در داخل و خارج از محل كارش شكه هاي حمايتي ايجاد كند كه كمكش كنند . به رغم مشكلات عجيب و غريب ، مقاومت ها ،‌يا دشمني هاي آشكار ، شما مي توانيد با كمي كمك از جانب دوستتان به كارتان ادامه دهيد .


چگونه در موقعيت هاي دشوار كامياب شويم :
1- اگر دلش را نداريد افتخاري كسب نمي كنيد .
2- انتظار موانع را داشته باشيد و روي اهدافتان تمركز كنيد .
3- اگر نخواهيد كاري بكنيد ، هيچ كاري نمي كنيد .
4- اگر كمي شكست نخوريد هرگز محدوديت ها را نمي شناسيد .
5- بايد به جايي بچسبيدو دوام بياوريد خصوصا وقتي اوضاع دشوار است .
6- ايام دشوار تا ابد طول نمي كشد .
همه ي اين جملات خردمندانه خصوصا زماني مهم اند كه خودتان را در وضعيت دشواري مي يابيد وضعيتي نا مطمئن و ناآشنا كه مدام فكر مي كنيد چرا بايد موقعيت موجود را به هم بزنيد و گاهي به انتخاب خودتان وارد اين موقعيت مي شويد .
اگر جرئت نكنيد وارد وضعيت دشوار شويد هرگز نخواهيد دانست تا كجا مي توانيد پيش برويد .
جملات تاكيدي براي اينكه به پيشروي تان ادامه دهيد :
1- من از اين وضعيت با حالتي قوي تر و حتي مصم تر براي كسب موفقيت خارج خواهم شد .
2- اكنون و هميشه بينش من واضح و روشن است مي دانم كه در پي چه چيزي هستم و مطمئنم كه موفق مي شوم .
3- من كاري را كه انجام مي دهم قبول دارم و تاييد مي كنم مي دانم كه كاري درست است و در حال پيشروي هستم . احساس مي كنم توانا ، قوي و مطمئن هستم .
4- دشواري ها به مرور زمان از بين خواهد رفت من مي توانم با مشكلات دست و پنجه نرم كنم .
5- در هر لحظه ي اين ماجرا دارم رشد مي كنم . موفقيت ناشي از شهامت داشتن و استفاده از فرصت ها هست من روي خود شرط بندي مي كنم و با بيشترين استفاده از توان بلقوه ام زندگي مي كنم .
قدرت سياست را بشناسيد :
شما هميشه افراد را اداره مي كنيد گاهي اين كار را در مقام رهبر انجام مي دهيد اما اغلب اوقات در نقش عضوي از گروه ظاهر مي شويد و سعي مي كنيد موثر واقع شويد كليد مديريت موثر و موفق سياست است گاهي بايد صدايمان را پايين بياوريم يا بالا ببريم تا پياممان شنيده شود اين كار به هيچ وجه به معني مصالحه كردن و فروختن خودمان نيست كار دشوار اين است كه ضمن وفادار ماندن به ارزش ها و باورهاي خودمان بتوانيم با موفقيت ديگران را هدايت كنيم .
اگر مي خواهيد با ديگران كنار بياييد و همكاري كنيد نكاتي در زمينه مديريت هست كه مي توانيد با استفاده از آن ها در مورد عزيزان ،‌همكاران ، همسايگان ، و ديگران رابطه بهتري با آن ها برقرار كنيد :
1- با ديگران همانطور رفتار كنيد كه مي خواهيد با شما رفتار كنند .
2- همدلي نسان بدهيد به چشم انداز آن ها نگاه كنيد .
3- بازخور مثبت نشان دهيد كه براي آن ها ارزش قايليد .
4- گشوده باشيد و تاكيد كنيد كه هميشه در دسترس هستيد .
5- واكنش هايتان را مهار كنيد اول فكر كنيد بعد واكنش نشان دهيد .
6- دوستي را از كار جدا كنيد .
7- از قوه طنز استفاده كنيد به اين ترتيب مي توان به فجايع خنديد و به پيشبرد امور كمك كرد .
با ديگران خوب رفتار كنيد :
حوزه احترام از حوزه دوستي ست هر كسي كه با او برخورد مي كنيد درست به اندازه شما احتياج به احترام و قدرداني دارد .



در راه چيزي بجنگيد كه ارزشش را داشته باشد :
هر چيز ارزشمندي با موانع همراه است و موفقيت شما بستگي به اين دارد كه چقدر مي توانيد انعطاف پذير و شجاع باشيد . بايد با مفتري ها ، منتقدها ، منفي باف ها و كساني كه از پشت خنجر مي زنند رو به رو شويد . گاهي مي توان آن ها را به سوي خود جلبب كرد ، گاهي مي توان آن ها را خنثي كرد و گاهي هيچ راهي براي دور زدن آنها وجود ندارد .
اگر هدفتان در زندگي اين است كه همه دوستتان داشته باشند هرگز هيچ كاري نخواهيد كرد هرگز در راه چيزي استقامت به خرج نخواهيد داد ، تعهدي نخواهيد پذيرفت يا نخواهيد دانست به چه چيزي اعتقاد داريد زيرا مي ترسيد ديگران را ناراحت كند .
منفي بافان را دور كنيد :
منفي بافان همان بدبيناني هستند كه به شما مي گويند نمي توانيد اين كار را بكنيد ، يا هرگز موفق نخواهيد شد اين كار را بكنيد .
آن ها هميشه مي خواهند روياهايتان را لگد مال كنند و شما را بترسانند تا از فرصت ها استفاده نكنيد و يا كاري كنند كه احساس كنيد لياقتش را نداريد .
زندگي تان را با گوش دادن به حرف هاي منفي بافان تلف نكنيد اجازه ندهيد اختيار سرنوشت شما يا آينده تان را در دست گيرند اگر گوش بدهيد به هيچ جا نمي رسيد .
روز سلامت ذهني زنان توانا :
روزي را به كارهاي غير معمول اختصاص بدهيد . فرستادن اي ميل ، برقراري تماس هاي كاري ، كار با اينترنت و خواندن كوهي از نامه را كنار بگذاريد و از هم مهم تر احساس گناه نكنيد شما براي همه سخت كار كرده ايد حالا مي خواهيد امروز فقط مال خودتان باشيد و استراحت كنيد در اين روز فعاليت هاي زيادي نكنيد نكته اين است كه سرعتتان را كم كنيد و از جايگاهتان در زندگي لذت ببريد . خاطره بنويسيد ، روي كاناپه چرت بزنيد به بيرون برويد و قدم بزنيد نسبت به همه كارهايي كه انجام مي دهيد احساس خوبي داشته باشيد چون فرصت را با كار و تلاش به دست آورده ايد وقتي ديديد چه احساسي خوبي داريد مي توانيد برنامه ريزيد و بطور منظم زمان زندگي كردن را در روال معمولي زندگي تان بگنجانيد . مي بينيد كه چه راحت در فشار رواني كه خودتان براي خود درست مي كنيد غرق مي شويد ؟ وقتش رسيده كه مقداري از آن فشار را كم كنيد .


منابع :
ناشر : پيكان
سال انتشار : 1387
كد كتاب : 60834

نرم افزار کنترل گرامر برای نوشتن یک متن انگلیسی خوب

رم افزار کنترل گرامر برای نوشتن یک متن انگلیسی خوب

نويسنده : نيما ثابت فر

سایت تفریح وار: يكي از مشكلات اساسي دانشجويان، اساتيد، محققين و افرادي مانند آنها كه دائماً بايد به تبادل نظر و ارائه مقاله به زبان انگليسي بپردازند اين است كه متون آنها پر از اشتباهات انشايي است يا داراي جملات بسيار طولاني بوده و به سياق فارسي نوشته مي‌شود، به نحوي كه داوران مقالات يا دريافت‌كنندگان نامه‌ها معمولاً برداشت اشتباهي از آنچه در ذهن نويسنده وجود داشته است مي‌كنند. كساني كه قصد شركت در آزمون‌هاي زبان مانند Toefl و مانند آن را دارند نيز حتماً بايد اين اشكالات را از سبك نوشتن خود حذف كنند تا بتوانند امتياز مناسبي در اين بخش در آزمون زبان دريافت نمايند.
در هنگام نوشتن متون يا مقالات به زبان انگليسي، گاه پيش مي‌آيد كه چگونگي بكارگيري يك واژه يا عبارت يا جمله در زبان انگليسي را نمي‌دانيم. دانشجوياني كه مقالات خود را به زبان انگليسي مي‌نويسند معمولاً بيشتر با اين مشكل مواجه مي‌شوند.

يكي از روش‌هاي اطلاع از نحوه بكارگيري صحيح عبارات انگليسي، جستجو كردن عبارت مربوطه در موتور جستجوي گوگل است كه مي‌تواند روش خوبي براي نگارش صحيح متون و مقالات عمومي باشد.
با مراجعه به سايت (يا الگوي اسپرينگر)،SpringerExemplar
بخشي از عبارت يا جمله يا كلمه‌اي كه نحوه استفاده و بكارگيري آن را نمي‌دانيد در جعبه متني مربوطه تايپ مي‌كنيد. سپس مي‌توانيد موضوع كلي متن يا مجله‌اي كه مي‌خواهيد در متن آن جستجو كنيد را نيز به دلخواه مشخص نماييد (البته اين قسمت اختياري است).
با كليك بر روي دكمه جستجو، فهرستي از جملات يا پاراگراف‌هايي كه كلمه، عبارت يا جمله مورد جستجوي شما را بكار گرفته باشند براي شما نمايش داده مي‌شود. از آنجا كه اين مقالات، معمولاً به خوبي مورد داوري قرار گرفته و از نظر زبان انگليسي نيز در سطح بالايي قرار دارند، نتايج جستجو به احتمال زياد بهترين نحوه‌ي بكارگيري عبارت مورد نظر شما را در خود دارد.

در ادامه دو نرم‌افزار WhiteSmoke و StyleWriter را معرفي می کنیم كه براي بررسي متن مقاله خود از نظر گرامري و نحوه نگارش مي‌توانيد به آنها مراجعه كنيد.
الف- نرم افزار StyleWriter
يكي از نرم‌افزارهايي كه مي‌تواند در اين زمينه بسيار مفيد باشد نرم‌افزار StyleWriter است كه سبك نوشتن شما را اصلاح مي‌كند. كار كردن با اين نرم‌افزار بسيار ساده بوده و كافي است آن را نصب كنيد. پس از نصب، برنامه بطور خودكار روي Microsoft Word شما نيز فعال مي‌شود.
بنابراين كافي است پس از نوشتن متن خود در نرم‌افزار Word، بخش دلخواهي از متن يا تمام متن را انتخاب كرده و روي آيكون مربوط به Plain English Style Check كليك كنيد. در اين هنگام، نرم‌افزار StyleWriter از شما خواهد پرسيد كه آيا مايليد فقط متن منتخب توسط نرم‌افزار بررسي شود يا تمام متن. سپس، پنجره‌ي اصلي برنامه باز شده و متن شما را نشان خواهد داد.
اگر به قسمت پايين پنجره‌ي برنامه دقت كنيد، نمره‌ي شما در سه حوزه‌ي مختلف نشان خواهد داد: يكي سبك نوشتن (هر چه بيشتر باشد بهتر است)، ديگري متوسط طول جملات (هر چه كمتر باشد بهتر است) و سومي ميزان استفاده از حالت passive (كه هر چه كمتر باشد بهتر است).
همچنين مواردي نيز ممكن است در درون متن به رنگ‌هاي مختلف مشخص شده باشند كه با كليك كردن روي آنها مي‌توانيد به اصلاحشان بپردازيد. براي مثال: كلماتي كه معمولاً به اشتباه به جاي كلمات ديگر بكار گرفته مي‌شوند، كلمات زائد، افعال passive، افعال پنهان، كلمات پيچيده، كلماتي كه بيش از حد استفاده شده‌اند، كليشه‌ها، كلماتي كه بد هجي شده‌اند و موارد بسيار ديگر. نكته جالبي كه در اين نرم‌افزار وجود دارد آن است كه مي‌توانيد متناسب با نياز خود، سبك‌هاي نگارش مختلفي را انتخاب كنيد.
براي مثال اگر در حال نوشتن يك متن تبليغاتي هستيد از منوي Task گزينه‌ي Advertisement را انتخاب كنيد و اگر مقاله‌ي علمي مي‌نويسيد گزينه‌ي Academic Paper را انتخاب كنيد. اين برنامه از ۱۳ سبك نگارش مختلف پشتيباني مي‌كند.
براي نصب نرم‌افزار، اين فايل فشرده را دانلود كرده و آن را از حالت فشرده خارج كرده و در محل دلخواه خود نصب كنيد. بديهي است دوستاني كه تمايل به استفاده از نرم‌افزار بدين شكل نداشته باشند مي‌توانند به سايت اين نرم‌افزار مراجعه كرده و نسخه‌ي Demo را مشاهده و استفاده نمايند و در صورت تمايل به خريد آن اقدام كنند.

ب- نرم افزار WhiteSmoke
نرم‌افزار WhiteSmoke يكي از نرم‌افزارهاي پيشرو در صنعت نرم‌افزارهاي بهبود نگارش در زبان انگليسي است. اين نرم‌افزار مجموعه‌اي كامل از توانمندي‌ها از قبيل غلط‌ياب املايي، ابزارهاي ويرايشي، كنترل‌كننده‌ي گرامر، بررسي‌كننده‌ي سبك نگارش، فرهنگ لغت انگليسي، فرهنگ مترادفات انگليسي و بسياري ابزارهاي ديگر را در يك جا جمع كرده است تا به كاربران خود كمك كند تا نگارش انگليسي بهتري داشته باشند. اين نرم‌افزار با تمامي نرم‌افزارهاي پردازش متن (Word و غيره) سازگار مي‌باشد كه اين نكته نيز از توانمندي‌هاي خوب اين نرم‌افزار به شمار مي‌رود.
در اينجا برخي از ويژگي‌هاي اين نرم‌افزار قوي و جديد را بطور مختصر ارائه مي‌كنم:
*
بررسي سبك نگارش: كه به كيفيت نگارشي متن شما نمره مي‌دهد (بر اساس مواردي از قبيل نكات گرامري، املايي، نگارشي و علامت‌گذاري‌ها، و تجزيه و تحليل اقلامي چون فراواني افعال مجهول، متوسط طول جملات، ميزان پيچيدگي كلمات بكارگرفته‌شده، و غيره).
*
توضيح در مورد اشتباهات (كه براي يادگيري بسيار مفيد است)
*
قالب‌هاي از پيش آماده براي نامه‌نگاري
*
قابليت تصحيح به محض نگارش (تصحيح خودكار)
*
واسط كاربري بسيار زيبا و كاربردي
*
سرعت عملكرد
*
دقت بالاي الگوريتم‌هاي بررسي‌كننده‌ي متن
شما مي‌توانيد نسخه‌ي آزمايشي برنامه را از اينجا دريافت كنيد (تقريباً 12 مگابايت) و مورد استفاده قرار دهيد.


--
N.Sabetfar
Pardis kish
Tehran university

ما کجا ایستاده ایم؟

ما کجا ایستاده ایم؟

نگاهی به آکادمی های اقتصاد در ایران

پویا جبل عاملی - اقتصاددانان ایران چه فرازها و فرودهایی را طی کرده اند؟ وضعیت فعلی آنان در مقایسه با همکاران بین المللی شان چگونه است؟ دانشکده های اقتصاد ایران چه تفاوت هایی با محیط های علمی مشابه خارجی دارند؟ آیا آنان در مقایسه با آکادمی های جهانی حرفی برای گفتن دارند؟ چگونه دانشجویانی را تربیت می کنند؟ محصول آنها می تواند با فارغ التحصیلان خارجی مقایسه شود؟ جهت گیری فکری آنان چگونه است؟ آیا سمت گیری به یک نحله فکری وجود دارد؟ اگر دارد مفید است؟ آیا اصولا محیط های آکادمیک دنیا هم بر مبنای مکاتب اقتصادی تقسیم بندی می شوند؟ آکادمی های داخلی چه نقشی بر سیاستگذاری های اقتصاد ایران بازی می کنند؟ این ها و پرسش هایی از این دست بن مایه مقاله حاضر است که می کوشیم با پاسخ به آنها، مقیاسی را به دست دهیم تا خواننده بتواند جایگاه آکادمی های داخلی در ارتباط با دنیا و نهادهای تصمیم گیرنده اقتصاد ایران را دریابد.


چهار نسل اقتصاددانان ایران
شاید اگر بخواهیم تقسیم بندی تاریخی کنیم، ناگزیریم از چهار نسل اقتصاددان یاد کنیم هر چند شاید این تقسیم بندی نتواند تمامی اساتید را پوشش دهد. تقسیم بندی که از دهه چهل به این سو و با ورود علم اقتصاد به ایران آغاز می شود. نسل اول اقتصاددانان ایران شامل دانش آمختگانی می شود که از دهه بیست با مطالعه علم اقتصاد در اروپا و به خصوص فرانسه که میزبان اولین دانشجویان ایرانی بود، اولین بنیان گذاران و سفیران علم اقتصاد در ایران بودند. کسانی چون دکتر حسن پیرنیا، دکتر منوچهر فرهنگ، دکتر باقر قدیری اصل، دکتر محمد حسین تمدن و ... با آموختن علم اقتصاد روز، که بیشتر متاثر از اقتصاد کینزی بود با آموزش اقتصاد و ترجمه کتاب های اقتصادی راه را برای پا گرفتن این علم در ایران هموار کردند.


نسل بعدی اینان، اقتصاد خوانده هایی بودند که تحصیل خود را تا پیش از انقلاب به اتمام رساندند و با وقوع انقلاب و با توجه به عدم اعتماد انقلابیون به تکنوکرات های رژیم گذشته، توانستند در حالی که در اوان جوانی بودند و بدون داشتن تجربه لازم و تنها با اتکای به تحصیل و تعهدی که به نظام سیاسی جدید داشتند پست های کلیدی را از آن خود کنند. این نسل برخلاف نسل اول، با رویکردی که نظام دانشگاهی ایران در دهه 40 و 50 داشت، بیشتر در ایالات متحده تحصیل کردند و بسیاری از آنان هم موفق به کسب بورسیه تحصیلی شده بودند. یکی از نکات بارز این گروه اما این بود که دوره تحصیل آنان مصادف با رکود دهه 1970 شد که سرآغازی برای افول اقتصاد کینزی بود و از همین رو این نسل اقبال کمتری به کینز نشان می داد.


نسل سوم اقتصاددانان ایران، شامل گروهی می شود که پس از انقلاب و زیر دست نسل دوم به تحصیل پرداختند. با وجود انقلاب فرهنگی، جنگ و جدایی آکادمی های علمی ایران از جهان، تنها راه فراگیری برای این نسل، دانسته های نسل دوم بود. به همین خاطر تحولات علم اقتصاد در سرتاسر دهه 1980 از دید اقتصاد خوانده های ایران خارج ماند و نسل سوم با آموخته هایی که بعضا یک دهه با علم روز فاصله داشت، قبای اقتصاددان به تن کرد. آری این نسل بیش از دو نسل قبل از خودش از علم روز دنیا فاصله گرفت و محدودیت هایی که دامن گیر بسیاری از علوم در طی آن سال ها بود، تاثیرش را بر اقتصاد خوانده های ایران نیز گذاشت.

اما نسل چهارم که دانشجویان دو نسل قبلی هستند و آرام آرام از تحصیل فارغ شده و کرسی های اقتصاد را از آن خود می کنند، تمایزی چشم گیر تر با سلف خود دارند و آن دانستن بیشتر آنچه در اقتصاد روز می افتد. با بهره گیری از اینترنت، بزرگترین مشکل، که همانا ارتباط با آکادمی های دنیا و بی خبری از تحولات علمی بود، تا حد زیادی مرتفع شد و حتی نسل سومی که اندوخته هایش بیشتر به پیش از انقلاب می رسید با تکنولوژی تازه شروع به کاهش شکاف عظیم بوجود آمده کرد. اما نسل کنونی فارغ از این بهره تکنولوژیکی، به دلایل مختلف انگیزه ای بیشتر برای ادامه تحصیل در خارج از کشور را بروز داده است و از همین رو، بخشی از این نسل، خود را همگام تر با علم روز کرده اند. با این وجود نسل کنونی که اینک در دانشگاه های داخل تحصیل می کند دارای چه معضلاتی است؟ چگونه می توان آنها را برطرف کرد و چه سمت گیری در آموزش این نسل باید مورد توجه قرار گیرد؟

آیا عقبیم؟
باید پذیرفت که آکادمی های برتر دنیا، اطلاع دقیقی از آنچه در دانشکده های اقتصاد ایران می گذرد ندارند و به همین لحاظ گرفتن پذیرش برای دوره های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه های برتر دنیا بسیار مشکل است.علت چیست؟ شناخت یک آکادمی علمی، بیش از همه وایسته به چاپ مقالات بین المللی است و بزرگ ترین ضعف هیات های علمی داخل کشور در همین نکته است. کمتر استاد اقتصادی است که توانسته باشد مقالات علمی خود را به طور متوالی به جای چاپ به زبان فارسی در مجلات داخلی در مجلات انگلیسی بین المللی چاپ کرده باشد و از این رو ناظر بین المللی ابدا میزان و سطح دانش اقتصادی ایرانیان را نمی تواند تخمین بزند و حتی فراتر از این، به خاطر فقدان کارهای جدی علمی در نشریات بین المللی، سطح علمی دانشکده های داخلی کمتر از آنچه هست برآورد می شود.


فارغ از این مشکل اگر بخواهیم مقیاسی دیگر به دست دهیم شاید توجه به این نکته جالب باشد که اغلب دانشجویان ایرانی در مقاطع تحصیلات تکمیلی دپارتمان های اقتصاد دنیا در ارتباط با مفاهیم پایه ای که در دوره کارشناسی آنها را می آموزند، نه تنها از همکلاسی های خود عقب نیستند که شاید به نوعی جلوتر هم باشند و در این مواقع است که شناخت هیات علمی دپارتمانی که یک ایرانی را می پذیرد از محیط های علمی داخلی بیشتر شده و بعضا شاهد آنیم که این دپارتمان، دانشجویان بیشتری را از ایران می پذیرد. اما باز آنچه می تواند به عنوان کاستی تربیت شده های داخلی تلقی شود، عدم توانایی فارغ التحصیلان دوره کارشناسی در نوشتن یک گزارش و تحقیق علمی است. در حالی که آکادمی های بین المللی در دوره لیسانس علاوه بر آموزش و ارزشیابی مبتنی بر امتحان، بخشی از ارزشیابی را بر تحقیق می گذارند و می توان مدعی بود هر دانشجوی اقتصاد در هر سال بیش از پنج گزارش علمی می نویسد، دانشجوی ایرانی تنها بر اساس نمراتی که در امتحانات به دست می آورد، ارزشیابی می شود. در حالی که رقیب خارجی، با تمرین و نوشتن تحقیقات، جنبه تحلیلی خود را ارتقا می بخشد، دانشجوی ایرانی، تنها به کار به ذهن سپردن مبانی اقتصادی است و همین مساله خودش را در دوره های بالاتر نیز نشان می دهد و ضعف نگارش علمی، خصیصه ای است که وامدار تحصیل در دانشکده های داخلی است.


با وجود این باید پذیرفت که مبانی علم اقتصاد در دانشکده های ما در سطحی برابر با آکادمی های جهان تدریس می شود و تنها رفتن به سمت تدریس همراه با تحقیق و در عین حال تاکید بیشتر به تدریس زبان انگلیسی که محور حرکت فرد در دوره های آتی تحصیلی و حتی کاری به عنوان یک کارشناس اقتصادی است، می تواند دوره های کارشناسی را غنی تر سازد.


دروس زائد
یکی دیگر از مشکلاتی که دانشجویان دوره کارشناسی با آن دست و پنجه نرم می کنند وجود دروسی است خارج از منظومه مورد نیاز یک کارشناس اقتصادی. فارغ از دروس عمومی که مشکلی است برای تمامی رشته ها، دروسی چون حسابداری و مباحث اعتقادی که بیشتر به دروس عمومی می آید اما در ارتباط با اقتصاد است و ابدا در برنامه درسی هیچ آکادمی بین المللی وجود ندارد، خود قریب یکسال از وقت یک دانشجوی اقتصاد را می گیرد. به عبارت بهتر یک دانشجوی ایرانی باید یک سال از چهار سال تحصیلش را صرف واحد هایی کند که ربطی به درسی که می خواند ندارد. این به معنای کم اهمیت دادن این واحدهای متفرقه نیست بلکه بحث کارایی در دروس اقتصاد است. وقتی یکی از اهداف علم اقتصاد کارایی است، این هدف در تحصیل اقتصاد نیز باید خودی نشان دهد. با در نظر گرفتن اهمیت این دروس متفرقه، می توان آنها را به صورت اختیاری به دانشجویان ارائه داد و این حجم واحد را کم کرد. در حالی که به موازات آن به تدریس بیشتر زبان که احتیاج مبرم یک کارشناس اقتصاد است، تاکید کرد.


تحصیلات تکمیلی
شاید بتوان گفت بزرگ ترین شکاف علمی بین دانشگاه های داخلی و خارجی، در دوره های بالاتر تحصیلی نمود بیشتری می یابد. در این بخش هم همگرایی بیشتری در بخش تدریس وجود دارد اما اختلاف در بخش تحقیق بسیار نگران کننده است. می توان مدعی بود که در بخش نظریه پردازی کمتر کار قابل استناد پر اهمیتی وجود دارد. این ضعف خودش را در مجلات داخلی نیز نشان می دهد جایی که تنها جولانگاه کارهای عملی است که تاثیر یک متغیر را بر متغیر دیگر با یک روش اقتصادسنجی نشان می دهد و اغلب روش مورد استفاده هم آنچنان جدید نمی نماید.


بنابراین عدم وجود تحقیق های نظری و نبود گرایشی بدان سو بزرگ ترین معضلی است که آکادمی های داخلی از آن رنج می برند. از سوی دیگر حتی در بخش عملی نیز، که مقالات علمی داخلی پر است از ابزار سنجی، محققان ایرانی سعی در ارتقا ابزار و توسعه تئوریک اقتصاد سنجی ندارند. به عبارت بهتر یک محقق ایرانی در بهترین حالت -که البته در جای خود بسیار مفید است- می داند چگونه داده جمع آوری کند، چگونه برای کارش آن را اصلاح کند و در نهایت با کدام ابزاری که قبلا در مقالات بین المللی استفاده شده است، تئوری که پیشتر توسط دیگران بیان شده است را آزمون کند و اکثریت قریب به اتفاق پایان نامه ها و مقالات داخلی دارای چنین نظمی هستند.


اگر رویکرد تحقیق محور در دوره لیسانس ارتقا یابد و با تاکید بیشتر به نگارش مقالات علمی به زبان بین المللی می توان امید داشت که بخشی از مشکلات حل شود. در عین حال با نگاه بر ژورنال های برتر دنیا و دریافت موضوعاتی که بیش از همه مورد توجه اقتصاددانان است، سمت گیری تحقیق های داخلی به روز می شود، و ضرورتی اجتناب ناپذیر دیگر که باید بر آن انگشت نهاد، توجه بیشتر به نظریه پردازی است که می بایست توسط اساتید و دانشجویان تحصیلات تکمیلی - به خصوص دانشجویان دکتری- محقق شود.


کدام گرایش؟
یکی دیگر از پرسش هایی که درباره آکادمی های داخلی مطرح است، جهت گیری فکری و مکتبی هر یک از دانشکده های اقتصاد است. این موضوع هر چند پر اهمیت است اما تقسیم بندی بر مبنای گرایش فکری با فراگیر شدن روزنامه های اقتصادی و روزنامه نگاری اقتصادی به اوج خود رسید و تا پیش از این بسیاری از اقتصاددانان ایران آنچنان در قید این تقسیم بندی ها نبودند، اما وقتی این نسل تازه، اقتصاد خوانده ها را مورد پرسش قرار داد، آنان نیز در پاسخ چیزی در چنته داشتند.


باید عنوان کرد که هر چند هر یک از اقتصاددانان در دنیا به مکتب یا موضوع خاص تحقیقی گرایش دارند، اما جز استثناهایی نمی توان هر دپارتمانی را به یک تفکر نزدیک دانست. شاید این هم از وسعت نظر یک فرد آکادمیک است که هیات علمی دپارتمان ها فارغ از گرایش داوطلبی که می خواهد کرسی در دانشگاه آنها داشته باشد به میزان علم و فعالیت های تحقیقی وی می نگرند و از همین رو دپارتمان ها کمتر به یک مکتب فکری نزدیک می شوند.


شاید تنها موردی که بتوان از نظر علمی هم آن را تاکید کرد گرایش دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه شریف به اقتصاد آزاد است و اگر کمی بخواهیم ژورنالیستی با آن برخورد کنیم می توان آن را "شیکاگو" ایران لقب داد. جایی که اکثریت کرسی هایش به اساتید قائل اقتصاد بازار اختصاص یافته است. از سوی دیگر دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه بنا بر سنتی چند ساله، عنوان "نهاد گرایی" را به خود اختصاص داده است، هر چند کسانی چون دکتر پژویان از این نحله خود را خارج کرده اند و لقب لیبرال را بیشتر با اندیشه خود سازگار دیده اند. اما واقعیت این است که براستی نمی توان چنین عنوانی را برتافت، آنچنان که مصاحبه ها و نظرات اساتید این دانشکده، چنین گرایشی را القا نمی کند و حتی شاید بتوان آنان را به کینزی ها نزدیک دانست آنچنان که آنها مکانیسم بازار را می پذیرند، اما بر نقش دولت نیز تاکید فراوان دارند. فراتر از این اگر این نحله خود را وامدار نهادگرایی می داند، پرسش آن است که چرا به "اقتصاد رفتاری" نزدیک نشده است که می توان آن را قالبی تازه و آکادمیک تر از نهادگرایی در دنیای امروز دانست، جایی که همان انتقادهای نهادگرایان از فروض کلاسیک، تکنیکی تر و علمی تر وبر اساس پایه های خردی مطرح می شود.


از دیگر دانشگاه های مطرح داخلی می بایست به دانشگاه تهران و شهید بهشتی اشاره کرد، دو نهادی که شاید بیش از آنکه در قید اختصاص نام و مکتبی برای خود باشند، در نقش تامین کننده مدیران اجرایی و سیاستمداران جمهوری اسلامی بوده اند. هر چند دانشکده های ذکر شده نیز در این وادی دستی داشته اند. به این نام ها بنگرید: دکتر محمدخوش چهره، دکتر فرهاد رهبر، دکتر حسن سبحانی، دکتر ابراهیم شیبانی، دکتر علی طیب نیا، دکتر اکبر کمیجانی و دکتر الیاس نادران از دانشگاه تهران، دکتر احمد توکلی، دکتر پرویز داودی، دکتر فرهاد دژپسند، دکتر حسین صمصامی، دکتر علی اکبر عرب مازار و دکتر حسین نمازی از دانشگاه شهید بهشتی؛ اگر از چند نام در این لیست چشم پوشی کنیم می توان به وضوح گفت با افتصاددانانی روبرو هستیم که با داشتن مسئولیت های سنگین در پست های کلیدی و با داشتن کرسی های مجلس، خود را هیچ گاه وامدار تفکری خاص ندانسته اند و وقتی به اظهارنظرها و فعالیت های آنان نگاهی کنیم این تناقض به وضوح آشکار است. این در حالی است که داشتن یک جهت گیری مشخص برای این گروه بیش از آنانی که دارای کرسی های علمی صرف هستند، ضروری است، چرا که آنان همواره مورد گزینش رای دهندگان یا سیاستمدارانی هستند که نیاز به تخصص آنان دارند و داشتن منظومه متناقضی از رویکردها و فعالیت های اجرایی عملا راه را برای انتخاب کارا در ارتباط با تخصص آنان می بندد. از همین رو انتخاب بر اساس معیارهایی غیر از علم و یا ارتباطات و اعتماد بین طرفین میسر می شود و این هر دو خسرانی است برای اقتصاد ایران. در جایی که بیشتر نیاز است تا رویکردهای فکری اقتصاددانان بروز یابد، اینان با بهانه های چون تمایزات جامعه ایرانی با فروضی که در علم اقتصاد داده شده فرض می شود، از این گریزانند تا جامه ای مکتبی از علم را بر تن کنند و علم نیز ابزاری می شود برای آنان تا راهکارها و آرزوهایی که ریشه در غیر از دانش آنان دارد را توجیه کنند و سیاست های اقتصادی آنان برای عموم شاید تنها از این رو علمی فرض شوند که از سوی یک اقتصاد خوانده طراحی شده است و لاغیر.


بدین سبب، فراتر از راهکارهایی که آکادمی های اقتصادی ما باید دنبال کنند تا شکاف های علمی را بهبود بخشند، کارشناسان برآمده از این نهادها نیز باید بیش از به علمی که خوانده اند، ایمان داشته باشند تا هم مراکز علمی از قافله عقب نمانند و هم سیاست های اجرایی برآمده از رویکردهای علم اقتصاد باشد.

پویا جبل عاملی - پژوهشگر دانشگاه لستر انگلستان

منبع: تجارت نیوز



--
www.Modiriran.ir
پایگاه جامع اطلاع رسانی مدیران ایران

۱۳۹۰ اردیبهشت ۱۹, دوشنبه

۱۰ افسانه غلط در مورد بازاریابی توسط موتورهای جستجو

۱۰ افسانه غلط در مورد  بازاریابی توسط موتورهای جستجو

تصورات غلط زیادی در مورد بازاریابی توسط موتورهای جستجو (Search-Engine-Marketing , SEM) وجود دارند و بسیاری از آنها به افسانه تبدیل شده اند. در زیر ۱۰ مورد از این افسانه ها آورده شده اند که اگر بازاریابها به آنها توجه نکنند، به گمراهی کشیده خواهند شد.
۱-بهینه سازی در منزل ارزان تر است
تحقیقات نشان می دهد کمتر از ۱% از هزینه تبلیغات صرف بازاریابی توسط موتورهای جستجو می شود، پس تعجبی ندارد که اکثر سایتها بطور نا مناسبی بهینه سازی شده اند. متخصصین بازاریابی توسط موتورهای جستجو، موقعیت بهتر در موتور جستجو را در زمان کمتری بدست می آورند زیرا آنها به پیچیدگی، ماهیت فنی و فرایند همواره متغیر الگوریتم موتورها آشنا هستند. سپردن این کار به اهل فن، بسیار مقرون به صرفه تر خواهد بود.



-این کار توسط نرم افزارهای موجود در یک لحظه اتفاق می افتد
چگونه یک نرم افزار همان کاری را که متخصصین شرکتها انجام می دهند را با کسری از قیمت، انجام می دهد؟ هیچ راهی وجود ندارد که نرم افزار بتواند کلمات کلیدی را تشخیص دهد یا اینکه محتوی و کد HTML شما را بهینه سازد. اکثر موتورها معیارهای خاصی دارند که مثل حرکت ساعت، تغییر می کنند. هیچ نرم افزاری امکان فراهم آوردن مکان مناسب در موتورهای جستحو را ندارد.
۳-بازایابی موتورهای جستحو اولویت کمتری نسبت به روشهای قدیمی دارد
این خلاف واقعیت است. نتایج حاصل از بازاریابی توسط موتورهای جستحو بالاترین کیفیت را دارند زیرا مردمی که توسط موتورهای جستحو دنبال محصول می گردند، در وضعیت نیاز هستند و آماده خرید می باشند. ترافیک ناشی از جستحو در موتورهای جستحو، مناسب است زیرا مردم با هدف و بصورت خودجوش اقدام به جستجو می کنند که این روش مناسب تر از روشهای تبلیغات در سایر رسانه ها می باشد.
۴-بازایابی موتورهای جستحو دارای کیفیت بالا نیست
ایده آل این است که یک برنامه تبلیغاتی شامل تبلیغات تلویزیونی، نامه مستقیم(Direct Mail) و تبلیغات بنر (Banner Ad) داشته باشیم ولی با توجه به بودجه محدود، این کار برای همه مقدور نیست. یک سایت بهینه شده در مدت زمان کوتاهی فروش مناسب را به دنبال خواهد آورد. تحقیقات نشان می دهد که بازاریابی موتورهای جستجو از سایر روشهای گران قیمت، بهتر عمل می کند.
۵-وعده رتبه اول و یا بازگشت پول پرداختی
وعده بازگشت پول (Money Back Guarantee) بی ارزش ترین وعده است زیرا نتایج این خدمات غیر قابل پیش بینی و همیشه در حال تغییر است. همواره سایتهای جدید به موتورهای جستجو معرفی می شوند و رتبه ها همواره در حال تغییر است. خلاصه اینکه نتایج این خدمات تحت کنترل نیست.
۶-شما به لیست شدن در هزاران موتور جستجو نیازمندید
نرم افزارهائی که ادعا می کنند شما را در ۱۵۰۰ موتور جستجو ثبت می کنند، کاری جز ارسال سایت شما به لیست های FFA (Free-For-All) نمی کنند. این لیستها ارزش کمی دارند و قابل مقایسه با موتورهای جستجو نیستند. نتیجه اینکه آدرس شما در اختیار مزاحمان (Spammer) قرار خواهد گرفت.
۷-همینکه موقعیت خوبی در لیست پیدا کردید دیگر کار تمام است
موقعیت مناسب در موتورهای جستجو نیاز به سعی و خطا دارد و موفقیت در آن، گذرا است. موقعیت خوب در یک لیست ممکن است فردا تغییر کند و حتی برخی موتورها هر ساعت تغییر می کنند. حفظ موقعیت مناسب نیاز به مراقبت و بررسی دائم دارد. هیچ چیز را نمی توان تضمین کرد و موقعیت بدست آمده دائمی نیست.
۸-بازاریابی توسط موتورهای جستجو بازگشت سرمایه مناسب ندارد
این کاملا اشتباه است. این روش بهترین بازگشت سرمایه را دارد. در مقایسه با سایر روشهای بازاریابی مثل تبلیغات بنر و نامه مستقیم و هزینه های جنبی، این روش بسیار مناسب تر است.
۹-بازاریابی موتورهای جستجو بصورت حرفه ای خیلی گران است
ثابت شده است این روش در مقایسه با تبلیغات بنر و نامه مستقیم و تبلیغات چاپی، هزینه نصف دارد در ضمن نتایج آن بسیار مناسب تر و قابل لمس تر است.
۱۰-همه خدمات بازاریابی در موتورهای جستجو مثل هم هستند
در واقع، خدمات و قیمتها خیلی متفاوت هستند. ولی در مجموع همه چیز مشخص است و استانداردها هم تنظیم شده است. فقط چند سوال از مجری می شود پرسید مثل تعریف دقیق خدماتی که ارائه می کند، قیمتها، قرارداد، تجربه های قبلی آنها و همچنین پرس و جو از مشتریان قبلی آنها.

به نقل از مجله الکترونیکی ویستا

آشنایی کامل با عملکرد و کارکرد موتورجستجوگر Search Engine

آشنایی کامل با عملکرد و  کارکرد موتورجستجوگر Search Engine

وقتی جستجویی در یک موتور جستجوگر انجام و نتایج جستجو ارایه می شود، کاربران در واقع نتیجه کار بخش های متفاوت موتور جستجوگر را می بینند. موتور جستجوگر قبلا" پایگاه داده اش را آماده کرده است و این گونه نیست که درست در همان لحظه جستجو، تمام وب را بگردد. بسیاری از خود می پرسند که چگونه امکان دارد گوگل در کمتر از یک ثانیه تمام سایت های وب را بگردد و میلیون ها صفحه را در نتایج جستجوی خود ارایه کند؟
نه گوگل و نه هیچ موتور جستجوگر دیگری توانایی انجام این کار را ندارند. همه آنها در زمان پاسخ گویی به کاربران، تنها در پایگاه داده ای که در اختیار دارند به جستجو می پردازند و نه در وب!
موتور جستجوگر به کمک بخش های متفاوت خود، اطلاعات مورد نیاز را قبلا" جمع آوری، تجزیه و تحلیل می کند و آنرا در پایگاه داده اش ذخیره می نماید و به هنگام جستجوی کاربر تنها در همین پایگاه داده می گردد.



● بخش‌های مجزای یک موتور جستجو
بخش های مجزای یک موتور جستجوگر عبارتند از:
ـ Spider یا عنکبوت
ـ Crawler یا خزنده
ـ Indexer یا بایگانی کننده
ـ Database یا پایگاه داده
ـ Ranker یا سیستم رتبه بندی
الف Spider) (عنکبوت ؛ نرم افزار اسپایدر یا روبوت (Robot)
اسپایدر یا روبوت (Robot)، نرم افزاری است که کار جمع آوری اطلاعات مورد نیاز یک موتور جستجوگر را بر عهده دارد. اسپایدر به صفحات مختلف سر می زند، محتوای آنها را می خواند، اطلاعات مورد نیاز را جمع آوری می کند و آنرا در اختیار سایر بخش های موتور جستجوگر قرار می دهد.
کار یک اسپایدر، بسیار شبیه کار کاربران وب است. همانطور که کاربران، صفحات مختلف را بازدید می کنند، اسپایدر هم درست این کار را انجام می دهد با این تفاوت که اسپایدر کدهای HTML صفحات را می بیند اما کاربران نتیجه حاصل از کنار هم قرار گرفتن این کدها را.
اما یک اسپایدر آنرا چگونه می بیند؟
برای این که شما هم بتوانید دنیای وب را از دیدگاه یک اسپایدر ببینید، کافی است که کدهای HTML صفحات را مشاهده کنید..
آیا این دنیای متنی برای شما جذاب است؟
اسپایدر، به هنگام مشاهده صفحات، از خود بر روی سرورها رد پا برجای می گذارد. شما اگر اجازه دسترسی به آمار دید و بازدیدهای صورت گرفته از یک سایت و اتفاقات انجام شده در آنرا داشته باشید، می توانید مشخص کنید که اسپایدر کدام یک از موتورهای جستجوگر صفحات سایت را مورد بازدید قرار داده اند.یکی از فعالیتهای اصلی که در SEM انجام می شود تحلیل آمار همین دید و بازدیدها می باشد.
اسپایدرها کاربردهای دیگری نیز دارند، به عنوان مثال عده ای از آنها به سایت های مختلف مراجعه می کنند و فقط به بررسی فعال بودن لینک های آنها می پردازند و یا به دنبال آدرس پست الکترونیکی (Email) می گردند.
ب) نرم افزار کراولر Crawler خزنده
کراولر، نرم افزاری است که به عنوان یک فرمانده برای اسپایدر عمل می کند. آن مشخص می کند که اسپایدر کدام صفحات را مورد بازدید قرار دهد. در واقع کراولر تصمیم می گیرد که کدام یک از لینک های صفحه ای که اسپایدر در حال حاضر در آن قرار دارد، دنبال شود. ممکن است همه آنها را دنبال کند، بعضی ها را دنبال کند و یا هیچ کدام را دنبال نکند.
کراولر، ممکن است قبلا" برنامه ریزی شده باشد که آدرس های خاصی را طبق برنامه، در اختیار اسپایدر قرار دهد تا از آنها دیدن کند. دنبال کردن لینک های یک صفحه به این بستگی دارد که موتور جستجوگر چه حجمی از اطلاعات یک سایت را می تواند در پایگاه داده اش ذخیره کند و همچنین ممکن است اجازه دسترسی به بعضی از صفحات به موتورهای جستجوگر داده نشده باشد.
شما به عنوان دارنده سایت، همان طور که دوست دارید موتورهای جستجوگر اطلاعات سایت شما را با خود ببرند، می توانید آنها را از بعضی از صفحات سایت تان دور کنید و اجازه دسترسی به محتوای آن صفحات را به آنها ندهید. تنظیم میزان دسترسی موتورهای جستجوگر به محتوای یک سایت توسط پروتکل Robots انجام می شود که در مقالات دیگر سایت به آن پرداخته شده است. به عمل کراولر ، خزش (Crawling) می گویند.
ج) نرم افزار ایندکس - Indexerبایگانی کننده
تمام اطلاعات جمع آورش شده توسط اسپایدر در اختیار ایندکسر قرار می گیرد. در این بخش اطلاعات ارسالی مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرند و به بخش های متفاوتی تقسیم می شوند. تجزیه و تحلیل بدین معنی است که مشخص می شود اطلاعات از کدام صفحه ارسال شده است، چه حجمی دارد، کلمات موجود در آن کدام است، کلمات چندبار تکرار شده است، کلمات در کجای صفحه قرار دارند و ... .
در حقیقت ایندکسر، صفحه را به پارامترهای آن خرد می کند و تمام این پارامترها را به یک مقیاس عددی تبدیل می کند تا سیستم رتبه بندی بتواند پارامترهای صفحات مختلف را با هم مقایسه کند.
در زمان تجزیه و تحلیل اطلاعات، ایندکسر برای کاهش حجم داده ها از بعضی کلمات که بسیار رایج هستند صرفنظر می کند. کلماتی نظیر a ، an ، the ، www ، is و ... . از این گونه کلمات هستند.
د) DataBase ( پایگاه داده )
تمام داده های تجزیه و تحلیل شده در ایندکسر، به پایگاه داده ارسال می گردد. در این بخش داده ها گروه بندی، کدگذاری و ذخیره می شود. همچنین داده ها قبل از آنکه ذخیره شوند، طبق تکنیکهای خاصی فشرده می شوند تا حجم کمی ُُاز پایگاه داده را اشغال کنند.
یک موتور جستجوگر باید پایگاده داده عظیمی داشته باشد و به طور مداوم حجم محتوای آنرا گسترش دهد و البته اطلاعات قدیمی را هم به روز رسانی نماید. بزرگی و به روز بودن پایگاه داده یک موتور جستجوگر برای آن امتیاز محسوب می گردد. یکی از تفاوتهای اصلی موتورهای جستجوگر در حجم پایگاه داده آنها و همچنین روش ذخیره سازی داده ها در پایگاه داده است.
و) Ranker (سیستم رتبه بندی)
بعد از آنکه تمام مراحل قبل انجام شد، موتور جستجوگر آماده پاسخ گویی به سوالات کاربران است. کاربران چند کلمه را در جعبه جستجوی (Search Box) آن وارد می کنند و سپس با فشردن Enter منتظر پــاسخ می مانند.
برای پاسخگویی به درخواست کاربر، ابتدا تمام صفحات موجود در پایگاه داده که به موضوع جستجو شده، مرتبط هستند، مشخص می شوند. پس از آن سیستم رتبه بندی وارد عمل شده، آنها را از بیشترین ارتباط تا کمترین ارتباط مرتب می کند و به عنوان نتایج جستجو به کاربر نمایش می دهد.
حتی اگر موتور جستجوگر بهترین و کامل ترین پایگاه داده را داشته باشد اما نتواند پاسخ های مرتبطی را ارایه کند، یک موتور جستجوگر ضعیف خواهد بود. در حقیقت سیستم رتبه بندی قلب تپنده یک موتور جستجوگر است و تفاوت اصلی موتورهای جستجوگر در این بخش قرار دارد.
سیستم رتبه بندی برای پاسخ گویی به سوالات کاربران، پارامترهای بسیاری را در نظر می گیرد تا بتواند بهترین پاسخ ها را در اختیار آنها قرار دارد. حرفه ای های دنیای SEM به طور خلاصه از آن به Algo ( الگوریتم) یاد می کنند.
الگوریتم، مجموعه ای از دستورالعمل ها است که موتور جستجوگر با اعمال آنها بر پارامترهای صفحات موجود در پایگاه داده اش، تصمیم می گیرد که صفحات مرتبط را چگونه در نتایج جستجو مرتب کند. در حال حاضر قدرتمندترین سیستم رتبه بندی را گوگل در اختیار دارد.
● ادغام کردن اجزای یک موتور جستجو
ُمی توان با ادغام کردن اسپایدر با کراولر و همچنین ایندکسر با پایگاه داده، موتور جستجوگر را شامل سه بخش زیر دانست که این گونه تقسیم بندی هم درست می باشد:
▪ کراولر
▪ بایگانی
▪ سیستم رتبه بندی
تذکر برای سهولت در بیان مطالب بعدی هر گاه صحبت از بایگانی کردن (شدن) به میان می آید، مقصود این است که صفحه تجزیه و تحلیل شده و به پایگاه داده موتور جستجوگر وارد می شود.
یک مثال از داستان شکار و شکارچی
برای آنکه تصور درستی از نحوه کار یک موتور جستجوگر داشته باشید داستان نامتعارف زیر را با هم بررسی می کنیم.داستان ما یک شکارچی دارد. او تصمیم به شکار می گیرد:
کار کراولر:
او قصد دارد برای شکار به منطقه حفاظت شده ابیورد، واقع در شهرستان درگز (شمالی ترین شهر خراسان بزرگ) برود.
● پروتکل Robots
ابتدا تمام محدودیتهای موجود برای شکار در این منطقه را بررسی می کند:
▪ آیا در این منطقه می توان به شکار پرداخت؟
▪ کدام حیوانات را می توان شکار کرد؟
▪ حداکثر تعداد شکار چه میزانی است؟
▪ و ... . فرض می کنیم او مجوز شکار یک اوریال (نوعی آهو) را از شکاربانی منطقه دریافت می کند.
ـ کار اسپایدر
او اوریالی رعنا را شکار می کند و سپس آنرا با خود به منزل می برد.
ـ کار ایندکسر
شکار را تکه تکه کرده، گوشت، استخوان، دل و قلوه، کله پاچه و ... آنرا بسته بندی می کند و بخش های زاید شکار را دور می ریزد.
ـ کار پایگاه داده
بسته های حاصل را درون فریزر قرار داده، ذخیره می کند.
ـ کار سیستم رتبه بندی : مهمانان سراغ او می آیند و همسر او بسته به ذائقه مهمانان برای آنها غذا طبخ می کند. ممکن است عده ای کله پاچه، عده ای آبگوشت، عده ای جگر و ... دوست داشته باشند. پخت غذا طبق سلیقه مهمانان کار سختی است. ممکن است همه آنها آبگوشت بخواهند اما آنها مسلما" بامزه ترین آبگوشت را می خواهند!
● نکته ها اخلاقی داستان شکارچی و موتورجستجو
▪ شکارچی می توانست برای شکار کبک یا اوریال و یا هر دو به آن منطقه برود همانطور که موتور جستجوگر می تواند از سرور سایت شما انواع فایل (عکس، فایل متنی، فایل اجرایی و ...) درخواست کند.
▪ غذای خوشمزه را می توانید با نتایج جستجوی دقیق و مرتبط مقایسه کنید. اگر شکارچی بهترین شکار را با خود به منزل ببرد اما غذایی خوشمزه و مطابق سلیقه مهمانان طبخ نگردد، تمام زحمات هدر رفته است.

به نقل از مجله الکترونیکی ویستا

یک استراتژی SEO که شاید رقبای شما میل ندارند شما بدانید

یک استراتژی SEO که شاید رقبای  شما میل ندارند شما بدانید

تا کنون هیچ کدام از موتورهای جستجو نتایجشان را با یک روش قالب بندی باز ارائه نکرده اند. وب سایتها اکنون قدرت جستجوی هر دو این موتورهای جستجوی قدرتمند را در دسترس دارند . استفاده از مجموع نتایج این موتورها در یک وب سایت می تواند نتایج قوی یک جستجو از هردو شرکت را ثمر بخشد درحالی که جداگانه هم امکانپذیر است .یک استراتژی SEO از رقبای شما که شاید زیاد دوست ندارند شما بدانید اینترنت واقعا همه اجتماع و تمام رسوم و عادات و ارتباطات هر حرفه و شخصی را دگرگون کرده است. همانطور که می دانیم ابداعاتی از قبیل موتورهای جستجو، شبکه های کامپیوتری ، وب ، ایمیل و وبلاگ همه صنایع و تجارتها را دگرگون کرده است .



موتورهای جستجو بخش بزرگی از زندگی روزانه ما شده اند و بازاریابی و تجارت و تکنولوژی کل دنیا را تحت تاثیر خود قرار داده اند. یک نگاه به آینده بکنید: اگر نتایج موتور جستجو بتواند بدون هیچگونه واسطه ای در هر وب سایتی وجود داشته باشد؟ آیا می دانید که صفحات نتیجه موتورجستجوی MSN را مستقیما در هر وب سایت ، وبلاگ یا فروم با استفاده از جدیدترین ابداع اینترنت RSS or Really Simple Syndication ))می توانید قرار دهید؟ RSS برای توزیع محتویات وب استفاده می شود و بر اساس XML طراحی شده است . از فواید تکنولوژی RSS قادرساختن وب سایتها برای اضافه کردن محتویاتی است که مرتب تغییر می کنند یا با مولد تغدیه RSS بروز می شوند. به عنوان مثال موتور جستجوی MSN (نسخه beta ) یک مولد تغذیه است و آنها برای هر وب سایت یک رابط مستقیم به صفحات نتیجه موتور جستجوی خود برقرار می کنند.در حال حاضر وب سایتها می توانند نتایج حاصل از موتور جستجوی زنده MSN را دقیقا همانطور که درسایت MSN.COM نشان داده می شود مستقیما در صفحات شخصی خود نمایش دهند. یک سخنگوی MSN می گوید که تکنولوژی RSS آنها هنوز در حال توسعه می باشد و هنوز در حال آزمایشات و تغییرات فراوان می باشد. همچنین اخبار Yahoo جدیدا یک ابزار ارائه کرده است که با یک تکنیک مشابه به کاربران اجازه دسترسی به بانک اطلاعاتی اخبار یاهو را با استفاده از RSS می دهد. اگرچه کاربران درحال حاضر جستجو توسط RSS را فقط در بخش اخبار موتور جستجوی بزرگ یاهو می توانند انجام دهند ، ولی مطمئنا شروع بسیار خوبی است. تا کنون هیچ کدام از موتورهای جستجو نتایجشان را با یک روش قالب بندی باز ارائه نکرده اند. وب سایتها اکنون قدرت جستجوی هر دو این موتورهای جستجوی قدرتمند را در دسترس دارند . استفاده از مجموع نتایج این موتورها در یک وب سایت می تواند نتایج قوی یک جستجو از هردو شرکت را ثمر بخشد درحالی که جداگانه هم امکانپذیر است . چگونه یک وب سایت می تواند به این اطلاعات دسترسی پیدا کند؟ واقعا کار پیچیده ای نیست . برای مثال اگر شما می خواهید یک RSS برای اصطلاح Big Screen TV تولید کنید باید &format=rss را به آخر URL در درخواست موتور جستجوی MSN اضافه کنید ، بنابراین URL به شکل زیر خواهد بود: http://beta.search.msn.com/results.aspx?q=Big+Screen+TV&format خوب حالا یک نگاهی به اخبار یاهو بندازیم . این سیستم کمی پیچیده تر از روش MSN است ولی تقریبا به همان روش است . برای اضافه کردن یک RSS با کلمه کلیدی Big Screen TV, باید کد زیر را در انتهای URL جستجوی اخبار یاهو قرار دهید: rss?p=Big+Screen+TV&ei=UTF-۸&fl=۰&x=wrt URL به شکل زیر خواهد بود: http://news.search.yahoo.com/news/rss?p=Big+Screen+TV&ei=UTF بعد از قرار دادن این پارامترها در صفحه مرورگر خود ، MSN و Yahoo بصورت اتومات اطلاعاتRSS را برای سایت استفاده شده تولید خواهند کرد . اگر وب سایت شامل این کدها باشد در داخل RSS reader وب سایت قرار خواهد گرفت . اگر شما تا بحال RSS reader نداشته اید و می خواهید آن را بصورت رایگان استفاده کنید بعضی از RSS reader ها شامل NetNewsWire, Radio Userland و AmphetaDesk می باشند. شرکتها غالبا از بازاریابی از طریق موتورهای جستجو برای توسعه و پیشرفت سایتشان در اینترنت استفاده می کنند. خیلی جالب خواهد بود که بفهمیم چگونه شرکتهای ارائه دهنده خدمات بازاریابی توسط موتورهای جستجو از این ابداع جدید برای توسعه بازاریابی آنلاین و تبلیغات استفاده خواهند کرد؟ آیا این تکنولوژی RSS یکی از رسانه های جدید MSN برای تبلیغات بوسیله pay-per- click (پرداخت برای هر کلیک ) خواهد بود؟ زیرکی و فراست بازار در استفاده از RSS براحتی می تواند رسانه تبلیغاتی محبوب گوگل را نیز شکست دهد. MSN ، Google و Yahoo کمربندهای خود را محکم بسته اند تا در این رقابت خصمانه پیروز شوند. خوب با همه اینها ، اهمیت این توضیحات برای شما چیست ؟ محتویات تبلیغاتی ایجاد شده توسط RSS همیشه بروز بوده و در نتیجه وب سایت شما هم همیشه بروز خواهد بود. موتورهای جستجو عاشق محتویات تازه و بروز هستند و وب سایت با محتویات بروز شده را خیلی سریعتر تشخیص می دهند. از قدرت این اختراع جدید قبل از اینکه توسط رقبایتان له شوید استفاده کنید و سود ببرید.

شبکه رسمی بازاریابی و تجارت الکترونیک

آموزش مقدماتی بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجو - قسمت اول

آموزش مقدماتی بهینه سازی وب  سایت برای موتورهای جستجو – قسمت اول

با توجه به نیاز طراحان و مدیران وب سایت و اهمیت بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجو ، این آموزش در چند قسمت همراه با مثال ها و تمرین برای درک هر چه بهتر موضوعات با استفاده از کتاب راهنمای گوگل تهیه شده است.

این آموزش ها با استفاده از کتاب راهنمای گوگل نوشته شده که به صورت یک e-book در انتهای آموزش ها به صورت فارسی ارائه خواهد شد .



در ابتدا این راهنما برای متخصصان داخلی گوگل در نظر گرفته شده بود ولی تصمیم گرفته شد که یک نسخه از آن هم برای مدیران وب سایت ها جهت بهینه سازی و ایجاد اثر متقابل بین کاربران و موتور های جستجو در نظر گرفته شود .
شایان ذکر است که این راهنما اسرار بیشتر شدن رتبه ( rank ) صفحات وب سایت شما را باز گو نمی کند .
از تمرین های مفیدی که در زیر سر تیتر های مطالب لیست شده اند برای راحت تر بررسی کردن و داشتن درک بهتری از محتوای وب سایت خود برای موتور های جستجو استفاده کنید.
بهینه سازی برای موتور های جستجو، در واقع ایجاد یک تغییر کوچک در بخشی از وب سایت است.وقتی به تنهایی این تغییر را بررسی می کنیم، متوجه می شویم که این تغییر، یک بهینه سازی تدریجی است .ولی وقتی با راهکارهای دیگر بهینه سازی ترکیب میشود یک اثر قابل توجه در بازدید سایت و در نتایج جستجو خواهد داشت.
شما با برخی از موضوعات مطرح شده در این راهنما آشنا هستید چون آنها اجزاء اصلی هر وب سایتی محسوب می شوند ولی شما این راهکارها را برای بهینه شدن وب سایت خود انجام نداده اید .در حقیقت مطلب اصلی این راهنما در مورد موتور های جستجو است.در واقع شما باید ابتدا تصمیم خود را برای بهینه سازی بگیرید و مهم تر از آن این است که باید ببینید چه چیزی برای بازدید کنندگان سایت شما بهتر است. آنها اصلی ترین مصرف کنندگان محتوای وب سایت شما هستند و از موتور های جستجو برای یافتن خدمات و اطلاعات شما استفاده می کنند. تمرکز برای تنها یک تغییر مشخص برای بهتر کردن رتبه (rank) در نتیجه جستجو ها بوسیله موتور های جستجو نتیجه دلخواه را به شما نخواهد داد .
بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجو، وب سایت شما را ، هنگام رویت کردن نتیجه جستجو ، در مسیر خوبی قرار می دهد اما در نهایت، مصرف کنندگان، کاربران شما هستند نه موتور های جستجو.
سایت شما ممکن است بزرگ یا کوچکتر از مثال داخل راهنما و یا دارای محتوای زیادی باشد. اما روشهای بهینه سازی که در زیر توضیح دادیم شامل همه سایت ها می شود، چه بزرگ و چه کوچک. ما امیدواریم که راهنمای ما به شما ایده های جدیدی در زمینه نحوه بهینه سازی وب سایتتان بدهد و ما را با نظرات و موفقیت های خود در این زمینه خوشحال کنید.

فهرست موضوعات آموزش مقدماتی بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجو

اساس و پایه SEO


  • ایجاد عنوان صفحات (page title) به صورت یکتا، بدون تکرار و صحیح

  • استفاده از توضیحات متا تگ مناسب (meta tag description)

ارتقاء دادن ساختار وب سایت


  • بهبود لینک های صفحات (url های)وب سایت

  • ایجاد دسترسی آسان به صفحات سایت و حرکت بین مناطق مختلف آن با استفاده از لینک های موجود(Easier navigation)

بهینه سازی محتوای وب سایت


  • پیشنهاد برای ارتقاء محتوا و خدمات

  • استفاده از متن های مناسب برای لینک ها

  • بهبود نحوه استفاده از تصاویر

  • استفاده از تگ های سر فصل و تیتر (heading tag) مناسب

نحوه ایجاد ارتباط با موتور های جستجو گر (crawlers )


  • استفاده موثر از فایل robots.txt

  • آگاهی از rel=”nofollow” برای لینک ها

SEO برای موبایل ها و تلفن های همراه


  • ثبت و اعلام وب سایت هایی که برای موبایل ساخته شده اند در گوگل

  • راهنمای استفاده کنندگان وب سایت از طریق موبایل

تحلیل، ترویج و تبلیغ


  • راه درست تبلیغ وب سایت

  • استفاده از خدمات رایگان ، بهینه سازی وب سایت (free webmaster tools)

مثال های ذکر شده برای بهتر درک کردن مطالب به ما کمک می کنند. بنابر این ما از یک وب سایت ساختگی در کل این راهنما به عنوان مثال استفاده می کنیم. برای مصور شدن نکات ذکر شده ، برای هر موضوع، مثال مورد نیاز آن را از وب سایت ساختگی را برای شما عنوان می کنیم . مشخصات وب سایتی که ما در راهنما استفاده کرده ایم به شرح زیر است:

نام تجاری وب سایت : “Brandon’s Baseball Cards”
نام دامنه : brandonsbaseballcards.com
تمرکز فعالیت بر روی : فروش آنلان بلیط های بیسبال ، مقالات و اخبار
از نوع وب سایتهای کوچک با حدود ۲۵۰ صفحه

بهینه سازی وب سایت ها برای موتور های جستجو بر روی جستجوهای معمولی تاثیر می گذارد و مفید است و نه برای جستجو هایی که برای آنها پول پرداخت شده و یا گوگل آن را حمایت می کند.

آموزش مقدماتی بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجو –  قسمت اول

ایجاد عنوان صفحات ( page title) به صورت یکتا، بدون تکرار و صحیح

با استفاده از تگ عنوان صفحه (page title tag) عنوان صفحات را نمایش دهید
تگ عنوان به کاربران و موتورهای جستجو می گوید که عنوان این صفحه مشخص چیست؟.تگ عنوان title در تگ head در سند HTML باید قرار گیرد .
درواقع شما باید عناوین یکتا برای صفحات وب سایت خود ایجاد کنید. (۱)

محتوایی که در عناوین صفحات ذکر شده است در نتیجه جستجو نمایش داده می شوند.
تگ عنوان (title tag) معمولا در اولین خط در صفحه نتیجه جستجو هنگامی که محتوای سند HTML وب سایت شما در صفحات نتایج جستجو مشخص شود، ظاهر می شوند .
کلماتی که در عناوین صفحات قرار می گیرد به صورت پر رنگ (bold) در نتایج جستجو مشخص می شوند. این حالت به کاربران در تشخیص اینکه صفحه جستجو شده به جستجوی آنها مربوط می شود یا خیر کمک میکند.(۲)
عنوان صفحه خانه می تواند نام وب سایت یا نام تجاری کار شما باشد و یا شامل اطلاعات مهم دیگر مانند محل فیزیکی شرکت یا مطالب مهم دیگر می باشد.(۳)

آموزش مقدماتی بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجو –  قسمت اول

(۱) عنوان صفحه اصلی برای سایت baseball card site به عنوان نام تجاری و ۳ بخشی که می خواهیم بیشتر موتور های جستجو روی آن تمرکز کنند.

آموزش مقدماتی بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجو –  قسمت اول

(۲) کاربر به جستجوی ( baseball cards ) می پردازد. صفحه اصلی به عنوان نتیجه جستجو به همراه عنوانی که در خط اول لیست شده است ( توجه داشته باشید کلمه ای که کاربر جستجو کرد به صورت پر رنگ (bold) ظاهر می شود) مشخص می شود.

آموزش مقدماتی بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجو –  قسمت اول

اگر کاربران روی نتیجه کلیک کنند و صفحه را بازدید کنند عنوان صفحه در بالای مرورگر مشاهده می شود.

آموزش مقدماتی بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجو –  قسمت اول

(۳) کاربر کلمه rarest baseball cards را جستجو می کند . صفحه داخلی مرتبط سایت به عنوان نتیجه ظاهر می شود ( عنوان صفحه به صورت یکتا نمایش داده میشود).

تمرین

محتوای صفحات وب را توضیح دهید

عنوانی را برای صفحات وب سایت انتخاب کنید که با موضوعات محتوای صفحه وب ارتباط برقرار کند و محتوای آن صفحه را توضیح دهد


از انجام دادن موارد زیر اجتناب کنید :

  • انتخاب عنوانی که اصلا به موضوع مطالب داخل صفحه ارتباطی نداشته باشد.
  • استفاده از عناوین از پیش تعیین شده و مبهم مانند “untitled” و یا “new page1”

ایجاد تگ های عنوان یکتا بدون تکرار برای هر صفحه

هر یک از صفحات وب شما باید تگ های عنوان یکتا داشته باشند که گوگل فرق یک صفحه را از صفحه دیگر تشخیص دهد.


از انجام دادن موارد زیر اجتناب کنید :

  • استفاده از تگ های عنوان یکسان برای همه صفحات وب سایت یا گروهی از صفحات وب سایتتان .

استفاده از عناوین خلاصه ولی توصیفی ( نوشتن یک جمله یا عبارت )

عناوین می توانند هم خلاصه باشند هم حاوی اطلاعات مفید و موثر. اگر عناوین طولانی باشند در نتیجه جستجو بخشی از آن نمایش داده می شود.


از انجام دادن موارد زیر اجتناب کنید :

  • استفاده از عناوین طولانی که برای کاربران مفید نیستند
  • استفاده کردن از لغات کلیدی بدون استفاده در بین تگ های عنوان

اصطلاحات

Head ( تگ هد) : عنصری است که در سند های html تیتر را نمایش می دهد . محتوای این عنصر در مرورگر ها نمایش داده نمی شود.
Search engine (موتور های جستجو) : یک عملکرد کامپیوتری که به جستجوی اطلاعات در دسترس در اینترنت با استفاده از لغات کلیدی و برنامه هایی که حاوی این موضوع هستند، می پردازد .
Html اچ تی ام ال :خلاصه کلمه hyper text mark up language می باشد زبانی برای نمایش اطلاعات وب می باشد. این زبان به نمایش عناصر اصلی صفحات وب، متن ها، تصاویر و کلیه لینک ها می پردازد.
Search query (درخواست جستجو) :کلمات و یا جملاتی که کاربران برای جستجو در موتور های جستجو استفاده می کنند.