۱۳۸۷ اسفند ۱۲, دوشنبه

گرایشهای MBA

گرایشهای MBA


بیشتر دانشجویان ، مدرک mba خود را در گرایش های محبوبی مانند مالی ، بازاریابی و مدیریت کسب می کنند ، اما اینها تنها گرایش های mba نیستند که توسط دانشگاهها و کالج ها ارائه می شوند . تخصص های خیلی بیشتری در mba وجود دارد که برای افراد در صنایع مختلف ارائه می شود . به طور کلی هر زمینه ای که شما بتوانید در نظر بگیرید ، یک تخصص mba برای آن وجود دارد . با دانستن همه انتخاب هایی که برای mba وجود دارد شما بهتر می توانید بهترین مدرک mba که مناسب با روحیات و شرایط شما است را انتخاب کنید .
در اغلب مسیرهای شغلی ، افراد سعی می کنند تا به بالاترین مقام حرفه ای خود یعنی مدیریت یک سازمان برسند و یا اینکه کارآفرین شوند تا بتوانند بیزنس شخصی خود را راه اندازی کنند. اگرچه داشتن یک مدرک mba شرط لازم برای مدیریت نیست اما کارفرماها عموما ترجیح می دهند افرادی را که دارای مدرک mba هستند به عنوان مدیر انتخاب کنند ؛ زیرا دارندگان مدرک mba عموما دارای مهارت های مدیریتی و ارتباطی بهتری هستند . همچنین دوره های mba دانشجویان را آماده می کنند تا توانایی فکر کردن تحلیلی و استراتژیکی داشته باشند . از اینرو اگر شما آموخته های دوره لیسانس خود را با یک مدرک mba مناسب با زمینه شغلی خود ترکیب کنید مطمئنا می توانید مهارت های بالاتری را برای عرضه زمینه شغلی خود فراهم نمائید .
بیائید به برخی از تخصص های رایج mba در دنیا نگاهی گذرا بیاندازیم :
مدیریت مراقبتهای بهداشتی (MBA in Health Care Management)
صنایع پزشکی و بهداشتی یکی از بالاترین رشدها را در بین صنایع دنیا داراست ، اداره آمار کار ایالات متحده نسبت رشد 2 رقمی را برای این صنایع تا سال 2010 طراحی کرده است . این نشان دهنده یک فرصت شغلی خوب است اگر شما علاقه مند به کار در زمینه صنایع پزشکی و بهداشتی هستید .
MBA با تخصص مدیریت صنایع بهداشتی شما را برای بر عهده گرفتن مدیریت سطح میانی یا سطح بالا در صنایع پزشکی و بهداشتی ، شرکت های دارویی ، شرکت های بیمه و آژانس های بهداشت عمومی آماده می کند .
بازاریابی (MBA in Marketing)
اگر شما در زمینه بازاریابی ، تبلیغات یا روابط عمومی فعالیت کرده اید ، می دانید که این زمینه ها خیلی رقابتی هستند . شما به دانش و مهارتهای بازاریابی خوبی نیاز دارید تا بتوانید در این شغل چالش برانگیز موفق باشید . MBA با تخصص بازاریابی می تواند دانش شما را افزایش دهد و مهارت های شما را بالا ببرد ، بنابراین شما آماده خواهید شد تا با چالش هایی که در مسیر حرفه بازاریابی خود با آن مواجه می شوید دست و پنجه نرم کنید .
ارتباطات (MBA in Communication)
اگر شما در زمینه ارتباطات مانند رسانه، تبلیغات ، روزنامه نگاری و روابط عمومی کار می کنید و به ارتقای شغلی خود فکر می کنید ، MBA با تخصص ارتباطات شما را برای مدیریت سطح میانی و سطح بالا در این زمینه های شغلی آماده می کند .
کارآفرینی (MBA in Entrepreneurship)
اگر فکر می کنید که MBA با گرایش کارآفرینی فقط برای افرادی است که می خواهند کارآفرین شوند ، اشتباه می کنید . بیشتر سازمان ها مخصوصا شرکت هایی که در زمینه صنایع پویا مانند تکنولوژی و رسانه فعالیت می کنند به دارندگان مدرک MBA با تخصص کارآفرینی برای پست های مدیریتی خود نیاز دارند تا شرکت را به سوی توسعه پایدار سوق دهند . به طور کلی درس های این گرایش تمرکزشان بر استراتژی هایی از مدیریت بیزنس است که نوآوری و انعطاف پذیری را ترغیب می کنند .
گردشگری (MBA in Hospitality & Tourism)
در کنار صنایع پزشکی و بهداشتی ، صنایع خدماتی مانند هتل ها ، رستوران ها و جاذبه های توریستی به سرعت در حال ترقی هستند . تقاضای شدید در این زمینه ها مستلزم افرادی با نگاه کارشناسانه است که بتوانند تکنیک های مدیریت را در همه سطوح به کار گیرند تا پیشرفت این صنایع را سرعت بخشند . اگر در زمینه توریسم و گردشگری فعالیت می کنید ، MBA با تخصص گردشگری می تواند حرفه شما را به سطحی بالاتر با درآمد بهتر برساند .
مدیریت منابع انسانی (MBA in Human Resources) (HR)
مهمترین دارایی یک سازمان کارکنان آن هستند . بخش مدیریت منابع انسانی در هر سازمان مسئولیت گزینش ، استخدام ، آموزش و تامین نیازهای کارکنان را داراست . از اینرو مدیریت در بخش منابع انسانی سازمان مستلزم مدیریت خوب افراد ، ارتباط موثر با کارکنان و روابط کاری خوب است . MBA با گرایش مدیریت منابع انسانی به شما خواهد آموخت که چگونه استراتژی های HR را با طرح کلی شرکت در زمینه منابع انسانی تطبیق دهید .
منبع: www.positivearticles.com

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر