۱۳۸۹ دی ۷, سه‌شنبه

MBA چیست ؟

دوره كارشناسی ارشد مديريت سازمان كه معادل Master of Business Administration - MBA است به منظور پرورش مديران كار آمد برای اداره سازمانهای اقتصادی - اجتماعی، توليدی و خدماتی طراحی شده است.
رشته MBA يا کارشناسی ارشد مديريت حرفه ای كسب و كار چنانچه از نامش پيداست به دنبال تربيت مديرانی است كه در عرصه كسب و كار سر آمد باشند. ممكن است برای متقاضيان اين تصور پيش بیايد که MBA تنها در بر گيرنده مباحث مديريت بازرگانی است و به طور مثال برای مديريت صنايع يا سيستمهای خدماتی بايد به سراغ رشته ديگری رفت در حالی که اين تصور کاملاً اشتباه است. MBA مديريت Business است و Business يعنی کليه عملياتی که از توليد تا فروش و خدمات پس از فروش کالا يا خدمات را شامل می شود و اين فرآيند به صورت مکرر اتفاق می افتد.
اگر بخواهيم تعريفی دقيقتر از اهداف MBA داشته باشيم بايد توجه داشت که هدف اين دوره پذيرش فارغ التحصيلان دوره های كارشناسی در رشته های مختلف و پرورش افرادی است كه قادر باشند در زمينه های ذيل انجام وظيفه نمايند:

(1) اداره و راهبری مؤثر و كار آمد سازمان يا يك بخش تخصصی از آن نظير بخش های توليدی، بازاريابی و فروش، اطلاعات و مالی

(2) ايجاد تحول در يك بخش تخصصی سازمان

(3) طراحی، هدايت و رهبری تحول در كل سازمان پس از كسب تجارب عملی در مديريت

(4) كارآفرينی با ايجاد فعاليت های جديد در درون سازمان و يا ايجاد سازمانهای جديد

(5) ارائه خدمات مشاوره ای و مطالعاتی در زمينه های مزبور به مديران سازمانهای اقتصادی و اجتماعی

افرادی كه در اين دوره پذيرفته می شوند، حداقل دوره كارشناسی را در يكی از رشته های دانشگاهی گذرانده و با حوزه تخصصی دوره كارشناسی آشنائی پيدا كرده اند. اين افراد پس از فراگرفتن دانش مديريت و تمرين مهارتهای مديريتی در اين دوره، نيروهای ارزنده ای خواهند شد كه می توانند با تركيب دانش تخصصی و مديريتی خود در جهت تحقق هدفهای بالا نقش مهمی در بهبود مديريت جامعه ايفا نمايند.

تاريخچه MBA
MBA در خارج از کشور قدمتی حدوداً 80 ساله دارد و به نظر می رسد که در Wharton Business School وابسته به دانشگاه پنسيلوانيا متولد شده باشد. گسترش سريع اين رشته در سالهای دهه 60 و 70 ميلادی منجر به اين شد که در ايران نيز در دهه 70 ميلادی مرکزی تحت عنوان ICMS و با همکاری دانشگاه هاروارد راه اندازی شود که بعد از انقلاب منحل گرديد. اين مرکز عليرغم اينکه تنها دو دوره فارغ التحصيل ارائه کرد ليکن نوستالژی ناشی از آن هنوز در اذهان بخشهای مديريتی برجسته کشور باقی است. دومين گام در اين راستا توسط سازمان مديريت صنعتی برداشته شد که در اواخر دهه 60 شمسی اقدام به راه اندازی دوره مديريت اجرايی Executive MBA نمود، ليکن به دليل عدم تبليغات مناسب و نيز شرايط دشوار ورود جای چندانی در ميان فارغ التحصيلان جديد باز نکرد. سرانجام در اول دهه 80 شمسی دانشگاه صنعتی شريف به اتکای وجهه منحصر به فرد خود اقدام به راه اندازی اين رشته با توجه به نياز شديد کشور نمود. در تابستان سال 84 نيز با اعطای مجوز برگزاری دوره های آموزش عالی آزاد از سوی وزارت علوم، تحقيقات و فناوری نخستين دوره MBA يكساله به ابتكار مؤسسه آموزش عالی آزاد بهار برگزار گرديد و می توان انتظار داشت كه با تلاشهايی از اين دست، MBA رفته رفته جايگاه مستحكمی در ميان دانش آموختگان مديريت در ايران بيابد.

زمينه های فعاليت فارغ التحصيلان MBA
اگر به بازار کار MBA در ايران نظر بيافکنيم ايران حداقل تا 10 سال آينده نيازمند متخصصين اين رشته خواهد بود. اين پيش بينی با توجه به تراکم زياد مهاجرت فارغ التحصيلان اين رشته از کشور برای کار يا ادامه تحصيل در خارج کشور و نياز شديد سازمان های بزرگ و اقتصادی و شرکت های دولتی و خصوصی که تعدادشان کم هم نيست بسيار با وسواس صورت گرفته است.
اما بازار کار MBA در خارج از کشور نيز از جايگاه مطلوبی برخوردار است و کشورهای آمريکا و کانادا در جذب متخصصين اين رشته درنگ نمی کنند. از خاطر نبريد که بسياری از دانشجويان اين رشته از همان ابتدای تحصيل دعوت به کار می شوند.
كسانی كه دارای مدرك MBA می باشند وارد عرصه مديريت می شوند و در سطوح مختلف مثل مدير توليد يا بازارياب يا مدير مالی مشغول به كار می شوند يا نهايتاً مدير عامل شركت می شوند. گروه دوم وارد كار مشاوره می شوند. برخی در شركت های مشاوره مديريت (در ايران مثل سازمان مديريت صنعتی) كار می كنند و گروهی به عنوان كارشناس مثلاً تحليلگر مالی يا تحليلگر بازار يا متخصص نيروی انسانی بدون اينكه وارد كار اجرايی شوند، در سازمانها كار می كنند. گروه سوم كه درصد كمی هستند ممكن است ادامه تحصيل بدهند و دكترا دريافت كنند و مسير تدريس را در پيش بگيرند. رويكرد كنونی دنيا، رويكرد كار آفرينی است به اين معنا كه ما بايد فارغ التحصيلان MBA را تشويق كنيم تا خودشان كسب و كار راه بياندازند.

ضرورت و اهميت MBA
توسعه كشور و ارتقاء استاندارد زندگی در آن مستلزم بهبود و ارتقاء كيفيت مديريت در سازمانهای اقتصادی و اجتماعی است. با بهبود مديريت است كه می توان بهره وری را افزايش داد و از ظرفيت ها و امكانات موجود، كالا و خدمات بيشتری را توليد نمود و ظرفيت های زيادتری را بوجود آورد.
بهبود مديريت نيز مستلزم آگاهی و تسلط به دانش مديريت است. امروزه مديريت به عنوان يكی از شاخه های معرفت بشری پيشرفت زيادی نموده است و آموزش و تحقيق در زمينه آن گسترش فراوانی يافته است. باتوجه به اهميت مديريت در رشد و ارتقاء سازمانها و جوامع، نظامهای آموزش عالی كشورها آموزش و تحقيق در حوزه مديريت را از نظر كيفی و كمی به سرعت توسعه داده اند.
يكی از زمينه های بارز توسعه آموزش مديريت ايجاد رشته كارشناسی ارشد مديريت سازمان (MBA) در كشورهای مختلف جهان است. اين رشته به سرعت نخست در امريكا و كشورهای صنعتی و سپس در كشورهای در حال توسعه موفق، گسترش يافته است.
اگر می خواهيد خود را قانع کنيد که چرا بايد MBA را انتخاب کنيد، کار دشواری نخواهيد بود. جايگاه MBA در دنيای امروز امکان ادامه تحصيل در برترين دانشگاههای داخل و خارج را در اختيار شما قرار خواهد داد. در صورتی که زمينه شغلی مدنظر شما باشد، با توجه به اينکه اين رشته بسيار نو پاست و با استقبال شديد سازمانها نيز مواجه شده است می توان بازار کار بکر و دست نخورده ای برای آن در نظر داشت، هرچند در آمريکا علی رغم سابقه 80 ساله هنوز بازار کار بسيار وسيعی در اختيار فارغ التحصيلان قرار دارد. در ايران نيز آمارهای فعلی نشان از تضمين شغل در آينده دارد. MBA قابليتهای شما را ورای تخصصی که اکنون داريد توسعه خواهد داد و شما را به شخصی مبدل خواهد کرد که هيچ سازمانی قادر نخواهد بود به راحتی از روی تخصص شما عبور کند.

چه کسانی برای MBA اقدام نکنند:
- اگر روحيه رهبری نداريد و نمی خواهيد به دست آوريد و می خواهيد هميشه پيرو باشيد.

- اگر فکر می کنيد موفق شدن يا ثروتمند شدن شانسی است.

- اگر از شهرت خوشتان نمی آيد و يا قدرت ريسک معقول نداريد.

- اگر فکر می کنيد نمی توان بدون سرمايه و نفوذ يک شرکت بزرگ به وجود آورد.

و اگر با روحيه ای متواضع حاضر به تلاش برای رسيدن به اهداف متعالی نيستيد، بهتر است در رشته ديگری ادامه تحصيل دهيد.



هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر