۱۳۸۹ دی ۸, چهارشنبه

راهنمایی های اصولی و اولیه در مورد کشیدن طرح اولیه محصول

راهنمایی های اصولی و اولیه در مورد کشیدن طرح اولیه محصول

اصول طراحی اولیه محصول

در زمینه طراحی محصول، توانایی به تصویر کشیدن ایده ها با استفاده از روش های موثر دیداری مثل کشیدن طرح اولیه، درها را به سوی برقراری ارتباط بهتر و کارآمد تر بین طراح و مشتری می گشاید. طراحان به این موضوع پی برده اند که استفاده از طرح اولیه یا طرح کلی یک راه موثر برای سرعت بخشیدن به پیشرفت ایده ها و تفکرات در دنیای واقعی است.
گاهی اتفاق می افتد که یک طرح اولیه بیش از کلمات مبین هدف و برنامه ای است که طراح قصد انجام آن را دارد و شما با درک مفهوم طرح بیشتر از آن لذت می برید. طرح های کلی اولیه برای طراحانی که به صورت گروهی کار می کنند ایده بسیار خوبی است. این طرح ها با سرعت و به سهولت ایده کلی را به دیگران منتقل می کند.



در این مقاله راهکارهای اصولی برای کشیدن طرح اولیه محصولات معرفی شده اند که می تواند برای طراحانی که وارد عرصه طراحی محصول شده اند بسیار مفید باشد. این چند گام مهم به شما نشان خواهد داد که رسیدن به مهارت در زمینه کشیدن طرح اولیه یک محصول کار سختی نیست.


شما باید آن محصول را دوست داشته باشید
ماهر شدن در یک کار، نیاز به تلاش و زمان زیادی دارد و این امر در مورد کشیدن طرح اولیه محصولات نیز صدق می کند. مهم ترین نکته ای که باید قبل از شروع یک طرح اولیه بدانید این است که بدانید واقعا به آن موضوع علاقمند هستید. شما باید وقتی مداد یا خودکار را درست می گیرید واقعا احساس لذت و هیجان کنید. گاهی، تنها علاقمند بودن به طراحی باعث می شود که شما روزها و هفته ها وقت خود را صرف این کار کنید.



مواد و تجهیزات
کار طراحان محصول بستگی به موادی دارد که برای کشیدن طرح اولیه خود از آن استفاده می کنند. با انتخاب تجهیزات مناسب می توانید ایده خود را به بهترین وجه ممکن بیان کرده و یک ارتباط کاملا موثر با مشتری خود برقرار کنید. برای کشیدن یک طرح فوق العاده حتما نیازی به خرید مواد گران قیمت نیست. طراحان حرفه ای حتی با یک ماژیک می توانند آثار هنری خلق کنند که با دیدن آنها نفس در سینه بیننده حبس می شود. یکی از ابزارهای اولیه و اساسی داشتن سه ماژیک خاکستری است که هر یک باید به مقدار 20% تفاوت سایز با یکدیگر داشته باشند. برای مثال ماژیک های 10% و 30% و 50%. همچنین داشتن سه ماژیک با رنگ های اصلی- زرد، آبی و قرمز- نیز ضرری ندارد. اگر بودجه شما اجازه می دهد در کنار آنها، می توانید ماژیک هایی با رنگ های ثانویه مثل ماژیک سبز و یا نارنجی را نیز تهیه کنید. خرید ماژیک مشکی را فراموش نکنید. رایج ترین مارک های ماژیک برای کشیدن طرح اولیه Copic Markers و Prismacolor markers و Letraset markers هستند. شما به تعدادی خط کش و تعدادی خودکار که گوی نوک آن چرخنده باشد نیز نیاز دارید. بهترین چیز این است که خودتان آنها را امتحان کرده و بهترین خودکار را که مطمئنید برای کار شما مناسب است انتخاب کنید.
برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تجهیزات مورد نیاز برای کشیدن طرح اولیه اینجا کلیک کنید.



تهیه یک دفترچه چرکنویس
به اطراف خود نگاه کنید و هر آنچه را که می بینید نقاشی کنید. برای این کار از خودکار استفاده کنید، چون خودکار قابل پاک شدن نیست و به همین دلیل شما مجبور می شوید از یک صفحه جدید استفاده کنید. به یاد داشته باشید که هر چیزی که شما طراحی می کنید باید به همین شکل باقی بماند نه اینکه ویرایش شود. شما همیشه می توانید به صفحه بعد رفته و طراحی را شروع کنید. به زودی شما متوجه خواهید شد که شما کار طراحی را خود به خود آغاز می کنید بدون اینکه زیاد به آن فکر کنید. البته لزوما این کتابچه گیج کننده و پیچیده نیست.



پرسپکتیو چیست؟
برای کشیدن طرح های کلی که بیشتر به واقعیت نزدیک باشند، مهم ترین چیز این است که بدانید پرسپکتیو چیست و چگونه از آن استفاده می شود. یک نقاشی پرسپکتو خوب نقاشی است که زمانی که بیننده به ان نگاه می کند احساس کند در حال نگاه کردن به یک عنصر واقعی است. در فرهنگ لغت پرسپکتیو به معنای باز تولید یک عنصر سه بعدی که در یک سطح دوبعدی قرار داده شده است. نقاشی پرسپکتیو انواع مختلفی دارد: پرسپکتیو یک نقطه ای، دو نقطه ای و سه نقطه ای. پرسپکتیو سه نقطه ای متدوال ترین نوع پرسپکتیو در کشیدن طرح های اولیه است، چون تصورات کلی محصول را به صورت خوانا و واضح ایجاد می کند.
برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد پرسپکتیو و نحوه استفاده از آن اینجا کلیک کنید.



وضعیت قرارگیری مناسب یک مداد
یکی از رموز کسب مهارت و توانایی در کشدن خطوط مستقیم طولانی، نحوه نگه داشتن مداد و یا خودکار در دست است. معمولا اولین مهارتی که طراحان مبتدی باید آن را کسب کنند، یادگیری نحوه کشیدن خطوط مستقیم بدون استفاده از خط کش است. اگر هنگام نقاشی از مچ دست استفاده کنید تنها می توانید خطوط کوتاه و ناهموار رسم کنید، اما با آرنج شما قادر خواهید بود خطوط طولانی و همواری رسم کنید.



با اشکال هندسی، هندسه ساده شروع کنید
کسی از شما انتظار ندارد همین حالا یک اثر هنری خارق العاده طراحی کنید. در ابتدا، روی کشیدن اشکال ساده ای مثل مربع، مستطیل، دایره و مثلث کار کنید. ممکن است بپرسید چرا باید وقت مان را با این کار تلف کنیم در حالی که بیشتر محصولات از اشکال پیچیده ای ساخته می شوند؟ جواب این است که همه چیز قابل تفکیک به اشکال ساده است. برای مثال یک iPod از دو مستطیل و دو دایره تکشیل شده است.



انواع طراحی اولیه

طراح های فرایندی: هدف اصلی در این نوع طراحی فهم یک وظیفه است و تمرکز بیشتر روی مورد آزمایش قرار دادن مشکلات و تجزیه و تحلیل مباحثات است.
طراحی های خیال پردازانه: طرح های اولیه که توسط طراحان رسم می شود ایده ای قابل ارتقا از یک محصول است. کلی و بدون جزییات.
طراحی های تشریحی: این طرح ها برای توضیح عملکرد، شکل و ساختار یک طرح مفهومی طراحی می شود. طرحی که به مشتری ارائه می شود از این نوع است. قابل خواندن برای هر کس.
طراحی های متقاعد کننده: این طرح ها معمولا با استفاده از نرم افزارهای دیجیتالی مثل برنامه های CAD، فتوشاپ و غیره طراحی می شوند. با جزییات کامل و رنگی، برای تحت تاثیر قرار دادن مخاطب و فروش یک طرح مفهومی.

برای کسب اطلاعات بیشترر در مورد انواع طراحی های اولیه اینجا کلیک کنید.



سایه ها
سایه در قسمت هایی ایجاد می شود که شئ مانع عبور نور می شود. قبل از ایجاد سایه باید جهتی را که منبع نور از آنجا وارد می شود را انتخاب کنید. اساسا دو نوع سایه وجود دارد که کشیده می شوند- نور خورشید و سایه های پراکنده(Cast shadows). یک سایه پراکنده باید به اندازه کافی بزرگ باشد تا بتواند شکل و شئ را قوت ببخشد، اما در طرح اولیه نباید دقیقا خود شئ اصلی باشد. این سایه همچنین باعث عمق بخشیدن به طرح شما می شود. آن را ساده و سریع نقاشی کنید. اگر نتیجه بدست آمده خوب بود و شئ اصلی هنوز کانون توجه است، مطمئن باشید که کارتان را به خوبی انجام داده اید.
برای دست یابی به توضیحات تکنیکی ساخت سایه ها اینجا کلیک کنید.



اهمیت جزییات
با افزودن جزییات به طرح اولیه، می توانید اطلاعات ضروری را در اختیار مشتری و سایر طراحان قرار دهید. جزییات می توانند سایز کلی یک شئ را نشان دهد. همچنین، نمای واقعی تری از محصولی که در حال طراحی آن هستید به نمایش می گذارد. این ها جزییات هستند که با کنار هم قرار گرفتن یک قطعه کامل را بوجود می آورند. زمانی را صرف بررسی و کند و کاو در ساختار ابزار و اشیایی کنید که هر روز با آنها سرو کار دارید. آیا دکمه دارند، سعی کنید بفهمید چرا قسمت های خاصی از آن با فلز ساخته شده است.

برای درک بهتر اهمیت جزییات و دیدن نمونه عینی به collection of motorcycle sketches مراجعه کنید.


مبالغه کردن در شکل و فرم
کشیدن طرح کلی از یک ایده ذهنی بر این فرض استوار است که یک نمونه عینی از محصول را به کاربر نشان دهد. این یعنی برای نشان دادن بهترین مشخصه ها و ویژگی های محصول، جزییات اغلب اغراق آمیز هستند. عناصر به خودی خود توصیف کننده محصول هستند و به همین دلیل است که باید در سایزهای بزرگی طراحی شوند تا روی جزییات تاکید بیشتری شود. حتی در کارتون هایی که هر روز تماشا می کنید اغلب بینی ها، گوش ها و لب ها بزرگ هستند، چون این جزییات مشخصه بارز و منحصر به فرد یک شخصیت هستند.




برگرفته از وب سایت پرشین جی اف ایک


http://persiangfx.com/

5 معضل اجتماعی جامعه ایرانی

معضل اجتماعی جامعه ایرانی

مقدمه:

در بسیاری از جوامع افراد را از لحاظ کلاس اجتماعی و سطح تربیتی به پنج گروه A,B,C,D,E تقسیم بندی میکنند. در این دسته بندی افرادی که در کلاس اجتماعی A قرار میگیرند، کسانی هستند که از لحاظ شخصیتی، سطح فکری، ادب، رعایت قانون و مشارکت سالم در ایجاد تمدن، دارای بالاترین امتیاز می باشند. هر چه این امتیازات کاهش می یابد، کلاس اجتماعی افراد به رده های D,C,B و E تنزل می یابد. در این مقاله به 5 معضل اساسی جامعه کنونی اشاره نموده و مشخص میکنیم افراد با چه کلاس اجتماعی در ایجاد این معضلات دخالات دارند.

1- فرهنگ رانندگی

متاسفانه در بین کشورهای در حال توسعه فرهنگ رانندگی ایرانیان در سطح بسیار پایینی قرار دارد. در حالت کلی نوع رانندگی افراد هر جامعه تاثیر بسزایی در برقراری نظم و انضباط اجتماعی داشته و میتواند در ارتقای حس امنیت عمومی کمک زیادی نماید.

برخی از هنجار شکنی های متداول در این زمینه عبارتند از:

· رعایت نکردن حقوق عابرین پیاده: اولین اصل رانندگی امن این است که در هر صورت و در هر شرایطی الویت عبور با عابرین پیاده است. اما در عمل شاهد آن هستیم که بسیاری از رانندگان بادیدن عابرین پیاده نه تنها اجازه عبور به آنها را نمی دهند، بلکه با افزایش سرعت و انحراف از مسیر اصلی رعب و ناامنی زیادی را ایجاد می کنند.

راه صحیح: با دیدن عابر پیاده در هر شرایطی باید از سرعت اتومبیل کاسته و تا زمان عبور کامل فرد صبر نموده و سپس به مسیر خود ادامه دهیم.

کلاس اجتماعی متخلفین این گروه: C

.

· عدم حرکت در بین خطوط: از جمله عوامل اصلی ایجاد ترافیک و اختلال در عبور و مرور، عدم حرکت در بین خطوط مشخص شده در معابر است. برخی رانندگان به دلایلی مانند ترافیک سنگین، بطور مداوم از مسیر خود منحرف شده و علاوه بر اینکه برای دیگر رانندگان ایجاد مزاحمت میکنند، در تشدید ترافیک و بر هم زدن نظم عمومی، ایفای نقش می نمایند. اینگونه افراد تصور میکنند با مسدود کردن مسیر حرکت دیگران انسانهای زرنگ و با ذکاوتی هستند که امری کاملاً مضحک می باشد.

راه صحیح: خطوط ترسیم شده در خیابانها باید همانند موانع فیزیکی تصور شوند و باید در طول مسیر خود را ملزم به حرکت در بین این خطوط با حفظ فاصله ایمنی مناسب بدانیم.
کلاس اجتماعی متخلفین این گروه: D

.

· استفاده بی مورد از بوق: استفاده گاه و بی گاه از بوق برای برخی از رانندگان بصورت عادتی همیشگی در آمده که این مسئله علاوه بر ایجاد آلودگی صوتی، بطور جدی باعث سلب آسایش دیگران میگردد. گویی برخی برای تخلیه تنشهای عصبی و رهایی از استرس روی به این کار می آورند.

راه صحیح: تا حد امکان از بصدا درآوردن بوق وسیله نقلیه خود خودداری نماییم و تنها در شرایط ضروری از آن استفاده کنیم. کمی صبر و تحمل برای خودروی جلویی یا عابر پیاده یا به اصطلاح راه دادن به آنها، هم باعث میگردد مورد قدردانی قرار گیریم و هم به حقوق دیگران احترام گذارده ایم.

کلاس اجتماعی متخلفین این گروه: D

.

· درگیری فیزیکی هنگام تصادف و بکارگیری الفاظ رکیک: عملی بسیار مشمئز کننده و بدور از رفتارهای سالم اجتماعی که هر نظاره گری را متاثر و متاسف میکند. بعضاً رانندگان به هنگام بروز تصادفات و یا هر گونه موارد دیگر با حالتی جنگ جویانه و با وسایلی مانند قفل فرمان به طرف فرد مقابل هجوم آورده و باعث زد و خورد فیزیکی میگردند. گاهی نیز بدلیل رفتار نامعقول اتومبیل دیگر، با الفاظ رکیک و فحاشی سعی در تادیب دیگران میکنند! معمولاً اینگونه افراد از حالات روانی متعادلی برخوردار نبوده و ناهنجارترین صحنه های اجتماعی را بوجود می آورند که علاوه بر خسارات جسمی و مالی، باعث اختلال در نظم عمومی و تنش در سایر شهروندان می شوند.

راه صحیح: هیچگاه و در هر شرایطی کنترل خود را از دست ندهید. به هنگاه بروز تصادف با آرامش و احترام کامل نسبت به طرف مقابل رفتار کنید. هیچگاه از الفاظ رکیک استفاده نکنید.

کلاس اجتماعی متخلفین این گروه: E

.
.

2- روابط خانمها و آقایان

مقوله طرز برخورد و نحوه احترام گذاردن به خانمها به دلایل گوناگون مانند پیشینه فرهنگی- تربیتی، محدودیت ها، بروز بحران جنسی، افزایش سن ازدواج و تفکرات و عقاید نادرست، تبدیل به معضلی جدی در جامعه کنونی شده است. در ادامه به برخی از نمونه های اصلی اشاره میکنیم:

.

· نگاه صرفاً جنسیتی: برداشت برخی از مردان نسبت به خانمها، کاملاً جنبه جنسیتی داشته بطوریکه جنس مونث را به عنوان ابزاری برای ارزای تمایلات شهوانی خود محسوب میکنند. عوامل روانشناختی پیچیده و متعددی در این قضیه دخیل می باشند. آقایون باید به این باور برسند که جایگاه خانمها بسیار فراتر از موضوع جنسیتی آنها بوده و باید به ارزشهای واقعی این گروه از جامعه واقف باشند. خانمها بطور طبیعی و غریزی زیبایی را دوست دارند و مایلند همیشه ظاهری جذاب و پوششی زیبا داشته باشند و این در اغلب موارد به این دلیل نیست که بخواهند آقایون به دیده جنسی به آنها بنگرند. باید توجه داشت که برای یک خانم هیچ چیزی تحقیر آمیز تر از این نیست که با نگاه جنسیتی به وی نگریسته شود. متاسفانه برخی از مردان در هر رده سنی که باشند وقتی با یک زن برخورد میکنند از نگاه آلوده نمی توانند بگذرند و اقدام به برانداز نمودن اندام وی میکنند که بسیار صحنه ای ناپسند و بدور از شان یک انسان با شخصیت و متمدن است. سوء استفاده از این قشر در امکان عمومی و محیط های کاری یکی از دغدغه های جدی امروز جامعه بحساب می آید. ناهنجاری دیگر استفاده از الفاظ بدور از ادب و یا به اصطلاح "متلک پراکنی" است که وجهه بسیار ناپسندی دارد.

راه صحیح: احترام گذاردن و تکریم خانمها نشانه بارز تمدن و شخصیت هر فرد است. بنابراین زمانیکه به خانمی برخورد می کنید به هیچ عنوان نگاه غرض آلود به وی ننمایید و بسیار عادی و در کمال احترام از کنارش عبور کنید. در محیط کار حد و مرز تعیین کنید و هرگز از خطوط قرمز عبور نکنید. هنگام گفتگو هیچگاه از عبارات و کلماتی که تعابیر جنسی دارند استفاده نکنید. خانمها حس بسیار قوی در فهمیدن نوع نگاه شما به خود دارند. زمانیکه نگاهی سالم به آنها داشته باشید، ارزش و شخصیتتان نزدشان بسیار بالاتر خواهد رفت.

کلاس اجتماعی متخلفین این گروه: E

.

· مزاحمت از طریق اتومبیل: یا به اصطلاح "اتو زدن" امروزه باعث شده چهره شهر بیش از بیش زشت و غیر اخلاقی به نظر برسد. متاسفانه در شهرهای بزرگ بخصوص تهران گاهی شاهد آن هستیم که وقتی خانمی برای سوار شدن تاکسی اولین قدم را در خیابان میگذارد، در همان لحظه اولیه صفی طولانی از اتومبیلها که رانندگان آنها شامل همه گروه های سنی میگردد، در جلوی وی تشکیل میشود. گویی برخی از اتومبیل هایی که در سطح شهر در حال تردد هستند همچون شکارچیانی در پی یافتن صید خود می باشند. باید گفت که این پدیده از بین همه کشورهای جهان، فقط در کشور ایران رواج دارد. در کشوری با چنین تمدن، فرهنگ و گذشته تاریخی غنی، دیاری که مردمان فرهیخته آن زبان زد خاص و عام است، با افتخاراتی جاودان در عرصه علم و دانش. این عمل به اندازه ای مضحک است که اگر فردی از خارج از کشور شاهد ماجرا باشد باعث تعجب و خنده او خواهد شد. واقعاً لحظه ای تفکر: چرا باید اینگونه باشد؟ هیچ دلیلی توجیه کننده این عمل نا زیبا نیست.

راه صحیح: انجام این عمل نشان دهنده شخصیت پایین و مریض گونه می باشد بنابراین هیچگاه مبادرت به این عمل ناپسند نکنید.

کلاس اجتماعی متخلفین این گروه: E

.
.

· آرایش و ظاهر نامتعارف: آراستگی و زیبایی همیشه در حد معقول، مورد پسند و مطلوب جامعه است. استفاده بیش از حد مواد آرایشی و پوشیدن لباسهای تحریک کننده توسط برخی خانمها، مناسب شخصیت آنها و امنیت اخلاقی جامعه نیست. در شرایطی که جوانان بدلیل نبود امکان ازدواج در سنین پایین باید تا زمانی طولانی تر صبر کنند، واضح است که تمایلات جنسی و عدم ارضای آن از یک طرف، و دیدن دخترانی با ظاهری تحریک کننده از سوی دیگر، باعث ایجاد ناامنی برای خانمها و اختلالات رفتاری پیچیده برای آقایون میگردد. اثرات این نوع ناهنجاری ها در نهایت زوال رشد عمومی جامعه را دربر خواهد داشت. این دسته از دختران باید بدانند که اکثر آقایون به دنبال شریکی متعادل با ظاهری مناسب و بدور از جذابیتهای جنسیتی همگانی می باشند.

راه صحیح: پیش گرفتن راه تعادل و دوری از هرگونه افراط و تفریط در نوع آرایش و پوشش مسیری پسندیده و منطقی در برابر همگان قرار خواهد داد.

کلاس اجتماعی متخلفین این گروه: C

.

.

3- روابط مشتری و ارباب رجوع

سلامت روابط تجاری در عرصه های مختلف موضوعی است که اگر جدی گرفته نشود میتواند لطمات جبران ناپذیری به اقتصاد و جامعه وارد آورد. نقش تک تک افراد در ایجاد فضای سالم تجاری و داد و ستد از اهمیت بسیاری برخوردار است. نمونه هایی از برخوردهای غلط متداول در این زمینه عبارتند از:
.

· برخورد غلط با مشتری: گاهی اوقات برخورد صاحبین صنایع و فروشندگان اجناس، بسیار زننده و ناخوشایند است. عدم رعایت ادب، بدرفتاری، جواب های نادرست، بها ندادن به خواسته واقعی مشتریان و سعی در تقلب، از نمونه های بارز اینگونه برخوردها است. تلاش برای کسب سود بیشتر بدون بالا بردن کیفیت محصول، ارائه قیمتهای غیر واقعی و ارائه ننمودن خدمات مناسب پس از فروش نیز بازار فعلی را تحت تاثیر قرار داده است. عباراتی مانند "جنس فروخته شده به هیچ وجه پس گرفته نمی شود" یا "تعویض نمی شود" بسیار زیاد و عباراتی مثل "حق با مشتری است"، بسیار کم دیده می شود. برخی فروشنده ها وقت کافی برای توضیح محصول به مشتری صرف نمی کنند، برخوردی سرد دارند و اگر مشتری اقدام به خرید محصول نکند عصبانی و دلخور میشوند. سعی در قبولاندن حرفهای خود در خصوص یک جنس بخصوص دارند بدون اینکه سلیقه و خواسته مشتری را مد نظر داشته باشند. اجناسی را با برند و برچسب تقلبی به جای اصل به مشتری معرفی میکنند.

راه صحیح: مشتری مداری و رضایت مشتری را همیشه اصل اول قرار دهیم. با رفتار خوب و ارائه خدمات بهتر، مشتری را جذب تجارت خود نماییم. بدانیم که نقش همه افراد در داشتن یک اقتصاد پویا برای یک کشور ضروری است. احترام به مشتری را فراموش نکنیم و بدانیم که او پادشاه است. صداقت در کار و تجارت را هیچگاه فراموش نکنیم.

کلاس اجتماعی متخلفین این گروه: C

.

· قیمت های متغیر: روی اجناس خود اتیکت قیمت نصب نمی کنند و به اصطلاح قیمت را از روی ظاهر مشتری تعیین میکنند. از اعتماد مشتریان قدیمی خود سوء استفاده میکنند. در جمع فاکتور عمداً اشتباه می کنند. از ابزارهای نوین تجاری مانند بارکد، فاکتور دیجیتالی و نرم افزارهای خرید و فروش استفاده نمی کنند.

راه صحیح: روی کلیه اجناس اتیکت قیمت نصب شود. دستگاه بارکد خوان تهیه گردد و فاکتور خرید مشتری بعد از اتمام کار به وی تحویل داده شود.

کلاس اجتماعی متخلفین این گروه: E

.

.

4- رسانه های گروهی

با رشد روز افزون تکنولوژی و نفوذ تجهیزات ماهواره به منازل و دسترسی آسان به رسانه های گروهی برون مرزی، حق انتخاب افراد نیز درمورد برنامه ها و کانالهای تلویزیونی بسیار گسترده تر از گذشته شده است. تاثیر شگرف اینگونه رسانه ها بروی اذهان و تغییر مسیر شخصیتی افراد و به دنبال آن کل جامعه، انکار ناپذیر است. برخی از مشکلات در این باره عبارتند از:

.

· انتخاب کانالها و برنامه های نامناسب تلویزیونی: برخی از این کانالها مشخصاً برای اهداف خاصی طراحی و راه اندازی شده اند. نمایش فیلمهای بظاهر جذاب و مفرح و گنجاندن اهداف اصلی در لایه های پنهان آن ، صاحبین این شبکه ها را به اهداف خود بیش از پیش نزدیک تر نموده است. سست شدن بنیان خانواده ها، ترویج فرهنگ خیانت، تبدیل ضد ارزشها به ارزشها و طبیعی جلوه دادن ناهنجارها از مقاصد اصلی اینگونه کانالها می باشد. شیوه کار بدین صورت است که برنامه گذار، مخاطبین خود را از اقشار آسیب پذیر و روبه رشد و متوسط جامعه که درصد بالای جمعیت را تشکیل می دهند، انتخاب میکند و خوارک تبلیغاتی مناسبی برای جذب این گروه ارائه میکند. مخاطب بدون اینکه خود متوجه باشد شستشوی مغزی میگردد و ارزشهای جدیدی در ذهنش نقش می بندد.

راه صحیح: در انتخاب فیلمها و برنامه ها دقت کنید. از دیدن سریالهایی که ذهن و افکار شما را سست میکند دوری کنید. بدانید که شخصیت و لیاقت شما بیش از اینها است. هوشمندانه انتخاب کنید.

کلاس اجتماعی متخلفین این گروه: B

.

5- انتقادپذیری

هیچ جامعه ای راه های پیشرفت را نخواهد پیمود مگر اینکه فرهنگ انتقاد سالم و انتقاد پذیری در بین افراد آن جامعه جایگاه خود را پیدا کند. نقد صحیح همواره راهی مناسب و موثر برای رفع مشکلات، ایرادات و نواقص بوده است. اصولاً نقد پذیری رابطه مستقیم با ظرفیت تحمل و درجه منطق در انسانها دارد. کسی که خود را مبرا از خطا نمی پندارد هیچگاه انتقاد را مانع، و منتقد را دشمن ندانسته و در برابر آن جبهه گیری نمی کند، بلکه از انتقادات سازنده برای رفع اشکالات و اصلاح مسیر بهره میگیرد. احترام به نظرات و عقاید دیگران نیز عامل اصلی پرورش نقد پذیری محسوب میگردد.

راه صحیح: کم شدن آستانه تحمل افراد جامعه در برابر نقد، دورنمای مناسبی را پیش روی نخواهد داشت. بنابراین لازم است همگی با روی باز از انتقادات دیگران استقبال نموده و خود نیز بدون هیچ گونه غرض ورزی و کینه توزی بطور سالم و با احترام کامل به نقد دیگران بپردازیم. به نظرات یکدیگر احترام بگذاریم و ظرفیت تحمل خود را بالا ببریم.

کلاس اجتماعی متخلفین این گروه: E




بر گرفته از سایت مردمان

۱۳۸۹ دی ۷, سه‌شنبه

فیلیپ کاتلر - پدر بازاریابی

فیلیپ کاتلر (PHILIP KOTLER) در سال 1931 در شیکاگو متولد شد. لیسانس را از دانشگاه دی پل، فوق لیسانس را در رشته اقتصاد از دانشگاه شیکاگو، دکتری را در همان رشته از MIT و فوق دکتری ریاضی را از هاروارد و فوق دکتری علم و فناوری را از دانشگاه شیکاگو اخذ کرد. او از سال 1969 استاد رشته بازاریابی بین المللی دانشگاه نورث وسترن است. این دانشگاه از اولین مراکزی بود که در آن بازاریابی تدریس می شد. نام کاتلر با واژه بازاریابی عجین شده است. او را بی هیچ تردید پدر بازاریابی می خوانند.

از دهه 1970 که اندیشه بازاریابی پس از دو دهه دوران شکوفایی اقتصادی در غرب و همزمان با رکود ناشی از شوک نفتی و مسائل اقتصادی مطرح و به رسمیت شناخته شد، نام او بیش از دیگران در این زمینه به گوش خورده است. کارنامه پررنگ و بار او در زمینه بازاریابی منحصر به فرد است.

تألیف 34 کتاب و بیش از 100 مقاله که در مجلات معتبری نظیر مجله هاروارد بیزینس ریویو منتشر شده گواه مطلب است. کتـــــاب اصول بازاریابی او کتاب مرجع بی بدیل همه دانش پژوهان و پژوهشگران در این زمینه است. کتابهای او به بیش از 30 زبان دنیا ترجمه شده است. کاتلر به راستی بنیانگذار مدیریت نوین بازاریابی است و بیش از هر نویسنده یا متفکر دیگر درگسترش اهمیت بازاریابی و تغییر نگرش به آن از یک فعالت جنبی به فعالیت مهم و اصلی نقش ایفا کرده است. او مـــدرس، نویسنده و سخنران برجسته ای است که مسافرتهای بسیار به اروپا، آسیا و آمریکای جنوبی برای سخنرانی و مشاوره داشته و از دانشگاههای معتبر دنیا دکترای افتخاری دریافت داشته است. کاتلر سالهای متمادی مشاور شرکتهای بزرگی همچون AT&T, IBM ،جنرال الکتریک، فورد، موتورولا، مرک، بــانک آمریکا و... بوده و دانسته های خود را در زمینه برنامه ریزی و سازماندهی بین المللی بازاریابی به این شرکتها منتقل کرده است. او عضو هیئت مشورتی بنیاد دراکر، رئیس هیئت مدیره دانشکده بازاریابی موسسه علوم مدیریت و مدیرعامل انجمن بازاریابی آمریکا (IMR) است.

انجمن مدیریت آمریکا (AMA) او را تاثیرگذارترین بازاریاب تمام دوران لقب داده است. کاتلر نه تنها در بازاریابی کلاسیک شهره است بلکه یک پیشرو در تئوری و عمل ارتباط کسب وکار الکترونیک و بازاریابی سازمان محسوب می شود. هیچ پژوهشگری در عرصه بازاریابی نمی تواند خود را بی نیاز از آثار عمیق و دقیق او بداند. تحقیقات و نوشته های او بر مقوله هایی همچون گسترش و کاربرد اصول بازاریابی، تجزیه وتحلیل بازار، توسعه محصول جدید، راهبرد رقابتی، برنامه ریزی راهبردی و سیستم های اطلاعاتی متمرکز است. نگرش فیلسوفانه او به مفاهیم بازاریابی، جایگاه این حوزه خطیر مدیریتی را دگرگون ساخته است. او مقوله بازاریابی اجتماعی را طرح کرد و با تاکید بر اینکه بازاریابی برمبنای ارتباطی است ناشی از نیازها، خواسته ها، پیشنهادها، قیمت و... که تمامی آنها زیربنای ارزشی دارند، اهمیت بازاریابی را از حوزه قیمت و فروش و فعالیتهای توزیع به نیاز مشتری و ارزش آفرینی سوق داد. او سازمانها را واداشت که با مدل مشتری مداری فکر کنند و نیازهای مشتری را محور قرار دهند، وفاداری مشتری را به دست آورند و با نوآوری؛ خواسته های درحال تغییر مشتری همگام شوند.

کاتلر بازاریابی را بخشی از فلسفه مدیریت همه مدیران می داند که براساس آن باید نیازها و خواسته های مشتری را بشناسند و شرایط را درجهت رضایت مندی آنان فراهم سازند. رضایتمندی مشتری در نگاه او هنگامی محقق می شود که ارزش واقعی فراورده یا خدمت برابر یا بیشتر از ارزش موردانتظار مشتری باشد. کاتلر بر این باور است که گرچه بازاریابی مفهومی ساده دارد اما اجرای آن بسیار پیچیده است و برای استادشدن در آن یک عمر وقت لازم است. گرچه هیچ متفکری درجهان به اندازه او درگسترش پیام بازاریابی سهم نداشته است اما در هزاره جدید، او همه را به تفکر مجدد در این مقوله فرامی خواند و ندا در می دهد که راهبرد پیروزمند سال پیش ممکن است امسال ناکارآمد از آب درآید.

شما را پدر بازاریابی می نامند. نظر خودتان چیست؟

کاتلر: هر زمان که برخی مرا پدر بــــازاریابی می نامند، من این نکته را متذکر می شوم که اگر چنین باشد، پیتر دراکر پدر بزرگ بازاریابی است.

دراکر یکی از انسانهای استثنایی است که من دیده ام. او یک نابغه دربرگرفتن الگو از تاریخ و پیش بینی روندهای سیاسی، اجتماعی و اقتصادی است. برای بسیاری از ما او الگویی است کـــــه دائماً ایده های نو می پرورد و ایده های کهنه را تصفیه می کند.

بازاریابی به چه معناست؟

- بازاریابی به معنی کار با بازارهاست، برای فراهم ساختـــن مبادلات با هدف تامین خواسته ها و نیازهای انسان. بازاریابی فرایندی است که طی آن افراد و گروهها، با تولید و مبادله کالا و فایده با دیگران، خواسته ها و نیازهای خود را تامین می کنند. اصولاً وظیفه بازاریابی شناسایی نیازها و خواسته ها، تعیین بازارهای هدف برای خدمت به آنها، طراحی کالاها و خدمات و برنامه زمان بندی شده برای ارائه خدمت به این بازارها و بالاخره فراخوانی کلیه افراد درون سازمان به اینکه به مشتریان فکر و به آنان خدمت کنند

بسیاری از مردم، بازاریابی را به معنای فروش و تبلیغات درنظرمی گیرند. نسبت فروش و بازاریابی چیست؟

- فروش فقط جزء کوچکی از مجموعه عظیم بازاریــــابی است. فروش یکی از چندین وظیفه های بازاریابی و نه حتی مهمترین آنها، به شمار می رود.

بنابراین، هرچند فروش بخشی از بازاریابی و مدیریت بازار است اما بازاریابی مفهومی بس گسترده دارد. به تعبیر پیتردراکر هدف بازاریابی گسترش فروش است. مفاهیم فروش و بازاریابی غالباً با یکدیگر اشتباه می شــــوند. مفهوم فروش از داخل به بیرون می نگرد. این مفهوم از کارخانه شروع می کند، به محصولات و کالاهای موجود شرکت توجه دارد و به دنبال کسب فروش سودآور است که تبلیغات قابل ملاحظه ای را می طلبد. برعکس، مفهوم بازاریابی دارای نگاهی از بیرون به درون است. این مفهوم با یک بازار کاملاً تعریف شده آغاز می شود، روی نیازهای مشتریان تاکید دارد و با تـــــــامین رضایت مشتریان سود می آفریند. فعالیت بــازاریابی پیشتر از آنکه سازمان فرآورده ای تـــولید کرده باشد، آغاز می شود. فروش پس از تــولید و عرضه فرآورده ها پابه میدان می گذارد. بنابراین، تصور عمومی از مدیریت بازاریابی که آن را تلاش برای یافتن مشتریان کافی برای محصولات فعلی شرکت می بیند، نگاه بسیار محدود به موضوع است. بازاریابی واقعی هنر دستیابی به روشهای زیرکانه برای فروش محصولات شرکت نیست.

بازاریابی واقعی، آگاهی نسبت به آن چیزی است که باید تولید شود و نه فروش آن چیزی که تولید شده است.

شما تعبیربازاریابی نئاندرتالی را برای توصیف بازاریابی غیرواقعی به کار برده اید. چه خطاها و اشتباهاتی می تواند بازاریابی را از مسیر صحیح خود دور سازد؟

- بسیاری از مدیران شرکتها از وضع بازاریابی سازمان خود ناخشنود هستند. آنان شاهد افزایش هزینه ها و کاهش بازده بخش بازاریابی هستند. یک دلیل این است که شرکتها درهمان راههای کهنه و پیشین بازاریابی، بودجه سنگینی هزینه مـــــی کنند و از روشهای زیر پیروی می کنند.

بازاریابی را با فروش برابر می گیرند؛

بیش ازتوجه به مشتری، بر دراختیار گرفتن او تاکید دارند؛

به جای اجرای مدیریت بهره برداری، تمام عمر می کوشد تا از مشتری در هر دادوستد سود مناسب ببرد؛

به جای قیمت گذاری هدفمند، هزینه ها را پایه قیمت گذاری قرار می دهد؛

به جای یکپارچه کردن ابزار ارتباطی بازاریــابی، برای هریک از ابزارها جداگانه برنامه ریزی می کند؛

به جای کوشش در شناسایی واقعی مشتری به فکر فروش هرچه بیشتر فرآورده است.

مدیریت بازاریابی چه وظایفی بر دوش دارد؟

- مدیریت بازاریابی به عنوان تجزیه وتحلیل، برنامه ریزی، اجرا و کنترل برنامه هایی تعریف می شود که برای نیل به اهداف سازمانی تهیه می گردند

به عبارت دیگر، وظیفه مدیریت بازاریابی، تهیه برنامه های بازاریابی کارآمدی است که شرکت را در بازارهای هدف خود دارای یک موقعیت رقابتی برجسته کند. اجرای این امر مستلزم همان چهار رکنی است که برشمردم.

گامهای بنیادین در فرایند بازاریابی کدام است؟

- بازاریابی کارآمد با پژوهش آغاز می شود. پژوهش در یک بازار به آشکارشدن بخشهایی می انجامد که از گروههای مشتریان با نیازهای متفاوت شکل گرفته اند. شرکت باید تنها بخشهایی را هدف گذاری کند که در آنها توان فعالیت در بهترین و بالاترین سطح خدمت را دارد. درهریک از بازارهای هدف، شرکت باید پیشنهادهای خود را به گونه ای تنظیم و عرضه کند که مشتری تفاوت آن را با پیشنهاد دیگران به روشنی تشخیص دهد و به این ترتیب خوب جا بیفتد. بخش بندی بازار، برگزیدن بازار هدف و جاانداختن پیشنهادها نمایانگر وجود اندیشه بازاریابی راهبردی در سازمان است. از این پس شرکت به بهره گیری از فنون آمیزه بازاریابی می پردازد و عاملهای آنها را به صورت بهینه با یکدیگر می آمیزد. گام بعدی اجرا و پیاده سازی تصمیماتی است که درباره مدیریت بازار گرفته شده است. گام آخر نیز پایش است و شرکت باید باتوجه به معیارهای برگزیده، به بررسی و ارزیابی نتیجه های به دست آمده درهرگام بپردازد و بهسازی راهبرد و فنون اجرایی را پیش گیرد

به آمیزه بازاریابی اشاره کردید. مفهوم و جایگاه این آمیزه در بازاریابی را توضیح دهید.

- آمیزه بازاریابی مجموعه ای از متغیرهای بازاریابی قابل کنترل است که شرکت آنها را در بازار هدف و برای ایجاد دانش موردنظر خود ترکیب می کنند. چهار گروه از متغیرها (4P) عبارتند از: محصول، قیمت، مکان و تبلیغات پیشبردی (4P=PRODUCT, PRICE, PLACE, PROMOTION).

شما اخیراً عامل سیاست و باور همگانی را به ایـن عــوامل افزوده و عدد آن را به شش رسانیده اید. این نظر فروشندگان است. نظر خریداران کجا جای دارد؟

- اتفاقاً این انتقادی است که بر آمیزه بازاریابی وارد شده و بسیار مهم و باارزش است. گفته شده شاید دیدگاه خریداران درمورد آنچه به ایشان پیشنهاد و عرضه می شود متفاوت از دیدگاه عرضه کنندگان باشد، بنابراین، بهتر است که عناوین را با رویکرد به خواست و نظر مشتریان تنظیم کرد.

بدین ترتیب درحالی که بازاریابی خود را در موقعیت فروش یک فرآورده می بیند، مشتری خود را در جایگاه خرید یک ارزش یا راه حل برای مسئله اش می گذارد

پس به جای 4P یعنی آمیزه بازاریابی از دیدگاه فروشندگان شما از دیدگاه خریداران چه پیشنهادی دارید؟

- 4P یعنی ارزشهای مشتری پسند، هزینه مشتـــری، آسودگی در خرید و ارتباطات (4C: CUSTOMER VALUE, COST OF THE CUSTOMER, CONVENIENCE/COMMUNICATION).

بخش بندی و تقسیم بازار به چه معناست؟

- اصولاً بازار به مجموعه ای از خریداران بالقوه و بالفعل یک کالا اطلاق می شود. تقسیم بازار فرایند طبقه بندی مشتریان به گروههایی با خصوصیات و نیازها یا رفتارهای مختلف است. تقسیم بازار به گروههای خریدار جداگانه، اولین مرحله بازاریابی هدف دار است. بنابراین، راهبـــرد تقسیم بندی بازار استدلال می کند که هر بازار از بخشهایی از مشتریان تشکیل مـــی شود که نیازها و خواسته های متفاوتی دارند. با درپیش گرفتن راهبرد بازاریابی هدف شرکتها می توانند بازار را به تکه های نازک و نازک تر تقسیم کنند. یک قسمت یا بخش از بازار را مصرف کنندگانی تشکیل می دهند که نسبت به مجموعه ای از محرکهای بازاریابی از خود پاسخ مشابهی نشان می دهند

می توانید نمونه هایی از رویکرد تقسیم بندی بازار را بیان کنید؟

- تقسیم بندی بر پایه منافع مشترک مانند مشتریان خواهان ارزانی، کیفیت برتر یا خدمات؛

تقسیم بندی برپایه مفهومهای جمعیت شناسی مانند بزرگسالان، جوانان، نوجوانان؛

تقسیم بندی مناسبتی مانند مسافران هواپیما در مناسبتهای مختلف؛

تقسیم بندی برپایه حجم خرید فرآورده مانند کاربری فراوان، متوسط، کم؛

تقسیم بندی بر پایه روش زندگی مانند لباس، شکار یا تفنگ

معنای هدف گیری و جایگاه یابی در بازار چیست؟

- هدف گیری در بازار به معنای ارزیابی جذابیت هر قسمت بازار و انتخاب یک یا چند قسمت از بازار و ورود به آن است. مرحله آخر یعنی تعیین جایگاه در بازار نیز به معنای تعیین جایگاه رقابتی برای کالاست، یعنی اشغال یک مکان روشن، مشخص و مطلوب در اذهان مصرف کنندگان هدف نسبت به کالاهای مشابه.

جایگاه تحقیقات بازاریابی در فرایند بازاریابی کجاست؟

- تحقیقات بازاریـــــابی به عنوان عامل ارتباط دهنده مصرف کننده، مشتری و جامعه، اطلاعاتی را که برای شناسایی و تعیین فرصتها و مسائل ومشکلات بازاریابی، ایجاد و بهبود و ارزیابی فعالیتهای بازاریابی، نظارت بر کارهای بازاریابی و فهم بهتر فرایند بازاریابی مورداستفاده قرار می گیرند دراختیار بازاریاب قرارمی دهد. فرایند تحقیقات بازاریابی از چهار مرحله تشکیل می شود. تعریف مشکل و تعیین اهداف تحقیق، تهیه طرح تحقیق، اجرای طرح تحقیق، تعبیر و تفسیر نتایج تحقیق و گزارش یافته ها

زمینه های معمول و متداول تحقیقات بازاریابی کدام است؟

- اندازه گیری توان بالقوه بازار، تجزیه وتحلیل سهم بازار، تعیین خصـــــوصیات بازار، تجزیه وتحلیل فروش، مطالعات مربوط به روند فعالیتهای تجـــاری، پیش بینی های کوتاه مدت، مطالعات مربوط به کالاهای رقابتی، پیش بینی های بلندمدت و بالاخره مطالعات مربوط به سیستم های اطلاعات بازاریابی و بررسیهای قیمت گذاری.

به بازار هدف و بازاریابی هدف اشاره کردید. منظور از بازار هدف چیست؟

- انقلاب صنعتی پدید آور توانمندی صنایع در تولیدانبوه، پخش انبوه و ترویج انبوه کالاهایی مانند صابون، خمیردندان، نوشابه، موادخوراکی و غیره بود. در اینجا یک کالا برای تمام خریداران به طور انبوه تولید و توزیع می شود. امروزه پاره ای از میان رفتن بازاریابی انبوه را پیش بینی می کنند. آنان می گویند که بازار انبوه درحال تبدیل شدن به بخشهای کوچکتر با مشتریان گوناگون و سلیقه های متفاوت است. بنابراین، بازار هدف به معنای یک یا چند بخش ویژه از بازار است مانند تولید خودروهای مرسدس بنز برای خریداران خودروهای باشکوه و برخوردار از طراحی و مهندسی عالی. به همین ترتیب در بازاریابی هدف، گروههای مختلف شناسایی می شوند که کل بازار را تشکیل می دهند، آنگاه برای بازارهای هدف، کالاهای خاص تدارک دیده می شود.

آیا این صحت دارد که میانگین زمان خدمت مدیران بازاریابی در شرکتها 16 تا 18 ماه است؟

- جای شگفتی نیست. درمورد بازاریابی در سازمان و وظیفه های آن کج فهمی های گسترده ای وجود دارد. برخی مدیران عامل از مسئولان بازاریابی خود انتظارهای غیرواقعی دارند. آنان در صورت شکست فرآورده های نو بی درنگ انگشت اتهام را به سوی مدیر بازاریابی و گروه فروش دراز می کنند

آیا وظیفه بازاریابی تنها برعهده یکی از واحدهای مشخص سازمانی است؟

- این یک دیدگاه کوتاه بینانه است. به تعبیر دیوید پاکارد از بنیانگذاران شرکت پرآوازه هیولت - پاکارد،اهمیت بازاریابی بیش از آن است که انجام آن فقط برعهده واحد بازاریابی گذاشته شود. همه واحدهای شرکت می توانند نسبت به مشتری، خوب یا بد عمل کنند و نتیجه رفتار آنان بر درآمد نهایی شرکت اثر می گذارد. اکنون دیگر هیچ واحدی به تنهایی نمی تواند نیازها و مسئولیتهای بازاریابی را برآورده و به عهده بگیرد. همه بخشها و کارکنان شرکت باید به این رسالت پایبند و متعهد شوند

گذار از وظیفه گرایی به سوی فرایندگرایی در سازمانها چه میزان بر این تغییر جایگاه واحدهای بازاریابی اثر می گذارد؟

- با ایجاد سیستم های کاری، کار بازاریابان مستقل، کاهش می یابد، زیرا فرایندگرایی، مشتــــری را در مرکز دایره همه فعالیتها قرار می دهد و هدف همگان جلب خشنودی و برآوردن نیازهای او خواهدبود. واحدهای بازاریابی، تخصص ویژه ای که در شناسایی فرصتهای تازه در بازارها دارند، می توانند در زمینه بررسی و شناسایی نیازها، رفتارها و واکنشهای مشتریان برای سازمان به خدمت بگیرند. بنابراین، نقش بازاریابان در بهسازی فرآورده ها و راهبردهای شرکت در بازارها همچنان بااهمیت خواهدبود.

به این ترتیب ممکن است دگرگونیهای زیادی در واحد بازاریابی پدید آید؟

- دگرگونی در دیدگاهی که نسبت به بازاریابی داریم موجب تغییر در طبیعت، ساختار و نقش واحد بازاریابی نیز می گردد. می توان پنداشت که بازاریابی در جریان دگردیسی آینده خود به واحد مشتریان،واحد پژوهش و اطلاعات بازاریابی، واحد ارتباطات بازاریابی یا چیز دیگری تبدیل شود.

آیا ممکن است اصلاً واحد بازاریابی نداشته باشیم. اصلاً آیا با نبودن واحد بازاریابی، رفتار دیگر واحدها بهتر وکارآمدتر نخواهد شد؟

- برخی می گویند که کم توجهی واحدهای دیگر به مشتری، ناشی از وجود یک واحد بازاریابی مستقل در سازمان است. هر واحد تصور می کند که مسئول وظیفه بخش خودش است و وظیفه واحد بازاریابی ایجاد و نگهداری مشتری است.

به همین جهت است که مثلاً در شرکت مارکس انداسپنسر تبلیغات و واحد بازاریابی وجود ندارد، ولی شرکت مشتریان خشنود و وفاداری را همواره به سوی خـــود می کشد زیرا همه کارکنان نخست به مشتری و خواست او می اندیشند.

یک شرکت چگونه می تواند مشتریان سودآور را یافته، نگهداری کند و رشد دهد؟

- برخی از دست اندرکاران، بازاریابی را هنر یافتن و نگهداری مشتریان تعریف کرده اند. ما این تعریف را گسترش داده و به صورتبازاریابی، دانش و هنر یافتن، نگهداری و رشد دادن مشتریان سودآور است درمی آوریم

بازاریابان دیروز تنها در اندیشه یافتن مشتری بودند. گروه فروش در پی شکار مشتریان تازه بود و رشد دادن مشتری مفهومی نداشت. اکنون وضع دگرگون شده است. نگهداری و رشد دادن مشتریان هدف نخستین است. هر مشتری را که از دست بدهید برای خرید تمام عمر وی، زیان خواهید کرد. هزینه جلب یک مشتری تازه پنج برابر هزینه خشنود نگهداشتن مشتری کنونی است. نکته منفی دیگر اینکه چند سال طول می کشد تا مشتری تازه درحد و اندازه مشتری پیشین از شما خرید کند.

الاغ و امید

كشاورزی الاغ پیری داشت كه یك روز اتفاقی به درون یك چاه بدون آب افتاد. كشاورز هر چه سعی كرد نتوانست الاغ را از درون چاه بیرون بیاورد.


پس برای اینكه حیوان بیچاره زیاد زجر نكشد، كشاورز و مردم روستا تصمیم گرفتند چاه را با خاك پر كنند تا الاغ زودتر بمیرد و مرگ تدریجی او باعث عذابش نشود.


مردم با سطل روی سر الاغ خاك می ریختند اما الاغ هر بار خاك های روی بدنش را می تكاند و زیر پایش می ریخت و وقتی خاك زیر پایش بالا می آمد، سعی می كرد روی خاك ها بایستد.


روستایی ها همینطور به زنده به گور كردن الاغ بیچاره ادامه دادند و الاغ هم همینطور به بالا آمدن ادامه داد تا اینكه به لبه چاه رسید و در حیرت کشاورز و روستائیان از چاه بیرون آمد ...

نتیجه اخلاقی : مشكلات، مانند تلی از خاك بر سر ما می ریزند و ما همواره دو انتخاب داریم: اول اینكه اجازه بدهیم مشكلات ما را زنده به گور كنند و دوم اینكه از مشكلات سكویی بسازیم برای صعود!



MBA چیست ؟

دوره كارشناسی ارشد مديريت سازمان كه معادل Master of Business Administration - MBA است به منظور پرورش مديران كار آمد برای اداره سازمانهای اقتصادی - اجتماعی، توليدی و خدماتی طراحی شده است.
رشته MBA يا کارشناسی ارشد مديريت حرفه ای كسب و كار چنانچه از نامش پيداست به دنبال تربيت مديرانی است كه در عرصه كسب و كار سر آمد باشند. ممكن است برای متقاضيان اين تصور پيش بیايد که MBA تنها در بر گيرنده مباحث مديريت بازرگانی است و به طور مثال برای مديريت صنايع يا سيستمهای خدماتی بايد به سراغ رشته ديگری رفت در حالی که اين تصور کاملاً اشتباه است. MBA مديريت Business است و Business يعنی کليه عملياتی که از توليد تا فروش و خدمات پس از فروش کالا يا خدمات را شامل می شود و اين فرآيند به صورت مکرر اتفاق می افتد.
اگر بخواهيم تعريفی دقيقتر از اهداف MBA داشته باشيم بايد توجه داشت که هدف اين دوره پذيرش فارغ التحصيلان دوره های كارشناسی در رشته های مختلف و پرورش افرادی است كه قادر باشند در زمينه های ذيل انجام وظيفه نمايند:

(1) اداره و راهبری مؤثر و كار آمد سازمان يا يك بخش تخصصی از آن نظير بخش های توليدی، بازاريابی و فروش، اطلاعات و مالی

(2) ايجاد تحول در يك بخش تخصصی سازمان

(3) طراحی، هدايت و رهبری تحول در كل سازمان پس از كسب تجارب عملی در مديريت

(4) كارآفرينی با ايجاد فعاليت های جديد در درون سازمان و يا ايجاد سازمانهای جديد

(5) ارائه خدمات مشاوره ای و مطالعاتی در زمينه های مزبور به مديران سازمانهای اقتصادی و اجتماعی

افرادی كه در اين دوره پذيرفته می شوند، حداقل دوره كارشناسی را در يكی از رشته های دانشگاهی گذرانده و با حوزه تخصصی دوره كارشناسی آشنائی پيدا كرده اند. اين افراد پس از فراگرفتن دانش مديريت و تمرين مهارتهای مديريتی در اين دوره، نيروهای ارزنده ای خواهند شد كه می توانند با تركيب دانش تخصصی و مديريتی خود در جهت تحقق هدفهای بالا نقش مهمی در بهبود مديريت جامعه ايفا نمايند.

تاريخچه MBA
MBA در خارج از کشور قدمتی حدوداً 80 ساله دارد و به نظر می رسد که در Wharton Business School وابسته به دانشگاه پنسيلوانيا متولد شده باشد. گسترش سريع اين رشته در سالهای دهه 60 و 70 ميلادی منجر به اين شد که در ايران نيز در دهه 70 ميلادی مرکزی تحت عنوان ICMS و با همکاری دانشگاه هاروارد راه اندازی شود که بعد از انقلاب منحل گرديد. اين مرکز عليرغم اينکه تنها دو دوره فارغ التحصيل ارائه کرد ليکن نوستالژی ناشی از آن هنوز در اذهان بخشهای مديريتی برجسته کشور باقی است. دومين گام در اين راستا توسط سازمان مديريت صنعتی برداشته شد که در اواخر دهه 60 شمسی اقدام به راه اندازی دوره مديريت اجرايی Executive MBA نمود، ليکن به دليل عدم تبليغات مناسب و نيز شرايط دشوار ورود جای چندانی در ميان فارغ التحصيلان جديد باز نکرد. سرانجام در اول دهه 80 شمسی دانشگاه صنعتی شريف به اتکای وجهه منحصر به فرد خود اقدام به راه اندازی اين رشته با توجه به نياز شديد کشور نمود. در تابستان سال 84 نيز با اعطای مجوز برگزاری دوره های آموزش عالی آزاد از سوی وزارت علوم، تحقيقات و فناوری نخستين دوره MBA يكساله به ابتكار مؤسسه آموزش عالی آزاد بهار برگزار گرديد و می توان انتظار داشت كه با تلاشهايی از اين دست، MBA رفته رفته جايگاه مستحكمی در ميان دانش آموختگان مديريت در ايران بيابد.

زمينه های فعاليت فارغ التحصيلان MBA
اگر به بازار کار MBA در ايران نظر بيافکنيم ايران حداقل تا 10 سال آينده نيازمند متخصصين اين رشته خواهد بود. اين پيش بينی با توجه به تراکم زياد مهاجرت فارغ التحصيلان اين رشته از کشور برای کار يا ادامه تحصيل در خارج کشور و نياز شديد سازمان های بزرگ و اقتصادی و شرکت های دولتی و خصوصی که تعدادشان کم هم نيست بسيار با وسواس صورت گرفته است.
اما بازار کار MBA در خارج از کشور نيز از جايگاه مطلوبی برخوردار است و کشورهای آمريکا و کانادا در جذب متخصصين اين رشته درنگ نمی کنند. از خاطر نبريد که بسياری از دانشجويان اين رشته از همان ابتدای تحصيل دعوت به کار می شوند.
كسانی كه دارای مدرك MBA می باشند وارد عرصه مديريت می شوند و در سطوح مختلف مثل مدير توليد يا بازارياب يا مدير مالی مشغول به كار می شوند يا نهايتاً مدير عامل شركت می شوند. گروه دوم وارد كار مشاوره می شوند. برخی در شركت های مشاوره مديريت (در ايران مثل سازمان مديريت صنعتی) كار می كنند و گروهی به عنوان كارشناس مثلاً تحليلگر مالی يا تحليلگر بازار يا متخصص نيروی انسانی بدون اينكه وارد كار اجرايی شوند، در سازمانها كار می كنند. گروه سوم كه درصد كمی هستند ممكن است ادامه تحصيل بدهند و دكترا دريافت كنند و مسير تدريس را در پيش بگيرند. رويكرد كنونی دنيا، رويكرد كار آفرينی است به اين معنا كه ما بايد فارغ التحصيلان MBA را تشويق كنيم تا خودشان كسب و كار راه بياندازند.

ضرورت و اهميت MBA
توسعه كشور و ارتقاء استاندارد زندگی در آن مستلزم بهبود و ارتقاء كيفيت مديريت در سازمانهای اقتصادی و اجتماعی است. با بهبود مديريت است كه می توان بهره وری را افزايش داد و از ظرفيت ها و امكانات موجود، كالا و خدمات بيشتری را توليد نمود و ظرفيت های زيادتری را بوجود آورد.
بهبود مديريت نيز مستلزم آگاهی و تسلط به دانش مديريت است. امروزه مديريت به عنوان يكی از شاخه های معرفت بشری پيشرفت زيادی نموده است و آموزش و تحقيق در زمينه آن گسترش فراوانی يافته است. باتوجه به اهميت مديريت در رشد و ارتقاء سازمانها و جوامع، نظامهای آموزش عالی كشورها آموزش و تحقيق در حوزه مديريت را از نظر كيفی و كمی به سرعت توسعه داده اند.
يكی از زمينه های بارز توسعه آموزش مديريت ايجاد رشته كارشناسی ارشد مديريت سازمان (MBA) در كشورهای مختلف جهان است. اين رشته به سرعت نخست در امريكا و كشورهای صنعتی و سپس در كشورهای در حال توسعه موفق، گسترش يافته است.
اگر می خواهيد خود را قانع کنيد که چرا بايد MBA را انتخاب کنيد، کار دشواری نخواهيد بود. جايگاه MBA در دنيای امروز امکان ادامه تحصيل در برترين دانشگاههای داخل و خارج را در اختيار شما قرار خواهد داد. در صورتی که زمينه شغلی مدنظر شما باشد، با توجه به اينکه اين رشته بسيار نو پاست و با استقبال شديد سازمانها نيز مواجه شده است می توان بازار کار بکر و دست نخورده ای برای آن در نظر داشت، هرچند در آمريکا علی رغم سابقه 80 ساله هنوز بازار کار بسيار وسيعی در اختيار فارغ التحصيلان قرار دارد. در ايران نيز آمارهای فعلی نشان از تضمين شغل در آينده دارد. MBA قابليتهای شما را ورای تخصصی که اکنون داريد توسعه خواهد داد و شما را به شخصی مبدل خواهد کرد که هيچ سازمانی قادر نخواهد بود به راحتی از روی تخصص شما عبور کند.

چه کسانی برای MBA اقدام نکنند:
- اگر روحيه رهبری نداريد و نمی خواهيد به دست آوريد و می خواهيد هميشه پيرو باشيد.

- اگر فکر می کنيد موفق شدن يا ثروتمند شدن شانسی است.

- اگر از شهرت خوشتان نمی آيد و يا قدرت ريسک معقول نداريد.

- اگر فکر می کنيد نمی توان بدون سرمايه و نفوذ يک شرکت بزرگ به وجود آورد.

و اگر با روحيه ای متواضع حاضر به تلاش برای رسيدن به اهداف متعالی نيستيد، بهتر است در رشته ديگری ادامه تحصيل دهيد.



تحصیل در سوئد

تحصیل در سوئد

کشور سوئد در سالهای اخیر یکی از بهترین فرصتهای تحصیلی برای دانشجویان به شمار می آید. هزینه رایگان تحصیل، سطح بالای دانشگاهها از نظر آموزشی و نیز رشته‌های به زبان انگلیسی از جمله مهمترین دلایل جذب دانشجو از سراسر دنیا به سوئد است.
در ادامه به صورت تیتر وار به برخی عناوین مهم در رابطه با تحصیل در سوئد پرداخته می‌شود. در صورتی که علاقه‌مند به ادامه تحصیل در سوئد هستید می‌توانید از خدمات رایگان مشاورین مهاجرت استفاده کنید.
هزینه تحصیل در سوئد

در کشور سوئد تحصیلات در تمام مقاطع رایگان است(تا سال ۲۰۱۱) و دانشجویان هیچ هزینه ای برای تحصیل در دانشگاههای سوئد پرداخت نمی‌کنند. به تازگی دولت تصمیم به قرار دادن هزینه‌ای برای بررسی مدارک متقاضیان نموده که مبلغ آن ۱۰۰۰ کرون است.(جهت مشاهده برابری نرخ ارز سوئد با پول ایران اینجا را کلیک کنید
هزینه زندگی در سوئد

هزینه زندگی یک دانشجو در کشور سوئد با در نظر گرفتن اجاره خوابگاه وغذا ـ رفت و آمد ـ حدود ۳۵۰۰ کرون می‌باشد. این هزینه‌ها در شهرهای مختلف متفاوت است. همچنین عوامل بسیاری در تغییر این مبلغ سهم دارند. مانند داشتن فرزند، نیاز به شرایط خاص، محل زندگی و …
اخذ پذیرش جهت دانشگاه‌های سوئد

اکثر دانشگاه‌های معتبر سوئد به انگلیسی تدریس دارند.برای ورود به دانشگاه‌ها داشتن مدرک معتبر بین‌المللی زبان در اکثر موارد الزامی است. گذراندن دوره پیش دانشگاهی و یا دیبلم چهار ساله نظام قدیم نیز اجباری است.
کار در سوئد

دانشجویانی که دارای ویزای تحصیلی هستند اجازه کار در سوئد را دارند ومی‌توانند به صورت نیمه وقت کار کنند. این قانون شامل همراه(برای مثال همسر) دارنده ویزای تحصیلی نمی‌شود.(اطلاعات بیشتر در مورد کار در سوئد و قوانین مربوطه را می‌توانید با عضویت در خبرنامه و یا صفحه کار در سوئد به دست آورید.
ترم‌های تحصیلی در دانشگاه‌های سوئد

۱/ ترم پاییز
۲/ ترم بهار

معمولا در ترم بهار تعداد رشته ها محدودتر هستند.
سیستم آموزشی به صورت ترمی و زبان آموزشی در مقطع لیسانس برای اکثر رشته‌ها سوئدی است(به استثنای چند رشته معدود). اکثر رشته‌ها در مقطع فوق لیسانس به زبان انگلیسی هستند.
مدارک مورد نیاز متقاضیان کارشناسی و کارشناسی ارشد

مدرک دیپلم, مدرک پیش دانشگاهی, ریز نمرات دیپلم و ریز نمرات پیش دانشگاهی.(کپی تائید شده)
مدرک دانشگاهی (فوق دیپلم, لیسانس, فوق لیسانس), ریز نمرات (>فوق دیپلم, لیسانس, فوق لیسانس).(کپی تائید شده). شماره تماس و نام فردی در دانشگاه که این مدارک را تائید کرده نیز باید در زیر این مدارک قید شود تا مسولان دانشگاه سوئد در صورت لزوم بتوانند با او تماس بگیرند. ( متقاضیان فوق لیسانس )
ترجمه تائید شده کلیه مدارک در بند ۱
ترجمه تائید شده کلیه مدارک در بند ۲ ( متقاضیان فوق لیسانس )
سابقه کار(در صورت دارا بودن) اگر نامه سابقه کار به فارسی است, ترجمه تائید شده آن نیز مورد نیاز است.
۲ سری کپی از تمامی صفحات پاسپورت .
۱ سری کپی از تمامی صفحات شناسنامه .
۶ قطعه عکس رنگی مخصوص پاسپورت .
CV به زبان انگلیسی
مدرک TOFEL یا IELTS و نمرات کسب شده.
شایان ذکر است مدارک فوق به صورت کلی مطرح شده‌اند و برای هر رشته و دانشگاه بر حسب سطح آموزشی و رشته ارائه شده ممکن است متغیر باشد.
دوره دکترا در کشور سوئد رایگان بوده و دانشجو می‌تواند در طی این مدت از دانشگاه حقوق نیز دریافت ‌کند. بدیهیست داشتن مدرک کارشناسی ارشد از دانشگاههای سوئد می‌‌تواند شانس فرد را برای پذیرش در دوره دکترا افزایش دهد.
شرایط تحصیل در آلمان

تحصیل در آلمان


اگر به تحصیل در آلمان علاقه دارید، امکان انتخاب بین ۳۰۰ دانشگاه، دانشگاه فنی، مؤسسات آموزش عالی فنی و یا مدارس عالی هنر و موسیقی را دارید.

در زیر اطلاعات مهم و عملی در مورد تحصیل در آلمان ارایه می شود:

مهلت درخواست پذیرش

برای شروع تحصیل در نیم سال زمستانی باید مدراک خود را حداکثر تا ۱۵ ژوئیه و برای شروع تحصیل در نیم سال تابستانی تا ۱۵ ژانویه ارسال کرده باشید.

شرایط پذیرش

دانشجویان ایرانی جهت دریافت پذیرش تحصیلی در آلمان نیاز به ارایه مدرکی دال بر موفقیت در کنکور سراسری و یا ارایه مدرکی دال بر اتمام تحصیلات دانشگاه آزاد اسلامی را دارند. درخواست پذیرش را باید برای بخش روابط بین الملل دانشگاه مربوطه (Akademisches Auslandsamt) بفرستید. لطفا” توجه کنید که کارهای اولیه حدود یک سال طول می کشد و شما می بایست به موقع اقدام به درخواست کنید! پس از دریافت پذیرش می توانید درخواست روادید تحصیلی نمایید. تمام مدارک لازم (دبیرستان، دانشگاه) باید به زبان آلمانی و یا انگلیسی ترجمه شده و از طرف وزارت دادگستری، وزارت امور خارجه ایران و نیز سفارت آلمان تأیید شود.

زبان تحصیل در دانشگاه های آلمان

در دانشگاه های آلمان اصولا” به زبان آلمانی تدریس می شود. به تدریج زبان انگلیسی نیز به عنوان زبان تدریس مورد استفاده قرار می گیرد. به هر حال شما باید ثابت کنید که به زبان تسلط لازم را دارید. برای زبان آلمانی ارایه مدرکی دال بر یادگرفتن حدود ۵۰۰ ساعت زبان لازم است.

ارزان بودن شهریه دانشگاهها نسبت به کشورهای انگلیسی زبان، شهریه هر ترم بسته به دانشگاه حدود ششصد یورو است( در بعضی ایالتها هنوز پانصد یورو که از امسال به هزینه ثبت نام اضافه شده تصویب نشده و هزیه هر ترم حدود صد یورو است) شما در تمام مقاطع(لیسانس، فوق لیسانس و دکترا) امکان تحصیل به زبان انگلیسی را خواهید داشت، چند سالی است دانشگاههای آلمان برای جذب بیشتر دانشجوهای اینترنشنال دوره های تحصیل به زبان انگلیسی در مقاطع مختلف گذاشته‌اند که فرصت خیلی خوبی برای دانشجوهای خارجی ایجاد شده است. بیش از چهار صد رشته در دانشگاه‌های آلمان به زبان انگلیسی وجود دارد، اطلاعات بیشتر راجع به هریک را می توان در سایت آموزش عالی آلمان پیدا کرد:http://www.daad.de/deutschland/studienangebote/idp/06542.en.html
با داشتن ویزای دانشجویی اجازه کار دانشجویی نیز وجود دارد(تعداد ساعت محدود). خرج زندگی بسته به شخص برای دانشجو ماهیانه بین چهارصد تا ششصد یورو است( درآمد کار دانشجویی ساعتی بین هشت تا ده یورو می‌باشد) امکان استفاده از خوابگاه‌های دانشجویی نیز تا حدی موجود است.
دانشجویان در آلمان به هیچ وجه به وسیله نقلیه شخصی احتیاج ندارند، سیستم حمل و نقل شهری خیلی مرتب و فراگیر هست و دانشجویان با خرید بلیط دانشجویی(که ارزانتر از بلیط معمولی است) می‌توانند در تمام شهر و منطقه پوشش دهنده بلیط با وسیله نقلیه عمومی تردد کنند. در شهرهای شمالی این بلیط حتی برای منطقه بزرگتری که یک استان رو شامل می شود معتبر است.
دیگر مزایا
- آلمان کشور خیلی امن،منظم و تمیزی است.
- با ویزای دانشجویی به کل کشورهای عضو شنگن و سوئیس می توان سفر کرد.
- ویزای دانشجویی برای طول تحصیل داده می شود و بعد از پایان تحصیل معمولا برای شش ماه تمدید می شود که دانشجو فرصت گشتن به دنبال کار را داشته باشد.
- ویزای دانشجویی آلمان مثل ویزای دانشجویی آمریکا یا کانادا محدودیت ندارد به این معنی که شما به راحتی می توانید سفر کنید چون ویزای شما با خارج شدن از مرز باطل نمی شود.
خبر مهم
با وجود قدمت طولانی دانشگاه ینا و ارائه بیش از ۱۳۰ رشته دانشگاهی، تحصیل در دانشگاه ینا هنوز رایگان است. امکانات مناسب و از جمله برخورداری از یکی از مدرن‌ترین کتابخانه‌های اروپا، ۲۱ هزار دانشجو را به این شهر جذب کرده است.

دانشگاه فریدریش شیلر(Friedrich-Schiller-Universität Jena)
، در ایالت تورینگن آلمان و در شهر ینا (Jena)، واقع شده است. این دانشگاه، از قدمتی بیش از ۴۰۰ سال برخوردار است و تاسیس آن به سال ۱۵۵۸ میلادی باز می‌گردد. دانشگاه به یاد ادیب پرآوازه آلمانی، فریدریش شیلر، نام گذاری شده است که خود در حدود ۱۰ سال در بین سال‌های ۱۷۸۹ تا ۱۷۹۹ میلادی، در دانشگاه ینا به تدریس رشته تاریخ مشغول بوده است.

تنوع رشته‌ها و از همه مهم‌تر رایگان بودن تحصیل در دانشگاه ینا، از جمله عواملی است که بیش از ۲۱ هزار دانشجوی آلمانی و خارجی را به این دانشگاه جذب کرده است. لازم به ذکر است بر طبق آمار دانشگاه، در ترم تحصیلی جاری، ۱۷ دانشجوی ایرانی در دانشگاه ینا مشغول به تحصیل هستند
تحصیل در دانشگاه ینا، بدون شهریه
شهریه تحصیلی در دانشگاه ینا هنوز تصویب نشده است و متقاضیان تحصیل در دانشگاه ینا، تنها مبلغی در حدود ۱۴۰ یورو در هر ترم بابت هزینه‌های خدمات دانشجویی پرداخت می‌کنند. از جمله موارد استفاده از خدمات دانشجویی که با پرداخت این هزینه امکان‌پذیر می‌شود، استفاده رایگان از وسایل حمل و نقل عمومی در شهر محل سکونت و در مواردی در شهرهای مجاور می‌باشد
راهنمای نوشتن رزومه برای متقاضیان تحصیل در مالزی
شیوه های متفاوتی برای نگارش رزومه متداول و مرسوم است و هر کس به مقتضای سلیقه و هدفی که از نگارش رزومه دارد ، شیوه خاصی را بر می گزیند . اما به طور کلی اصول و سرفصل بندی عمومی رزومه ها به شرح زیر است:



1- جزئیات شخصی(Personal Details)

اغلب رزومه ها با این بخش آغاز می شوند . آن چه می بایست در این بخش ذکر شود شامل نام ، جنسیت، شماره پاسپورت، ملیت، تاریخ تولد و مشابهات آن است. درج این اطلاعات در رزومه ضروری است.



2- پروفایل شخصی(Personal Profile)

وارد کردن پروفایل در رزومه امری سلیقه ای است و ضروری محسوب نمی شود . آن چه در پروفایل به نگارش در می آید ، تصویری کلی و گویا از شما است که به طور جزئی تر در سایر بخش های رزومه ذکر می شود.



3- تحصیلات و توانایی های علمی(Education and Qualifications)

این بخش شامل تمام سوابق تحصیلی و علمی شما ، از دیپلم دبیرستان و نام دبیرستان گرفته تا آخرین مدرک تحصیلی ، رشته ها و گرایش ها و زمان بندی هر دوره ی تحصیلی خواهد بود. به یاد داشته باشید که حتماً ذکر کنید در حال حاضر مشغول گذراندن چه دوره ای هستید . سایر دوره های علمی - کابردی که در کنار تحصیل آکادمیک گذرانده اید را هم حتماً بنویسید. درج این قسمت در رزومه الزامی است.



4- سوابق شغلی (Skills and Work Experiences)

در این بخش باید کل سوابق شغلی شما ، اعم از تمام وقت یا پاره وقت ، با ذکر نام و تلفن یا آدرس محل کار ، به اضافه تاریخ و دوره اشتغال فهرست شود. درج این قسمت نیز در رزومه الزامی است



5- انتشارات و مقالات(Publications)

فهرست کتب و مقالاتی که منتشر کرده و یا در کنفرانس ها ارائه نموده اید به اضافه زمان انتشار را در این بخش بیاورید. اگر خلاصه مقالات را به رزومه ضمیمه نمایید بهتر است. طبعاً درج این قسمت در رزومه الزامی نیست.



6- سایر اطلاعات(Additional Information)

نگارش این قسمت نیز ضروری نیست ، اما چنان چه لازم دانستید توضیحی جانبی روی سوابق تحصیلی و شغلی خود بنویسید ، می توانید این بخش را اضافه نمایید.



7 - علائق(Interests)

فهرستی از علائق خود در زمینه های فوق برنامه مثل ورزش یا هنر را در این بخش بنویسید و احیاناً اگر سوابق حرفه ای در این زمینه ها دارید حتما ذکر کنید.



8 - معرف ها(References)

نام ، رتبه ، درجه تحصیلی ، آدرس یا تلفن و کلاً اطلاعات مربوط به معرفین خود ( که معمولا اساتید یا کارفرمای شما هستند ) را در این بخش بیاورید . این معرف ها می بایست همان معرفینی باشند که توصیه نامه های شما را تکمیل نموده اند.



* سایر توصیه ها

- پیش از نگارش رزومه ، خوب در مورد سوابق تحصیلی و شغلی خود فکر کنید تا چیزی را از قلم نیاندازید . سعی کنید تا حد امکان ، مدارکی دال بر سوابقتان آماده و ترجمه کنید تا ضمیمه رزومه نمایید.

- از دروغگویی یا بزرگنمایی جداً پرهیز کنید ، ممکن است برایتان دردسر ساز شود!

- بهتر است رزومه را در 2 روی یک کاغذ A4 تنظیم نمایید. بهترین حجم رزومه در همین حد است.

- حتماً فایل یا چند نسخه اضافه از رزومه برای خودتان نگه دارید تا در صورت لزوم از آن ها استفاده کنید.

- در مورد نگارش انگلیسی ، حتماً درباره متن رزومه با یک مترجم و یا کسی که انگلیسی ادبی را به خوبی می داند مشورت کنید.

- رزومه را حتما تایپ کنید و از ارائه رزومه دست نویس جداً خود داری کنید.

کتاب MBA راهی برای ساختن آینده

کتاب MBA راهی برای ساختن آینده

نویسنده : دکتر رحیم فرضی پور

بروشور فارسی

Brochure in English

آدرس موسسه :

خیابان ولیعصر - بالاتر از زرتشت - روبروی پمپ بنزین - کوچه نور بخش - پلاک 27 و 21

88947117 * 88947011

21 - 88946320 * 18 - 88931617

دوره عالي مديريت MBA در موسسه آموزش عالي آزاد بهار

* بهترين راه پيش بيني آينده ساختن آن است *

http://baharac.com/

كارت بين المللي دانشجويان و اعضاي هيات علمي

كارت بين المللي دانشجويان و اعضاي هيات علمي

http://www.isic.ir

كارت بين المللي دانشجويی و اعضاء هيات علمي يك كارت مسافرتي – فرهنگي است كه براي اولين بار در ايران توسط دانشگاه تهران صادر مي گردد.

موسسه ITIC از سال 1968 به دانشجويان و اعضاء هيات علمي كمك مي كند تا مسافرت هاي بين المللي و داخلي را از طريق ايجاد شبكه خدمات رساني و سرويس دهي (بالغ بر 32 هزار تخفيف) تجربه كنند.

فوايد داشتن كارت ITIC

- تنها كارت اعضا هيات علمي، معتبر در سراسر دنيا

- دسترسي به شبكه جهاني دفاتر مسافرتي مختص دانشجويان و اعضاء هيات علمي

- بليت هاي هواپيمائي ارزان قيمت براي پروازهاي داخلي و خارجي

- تخفيف رستوران ها و فروشگاه هاي زنجيره اي

- بهاي ورودي مختص اعضاء هيات علمي در موزه ها و مكان هاي فرهنگي تاريخي

- قيمت هاي ويژه براي قطارها و اتوبوس ها

- تخفيف قيمت در بسياري از هتل ها

- دسترسي به خط تماس 24 ساعته

- ISIConnect (كارت تلفن بين المللي در كارت ISIC )

ITIC در ايران

ايران به تازگي به جمع انجمن هاي دانشجويی و اعضاء هيات علمي در بيش از 110 كشور دنيا كه صادر كننده اين كارت هستند پيوسته است؛ و مراحل توسعه خدمات و گسترش تخفيف هاي آن در سراسر كشور در حال پيگيري مي باشد.

به هر دانشجو ياعضو هيات علمي يك كتابچه راهنماي ITIC بصورت رايگان داده مي شود كه حاوي اطلاعات كاملي از امكانات و تخفيف هاي اين كارت به شرح زير مي باشد:

- تخفيف هاي ويژه براي خطوط اتوبوسراني بين شهري

- تخفيف هاي ويژه در بسياري از هتل ها و رستوران ها

- قيمت هاي ويژه براي خطوط هواپيمائي داخلي

- 50 درصد تخفيف در بازديد از موزه ها و مراكز فرهنگي

- تخفيف رستوران ها، فروشگاه هاي محصولات فرهنگي و كتاب، سالن هاي ورزشي، فروشگاه هاي لباس، مراكز خريد و غيره .

- تخفيف استفاده از خدمات دفاتر گردشگري طرف قرارداد

- دسترسي ويژه به مراكز توزيع اطلاعات علمي

ITIC

شبكه اي از توانمنديها در سراسر دنيا

كارت ITIC اين امكان را به شما مي دهد تا به شبكه جهاني ادارات و دفاتري كه متخصص امور مسافرت دانشجويان و اعضاء هيات علمي هستند دسترسي داشته باشيد. بيش از 5000 دفتر در 110 كشور دنيا به دانشجويان و اعضاء هيات علمي در حال سفر با توجه به توان مالي آنها سرويس و خدمات ارائه مي دهد.

از سايت WWW.ISIC.org ديدن كنيد و با انتخاب گزينه Travel Office از فهرست دفاتري كه آماده ارائه خدمات از قبيل تهيه بليت هواپيما، قطار، تورهاي مسافرتي و بيمه سفر هستند، استفاده كنيد.

كارت ITIC شما كارت تلفن شماست

در صورتي كه شما داراي Mastercard يا Visacard هستيد. مي توانيد به ارزش كارت ITIC خود اضافه نموده و آن را بدون نياز به خريد كارت تلفن كشورهاي مختلف در هنگام سفرهاي خارجي به عنوان يك كارت تلفن استفاده كنيد. شماره 12 رقمي كه روي كارت شما مي باشد به شما امكان تماس تلفني با قيمت ارزان، دريافت پيغام هاي Voicemail بصورت رايگان و حتي ارسال E-mail مي دهد. بنابراين در هر كجاي دنيا كه در حال سفر هستيد، مي توانيد به راحتي در تماس و در دسترس باشيد.

- ديگر نيازي به خريداري كارت تلفن نخواهيد داشت. كارت ITIC شما كارت تلفن شماست و در بيش از 60 كشور دنيا قابل استفاده است.

- قيمت ها باور نكردني است. تخفيف تا 75 درصد در مكالمات بين المللي به شما اجازه مي دهد تا بيشتر صحبت كنيد.

- خانواده و دوستان شما مي توانند به صورت رايگان براي شما voicemail ارسال كنند. به اين ترتيب به هر كجا سفر كنيد، بدون تحميل هزينه در دسترس خواهيد بود.

خط تماس اضطراري ITIC

با خيالي آسوده سفر كنيد. خط تماس اضطراري ITIC به دارندگان اين كارت امكان دسترسي به يك مركز كمك رساني تلفي 24 ساعته را مي دهد. در مواقع ضروري شما مي توانيد به صورت رايگان با شماره تلفن 004420876288110 تماس بگيريد و به طور مستقيم با اپراتورهاي چند زبانه (و همينطور فارسي زبان) صحبت كنيد. آنها مي توانند شما را در زمينه هاي پزشكي، حقوقي و ديگر موارد ضروري راهنمائي كنند و حتي مي توانند در صورت لزوم پيغام هاي ضروري را به منزل و خانواده شما ارسال نمايند.

جهت دريافت اطلاعات بيشتر يا تکميل فرم درخواست، طی روزهای هفته از ساعت 9 صبح الی 5 بعد از ظهر به باشگاه دانشجويی دانشگاه تهران واقع در خيابان 16 آذر، ساختمان معاونت دانشجويی مراجعه نماييد و يا با شماره تلفن های 6481612 - 6481613 تماس حاصل فرماييد.

امید از دهکده المپیک omid from village olympic

ملاصدرا می گوید

ملاصدرا می گوید

خداوند بی نهایت است و لامکان و بی زمان

اما به قدر فهم تو کوچک می شود

و به قدر نیاز تو فرود می آید

و به قدر آرزوی تو گسترده می شود

و به قدر ایمان تو کارگشا می شود

یتیمان را پدر می شود و مادر

محتاجان برادری را برادر می شود

عقیمان را طفل می شود

ناامیدان را امید می شود

گمگشتگان را راه می شود

در تاریکی ماندگان را نور می شود

رزمندگان را شمشیر می شود

پیران را عصا می شود

محتاجان به عشق را عشق می شود

خداوند همه چیز می شود همه کس را...

به شرط اعتقاد

به شرط پاکی دل

به شرط طهارت روح

به شرط پرهیز از معامله با ابلیس

بشویید قلب هایتان را از هر احساس ناروا

و مغزهایتان را از هر اندیشه خلاف

و زبان هایتان را از هر گفتار ناپاک

و دست هایتان را از هر آلودگی در بازار

و بپرهیزید از ناجوانمردی ها، ناراستی ها، نامردمی ها ...

چنین کنید تا ببینید چگونه

بر سفره شما با کاسه ای خوراک و تکه ای نان می نشیند

در دکان شما کفه های ترازویتان را میزان می کند

و در کوچه های خلوت شب با شما آواز می خواند

مگر از زندگی چه می خواهید که در خدایی خدا یافت نمی شود؟؟؟


امید از دهکده المپیک omid from village olympic