۱۳۸۹ دی ۷, سه‌شنبه

تحصیل در سوئد

تحصیل در سوئد

کشور سوئد در سالهای اخیر یکی از بهترین فرصتهای تحصیلی برای دانشجویان به شمار می آید. هزینه رایگان تحصیل، سطح بالای دانشگاهها از نظر آموزشی و نیز رشته‌های به زبان انگلیسی از جمله مهمترین دلایل جذب دانشجو از سراسر دنیا به سوئد است.
در ادامه به صورت تیتر وار به برخی عناوین مهم در رابطه با تحصیل در سوئد پرداخته می‌شود. در صورتی که علاقه‌مند به ادامه تحصیل در سوئد هستید می‌توانید از خدمات رایگان مشاورین مهاجرت استفاده کنید.
هزینه تحصیل در سوئد

در کشور سوئد تحصیلات در تمام مقاطع رایگان است(تا سال ۲۰۱۱) و دانشجویان هیچ هزینه ای برای تحصیل در دانشگاههای سوئد پرداخت نمی‌کنند. به تازگی دولت تصمیم به قرار دادن هزینه‌ای برای بررسی مدارک متقاضیان نموده که مبلغ آن ۱۰۰۰ کرون است.(جهت مشاهده برابری نرخ ارز سوئد با پول ایران اینجا را کلیک کنید
هزینه زندگی در سوئد

هزینه زندگی یک دانشجو در کشور سوئد با در نظر گرفتن اجاره خوابگاه وغذا ـ رفت و آمد ـ حدود ۳۵۰۰ کرون می‌باشد. این هزینه‌ها در شهرهای مختلف متفاوت است. همچنین عوامل بسیاری در تغییر این مبلغ سهم دارند. مانند داشتن فرزند، نیاز به شرایط خاص، محل زندگی و …
اخذ پذیرش جهت دانشگاه‌های سوئد

اکثر دانشگاه‌های معتبر سوئد به انگلیسی تدریس دارند.برای ورود به دانشگاه‌ها داشتن مدرک معتبر بین‌المللی زبان در اکثر موارد الزامی است. گذراندن دوره پیش دانشگاهی و یا دیبلم چهار ساله نظام قدیم نیز اجباری است.
کار در سوئد

دانشجویانی که دارای ویزای تحصیلی هستند اجازه کار در سوئد را دارند ومی‌توانند به صورت نیمه وقت کار کنند. این قانون شامل همراه(برای مثال همسر) دارنده ویزای تحصیلی نمی‌شود.(اطلاعات بیشتر در مورد کار در سوئد و قوانین مربوطه را می‌توانید با عضویت در خبرنامه و یا صفحه کار در سوئد به دست آورید.
ترم‌های تحصیلی در دانشگاه‌های سوئد

۱/ ترم پاییز
۲/ ترم بهار

معمولا در ترم بهار تعداد رشته ها محدودتر هستند.
سیستم آموزشی به صورت ترمی و زبان آموزشی در مقطع لیسانس برای اکثر رشته‌ها سوئدی است(به استثنای چند رشته معدود). اکثر رشته‌ها در مقطع فوق لیسانس به زبان انگلیسی هستند.
مدارک مورد نیاز متقاضیان کارشناسی و کارشناسی ارشد

مدرک دیپلم, مدرک پیش دانشگاهی, ریز نمرات دیپلم و ریز نمرات پیش دانشگاهی.(کپی تائید شده)
مدرک دانشگاهی (فوق دیپلم, لیسانس, فوق لیسانس), ریز نمرات (>فوق دیپلم, لیسانس, فوق لیسانس).(کپی تائید شده). شماره تماس و نام فردی در دانشگاه که این مدارک را تائید کرده نیز باید در زیر این مدارک قید شود تا مسولان دانشگاه سوئد در صورت لزوم بتوانند با او تماس بگیرند. ( متقاضیان فوق لیسانس )
ترجمه تائید شده کلیه مدارک در بند ۱
ترجمه تائید شده کلیه مدارک در بند ۲ ( متقاضیان فوق لیسانس )
سابقه کار(در صورت دارا بودن) اگر نامه سابقه کار به فارسی است, ترجمه تائید شده آن نیز مورد نیاز است.
۲ سری کپی از تمامی صفحات پاسپورت .
۱ سری کپی از تمامی صفحات شناسنامه .
۶ قطعه عکس رنگی مخصوص پاسپورت .
CV به زبان انگلیسی
مدرک TOFEL یا IELTS و نمرات کسب شده.
شایان ذکر است مدارک فوق به صورت کلی مطرح شده‌اند و برای هر رشته و دانشگاه بر حسب سطح آموزشی و رشته ارائه شده ممکن است متغیر باشد.
دوره دکترا در کشور سوئد رایگان بوده و دانشجو می‌تواند در طی این مدت از دانشگاه حقوق نیز دریافت ‌کند. بدیهیست داشتن مدرک کارشناسی ارشد از دانشگاههای سوئد می‌‌تواند شانس فرد را برای پذیرش در دوره دکترا افزایش دهد.
شرایط تحصیل در آلمان

تحصیل در آلمان


اگر به تحصیل در آلمان علاقه دارید، امکان انتخاب بین ۳۰۰ دانشگاه، دانشگاه فنی، مؤسسات آموزش عالی فنی و یا مدارس عالی هنر و موسیقی را دارید.

در زیر اطلاعات مهم و عملی در مورد تحصیل در آلمان ارایه می شود:

مهلت درخواست پذیرش

برای شروع تحصیل در نیم سال زمستانی باید مدراک خود را حداکثر تا ۱۵ ژوئیه و برای شروع تحصیل در نیم سال تابستانی تا ۱۵ ژانویه ارسال کرده باشید.

شرایط پذیرش

دانشجویان ایرانی جهت دریافت پذیرش تحصیلی در آلمان نیاز به ارایه مدرکی دال بر موفقیت در کنکور سراسری و یا ارایه مدرکی دال بر اتمام تحصیلات دانشگاه آزاد اسلامی را دارند. درخواست پذیرش را باید برای بخش روابط بین الملل دانشگاه مربوطه (Akademisches Auslandsamt) بفرستید. لطفا” توجه کنید که کارهای اولیه حدود یک سال طول می کشد و شما می بایست به موقع اقدام به درخواست کنید! پس از دریافت پذیرش می توانید درخواست روادید تحصیلی نمایید. تمام مدارک لازم (دبیرستان، دانشگاه) باید به زبان آلمانی و یا انگلیسی ترجمه شده و از طرف وزارت دادگستری، وزارت امور خارجه ایران و نیز سفارت آلمان تأیید شود.

زبان تحصیل در دانشگاه های آلمان

در دانشگاه های آلمان اصولا” به زبان آلمانی تدریس می شود. به تدریج زبان انگلیسی نیز به عنوان زبان تدریس مورد استفاده قرار می گیرد. به هر حال شما باید ثابت کنید که به زبان تسلط لازم را دارید. برای زبان آلمانی ارایه مدرکی دال بر یادگرفتن حدود ۵۰۰ ساعت زبان لازم است.

ارزان بودن شهریه دانشگاهها نسبت به کشورهای انگلیسی زبان، شهریه هر ترم بسته به دانشگاه حدود ششصد یورو است( در بعضی ایالتها هنوز پانصد یورو که از امسال به هزینه ثبت نام اضافه شده تصویب نشده و هزیه هر ترم حدود صد یورو است) شما در تمام مقاطع(لیسانس، فوق لیسانس و دکترا) امکان تحصیل به زبان انگلیسی را خواهید داشت، چند سالی است دانشگاههای آلمان برای جذب بیشتر دانشجوهای اینترنشنال دوره های تحصیل به زبان انگلیسی در مقاطع مختلف گذاشته‌اند که فرصت خیلی خوبی برای دانشجوهای خارجی ایجاد شده است. بیش از چهار صد رشته در دانشگاه‌های آلمان به زبان انگلیسی وجود دارد، اطلاعات بیشتر راجع به هریک را می توان در سایت آموزش عالی آلمان پیدا کرد:http://www.daad.de/deutschland/studienangebote/idp/06542.en.html
با داشتن ویزای دانشجویی اجازه کار دانشجویی نیز وجود دارد(تعداد ساعت محدود). خرج زندگی بسته به شخص برای دانشجو ماهیانه بین چهارصد تا ششصد یورو است( درآمد کار دانشجویی ساعتی بین هشت تا ده یورو می‌باشد) امکان استفاده از خوابگاه‌های دانشجویی نیز تا حدی موجود است.
دانشجویان در آلمان به هیچ وجه به وسیله نقلیه شخصی احتیاج ندارند، سیستم حمل و نقل شهری خیلی مرتب و فراگیر هست و دانشجویان با خرید بلیط دانشجویی(که ارزانتر از بلیط معمولی است) می‌توانند در تمام شهر و منطقه پوشش دهنده بلیط با وسیله نقلیه عمومی تردد کنند. در شهرهای شمالی این بلیط حتی برای منطقه بزرگتری که یک استان رو شامل می شود معتبر است.
دیگر مزایا
- آلمان کشور خیلی امن،منظم و تمیزی است.
- با ویزای دانشجویی به کل کشورهای عضو شنگن و سوئیس می توان سفر کرد.
- ویزای دانشجویی برای طول تحصیل داده می شود و بعد از پایان تحصیل معمولا برای شش ماه تمدید می شود که دانشجو فرصت گشتن به دنبال کار را داشته باشد.
- ویزای دانشجویی آلمان مثل ویزای دانشجویی آمریکا یا کانادا محدودیت ندارد به این معنی که شما به راحتی می توانید سفر کنید چون ویزای شما با خارج شدن از مرز باطل نمی شود.
خبر مهم
با وجود قدمت طولانی دانشگاه ینا و ارائه بیش از ۱۳۰ رشته دانشگاهی، تحصیل در دانشگاه ینا هنوز رایگان است. امکانات مناسب و از جمله برخورداری از یکی از مدرن‌ترین کتابخانه‌های اروپا، ۲۱ هزار دانشجو را به این شهر جذب کرده است.

دانشگاه فریدریش شیلر(Friedrich-Schiller-Universität Jena)
، در ایالت تورینگن آلمان و در شهر ینا (Jena)، واقع شده است. این دانشگاه، از قدمتی بیش از ۴۰۰ سال برخوردار است و تاسیس آن به سال ۱۵۵۸ میلادی باز می‌گردد. دانشگاه به یاد ادیب پرآوازه آلمانی، فریدریش شیلر، نام گذاری شده است که خود در حدود ۱۰ سال در بین سال‌های ۱۷۸۹ تا ۱۷۹۹ میلادی، در دانشگاه ینا به تدریس رشته تاریخ مشغول بوده است.

تنوع رشته‌ها و از همه مهم‌تر رایگان بودن تحصیل در دانشگاه ینا، از جمله عواملی است که بیش از ۲۱ هزار دانشجوی آلمانی و خارجی را به این دانشگاه جذب کرده است. لازم به ذکر است بر طبق آمار دانشگاه، در ترم تحصیلی جاری، ۱۷ دانشجوی ایرانی در دانشگاه ینا مشغول به تحصیل هستند
تحصیل در دانشگاه ینا، بدون شهریه
شهریه تحصیلی در دانشگاه ینا هنوز تصویب نشده است و متقاضیان تحصیل در دانشگاه ینا، تنها مبلغی در حدود ۱۴۰ یورو در هر ترم بابت هزینه‌های خدمات دانشجویی پرداخت می‌کنند. از جمله موارد استفاده از خدمات دانشجویی که با پرداخت این هزینه امکان‌پذیر می‌شود، استفاده رایگان از وسایل حمل و نقل عمومی در شهر محل سکونت و در مواردی در شهرهای مجاور می‌باشد
راهنمای نوشتن رزومه برای متقاضیان تحصیل در مالزی
شیوه های متفاوتی برای نگارش رزومه متداول و مرسوم است و هر کس به مقتضای سلیقه و هدفی که از نگارش رزومه دارد ، شیوه خاصی را بر می گزیند . اما به طور کلی اصول و سرفصل بندی عمومی رزومه ها به شرح زیر است:



1- جزئیات شخصی(Personal Details)

اغلب رزومه ها با این بخش آغاز می شوند . آن چه می بایست در این بخش ذکر شود شامل نام ، جنسیت، شماره پاسپورت، ملیت، تاریخ تولد و مشابهات آن است. درج این اطلاعات در رزومه ضروری است.



2- پروفایل شخصی(Personal Profile)

وارد کردن پروفایل در رزومه امری سلیقه ای است و ضروری محسوب نمی شود . آن چه در پروفایل به نگارش در می آید ، تصویری کلی و گویا از شما است که به طور جزئی تر در سایر بخش های رزومه ذکر می شود.



3- تحصیلات و توانایی های علمی(Education and Qualifications)

این بخش شامل تمام سوابق تحصیلی و علمی شما ، از دیپلم دبیرستان و نام دبیرستان گرفته تا آخرین مدرک تحصیلی ، رشته ها و گرایش ها و زمان بندی هر دوره ی تحصیلی خواهد بود. به یاد داشته باشید که حتماً ذکر کنید در حال حاضر مشغول گذراندن چه دوره ای هستید . سایر دوره های علمی - کابردی که در کنار تحصیل آکادمیک گذرانده اید را هم حتماً بنویسید. درج این قسمت در رزومه الزامی است.



4- سوابق شغلی (Skills and Work Experiences)

در این بخش باید کل سوابق شغلی شما ، اعم از تمام وقت یا پاره وقت ، با ذکر نام و تلفن یا آدرس محل کار ، به اضافه تاریخ و دوره اشتغال فهرست شود. درج این قسمت نیز در رزومه الزامی است



5- انتشارات و مقالات(Publications)

فهرست کتب و مقالاتی که منتشر کرده و یا در کنفرانس ها ارائه نموده اید به اضافه زمان انتشار را در این بخش بیاورید. اگر خلاصه مقالات را به رزومه ضمیمه نمایید بهتر است. طبعاً درج این قسمت در رزومه الزامی نیست.



6- سایر اطلاعات(Additional Information)

نگارش این قسمت نیز ضروری نیست ، اما چنان چه لازم دانستید توضیحی جانبی روی سوابق تحصیلی و شغلی خود بنویسید ، می توانید این بخش را اضافه نمایید.



7 - علائق(Interests)

فهرستی از علائق خود در زمینه های فوق برنامه مثل ورزش یا هنر را در این بخش بنویسید و احیاناً اگر سوابق حرفه ای در این زمینه ها دارید حتما ذکر کنید.



8 - معرف ها(References)

نام ، رتبه ، درجه تحصیلی ، آدرس یا تلفن و کلاً اطلاعات مربوط به معرفین خود ( که معمولا اساتید یا کارفرمای شما هستند ) را در این بخش بیاورید . این معرف ها می بایست همان معرفینی باشند که توصیه نامه های شما را تکمیل نموده اند.



* سایر توصیه ها

- پیش از نگارش رزومه ، خوب در مورد سوابق تحصیلی و شغلی خود فکر کنید تا چیزی را از قلم نیاندازید . سعی کنید تا حد امکان ، مدارکی دال بر سوابقتان آماده و ترجمه کنید تا ضمیمه رزومه نمایید.

- از دروغگویی یا بزرگنمایی جداً پرهیز کنید ، ممکن است برایتان دردسر ساز شود!

- بهتر است رزومه را در 2 روی یک کاغذ A4 تنظیم نمایید. بهترین حجم رزومه در همین حد است.

- حتماً فایل یا چند نسخه اضافه از رزومه برای خودتان نگه دارید تا در صورت لزوم از آن ها استفاده کنید.

- در مورد نگارش انگلیسی ، حتماً درباره متن رزومه با یک مترجم و یا کسی که انگلیسی ادبی را به خوبی می داند مشورت کنید.

- رزومه را حتما تایپ کنید و از ارائه رزومه دست نویس جداً خود داری کنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر