۱۳۸۹ تیر ۷, دوشنبه

MBA معرفی

رشتهMBA يا کارشناسی ارشد مديريت حرفه ای بازرگانی چنانچه از نامش پيداست تنها مديريت بازرگانی نيست ، از آنجا که در ايران آموزش مديريت به سه شاخه بازرگانی ، صنعتی و دولتی تقسيم می شود و در سال های اخير مديريت بيمه را هم برخی دانشگاه ها ارائه می کنند برای همه متقاضيان اين گمان پيش می آيد که MBA تنها در بر گيرنده مباحث مديريت بازرگانی است و به طور مثال برای مديريت صنعتی بايد به سراغ رشته ديگری رفت در حالی که اين تصور کاملا اشتباه است.

آموزش مديريت در دنيای امروز کاملا بر مبنای شرايط حاکم در بازار آزاد بنا شده است. امروزه دانشجوی مديريت نيازی به خواندن تاريخ اقتصاد و الگوهای مختلف شرقی و غربی اقتصاد ندارد. يک اقتصاد ويک سيستم مديريت، موفق به پاسخگويی به نياز امروزی می باشد که همانا بازار آزاد است و اين مبحث به عنوان تئوری حاکم وجود دارد و مورد بررسی قرار می گيرد.

MBA مديريتBusiness است و Business يعنی کليه عملياتی که از توليد تا فروش و خدمات پس از فروش کالا يا خدمات را شامل ميشود و به صورت مکرر اتفاق می افتد، در حالی که بازرگانی معادل واژه Commerce که همان خريد و فروش است، می باشد.Business در واقع کل پروسه يک کسب و کار را شامل می شود نه فقط بخش بازرگانی آن را.

MBA را چند دهه پيش دانشگاه های آمريکايی معرفی کردند که هدف اين رشته تربيت مديرانی حرفه ای ، چند منظوره با قابليت بالا برای مقابله با بحران و توانايی اداره استراتژيک شرکت ها و بنگاه های کوچک و بزرگ اقتصادی بود، در 30 سال گذشته به جرات فارغ التحصيلان اين رشته بالاترين ميزان اشتغال و حقوق و مزايای دريافتی را به نسبت هر رشته ديگر داشتند و اين قاعده تقريبا در همه کشور های دنيا که فارغ التحصيل MBA هست، صادق است.

برای رشته MBA حدود 30 گرايش مختلف در کشور های مختلف تعريف شده است. اما چهار گرايش اصلی اين رشته که تقريبا در همه دانشگاه ها تدريس می شوند به شرح زير است:

1- بازاریابی و مدیریت فروش (Marketing)

2- مدیریت مالی و مدیریت موسسات مالی (Finance)

3- مدیریت تولید و سیستمهای تولید و پروژه (Operation)

4- مدیریت منابع انسانی (Human Resources)

امروزه حتی MBA با گرايش هايی مانند تجارت الکترونيک و فن آوری اطلاعات نيز ارائه می شود که نشان از انعطاف پذيری بالا و نياز روز افزون به فارغ التحصيلان اين رشته است.

مطابق يک بررسی جامع در کشور هند 40 درصد از دانشجويان ورودی MBA دارای ليسانس مهندسی و حدود 9 درصد آنان دارای دکترای حرفه ای در زمينه پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و دامپزشکی بوده اند.

بزرگترين حسن MBA آن است که با هر مدرک کارشناسی از هر دانشگاهی می توانيد برای MBA پذيرش بگيريد و حتی بسيارند کسانی که با داشتن يک فوق ليسانس برای MBA اقدام می کنند.

چه کسانی برای MBA اقدام نکنند؛

- اگر از ثروت خوشتان نمی آيد

- اگر روحيه رهبری نداريد و نمی خواهيد به دست آوريد و می خواهيد هميشه پيرو باشيد.

- اگر فکر می کنيد موفق شدن يا ثروتمند شدن شانسی است.

- اگر از شهرت خوشتان نمی آيد و يا قدرت ريسک معقول نداريد.

- اگر فکر می کنيد نمی توان بدون سرمايه و نفوذ يک شرکت بزرگ به وجود آورد.

و اگر باروحيه ای متواضع حاضر به تلاش برای رسيدن به اهداف متعالی نيستيد بهتر است در رشته ديگری ادامه تحصيل دهيد.

يک برنامه MBA چه مشخصاتی بايد داشته باشد؛

1) حتما کل دروس ، کلاس ها، تحقيقات و ارائه آنها بايد به زبان انگليسی باشد. حتی در کشور هايی مانند فرانسه، آلمان و روسيه هم با تمام تعصباتی که روی زبان اصلی شان دارند، MBA به زبان انگليسی تدريس می شود. حتی اگر تمام درس ها و مباحث مشابه باشد ولی زبان تدريس و تعليم انگليسی نباشد، رشته تحصيلی ديگر MBA نيست و از نظر حرفه ای وقتی MBA نباشد ديگر تفاوتی ندارد که چه اسمی داشته باشد.

2) خصوصيت بارز ديگرMBA اين است که علاوه بر درس های تئوری بايد همراه با تحقيقCase Study ، بازيهای تجاری Business Games ، و ارائه نتايج در قالب Presentation و معمولا تز و کارآموزی می باشد.

3) مباحث يک برنامه MBA بايد مرتبا مورد باز بينی و نو سازی قرار گيرد تا دانشجويان بتوانند با آخرين نياز ها و دست آورد های علم مديريت آشنا شوند.

اين وب سايت برای اولين بار تلاش می کند که MBA را به هموطنان عزيز معرفی کند و علاوه بر آشنايی با آن ، مقالات و مصاحبه هايی را نيز از صاحب نظران اين رشته به تدريج ارائه کند. همچنين بهترين فرصت های تحصيلی که شما می توانيد برای آن اقدام کنيد را معرفی می کنيم و از طريق همين سايت می توانيد برای اخذ پذيرش تحصيلی اقدام کنيد.

چرا MBA در دانشگاه MMU مالزی؟!

يک فرصت خوب برای ادامه تحصيل اخذ پذيرش از دانشگاه MMU مالزی است. شما می توانيد برای پذيرش از خدمات ايران اينديا استفاده کنيد که نماينده رسمی دانشگاه MMU در ايران است.

برخی از ويژگی های عمومی دانشگاه MMU به شرح زير است:

- يکی از اولين دانشگاه های جهان که در تمامی رشته ها ، دروس را به صورت چند رسانه ای و Online برای پشتيبانی دانشجويان خود ارائه می کند.

- مجتمع دانشگاهی دارای سامانه اينترنتی می باشد که دانشجويان می توانند جزوات، کلاس ها و کتاب ها را به صورت ديجيتال دريافت کنند و تکاليف خود را به صورت ديجيتال تحويل دهند.

- يکی از اولين و محدود دانشگاه های دنيا که دوره های هنر ديجيتال را با پشتيبانی 150 پايگاه شبکه ای ، گرافيکی عرضه می کند.

- امکان استفاده از اينترنت بی سيم در مجتمع های دانشگاهی برای همه دانشجويان .

- يکی از اولين دانشگاه های دنيا که به دانشجويان کارت های هوشمند ارائه می کند که برای منظورهای آموزشی، استفاده از کتابخانه، آزمايشگاه، تجارت و خريد الکترونيکی و امنيتی قابل استفاده است.

- دانشگاهی که با استفاده از سامانه کتابخانه ديجيتال IBM امکان استفاده از صدها هزار جلد کتاب، مجله و جورنال تخصصی را به دانشجويان در هر مکان و زمان ارائه می کند.

- در اين دانشگاه ، دانشجويان در پايان هر ترم به تمام اعضا و کادر آموزشی به صورت آزاد و از طريق شبکه اينترنت امتياز دهی می کنند.

- دانشگاهی که کليه امور اجرايی آن به صورت بدون کاغذ Paperless انجام می شود.

- دانشگاهی که تمام اتاق های آن( حتي خوابگاه) به اينترنت پر سرعت و نامحدود 24 ساعته مجهز است.

- دانشگاهی که مرکز تجارت الکترونيک، شامل فروشگاه های مجازی، تبليغات و مرکز پرداخت های اينترنتی برای دانشجويانش ايجاد کرده است.

علاوه بر آن دانشگاه MMU در همه مقاطع تحصيلی مورد تائيد وزارت علوم، تحقيقات و فن آوری جمهوری اسلامی ايران می باشد و تحصيلات در اين دانشگاه کاملا به زبان انگليسی است. همچنين امکان ادامه تحصيل تا مقطع دکترا نيز برای دانشجويان براحتی و بدون امتحان ورودی فراهم است.

هزينه به نسبت امکانات و مدرک بين المللی اين دانشگاه بسيار مناسب است و طول دوران تحصيل در رشته MBA حدود 18 ماه می باشد که عملا باعث کاهش هزينه های زندگی در مالزی نيز می شود.

اين دانشگاه سالی 3 بار دانشجو می پذيرد، لذا شما متقاضيان عزيز هر زمانی اقدام کنيد حداکثر 4 ماه بعد تحصيلات شما آغاز می شود و از طرفی چون برای پذيرش شرايطی مانند تافل وجود ندارد خود دانشگاه دوره های تقويتی زبان ارائه می کند که در مدتی کوتاه می توانيد ضعف های زبان انگليسی خود را در دانشگاه جبران نمائيد.

از طرف ديگر تحصيل MBA در مالزی که خود يکی از مدرن ترين و شکوفا ترين اقتصاد های جنوب شرق آسيا را دارد فرصت و ديدی خوب از کار در يک محيط پيشرفته و امروزين را در اختيار شما قرار می دهد.

امروزه بخش عمده اي از صنعت و اقتصاد جهاني وابسته به مبحث فن آوري اطلاعات ميباشد. از سوي ديگر مديريت را نميتوان از مفهوم اطلاعات جدا نمود. بر همين اساس يک مدير قرن بيست و يکمي علاوه بر آشنايي با مفاهيم مديريتي بايد نه تنها با مفاهيم فن آوري اطلاعات آشنا باشد بلکه بايد بتواند اين مفاهيم را بعنوان يک ابزار مديريتي بکار برد. از سوي ديگر امروزه دانش و آگاهي به تنهايي براي يک مدير کافي نيست بلکه مدير موفق مديريست خلاق که ميتواند با استفاده از آگاهي و دانش خود روشهايي نوين در مديريت خلق نمايد.

دانشگاه MMU با در نظر گرفتن اين دو نکته در تدوين برنامه آموزشي دوره MBA خود تلاش نموده است تا نسل جديدي از مديران خلاق را که قابليت حضور در رقابت هاي فشرده اقتصادي امروزه را دارند آموزش دهد. از ويزگيهاي خاص اين دوره آنست که شرکت کنندگان در آن علاوه بر آشنايي با مفاهيم پايه اي مديريت با مفاهيم مرتبط با فن آوري اطلاعات نيز آشنا شده و کاربرد اين مفاهيم در دنياي مديريت را مي آموزند.

در اين چارچوب گريشهايي که براي دوره MBA دراين دانشگاه تعريف شده اند همگي تا حدود زيادي شامل مفاهيمي از فن آوري اطلاعات ميباشند. فهرست گريشهاي ارايه شده در رشته MBA در دانشگاه MMU بدين شرح ميباشند:

1- امور مالي چند رسانه اي (Multimedia Finance)

2- بازاريابي بين المللي (Global Marketing)

3- بازاريابي چند رسانه اي (Multimedia Marketing)

4- تجارت الکترونيک (E-Commerce)

5- مديريت عمومي (General Management)

6- مديريت فن آوري اطلاعات (Information Technology Management)

7- مديريت منابع انساني (Human Resource Management)

دوره MBA شامل 24 واحد عمومي 12 واحد تخصصي و 12 واحد روش تحقيق و پروژه ميباشد که جمعا 48 واحد ميباشد. طول دوره نيز بسته به توانايي هاي دانشجو حداقل 12 ماه ميباشد.

دروس عمومي (الزامي):

عناوين دروس عمومي (هر عنوان درسي 3 واحد ميباشد) ارايه شده در اين رشته بدين شرح ميباشد:

Course Title

عنوان درس

تعداد واحد

Accounting for Managers

حسابداري مديريتي

3

Organizational Behavior and Design

رويه و رفتار سازماني

3

Marketing Management

مديريت بازاريابي

3

Corporate Finance

مديريت مالي

3

Strategic Management

مديريت استراتژيک

3

Economics for Managers

اقتصاد مديريت

3

Quantitative Analysis

آناليز گسسته

3

Information Systems & Electronic Commerce

سيستمهاي اطلاعاتي و تجارت الکترونيک

3

جمع کل واحدها

24

نکته مهم: دانشجوياني که گرايش تجارت الکترونيک را انتخاب مينمايند علاوه بر دروس فوق بايد يک عنوان درس تحت عنوان "مباني برنامه نويسي تحت شبکه" را نيز بگذرانند که در نتيجه تعداد واحدهاي عمومي آنها 27 خواهد شد.

دروس تخصصي:

دانشجويان بايد با توجه به گرايش مورد نظر خود 4 عنوان درس تخصصي بگذرانند که فهرست آنها بدين شرح است:

1. Information Technology Management (مديريت فن آوري اطلاعات):

Title

Credits

Multimedia Information Systems

3

Computer Network & Internet Programming

3

Managing Technology & Innovation

3

Cyber law

3


2. E-Commerce (تجارت الکترونيک):

Title

Credits

Electronic Commerce Technologies

3

Security in Electronic Commerce

3

Web Application Development

3

Cyber Law

3


3. Global Marketing (بازاريابي بين المللي):

Title

Credits

Global Consumer Behavior

3

Internet Marketing

3

Multimedia Global Marketing

3

Cyber law

3


4. Multimedia Marketing (بازاريابي چند رسانه اي):

Title

Credits

Consumer Behavior

3

Industrial and Service Marketing

3

Marketing & Multimedia

3

Cyber law

3



5. Human Resource Management (مديريت منابع انساني):

Title

Credits

Human Resource Management

3

Industrial Relations

3

Recruitment, Selection

3

Cyber law

3


6. Multimedia Finance (امور مالي چند رسانه اي):

Title

Credits

Financial Market

3

Financial Statement and Risk Analysis

3

Cyber law

3

Banking Management

3


7. General Management (مديريت عمومي):

Title

Credits

Operations Management

3

Cyber law

3

در اين گرايش دانشجويان دو عنوان از دروس تخصصي گرايشهاي ديگر را حسب علاقه ميگذرانند .

پروژه و روش تحقيق :

دانشجويان در پايان دوره بايد موضوعي را انتخاب نموده و ضمن تحقيق درباره آن موضوع نسبت به نگارش پايان نامه درباره آن اقدام نمايند. براي اين کار دانشجويان ضمن گذراندن يک عنوان درس 4 واحدي تحت عنوان روش تحقيق و انتخاب موضوع تحقيق جهت انجام پروژه زيرنظر يکي از اساتيد پس از تکميل پروژه نسبت به ارايه سمينار درباره آن اقدام خواهند نمود که نمره اکتسابي در اين سمينار به منزله يک درس 8 واحدي خواهد بود.

شهريه:

شهريه پرداختي براي تحصيل در رشته MBA در دانشگاه MMU براي کل دوره آموزشي 8800 دلار میباشد.

دانشگاه MMU در رشته MBA سالانه 3 بار دانشجو ميپذيرد. زمان بندي شروع کلاسها در ماههاي آبان اسفند و تير ميباشد. در نظر داشته باشيد که اخذ پذيرش حد اقل 3 ماه طول ميکشد بنابراين علاقه مندان به تحصيل در اين رشته لازمست حد اقل 3 ماه قبل از شروع هر دوره براي اخذ پذيرش اقدام نمايند.

زبان انگليسي:

زبان آموزشي در اين رشته انگليسي ميباشد و درصورتيکه داوطلب داراي مدرک زبان نباشد بايد در آزمون زبان دانشگاه شرکت نمايد. درصورتيکه داوطلب موفق به کسب حد نصاب لازم نگردد بايد در دوره آموزشي زبان شرکت نمايد.

نحوه اخذ پذيرش:

براي اخذ پذيرش از دانشگاه کافيست علاقه مندان با مراجعه به دفتر شرکت و تکميل فرم هاي مربوطه و ارايه مدارک مورد نياز نسبت به اخذ پذيرش اقدام نمايند.

مدارک مورد نياز براي اخذ پذيرش بدين شرح ميباشند:

1- دو نسخه ترجمه ريز نمرات و گواهي پايان تحصيلات در مقطع کارشناسي (توجه داشته باشيد که درباره رشته مقطع ليسانس هيچگونه محدوديتي وجود ندارد و فارغ التحصيلان کليه رشته ها ميتوانند براي ادامه تحصيل در اين رشته اقدام نمايند)

2- سه نسخه کپي از تمام صفحات پاسپورت

3- 14 قطعه عکس

4- توصيه نامه تحصيلي از 2 نفر از اساتيد دوره تحصيلي قبلي ( فرم توصيه نامه را از يکي از دفاتر ايران اينديا دريافت کنيد)

5- گواهي موجودي بانکي به مبلغ يکصد ميليون ريال: براي اين کار کافيست مبلغ فوق را به حساب خود واريز نموده و تقاضاي گواهي موجودي نماييد و از امور بين الملل بانک نسخه ترجمه شده آنرا اخذ نماييد. و پس از اخذ گواهي ميتوانيد پول را از بانک خارج کنيد اين کار معمولا يک روز بيش تر طول نميکشد.

6- Personal Statement :داوطلب علاوه بر مدارک خود بايد مقاله اي درباره علل و هدف خود از انتخاب رشته MBA حداقل در 10 خط بنگارد و همراه ديگر مدارک تحويل نمايد. ( فرم ثبت نام را از يکي از دفاتر ايران اينديا دريافت کنيد)

7 - رزومه انگليسي (دو نسخه) : برای اطلاعات بیشتر می توانید از صفحه راهنمای رزومه استفاده کنید. (حتماً توجه داشته باشيد فايل رزومه را بر روي سي دي نيز همراه با پرينت آن تحويل دهيد .)

بطور متوسط حدودا 2 ماه پس از ارسال مدارک پذيرش تحصيلي صادر ميگردد. هزينه زندگي در مالزي مطابق برآورد رسمي ماهانه 270 دلار آمريکا است.

ويزاي مالزي پس از اخذ پذيرش معتبر با تکميل مدارک و انجام مراحل لازم قابل دريافت است که حدود 10 روز به طول مي انجامد و تاکنون 100% متقاضيان موفق به اخذ ويزا شده اند.

*** نكته مهم در مورد ويزاي تحصيلي مالزي :

براي همه متقاضياني كه از طريق اين سايت اقدام نمايند ، علاوه بر اخذ پذيرش ، ويزاي سه ماهه رايگان نيز اخذ خواهد شد . لازم به تذكر است كه در سال اول تحصيل دانشجويان بايد مبلغ 200 دلار جهت ويزاي دانشجويي خود به دانشگاه (صرفنظر از دانشگاه ، رشته و ميزان شهريه و طريقه اخذ پذيرش) بپردازند كه اين رقم جهت سالهاي بعد تحصيلي 50 دلار خواهد بود .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر