۱۳۹۰ اردیبهشت ۱۹, دوشنبه

نگاهي ويژه به رتبه صفحه گوگل و استانداردهاي ديگر SEO

نگاهي ويژه به رتبه صفحه گوگل و استانداردهاي  ديگر SEO

زمانی كه از بهینه‌سازی موتورهای جستجو یا SEO سخن به میان می‌آید، رتبه‌بندی صفحات گوگل كه در زمینه استاندارد رتبه‌بندی SEO بیشترین كاربرد را دارد، هیچ كمكی به ما نمی‌كند. اگرچه بیشتر SEOها عقیده دارند این رتبه‌بندی نشانه محبوبیت یا قدرت یك صفحه است، اما روشن نیست كه این صفحه چرا محبوب است یا یك وب‌سایت مرتبه بالا دقیقا چه میزان محبوبیت دارد.

برای مثال بیشتر افراد فكر می‌كنند وب‌سایتی كه رتبه صفحه PR 7 دارد، محبوبیت و قدرت بیشتری در مقایسه با سایت‌های دیگر دارد، ولی این مساله همیشه درست نیست و همواره استثناهایی وجود دارد.



استفاده از رتبه صفحه به عنوان یك استاندارد SEO

مشكلات زیادی در استفاده از رتبه صفحه به عنوان معیاری برای اندازه‌گیری این كه یك سایت چه میزان محبوبیت دارد و سازگار با موتور جستجو است، وجود دارد. میزان رتبه برای یك وب‌سایت می‌تواند براساس داده‌هایی باشد كه بدون توجه به مدت زمان به روزرسانی آن، در سایت وجود دارد. بنابراین، این شاخصی برای سازگار نبودن كنونی وب‌سایت با موتور جستجو نیست. این مساله به آخرین به روزرسانی رتبه سایت برای آن وب‌سایت بستگی دارد. برای مثال شخصی به نیت انتقام‌جویی وارد یك وب‌سایت می‌شود و آن را ویران می‌كند، اما زمانی كه شما آن وب‌سایت را بررسی می‌كنید، هنوز هم در رتبه بالایی قرار دارد.

از آنجا كه رتبه صفحه احتمالا لگاریتمی ‌است، 2 وب‌سایتی كه یك رتبه صفحه دارند ممكن است از نظر قدرت، قابل مقایسه با هم نباشند. بنابراین رتبه بالا لزوما این معنی را نمی‌دهد كه یك صفحه با ارزش و معتبر است و برعكس رتبه پایین برای صفحه نیز نشان دهنده ارزش كم صفحه نیست. بنابراین SEOها كمتر به رتبه صفحه تكیه می‌كنند.

دیگر استانداردهای SEO

به دلیل ضعف‌هایی كه رتبه صفحه دارد، حرفه‌ای‌های SEO به دنبال معیارهای دیگری برای سنجش موثرتر SEO یك وب‌سایت رفتند كه در زیر تعدادی از آنها آورده شده است:

توانایی دامنه

توانایی دامنه یك وب‌سایت روی برخی عوامل مثل سن آن و تعداد لینك‌های وارد شونده پایه‌گذاری شده است. می‌توانید از سایت SEOmoz برای تعیین توانایی دامنه استفاده كنید.

اعتماد دامنه

اعتماد دامنه یك نام دامنه، معیاری است كه نشان می‌دهد چه تعداد دامنه معتبر به آن اشاره می‌كند. شما می‌توانید از ابزاری مثل Domain Trust Tool برای تعیین میزان اعتماد دامنه سایت‌تان استفاده كنید.

MozRank

این معادل رتبه صفحه گوگل است با این تفاوت كه براساس الگوریتم‌های SEOmoz پایه‌گذاری شده است.

تعداد لینك‌های پشتیبان (Backlink)

تعداد صفحه‌های وب خارجی كه به یك وب‌سایت اشاره می‌كنند، توانایی سایت را نشان می‌دهد. برای فهمیدن این موضوع می‌توانید از Yahoo! Site Explorer استفاده كنید.

اندیس‌گذاری

وب‌سایتی كه اندیس‌گذاری نشده باشد به این معنی است كه موتورهای جستجویی مثل گوگل نمی‌توانند آنها را ببینند. راه‌های مختلفی وجود دارد كه بفهمید یك وب‌سایت اندیس‌گذاری شده است یا خیر. ساده‌ترین راه این است كه نام دامنه یك وب‌سایت را در گوگل جستجو كنید و ببینید آیا وجود دارد یا خیر. اگر وجود نداشت، ممكن است هنوز اندیس‌گذاری نشده یا حذف شده باشد. راه دوم این است كه باید بررسی كنید صفحه‌های وب داخلی اندیس‌گذاری شده‌اند یا خیر. یك صفحه وب قدیمی‌تر پيدا كنید و عبارتی از آن را در گوگل كپی كنید. اگر جزو صفحه‌های نتیجه موتور جستجو باشد، احتمالا پست شما برای مدت زیادی اندیس‌گذاری شده باقی می‌ماند.

محبوبیت رسانه اجتماعی

تعداد توییت‌های دوباره، Likeهای فیس‌بوك، توضیحات و... معیاری را برای محبوبیت یك وب‌سایت در اختیار ما قرار می‌دهد. مخاطبان بیشتر برای وب‌سایت، شانس بزرگ‌تری برای ما ایجاد می‌كند تا اتصال‌ها و لینك‌ها به وب‌سایت وارد شوند. هرچه پست‌های شما لینك‌های بیشتری بگیرند، قدرت بیشتری جمع می‌شود و به مرور زمان لینك‌های با ارزش بیشتری به صفحه خواهند آمد (بدون توجه به رتبه صفحه)‌.

ابزار مفید برای فراتر رفتن از رتبه صفحه

در اینجا فهرست كوچكی از ابزار SEO كه برای اندازه‌گیری SEO موثر یك وب‌سایت به كار می‌روند، آورده شده است:

نوار ابزار SEOmoz

این یك نوار ابزار رایگان برای كروم و فایرفاكس است كه بسیاری از معیارهای SEO را در یك نگاه اجمالی به ما نشان می‌دهد. حتی زمان بارگذاری صفحه، یك صفحه وب را ارائه می‌كند كه عامل رتبه‌گذاری نسبتا جدیدی است كه گوگل بتازگی از آن استفاده می‌كند.

جستجوگر منبع باز سایت (Open Site Explorer)

این ابزار وب، محبوبیت و Backlinkهای یك URL را اندازه‌گیری می‌كند. این نسخه رایگان می‌تواند تا 10 هزار لینك را تحت گروه‌های «خارجی»، «دنباله رو» و «301» آشكار كند (همچنین می‌تواند یك صفحه redirect را نشان دهد كه بر رتبه جستجوی URL تاثیر می‌گذارد)‌.

Majestic SEO

این ابزار اطلاعاتی درباره بهترین Backlinkها، بهترین دامنه‌های ارجاعی، توزیع متن مرجع، تاریخچه Backlinkها (همراه با گراف پیدایش Backlinkها) و... ارائه می‌كند و در آخر این كه استفاده از رتبه صفحه (PageRank) گوگل به عنوان یك مرجع نهایی برای اندازه‌گیری SEO یك وب‌سایت می‌تواند چشم شما را روی دیگر چیزهایی ببندد كه ممكن است روی رتبه‌گذاری موتور جستجوی شما تاثیر بگذارد. نشانه‌های بسیار دیگری وجود دارد، كه برخی ملموس و حاوی اطلاعات خوب و مفید هستند و شما می‌توانید از آنها استفاده كنید و در صورت نیاز SEOتان را بهبود ببخشید.

به نقل از مجله کامپیوتر

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر