۱۳۸۹ آذر ۱۸, پنجشنبه

نکات و اقدامات پیش از جلسه

نکات و اقدامات پیش از جلسه

هدف جلسه را مشخص کنید: اینکه جلسه باید هدفمند باشد در نگاه اول مشخص است. اما آیا هدف مورد نظر شما از جلسه مانند اهداف دیگر حاضرین جلسه است؟ آیا اهداف برای همه شفاف است و در آن کلی گویی نیست؟ معمولا اهداف جلسه اشتراک اطلاعات، کسب اطلاعات یا اخذ تصمیم در مورد یک موضوع می باشد. البته جلسه می تواند اهداف دیگری هم داشته باشد و یا ترکیبی از اهداف باشد که فارغ از آن، مشخص بودن هدف باعت می شود که جلسه موثرتر برگزار گردد.

اگر هدف اشتراک اطلاعات است باید تعیین شده باشد که چه اطلاعاتی و تا چه سطحی. به عنوان مثال وقتی می گوییم باید وضعیت پروژه را در جلسه به اطلاع حاضرین برسد یک جمله کلی بیان کردیم. بایدمشخص شود چه اطلاعاتی و با چه جزئیاتی. این هدف می تواند تبدیل شود به یک چک لیست که شامل اطلاعات مواردی مانند میزان نفر ساعت هزینه شده، هزینه های جانبی، ریسک های فعال، ریسک های احتمالی، مشکلات فاز یک، نتایج جلسه هفته گذشته با کارفرما و … همانطور که مشاهده کردید به راحتی اطلاعات وضعیت پروژه شکسته شد به یکسری موارد که عدم بیان آنها در جلسه باعث نقص در اطلاعات و دوباره کاری خواهد شد. همچنین این شکستن اطلاعات باعث می شود که بدانیم در مورد چه اطلاعاتی نباید حرف زد. وقتی در لیست، صحبتی از احتمال عدم پرداخت حقوق ماه بعد نشده است، پس گزارش دهنده فراموش نمی کند که حاضرین را نگران نکند!

اگر هدف جلسه کسب اطلاعات باشد نیز به همین طریق باید مشخص شود چه اطلاعاتی باید کسب شود و با چه سطح از جزئیات. زمانی که این اهداف با سطح جزئیات مناسب مشخص گردد می توان برای نیل به آن مسیر جلسه را طراحی و بر اساس آن حرکت کرد.

اگر هم هدف جلسه اخد تصمیم می باشد با برجسته کردن این هدف برای حاضرین جلسه می توانید از منحرف شدن مسیر جلسه جلوگیری کرده و از ایشان خواست تنها مواردی را که به اخذ تصمیم کمک می کند را بیان و بررسی کنند. علاوه بر این، اهداف جلسه سنگ محک کفایت جلسه می باشند و می توان زمانی که اهداف محقق شد جلسه را خاتمه داد. بارها پیش آمده که جلساتی را دیده ام که اهداف جلسه محقق شده اما به دلیل مشخص نبودن آنها حاضرین به بیان جملات تکراری پرداخته اند.

جلسه را نیاز سنجی کنید: پس از مشخص شدن اهداف جلسه، باید این سئوال مطرح شود که آیا تحقق این اهداف تنها از طریق جلسه امکانپذیر است؟ آیا راه کم هزینه و بهینه تری وجود ندارد؟ یا اهداف و شرایط به نحوی هستند که بهترین راه رسیدن به آن برگزاری جلسه است؟

فرض کنید هدف جلسه تنها انتشار یک سری اطلاعات است. شاید به جای برگزاری جلسه که محدود به زمان و مکان است، می توان اطلاعات را از طریق یک مدیای دیجیتال به مخاطب ارائه کرد که در این حالت مخاطبین هر زمان که لازم باشد می توانند به آن مراجعه کنند. در بعضی موارد هم که هدف کسب اطلاعات است و معمولا به چندین نوبت جلسه نیاز است، می توان تعدادی از جلسات را با رد و بدل نمودن پرسشنامه جایگزین کرد. حتی برای جلسات تصمیم گیری که این نوع جلسات هم ممکن است به صورت متوالی برگزار شوند می توان به گزینه‌ هایی مانند فروم و شبکه های اجتماعی برای رد و بدل کردن اطلاعات فکر کرد.

تاکید می کنم این جملات به آن معنی نیست که بهتر است جلسه برگزار نکنیم، بلکه منظور این است که ممکن برای تحقق هدف وسیله ای مناسب تر از جلسه وجود داشته باشد که منطقی است ما بهترین را انتخاب کنیم.


حاضرین جلسه را انتخاب کنید: پس از اینکه اهداف جلسه مشخص شد باید بر اساس آن اهداف، افرادی را که می توانند به تحقق اهداف کمک کنند را انتخاب کنید. نکته بسیار مهمی که باید همیشه به آن توجه داشته باشید این است که از حضور افرادی که در دستیابی به اهداف جلسه موثر نیستند خودداری کنید. به دو دلیل:۱) حضور هر فرد در جلسه باعث بالا رفتن هزینه جلسه می شود. ۲) کنترل و مدیریت جلسه فرایندی انرژی بر است و هر چه قدر حاضرین جلسه بیشتر باشد این کار مشکل تر است. حال اجاره بدهید چند نکته مهم را در مورد انتخاب حاضرین جلسه عرض کنم.

درست است که نباید حاضرین بر اساس اهداف جلسه انتخاب شوند اما حضور بعضی افراد حتی اگر نتوانند در جهت دستیابی به اهداف به طور مستقیم موثر باشند می تواند در اثر بخشی جلسه تاثیر گزار باشد. به عنوان مثال در یک جلسه کارشناسی که معمولا افراد این جلسه جوان هم هستند و احتمال می رود بواسطه جوانی و هم سطح بودن این افراد در سازمان جلسه بیش از حد به حاشیه برود. می توان با حضور یک مدیر، کارشناسان را کنترل کرد. یا حضور یک خانم در جلسه ای که تماما آقا هستند و فردای روز جلسه قرار است داربی برگزار شود می تواند از کری خوانیهای مردانه جلوگیری کند. اما باید مراقب باسید که این افراد با ارائه نظرات غیر کارشناسانه جلسه را گمراه نکنند.

  • اگر جلسه از افرادی با رده های مختلف سازمانتشکیل شده، باید رده های بالا توجیه شوند که ناخواسته جایگاه آنها در هدایت جلسه تاثیر گزار نباشد و افراد کارشناس هم توجیه باشند که در صورتی که فکر می کنند نظراتشان از نظر مدیران بهتر است، از نظر خود دفاع کرده و به واسطه ترس از یا احترام به جایگاه مدیران سکوت نکنند.
  • جلساتی که تعداد حاضرین آنها کمتر است بهتر مدیریت می شوند و اما تصمیات اخذ شده در آنها جامعیت کمتری دارد. در این شرایط شما باید حساب کتاب کنید که کدام روش بهتر است.

زمان جلسه را انتخاب کنید: متاسفانه در انتخاب زمان جلسه بیشتر زمانهای آزاد حاضرین در جلسه مورد توجه قرار می گیرد و گاهی هم تنها زمان مدیران ارشد سازمان. هر چند این مورد مهم بوده و گاهی یکی از محدودیتهای تعیین کننده می باشد اما باید به شرایط ذهنی و جسمی حاضرین در جلسه هم توجه داشت. جلسه ای که قرار است طی آن در مورد یک موضوع مهم سازمان تصمیم گیری شود اگر برای انتهای وقت کاری هماهنگ شود و همه حضار در طول روز خسته و کوفته شده باشند، از بازدهی مناسبی برخوردار نخواهد بود. یا اگر جلسه ای که احتمال می رود طولانی شود را در پیش از یک جلسه مهم دیگر هماهنگ کنید،شاید جلسه بدون نتیجه گیری بماند و موکول شود برای زمانی دیگر، در واقع دچار دوباره کاری شدید زیرا باید مقداری هزینه صرف شود تا حاضرین در فاصله بین دو جلسه روند صحبتهای جلسه قبل را فراموش نکنند. با اینکه نمی شود نسخه جامعی برای زمان جلسات پیچید اما شاید بکاربردن نکات ذیل مفید باشد.

  • جلساتی که باید در آن تصمیم گیری شود را در زمانی هماهنگ کنید که حضار از نظر ذهنی خسته نباشند. اول وقت کاری مناسب است حتی شاید صرف صبحانه در جلسات باعث انگیزه حاضرین شود. جلساتی که قرار است در آن اطلاعات منتشر شود را می توانید در انتهای ساعت اداری هماهنگی کرد. زیرا اگر افرادی هم در جلسه چرتشان گرفت می توانند اطلاعات را از طریق مطالعه گزارش بدست آورند.
  • سعی کنید زمان جلسه سریعا پس از ناهار، مسابقات ورزشی و جسله پیشین نباشد.
  • مدت زمان جلسه بیش از دوساعت کارایی را کاهش می دهد، اگر مجبورید کمی استراحت بین جلسه لازم است.

مکان جلسه را انتخاب کنید: باز هم متاسفانه سازمانهای در انتخاب مکان جلسه با محدودیت روبرو هستند و معمولا اولین مکان خالی بهترین مکان جلسه است! اما مناسب بودن اتاق جلسه از نظر دما، تهویه هوا، راحتی صندلی ها برای جلسات طولانی بسیار با اهمیت است. البته توجه داشته باشید که می شود جلسات کوتاه را سرپایی در محوطه باز شرکت یا در کافی شاپ آن طرف خیابان نیز می توان برگزار کرد.

نقش های جلسه را مشخص کنید: هر جلسه، حده‌اقل به دو نقش نیاز دارد. رئیس و دبیر جلسه. البته یک نفر می تواند این دو نقش را برعهده داشته باشند. اما به دلیل نیاز به تمرکز بهتر است هر نقش را به یک نفر اختصاص دهید. باید توجه داشت که بسته به نوع ، نیاز و شرایط جلسه، نقش‌های دیگری را می توان برای جلسه تعریف کرد.

دبیر جلسه: ایشان مسئول انجام و پیگیری فعالیت های ذیل می باشد.

  • تهیه دستور جلسه
  • آماده سازی تجهیزات مورد نیاز برای جلسه
  • ثبت نتایج جلسه
  • تهیه صورت جلسه
  • ارسال دستور جلسه و صورتجلسات برای حاضرین

از آنجا که دبیر جلسه مسئول ثبت نتایج جلسات می باشد و با توجه به موارد فوق دبیر جلسه باید فردی با دقت بوده و کیفیت کارش مناسب باشد.

رئیس جلسه: ایشان مسئول انجام و پیگیری فعالیت های ذیل می شود.(این موارد در مطالبی به عنوان اقدامات حین جلسه مورد بحث قرار می گیرید.)

  • آغاز جلسه
  • مدیریت جلسه
  • مدیریت و کنترل زمان جلسه
  • جلوگیری از تعارض‌ ها در جلسه
  • نتیجه گیری و خاتمه جلسه

رئیس جلسه باید فردی با تواناییهای مدیریتی باشد، ایشان نباید تحت تاثیر جایگاه خود و دیگر حاضرین در جلسه قرار گرفته و در انجام مسئولیت مدیریت جلسه خود تحت تاثیر قرار بگیرد. توصیه می شود ایشان فردی با تجربه در سازمان باشد اما تجربه اینجانب اثبات کرده است که اولویت برای انتخاب این فرد مدیریت جلسه می باشد نه جایگاه آن. در صورت نیاز باید موارد مهم و خط قرمزهای سازمان را برای رئیس جلسه مشخص کرد تا ایشان این موارد را در نظر بگیرد.

دستورجلسه را تهیه کنید: وقتی که اهداف جلسه، حاضرین، زمان و مکان جلسه مشخص شد، شما باید دستور جلسه را تهیه نمایید. هدف از تهیه دستور جلسه شفاف کردن اهداف و شرایط جلسه بوده، تا حاضرین بر اساس آن خود را برای جلسه آماده کنند. تقریبا تمام مواردی که در مباحث قبل ذکر شد در دستورجلسه درج می شود. شما می تواندی الگوی از این مستند را از اینجا دانلود نمایید.

حاضرین را برای جلسه دعوت کنید: پس از تهیه دستورجلسه باید آن را به همراه دعوتنامه برای حاضرین جلسه ارسال نمایید. بسته به نوع جلسه، مدت زمانی که تا جلسه فرصت می باشد و جایگاه حاضرین می توان از روشهای متفاوتی برای این کار استفاده کرد. توصیه می شود حتی اگر دستورجلسات و دعوتنامه برای فردی به صورت فیزیکی ارسال می شود نسخه الکترونیکی آن نیز از طریق ایمیل ارسال گردد. سعی کنید از مشاهده دعوتنامه توسط حاضرین اطمینان حاصل کنید. برای اینکار می توانید از امکانات نرم‌افزارهای ارسال ایمیل و یا تایید تلفنی استفاده کنید.

آماده سازی تجهیزات جلسه: یکی از شرایط موثر بودن یک جلسه استفاده مناسب از ابزار مناسب است. به غیر از کامپیوتر که برای نمایش اطلاعات از آن استفاده می شود و در حال حاضر بسیار هم معمول است، شما می توانید بسته به نوع و شرایط جلسه از ابزارهای الکتریکی دیگر و حتی غیر الکتریکی نیز بهره ببرید.

ابزارهای الکتریکی

  • کامییوتر
  • دستگاه ضبط صدا( که اینجانب به شدت روی این ابزار تاکید دارم)
  • تجهیزات پخش صدا و تصویر

ابزارهای غیر الکتریکی

  • استیکی نوت (Sticky Note)
  • دفتر یادداشت
  • وایت بورد
  • شیشه
  • نوشت افزار
منبع : سایت خوب پی ام پلاس - آقای مهدی عرب عامری

ارائه چارچوبي جهت پياده سازي مديريت دانش در كسب و كارهاي كوچك و متوسط

مقدمه تعریف دقیق و یکسانی از صنایع کوچک و متوسط (SME ها) وجود ندارد و معیار تعریف ارائه شده برای آنها در کشورهای مختلف، متفاوت است. طبق تعریف مرکز آمار ایران، صنایع کوچک با تعداد کارکنان کمتر از 9 نفر تعریف می شوند؛ اگرچه صنایع با تعداد کارکنان زیر 50 نفر را نیز می توان SME دانست. تعداد SME ها در مقایسه با کل صنایع درصد بالایی را تشکیل می دهد و این یکی از دلایل اهمیت آنها در اقتصاد کشورها است. برای مثال 99.8 درصد از کسب و کارهای موجود در اتحادیه اروپا و 99 درصد از کسب و کارهای فعال در امریکا و ژاپن را SME ها شامل می شوند.

نقش SME ها در اقتصاد نقش SME ها در اقتصاد در موارد زیر آشکار می شود:
1. بستری برای بروز و ظهور توانایی ها و قابلیت هایی برای راه اندازی کسب و کار و کارآفرین شدن
2. اشتغال زایی و ایجاد فرصت های شخصی
3. ایجاد نوآوری در محصولات و خدمات
4. نفوذ SME ها در بازارهای ویژه و فعالیت در نقاطی مشخص
5. SME ها پایه اقتصاد تولیدی هستند و در نقش شرکت های پیمانکار، افزایش کارایی صنایع بزرگ را موجب می شوند.
6. ایجاد رقابت سالم و جلوگیری از انحصار

ضرورت پیاده سازی و اجرای مدیریت دانش در SME ها: این موضوع از دو منظر محیط داخلی و خارجی قابل بررسی است:
از منظر محیط داخلی این است که چگونه دانش به عنوان یک منبع کلیدی و سرمایه استراتژیک می تواند در بهبود عملکرد و خلق ارزش در سازمان ها کمک کند. بعضی از مزایای مدیریت دانش عبارتند از:
بهبود در قدرت، کارایی، تصمیم گیری، یادگیری، نوآوری، پاسخگویی به مشتری و اشتراک دانش. این موضوعات درباره ی SME ها حساس¬تر می باشند زیرا این شرکت ها در شرایطی سخت و تحت فشار برای فراهم کردن راهی برای نفوذ که امری حیاتی است سرمایه دانشی خود را به خوبی مدیریت می کنند.
از منظر محیط خارجی که باید به چندین موضوع توجه کرد:
اول: وجود فشار رقابت در کسب و کارها که مطمئنا این فشار بیشتر توسط SME ها احساس می شود و SME ها با جهانی شدن، به صورت تصاعدی به رقابت در بازاری با رقابت بسیار بالا ملزم می شوند و شماری از آنها در حالی که به تمرکز بر بازارهای محلی ادامه می دهند، به نحوی فزاینده جهانی می شوند. از این منظر، یک سلاح ضروری برای بقای SME ها مدیریت دانش است.
دوم: تعداد زیادی از صنایع بزرگ در مسیر دانش محور شدن گام نهاده اند و همانند آنچه که درباره ی استاندارد های کیفیت اتفاق افتاده؛ ممکن است صنایع بزرگ خواهان پیاده سازی زیر ساخت دانشی در سیستم مدیریت SMEها، (به عنوان تامین کنندگان این صنایع) باشند.
سوم: در چشم انداز کسب و کارهای امروزی می توان شکل گیری ائتلاف ها و اتحادیه را دید، همچنین SMEها در مسیر ایجاد شبکه های رسمی و غیر رسمی با سایر شرکت ها و صنایع گام نهاده اند. SMEها به منظور توانمندسازی این شبکه ها برای موفقیت، نیازمند برخورداری از سیستم مدیریت دانش سازگار با شریکانشان می باشند.
دیدگاه دیگر از نظر محیط خارجی، تمایل SME ها به ایجاد شبکه و یا خوشه های صنعتی است که ایجاد شبکه های همکاری بین صنایع کوچک با هدف رسیدن به محصولات یا خدمات قابل رقابت را دنبال می کند.


نقاط قوت و ضعف SME ها در اجرای مدیریت دانش در این بخش نقاط قوت و ضعف SME ها با توجه به مشخصات ویژه این شرکت ها، در هر یک از فرایندهای اصلی مدیریت دانش مورد بررسی قرار می گیرید:
1. خلق و اکتساب دانش : Barchan معتقد است فرد با ترک سازمان، علاوه بر دانش خود، سرمایه های صرف شده برای پرورش و پیشرفت خود را نیز با خود می برد. همچنین Brooking اعتقاد دارد تنها 20% از دانش افراد، به منظور استفاده در سازمان به کار می روند. یکی از راه های خلق دانش یادگیری است. يادگيري سازماني نيازمند رخ دادن در كليه سطوح سازمان و مستلزم داشتن فرهنگ خلق دانش است که عموما در SME ها جنبه ای غیر رسمی دارد و یادگیری معمولا تصادفی است. براي مقابله با اين وضعيت SMEها مي توانند به كسب دانش از طريق منابع بيروني سازمان اقدام كنند.
2. سازماندهی و ذخیر سازی دانش: هدف از سازماندهی و ذخیره دانش، قابلیت بازیابی و دسترسی افراد جهت استفاده از آنها است و شامل فرایندهایی مثل: مستندسازی، تدوین، برونی سازی، ترجمه، طبقه بندی و به روز رسانی دانش است.
SME ها برای این ذخیره سازی، نیازمند داشتن انبار دانش هستند. این انبار دانش برای آنها ظرفیت محدودی دارد؛ ضمن اینکه دانش این شرکت ها نیز از نظر ماهیت و مقدار محدود است. در این شرکت ها به دلیل وجود کارکنان کمتر و شناخت کافی آنها از یکدیگر، دانش ضمنی راحت تر سازماندهی می شود. در مقابل، سازماندهی دانش آشکار، به دلیل محدودیت منابع مالی، رسمیت سیستم ها و ... با مسائل مختلفی رو به رو است. با این حال برای ذخیره سازی دانش آشکار در SME ها می توان از IT استفاده کرد که به جلوگیری از تکرار اشتباهات و کاهش هزینه ها می انجامد.
3. انتقال و انتشار دانش فرایند پخش دانش به متقاضیان آن است. در SME ها به دلیل وجود محیط محدود و کوچک و سطح بوروکراسی پایین، ارتباطات بین افراد دو سویه است و انتشار دانش به سرعت اتفاق می افتد در حالت کلی SMEها کمک کننده به انتقال و انتشار دانش هستند ولی نقاط ضعف آنها در این زمینه عبارتند از:
• افراد به انتقال دانشی که بیانگر اهمیت آنهاست تمایلی ندارند و احتمالا به همین دليل مديران ترجيح مي دهند بر يادگيري كاركنانشان نظارت داشته باشند تا مزيت رقابتي سازمان از دستشان خارج نشود.
• کمبود مهارت های ارتباطی و نیز تغییرات سریع در تکنولوژی ICT
4. به کارگیری دانش: این فرایند شامل عجین کردن دانش در محصولات ،خدمات و تجربیات سازمان است. کاربرد موثر دانش، مربوط به موضوعاتی مثل فهم دقیق و روشن از نقشه های سازمانی، فرصت به کارگیری دانش، احساس نیاز به به کارگیری دانش و نیز آگاهی از منابع به دست آمده از این طریق است. در SME ها، معمولا کارکنان از اهمیت نقش سازمانی خود آگاهی دارند و همدلی در آنها برای موفقیت در صحنه ی رقابتی وجود دارد. این زمینه ای برای به کارگیری دانش خود در محصولات یا خدمت می باشد. علاوه بر این تجربه و بصیرت مالک یا مدیر، نقش مهمی در فرآیند به کارگیری دانش دارد چون عموما مدیران به یادگیری از طریق عمل به تجربیاتشان معتقدند و برای دانش موجود در متون با ماهیت تئوری و غیر تجربی کمتر اهمیت قائل اند.

چارچوب پیاده سازی مدیریت دانش :
به طور کلی مدل اجرایی در رابطه با پیاده سازی مدیریت دانش در SME ها وجود ندارد. و این به دلیل تنوع کاری و ساختاری شرایط خاص و ... آنهاست. ولی می توان یک چارچوب کلی برای پیاده سازی و اجرای مدیریت دانش در SME ها پیشنهاد نمود. این چارچوب شامل :

1. نقشه ریزی دانش: ترسیم نقشه دانش ابزاری برای تجزیه و تحلیل حوزه های دانش و شناخت خصوصیات و معانی دانش تعریف شده است که در کل باعث شفافیت بخشیدن به دانش سازمانی می شود. در ساختار یک نقشه می توان: منابع، جریان ها، محدودیت ها و نقطه پایان دانش در سازمان را مشاهده و ارتبط بین آنها را درک کرد.

2. آنالیز فاصله: با استفاده از تجربه و تحلیل و ارزیابی GAPهای موجود در سطح دانش سازمان و مقایسه آن با استانداردهای ارائه شده در این زمینه می توان جایگاه واقعی دانش در سازمان را معین کرد.

3. تشخیص نیازهای دانش سازمانی: در این مرحله با توجه به اهداف سازمان در هر یک از حوزه های فعالیتی و نیز نیاز آینده سازمان به سطوح متفاوت دانش، نیاز حوزه های متفاوت به خلق، اکتساب و ... دانش تعیین می شود.
4. تدوين استراتژي مديريت دانش: رويكردهاي متفاوتي براي تدوين استراتژي مديريت دانش در سازمان وجود دارد كه هريك از طريق يك مدل كلي فرايندهاي مديريت دانش تقويت و حمايت مي شوند.
اين رويكردها را مي توان به دو دسته زير تقسيم كرد :
الف- رویکرد بالا به پایین: براي شناسايي تمركز فعاليت هاي مديريت دانش، جهت گيري استراتژيك كلي سازمان مورد استفاده قرار مي گيرد. اين جهت گيري در يك سري از فعاليت ها منعكس است كه براي تحقق اهداف برنامه ريزي شده اند.
ب- رویکرد پایین به بالا: تمركز مطالعه و بررسي بر فعاليت هاي كاركناني است كه در فرآيندهاي كلي كسب وكار درگير هستند، يافته هاي اين بررسي موضوعات و نيازهاي پرسنل كليدي را برجسته مي نمايد و سپس اين نيازمندي ها در فعاليت هاي مديريت دانش منعكس مي گردند. هريك از اين رويكردها در عمل داراي نقاط قوت ويژه اي است كه يك برنامه اجرايي موفق مديريت دانش بايد شامل هر دو باشد.

الزامات تدوين استراتژي مديريت دانش:
1- استفاده و به كارگيري ورودي هاي استراتژيك سازمان (نظرات مديران ارشد سازمان، نيازهاي استراتژيك كاركنان، چشم انداز استراتژيك سازمان)
2- پيشنهاد سناريوهاي مختلف براي استراتژي مديريت دانش
3- انتخاب سناريو مناسب و اجراي استراتژي منطبق با منابع و موجودي هاي سازمان

نتيجه گيري :
با توجه به ظهور مفاهيم مديريت دانش و نقش بسيار مهم آن در ايجاد مزيت رقابتي و بقا در محيط پر از رقابت، صنايع كوچك و متوسط (SMEs) نیز مانند صنايع بزرگ نيازمند توجه به اين امر هستند و بي تفاوتي به اين مسئله مسائل و مشكلات زيادي را براي آنها ايجاد مي كند. همچنين لزوم كسب دانش افراد و نيز مديريت آن و نيز كنترل مجاري و ورودي ها و خروجي هاي SME ها و توجه به زيرساخت دانشي از الزامات پياده سازي مديريت دانش در سازمان است. در اين مقاله تلاش نموديم تا ضرورت توجه به مديريت دانش در SME ها مطرح و كاركردهاي مديريت دانش با توجه به ساختار خاص SME ها ارائه شود. در نهايت به اين نتيجه رسيديم كه با توجه به تنوع كاري اين صنايع ارائه يك راه حل كلي امكان پذير نيست ولي مي توان با ارئه چارچوب كلي، مسيري را فرارويSME ها قرارداد تا به اقتضاي نوع كسب و كار خود به اجراي مديريت دانش بپردازند .در اين چارچوب با استفاده از الگوي تحليل وضع موجود و شناسايي وضع بهينه، آناليز فاصله انجام مي پذيرد و با توجه به نيازهاي دانشي و چشم انداز استراتژيك سازمان، استراتژي و برنامه هاي ميان مدت و كوتاه مدت در رابطه با اجراي مديريت دانش تعيين و در نهايت به مرحله عمل در مي آيد .


نویسنده :دكتر كامبيز طالبي، حميدرضا محمدي، مهدي رحيمي گزینش و تلخیص: مرجان شعبانی

طوفان مغزی(Brainstorming):

در بسیاری از پروژه‌ ها شما ناگزیر به جمع آوری اطلاعات هستید، پروژه های بهبود فرایند، تولید نرم افزار، بهبود کیفیت و …. خب چگونه این اطلاعات را جمع‌ آوری می کنید؟ با مصاحبه؟ با پرسشنامه؟ با …؟ مطمئن هستم شما اسامی تعداد زیادی تکنیک جمع آوری اطلاعات را شنیدید، در مورد بعضی‌ هاشون مطالعه کردید، و از تعدادی از آنها استفاده کردید و شاید الان هم فکر می کنید که یکی می خواهد در مورد تکنیک های جمع آوری اطلاعات صحبت کند و کلی مطالب تکراری را که براحتی در اینترنت قابل دستیابی است، تکرار کند. خوب شاید حق با شما باشد! اما من تلاش می کنم که در این مطلب و شاید سلسله مطلب نکات کاربردی و تازه‌ ای در مورد تکنیک های جمع آوری اطلاعات ارائه بدهم و نظر شما را عوض کنم. امیدوارم که موفق شوم! برای اولین مورد طوفان مغزی را انتخاب کردم

طوفان مغزی(Brainstorming): قوانین این نوع جلسات را، مانند نقد نکردن نظرات دیگران، برتری کمیبت به کیفیت را حتما می دانید، اگر هم نمی دانید می توانید با یک جستجوی ساده حتی در مطالب فارسی اینترنت پیدا کنید. من در اینجا یکسری نکات را که فکر می کنم توجه به آنها در کنار اطلاعات شما می تواند به فرایند جمع آوری اطلاعات کمک کند را ذکر می کنم.

طوفان مغزی

مراقب هزینه ها باشید: بسیار خوانده‌ اید که جلسات طوفان مغزی محلی برای بروز ایده ها می باشد و نباید جلسه به صورتی برگزار شود که افراد نتوانند نظرات خود را ارائه دهند. بله! من هم با این مطالب مخالفتی ندارم اما اینها باعث نمی شود که جلسه از هدف تعیین شده دور شود. درست است که نباید نظرات را نقد کرد اما نباید اجازه داد که در جلسه ای برای پیدا کردن راه حل مناسب برای استخدام نیروهای جدید ایده برگزای دوره های ورزشی برای پرسنل مطرح شود و تازه به خاطر جذاب بودن این ایده، ایده های دیگر هم از این نوع مطرح شود. حالا بیا جلسه رو از بحث شاد و جذاب کردن محیط کار به موضوع استخدام نیروهای جدید برگردان. در مطلبی به عنوان غول هزینه ساز، جلسات بی فایده به شفاف بودن هدف جلسات تاکید کردم و در تجربه یکم آن مطلب تجربه ای از یک جلسه طوفان مغزی ناموفق ارائه کردم. حتما بخوانید! از آنجا که معمولا جلسات طوفان مغزی با افراد زیادی تشکیل می شود، هزینه های زیادی هم به سازمان تحمیل می کند. پس با ظرافت مدیریت کنید، تا از هزینه ها مراقبت شود. مثلا زمانی که ایده های نا مرتبط مطرح شد، می توانید به بهانه مرورکردن ایده های مطرح شده به طور غیر مستقیم هدف جلسه را بیان کنید! یا می توانید هدف جلسه را درشت روی چندین کاغذ نوشت، و به در و دیوار اتاق جلسه چسباند!


ابزار بصری را فراموش نکنید: شاید جلسات طوفان مغزی را در دیده باشید که پشت یک میز عریض و طویل برگزار می شود و همه نظرات خود را اعلام می کنند و یک نفر-شاید دبیر جلسه- آنها را یادداشت می کند و ادامه ماجرا. یکی از فواید طوفان مغزی این است که افراد می توانند نظرات دیگران را کامل کنند-کامل کنند نا نقد و ارزش گزاری- اگر این مطالب در طی جلسه جلوی چشم نباشد این مزیت را از دست می دهید، Sticky Note، وایت بورد، اگر اپراتور سریع و پرژکتور دارید نرم‌افزاهای تخصص مدیریت طوفان مغزی هم می تواند مفید باشد. من استیکی نوت های رنگی و وایت بورد را ترجیح می دهم.

محیطی مناسب: توصیه می کنم جلسات طوفان مغزی به صورت خودمانی برگزار شود، یعنی حاضرین راحت بنشینند، اگر امکانش هست صندلی راحتی، چای و قهوه در سترس باشد، بعض‌ها هم مثل من دوست دارند روی زمین بنشینند، جایی برای قدم زدن افراد داشته باشید، هوای اتاق جلسه مطبوع باشد،پنجره ای که افراد بتوانند کنارش سیگار بکشند هم توصیه می شود.


ورود مدیران ارشد ممنوع: یکی از موانع برگزاری موفق جلسات طوفان مغزی مدیران ارشد می باشند که با حضورشان باعث می شوند که جلسه کارایی که باید داشته باشد را از دست بدهد. خیلی ها ترجیح می دهند نظر مدیر را تایید کنند تا نظر دیگری بدهند!

بعضی مدیران نمی توانند نقد نکنند و فراموش می کنند در چه جلسه ای هستند و بر حسب عادت نظرات افراد مختلف را به چالش می کشند که این با روح این جلسات در تضاد است. بعضی وقتها هم حضور خود مدیر به تنهایی باعث می شود راحتی جلسه از بین برود. اما اگر مدیر، مدیریتش را پشت در اتاق جلسه رها کرد، قدمش روی چشم!

طوفان پیش و پس از جلسه از دست ندهید: شما می توانید طوفان مغزی را پیش از جلسه، با استفاده از برنامه های اینترنی مانند شیکه های اجتماعی آغاز کنید و اگر مجبور نیستید پس از جلسه طوفان مغزی به سرعت نتیجه گیری کنید، طوفان را با پس از جلسه ادامه دهید. با این روش شما فرصت خود را برای جمع آوری اطلاعات- که در این گونه جلسات از نوع ایده می باشند- را گشترش داده اید. همیشه این امکام وجود دارد که مطلبی پس از جلسه به ذهن کسی خطور کند و شاید این ایده، بهترین باشد، پس از دستش ندهید.

خب، آیا نظرتان عوض شد یا همچنان این مطالب را تکراری می دانید!

نویسنده : مهدی عرب عامری

۱۲ كانال يوتيوب براي يادگيري مكالمه زبان انگليسي

كانال يوتيوب براي يادگيري مكالمه زبان انگليسي




براي يادگيري مكالمه زبان انگليسي مي‌توان از روش‌هاي متعددي از قبيل شركت در كلاس‌هاي زبان، حضور در كشورهاي انگليسي‌زبان، چت صوتي با افراد بومي اين كشورها و روش‌هاي خودآموز بهره گرفت. يكي از اين روش‌هاي خودآموز كه مي‌توان مورد استفاده قرار داد، استفاده از گنجينه‌ي عظيم منابع آموزشي موجود در سايت يوتيوب (YouTube) است.


سايت يوتيوب منابع صوتي و تصويري بسياري براي يادگيري مكالمه زبان‌هاي مختلف را در خود دارد كه با جستجو در اين سايت مي‌توان برخي از آنها را پيدا كرد اما بهتر آن است كه كانال‌هاي خاص اين منابع را در يوتيوب پيدا كرده و مشتري دائم اين كانال‌هاي رايگان شويد و بطور روزمره از منابع اين كانال‌ها استفاده كنيد.
براي نوشتن اين مطلب، گشتي در سايت يوتيوب زدم و سعي كردم كانال‌هايي براي تقويت مكالمه زبان انگليسي پيدا كنم كه هم مطالب خود را با سازمان‌دهي خوبي ارائه كنند، هم منابع ارزشمند و باكيفيتي داشته باشند و هم شامل درس‌هاي صوتي و تصويري باشند. در اينجا به معرفي اين كانال‌ها مي‌پردازم تا هر كس به فراخور سطح دانش زبان انگليسي خود و ساير شرايط اقدام به انتخاب كانال دلخواهش نمايد. بديهي است كه پيشرفت در زبان انگليسي و استفاده بهينه از اين كانال‌ها در گرو انتخاب كانال‌هاي مناسب و پيگيري مستمر اين كانال‌ها براي دروس جديد است.


ضمناً اگر سرعت اينترنت خوبي نداريد، مي‌توانيد در اين مطلب (شش روش بي‌دردسر براي دانلود ويدئو از يوتيوب) روش‌هاي دانلود ويدئوهاي يوتيوب را مشاهده نماييد.

۱- كانال podEnglish
اين كانال تصويري يكي از بهترين منابع براي يادگيري زبان انگليسي براي مبتديان به شمار مي‌رود. اين كانال درس‌هايي گام‌به‌گام و كوتاه (كمتر از ۱۰ دقيقه‌اي) به صورت تصويري ارائه مي‌دهد. موضوعاتي كه در اين كانال ارائه مي‌شوند عبارتند از: زمان، خانواده، جهت‌يابي، خريد، آب و هوا، حيوانات خانگي، دوستان، ارتباطات فردي، فيلم‌ها و تكنولوژي. ويدئوهاي اين كانال داراي كيفيت نسبتاً‌ بالايي هستند و درس‌هاي ارائه‌شده در آن نيز از يك توالي منطقي برخوردار هستند. اين كانال بيش از ۵۰ ويدئوي آموزشي داشته و بيش از ۱۰ هزار نفر هم مشترك آن هستند.

۲- كانال يادگيري انگليسي به كمك جنيفر
در اين كانال، خانمي به نام جنيفر يك مجموعه رايگان و دنباله‌دار از درس‌هاي ويدئويي زبان انگليسي را ارائه مي‌دهد (با طول كمتر از ۱۰ دقيقه). پس از ورود به كانال جنيفر، مي‌توانيد روي فهرست درس‌هاي ويدئويي او كليك كنيد تا درس‌هاي او را به نحو سازمان‌يافته‌اي مشاهده نماييد. اين فهرست شامل مجموعه‌اي از دروس در دسته‌بندي‌هاي زير است: درس‌هاي گرامر پايه، دايره لغات، تلفظ انگليسي و زبان عاميانه‌ي انگليسي آمريكايي.
جنيفر اين درس‌ها را در خانه‌ي خود ضبط مي‌كند و از اشياي واقعي، اسلايدهاي پاورپوينت و موضوعات واقعي براي آموزش به صورت شفاهي و بصري استفاده مي‌نمايد. درس‌هاي او معمولاً به خوبي برنامه‌ريزي و اجرا مي‌شوند. ديدگاه‌هاي مثبت متعددي كه از سوي بازديدكنندگان كانال او ارائه شده است شاهدي بر ميزان مفيد بودن درس‌هاي اوست. كانال جنيفر حدوداً ۱۵۰ ويدئوي آموزشي دارد و بيش از ۳۳ هزار نفر هم مشترك آن هستند.

۳- كانال engVid
اين كانال بيش از ۱۵۰ درس ويدئويي را در گستره‌اي از موضوعات ارائه كرده است؛ براي مثال مي‌توان به موارد زير اشاره كرد: ۵۰ اشتباه گرامري رايج، To Be ساده، نحوه سؤال كردن، نحوه قرائت اعداد، مكالمه در مورد مسائل كاري، كلمات منتهي به ion، نحوه خواستن چيزي در زبان انگليسي و غيره. تمام اين ويدئوها در يوتيوب به اشتراك گذاشته‌اند اما خود سايت به نحو ساختاريافته‌تري آنها را در دسترس شما قرار مي‌دهد. اين درس‌ها به صورت سنتي ارائه مي‌شوند يعني مربي روبروي شما، پاي وايت‌بورد مي‌ايستد و مطالبي را به صورتي شفاهي و نيز روي وايت‌برد براي شما توضيح مي‌دهد. همچنين هر درس حاوي يك خلاصه‌ي درس هم هست كه اهداف آن درس را براي شما بازگو مي‌كند. هر درس حاوي يك كوئيز هم هست و همچنين مي‌توانيد سؤالات و ديدگاه‌هاي خود را نيز به سادگي در ميان بگذاريد.

۴- كانال HugoSite
اين كانال نزديك به ۳۰۰ درس را ارائه داده است كه بيشتر براي مبتدي‌ها مناسب هستند. اغلب درس‌ها كمتر از ۱ دقيقه طول مي‌كشند و مربي، از اشياي داخل خانه‌ي خودش براي كمك به ارائه درس استفاده مي‌كند. ضمناً هر يك از درس‌ها را جداگانه به صورت صوتي هم مي‌توانيد گوش كنيد.

۵- كانال آقاي دانكن
آقاي دانكن جيمز يك معلم زبان انگليسي در كشور انگلستان است كه در چين هم به تدريس زبان اشتغال داشته است. فهرست ويدئوهاي او در يوتيوب، مشتمل بر بيش از ۵۰ ويدئوي آموزش زبان انگليسي در موضوعات مختلفي نظير خواهش كردن، تشكر كردن، عذرخواهي، تلفظ، آب و هوا و غيره است.

۶- كانال نمايش روزانه انگليسي

اين كانال يك كانال نمايشي است كه ويدئوهاي آن توسط خانم سارا از نيوزيلند به صورت روزانه و مستمر ضبط شده و براي شما پخش مي‌شود. در حال حاضر اين كانال بيش از ۱۲۰۰ ويدئو در اين سايت قرار دارد و حدود ۷ هزار نفر نيز مشترك اين كانال هستند.

۷- كانال كافه انگليسي

اگر مي‌خواهيد تلفظ انگليسي، نحوه بكارگيري زبان در حوزه كسب‌وكار، گرامر زبان، نحوه مكالمه انگليسي، لغات و اصطلاحات محاوره‌اي و امثال اينها را ياد بگيريد توصيه مي‌كنم اين كانال را از دست ندهيد.

۸- كانال آموزش زبان انگليسي VOA
اين كانال براي اينكه ياد بگيريد چگونه بايد به زبان انگليسي صحبت كرد بسيار مفيد است زيرا گزارش‌هايي كه در قالب درس ارائه مي‌شوند هم مسائل روزمره را پوشش مي‌دهند و هم اينكه با سرعتي برابر با يك‌سوم سرعت سخن گفتن عادي يك فرد انگليسي زبان ادا مي‌شوند. متن گزارش‌ها را هم مي‌توانيد در خود سايت VOA پيدا كنيد (VOA Special English).

9- كانال يادگيري زبان انگليسي با استيو فورد
استيو فورد ۱۸ سال است كه تدريس زبان مي‌كند كه از اين مدت، ۲ سال را به آموزش زبان انگليسي به صورت آنلاين و با استفاده از Skype و غيره پرداخته است. اين كانال مجموعه‌اي دنباله‌دار و به‌هم‌پيوسته از داستان‌هاي جالب و جذاب را به سبك نمايش‌هاي تلويزيوني ارائه مي‌كند و البته لابه‌لاي آنها درس‌هاي جدي و توضيحات دقيق و شفاف در مورد نحوه بكارگيري زبان هم به شما مي‌دهد.

۱۰- كانال BizPod
اين كانال داراي طيف گسترده‌اي از ويدئوهاي باكيفيت براي كساني است كه قصد يادگيري زبان انگليسي براي استفاده در كسب‌وكار را دارند. موضوعات متنوعي از گرامر و نگارش نامه گرفته تا لحن نوشتن ايميل و غيره را مي‌توان اينجا مشاهده كرد. همچنين موضوعات تخصصي از قبيل فناوري اطلاعات، كامپيوتر، مسائل حقوقي و مالي نيز در اين كانال پوشش داده مي‌شوند.

۱۱- كانال يادگيري زبان انگليسي BBC
كانال BBC هم مانند VOA از قديم به آموزش زبان انگليسي مي‌پردازد كه مطالب آن را هم در سايت BBC و هم در كانال آن در يوتيوب مي‌توانيد دنبال نماييد. در حال حاضر ۸۵ ويدئو در اين كانال وجود دارد كه بيش از ۷ هزار مشترك اين كانال از آن استفاده مي‌كنند.

۱۲- كانال Sozoexchange
اين كانال يك كانال واقعاً فوق‌العاده براي يادگيري نحوه تلفظ كلمات و عبارات انگليسي از زبان افراد بومي آن مي‌باشد. خانم معلم، كلمات و عبارات را هم با سرعت معمولي و هم با سرعت كم براي شما ادا مي‌كند تا تلفظ صحيح را به خوبي ياد بگيريد.

نكته‌ي بسيار مهم: پيشنهاد مي‌كنم تك‌تك اين كانال‌ها را در فرصت مناسب نگاه كرده و بررسي كنيد و در صورتي كه يك يا چند تا از آنها را پسنديديد و انتخاب كرديد، مشتري دائم و مستمر آنها شويد تا بتوانيد قدرت مكالمه و شنيداري خود در زبان انگليسي را تقويت نماييد. ضمناً اگر سرعت اينترنت خوبي نداريد، مي‌توانيد در اين مطلب (شش روش بي‌دردسر براي دانلود ويدئو از يوتيوب) روش‌هاي دانلود ويدئوهاي يوتيوب را مشاهده نماييد.

ضمناً اگر كانالي در يوتيوب مي‌شناسيد كه خوب است و اينجا ننوشته‌ام بگوييد تا در اين فهرست اضافه كنم و بقيه هم استفاده كنند.



منبع: تفريح‌وار هر روز يك نوشتار

رزومه نویسی

در این مطلب برای رزومه نویسی از سه منظر به موضوع نگاه می شود تا اطلاعات بهتری برای تهیه رزومه در اختیار علاقه مندان قرار دهد.منظرهای مورد توجه عبارتند از آگهی استخدام، سازمان و مدیران سازمان و در نهایت متقاضیان استخدام

-=-=-=-=-=-=-=-=-

.

آگهی استخدام: وجه اول برای تهیه رزومه کاری، نوع آگهی استخدام است و این که بخواهیم برای چه کاری رزومه بدهیم، بر نوع رزومه تاثیرگذار است. شاید بتوان مرجع اصلی آگهی استخدام را روزنامه همشهری دانست. اما روزنامه همشهری دارای دو بخش آگهی است. بخش اول صفحه های داخلی روزنامه همشهری است و بخش دوم در قسمت نیازمندی های روزنامه همشهری است. با احتمال زیادی شرکت هایی که بر اساس یک روال مشخص نیرو می گیرند یا توانایی مالی بیشتری برای پرداخت حقوق و مزایا دارند یا مدیران بهتری برای مصاحبه و ... دارند در صفحات داخلی روزنامه همشهری آگهی استخدام می دهند و شرکت هایی که توانایی مالی کمتری برای پرداخت حقوق دارند یا این که روال ساده تری برای استخدام دارند، در بخش نیازمندی های همشهری آگهی می دهند. بنابراین اگر کسی به دنبال فرصت های شغلی مناسب تری می گردد، بیشتر تلاش خود را باید معطوف به آگهی های داخل روزنامه بکنند. شرکت ها و سازمان های بزرگ در تلاش در پیدا کردن نیروهای خوب، در این بخش آگهی می دهند و انتظار دارند که نیروهای خوب را نیز جذب کنند.

اما نیروهای خوب چه کسانی هستند. نیروی خوب از نظر سازمان ها و در کانتکس ایران، معمولا فارغ التحصیلان دانشگاه های خوب و کسانی است که سابقه کار در شرکت های معتبر و بزرگ (به عنوان مثال: ایران خودرو) دارند. البته این تعریف لزوما تعریف درستی نیست .لی آن چه مدیران را علاقه مند به جذب یک نیرو می کند، غالبا همین موارد است. حتی ممکن است که فردی مدرک تحصیلی معتبری نداشته باشد، اما به دلیل سابقه کار در یک سازمان بزرگ یا معتبر، مورد توجه مدیران برای استخدام قرار می گیرد.

-=-=-=-=-=-=-=-=-

در رزومه نویسی در منظر دوم باید به سازمان و مدیران سازمانی که آگهی استخدام داده اند توجه کرد. رزومه ها توسط افرادی در سازمان ها (مانند مدیران) بررسی می شوند و در صورت تایید از صاحب رزومه دعوت به مصاحبه انجام می شود. بر اساس تجربه ای که من داشته ام، به ازای یک رزومه در صفحه 3 روزنامه همشهری حدود 5 هزار رزومه برای شرکت ارسال می شود. در این میان پیدا کردن افراد مناسب مثلا اگر سازمان بخواهد 20 نفر استخدام کند، کار بسیار سختی است. بنابراین در فرآیند انتخاب افراد مناسب، ابتدا از چند فیلتر استفاده می شود تا افرادی که نامناسب هستند کنار گذاشته شوند و در نهایت داوطلبان شایسته تر انتخاب شوند.

به صورت تجربی دیده ام که بسیاری مدیران برای رد یک داوطلب دچار خطاهایی مانند قالبی اندیشیدن (Stero Typing) دچار می شوند. علت هم این است که فرصت کافی برای مطالعه همه چیز را ندارند و با دلایلی دم دستی داوطلب را رد می کنند. بنابراین در رزومه نویسی باید طوری عمل کرد که در غربال خطاهای انتخاب کنندگان گرفتار نشد. مثلا یکی از این موارد که زیاد دیده ام، حذف داوطلبان به دلیل یک قومیت خاص است. شاید مدیر از قومیتی مانند ترک، لر، کرد و ... دارای تجربیات نامناسبی است و بر این اساس هر فردی که متعلق به این گروه است را رد می کند. مواردی مانند محل تولد، آدرس محل زندگی، متاهل یا مجرد، تعداد فرزند و ... تقریبا داده هایی است که به مدیران کمک می کند تا از این اطلاعات استفاده کنند تا شواهدی داشته باشند که داوطلب را رد کنند تا تایید.

در نقطه مقابل ارائه اطلاعات زیاد، برخی از داوطلبان احتمالا به دلیل نامرتبط بودن رشته تحصیلی یا عدم تحصیل در دانشگاه معتبر، دانشگاه یا رشته تحصیلی خود را در رزومه اعلام نمی کنند. اگر مدیران بخواهند رزومه ای را رد کنند، احتمالا به دلیل به نداشتن اطلاعات، نسبت به زمان دانستن اطلاعات مربوط به رشته و دانشگاه زودتر تصمیم به این کار می گیرند.

-=-=-=-=-=-=-=-=-=-


منظر سوم در رزومه نویسی، خود فرد است که باید بتواند به خوبی خود را قالب یک رزومه نمایش دهد. نکات زیر برای نوشتن رزومه لازم است که بهتر است رعایت شود. البته این موارد به تجربه در کانتکس ایران (با وجود پیش فرض های غلط و ناصواب) و شرکت های ایرانی با مطالعه چیزی حدود ۵ هزار رزومه به دست آمده است و قطعا جای تکمیل شدن یا دقیق تر شدن دارد. مهم‌ترین موضوع در نگارش رزومه این است که بتواند هر ببینده ای را تحت تاثیر مثبت قرار دهد و از هر گونه بایاس منفی جلوگیری کند. بنابراین نکات زیر برای تهیه رزومه پیشنهاد می گردد:

  • رزومه باید تایپ شده باشد، رزومه های دست نویس سانش پایین تری در انتخاب دارند. رزومه هایی که گوشه بریده شده روزنامه، یا نوشته شده در دفتر مشق و ... کم ندیده ام.
  • اندازه رزومه باید در برگه آ۴ باشد.
    اگر قرار است که رزومه به صورت الکترونیکی ارسال شود، به دلیل مشکلات فونت و ورژن های مختلف فارسی ساز بر روی کامپیوترها، فایل رزومه با فرمت word و pdf با هم ارسال شود.
  • نام فایل رزومه، حتما انگلیسی بوده و به صورت CV-name family باشد.
  • در شروع رزومه مشخصات فردی به صورت نام، سال تولد، تلفن (ترجیحا موبایل) آورده شود. نوشتن آدرس و تلفن منزل برای کسانی که در جنوب تهران یا کرج زندگی نمی کنند پیشنهاد می شود.
  • اگر برای آگهی استخدامی که به زبان فارسی داده است، رزومه می فرستید، رزومه باید به زبان فارسی باشد. رزومه انگلیسی تقریبا کمکی نمی کند مگر رد کردن رزومه.
  • قرار دادن عکس ساده بدون روتوش و تشریفات (مانند کراوات) توصیه می گردد.
  • داشتن مدرک تحصیلی از یک دانشگاه معتبر، به خوبی می تواند در تحت تاثیر قرار دادن هر بیننده ای کمک کند. نوشتن معدل هر چند بالا، چندان تاثیری ندارد. خصوصا برای کسانی که از دانشگاه های غیرمعروف فارغ التحصیل شده اند، می تواند بایاس منفی ایجاد کند.
  • اگر در شرکت های معروف و معتبر (مانند ایران خودرو، سایپا، شرکت های نفتی دهان پر کن و ...) کار کرده اید، حتما به صورت برجسته در سوابق کاری ذکر کنید. حتی اگر کارآموزی یا پروژه یا ... بوده است.
  • متقاضیانی که تازه فارغ التحصیل شده اند، اگر دانشگاه خوبی داشته اند، نیازی به نوشتن بندهای زیاد و مفصل کردن رزومه ندارند. داده های رزومه در سوابق کاری، باید به اندازه باشد، نه زیاد و نه کم. اگر فردی سابقه کاری کمی دارد، لازم نیست که هر چه به ذهنش می رسد و موفقیت محسوب می شود ذکر کند. مثلا آوردن چیزهایی مانند مبصر کلاس اول به مدت 4 ماه، مبصر کلاس دوم به مدت 6 ماه و ...، تنها باعث رد شدن رزومه می شود.
  • جمله ها و شیوه بیان سوابق و نوشته ها، لازم نیست که به صورت انشایی و نگارشی با فعل و فاعل باشد. مثلا پیشنهاد می شود که در بخش سوابق کاری برای هر تجربه (هر شرکت) به این صورت نوشته شود: کارشناس مهندسی صنایع در شرکت .... در زمینه .... از آبان 88 تا کنون.
  • رزومه هایی نوشته می شوند که در آن ها فرد به این صورت نوشته: اینجانب ..... متولد .... تحصیلات .... متقاضی کار در آن شرکت محترم هستم. یا رزومه در ابتدا خطاب به مدیرعامل محترم شرکت یا مدیر منابع انسانی نوشته می شود. این گونه رزومه ها تقریبا شانس کمی در موفقیت دارند.
  • رزومه نیازی به امضا و نوشتن نام در پایان آن ندارد.
  • فونت رزومه ها، باید یک فونت متین و آرامش بخش باشد! فونت هایی مانند لوتوس و میترا پیشنهاد می گردند. استفاده از فونت ایتالیک و سایر فونت های نامعمول پیشنهاد نمی شود.
  • سوابق کاری نوشته شده، باید با هدف تحت پوشش قرار دادن، عنوان شغلی در آگهی استخدام باشد، بنابراین بهتر است برای هر آگهی، رزومه متناسب تهیه شود.
  • تعداد صفحه های رزومه باید متناسب باشد، اگر سابقه کاری تا حدود 5 سال است، رزومه یک صفحه ای بهتر است. حداکثر صحفه های رزومه 4 برگ است اما ترجیحا یک یا دو صفحه! یک بار از یکی از اساتید دانشگاه رزومه خواسته بودیم، رزومه ایشان 85 صفحه بود.
  • در رزومه باید پیشنهاد می گردد شایستگی های فردی به شکل مناسبی ارائه شود. شایستگی ها باید مطابق شغل مورد نظر شرکت باشد. مثلا اگر متقاضی کارشناس منابع انسانی در حوزه جذب و استخدام هستند، کارهایی که در این حوزه انجام شده است، تشریح شود. اگر بین سابقه کاری و رشته تحصیلی همبستگی وجود ندارد، این شایستگی ها باید بیشتر و برجسته تر باشد. مثلا میزان آشنایی با زبان های خارجی یکی از این شایستگی هاست. منتها زبان های انگلیسی، فرانسه، آلمانی نه زبان هایی مانند ترکی استانبولی یا عربی. این ها باعث ایجاد بایاس های منفی می شود و غالبا هم شایستگی محسوب نمی گردد.
  • دروغ نویسی، گزافه گویی و بزرگ نمایی های خارج از اندازه کارهایی که احتمال پذیرفته شدن رزومه را به حداقل ممکن می رساند.
  • اقتباس از رزومه های خارجی و نوشتن چیزهایی مانند اوقات فراغت، ورزش های مورد علاقه، معرف و ... تاثیری بر جنبه های مثبت رزومه ندارد.
  • ویراستاری رزومه در انتهای کار بسیار مهم است. حتی یک غلط املایی می تواند موجب رد شدن رزومه شود.

منبع : وبلاگ یادداشت های صنایعی - شهرام کریمی

GMAT Critical Reasoning Practice Questions

You can practice all questions, 252 critical reasoning questions. Click here for practicing all questions.

OR you can take a 10 question'quiz. We provide 17 randomized quizes.

Critical Reasoning Quiz 1 Critical Reasoning Quiz 2 Critical Reasoning Quiz 3 Critical Reasoning Quiz 4
Critical Reasoning Quiz 5 Critical Reasoning Quiz 6 Critical Reasoning Quiz 7 Critical Reasoning Quiz 8
Critical Reasoning Quiz 9 Critical Reasoning Quiz 10 Critical Reasoning Quiz 11 Critical Reasoning Quiz 12
Critical Reasoning Quiz 13 Critical Reasoning Quiz 14 Critical Reasoning Quiz 15 Critical Reasoning Quiz 16
Critical Reasoning Quiz 17

GMAT Sentence Correction Practice Questions

You can practice all questions, 320 sentence correction questions. Click here for practicing all questions.

OR you can take a 10 question'quiz. We provide 28 randomized quizes.

Sentence Correction Quiz 1 Sentence Correction Quiz 2 Sentence Correction Quiz 3 Sentence Correction Quiz 4
Sentence Correction Quiz 5 Sentence Correction Quiz 6 Sentence Correction Quiz 7 Sentence Correction Quiz 8
Sentence Correction Quiz 9 Sentence Correction Quiz 10 Sentence Correction Quiz 11 Sentence Correction Quiz 12
Sentence Correction Quiz 13 Sentence Correction Quiz 14 Sentence Correction Quiz 15 Sentence Correction Quiz 16
Sentence Correction Quiz 17 Sentence Correction Quiz 18 Sentence Correction Quiz 19 Sentence Correction Quiz 20
Sentence Correction Quiz 21 Sentence Correction Quiz 22 Sentence Correction Quiz 23 Sentence Correction Quiz 24
Sentence Correction Quiz 25 Sentence Correction Quiz 26 Sentence Correction Quiz 27 Sentence Correction Quiz 28