۱۳۸۷ اسفند ۱۲, دوشنبه

آزمون بین المللی GMAT - چگونگی ثبت نام و نحوه برگزاری (1)

آزمون بین المللی GMAT - چگونگی ثبت نام و نحوه برگزاری (1)


برای ثبت نام در آزمون بین المللی GMAT شما در ابتدا باید یک مرکز برگزار کننده آزمون (Test Center) را انتخاب کنید . GMAC (نهاد رسمی برگزار کننده آزمون بین المللی GMAT) برای مراکز برگزار کننده آزمون GMAT دو لیست جداگانه دارد ، یک لیست مربوط به ایالات متحده ، کانادا ، پورتوریکو و کشور های تابعه ایالات متحده است و لیست دیگر مربوط به بقیه نقاط دنیا است . متاسفانه در ایران مرکزی برای برگزاری آزمون GMAT وجود ندارد اما اکثر کشورهای همسایه مانند ترکیه و کشورهای حوزه خلیج فارس مراکزی جهت برگزاری آزمون GMAT دارند .
اکثریت قریب به اتفاق مراکز برگزاری آزمون ، مراکز دائمی هستند که در کل سال آزمون برگزار می کنند . اما تعداد کمی از مراکز ، واحدهای سیار هستند که آزمون را چند بار در سال برگزار می کنند . آزمون به روش رایانه ای یا Computer Adaptive Test (CAT) برگزار می شود . تا چند سال پیش مراکز تکمیلی وجود داشتند که آزمون را به روش قلم و کاغذ و تنها یک بار در سال برگزار می کردند . من اطلاع دقیق ندارم اما فکر می کنم از سال 2006 این مراکز کلا حذف شده است .
پس از انتخاب مکان برگزاری آزمون ، دومین مرحله تعیین زمان (تاریخ و ساعت ) آزمون است . تاریخ و ساعت خاصی برای برگزاری آزمون GMAT وجود ندارد و خود داوطلبان می توانند زمان برگزاری آزمون را در مرکزی که برای برگزاری آزمون برگزیده اند انتخاب کنند . در همه شهرهای مهم دنیا که دارای مراکز دائمی برگزاری آزمون GMAT هستند ، این آزمون همه روزه از دوشنبه تا جمعه دو بار در روز برگزار می شود . زمان برگزاری آزمون را می توانید به صورت آن لاین از طریق سایت www.mba.com و یا بوسیله تلفن ، فکس و ایمیل تعیین کنید .
مسئله ای که وجود دارد در مورد تاریخ برگزاری آزمون در فاصله سپتامبر تا دسامبر است . اگر شما می خواهید آزمون را در فاصله زمانی سپتامبر تا دسامبر برگزار کنید باید خیلی سریع ثبت نام کنید زیرا اکثر داوطلبان این فاصله زمانی را برای برگزاری آزمون انتخاب می کنند و تاریخ های برگزاری آزمون بین سپتامبر و دسامبر به سرعت پر می شود .
مرحله بعد ، ثبت نام جهت آزمون است . شما می توانید بوسیله پست ، تلفن ، فکس و یا به صورت آن لاین از طریق سایت www.mba.com ثبت نام کنید . برای ثبت نام آن لاین و یا از طریق تلفن شما در زمان ثبت نام به کارت اعتباری (Visa, MasterCard, American Express ) برای پرداخت مبلغ آزمون که 250 دلار امریکا است نیاز دارید . شما در هنگام ثبت نام از بین زمان هایی که برای مرکز آزمون انتخابی شما موجود است و هنوز پر نشده یکی را انتخاب می کنید . برای ثبت نام از طریق تلفن شما باید با خدمات مشتری جی مت (GMAT Customer Service) تماس بگیرید . GMAC برای خدمات مشتری دارای چهار منطقه است که عبارتند از :
· امریکا
· آسیای جنوب شرقی
· چین
· اروپا ، آفریقا و خاورمیانه
هر یک از این مناطق دارای ایمیل ، فکس و تلفن مخصوص به خود است که شما برای ثبت نام از طریق تلفن باید با منطقه مورد نظر خود تماس بگیرید .
CAT چیست ؟
Computer Adaptive Test به این معنی است که سوالات همزمان با امتحان دادن شما انتخاب می شود . در شروع هر بخش از آزمون یک سوال نسبتا مشکل به شما داده می شود . هنگامیکه شما به یک سوال پاسخ می دهید کامپیوتر با ثبت پاسخ شما از آن برای تعیین سوال بعدی استفاده می کند . اگر پاسخ شما درست باشد سوال بعدی که برای شما در نظر گرفته می شود دشوارتر خواهد بود و اگر پاسخ شما غلط باشد سوال آسانتری برای شما انتخاب می شود . به این ترتیب به هر داوطلب بر حسب توانایی های فردی او سوال داده خواهد شد و تعداد سوالات خیلی راحت و خیلی مشکل در آزمون کم است .
چون کامپیوتر از پاسخ شما به هر سوال ، برای انتخاب سوال بعدی استفاده می کند پس باید به هر سوالی که به شما داده می شود پاسخ دهید . یکبار که به سوالی پاسخ دادید و به سوال بعدی رفتید نمی توانید برگردید و پاسخ خود را اصلاح کنید .
نوع سوالات از خصوصیات هر بخش از آزمون است که برای همه داوطلبان ثابت است . سطح دشواری سوالاتی که درست یا نادرست پاسخ داده شده اند در محاسبه نمره آزمون مد نظر قرار داده می شود بنابراین کلیه نمرات آزمون GMAT را می توان با هم مقایسه کرد ولو اینکه داوطلبان به سوالات متفاوتی پاسخ داده باشند .
در روز آزمون به هر نفر یک کامپیوتر داده می شود . زمان استراحت شامل دو زمان پنج دقیقه ای اختیاری است که یکی پس از آزمون AWA و دیگری بین آزمون های Quantitive و Verbal به داوطلب داده می شود . اگر داوطلب بیش از زمان تعیین شده برای استراحت استفاده کند به همان اندازه از وقت آزمون او کسر خواهد شد . داوطلب بلافاصله پس از آزمون می تواند نمرات خود را ببیند .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر