۱۳۸۷ اسفند ۱۲, دوشنبه

معرفی رشته مدیریت MBA

مخفف عبارت Master of Business Administration می باشد که می توان آن را کارشناسی ارشد مدیریت حرفه ای بازرگانی ترجمه کرد گر چه در ایران آن را به عنوان مدیریت سازمانی می شناسند..
MBA را چند دهه پيش دانشگاه های امريکايی معرفی کردند که هدف اين رشته تربيت مديرانی حرفه ای ، چند منظوره با قابليت بالا برای مقابله با بحران و توانايی اداره استراتژيک شرکت ها و بنگاه های کوچک و بزرگ اقتصادی بود، در 30 سال گذشته به جرات می توان گفت که فارغ التحصيلان اين رشته بالاترين ميزان اشتغال و حقوق و مزايای دريافتی را به نسبت هر رشته ديگر داشته اند و اين قاعده تقريبا در همه کشور های دنيا که فارغ التحصيل MBA دارند ، صادق بوده است.
هدف اصلي MBA پذيرش فارغ التحصيلان دوره هاي كارشناسي در رشته‌هاي مختلف به خصوص رشته‌هاي فني و مهندسي و پرورش افرادي است كه قادر باشند در زمينه‌هاي زير انجام وظيفه نمايند :
(1) اداره و راهبري مؤثر و كارآمد سازمان يا يکي از زير مجموعه‌هاي آن
(2) ايجاد تحول در يك بخش تخصصي سازمان
(3) طراحي، هدايت و رهبري تحول در كل سازمان پس از كسب تجارب عملي در مديريت
(4) كارآفريني با ايجاد فعاليت هاي جديد در درون سازمان و يا ايجاد سازمانهاي جديد
(5) ارائه خدمات مشاوره اي و مطالعاتي در زمينه هاي مزبور به مديران سازمانهاي اقتصادي و اجتماعي
افراديكه MBA را به عنوان رشته تحصیلی خود در دوره تحصیلات تکمیلی انتخاب می کنند، حداقل دوره كارشناسي را در يكي از رشته هاي دانشگاهي گذرانده و با حوزه تخصصي دوره كارشناسي آشنائي پيدا كرده‌اند. اين افراد پس از فراگرفتن دانش مديريت و کسب تجارب مديريتي، نيروهاي ارزنده‌اي خواهند شد كه مي توانند با تركيب دانش تخصصي و مديريتي خود و کار در زمينه‌هاي بالا نقش مهمي در بهبود مديريت جامعه ايفا نمايند.
مطابق يک بررسی جامع در کشور هند 40 درصد از دانشجويان ورودی MBA دارای ليسانس مهندسی و حدود 9 درصد آنان دارای دکترای حرفه ای در زمينه پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و دامپزشکی بوده اند.
MBA دارای گرایش های متعددی می باشد (بیش از 30 گرایش برای این رشته در دنیا تعریف شده است ) که دانشجویان در سال دوم تحصیل می توانند گرایش مورد نظر خود را برای ادامه تحصیل در این رشته برگزینند.
رشته MBA به دلیل تفاوت های ماهیتی از ظاهر آسان و جذابی نسبت به سایر رشته ها برخوردار است ولی در عمل برای موفقیت در کنکور و تحصیل در آن نیازمند توانمندی های هوشی و ذاتی خواهید بود که می تواند تضمین کننده موفقیت یا شکست شما در این رشته باشد.
امریکا ، کانادا ، هند ، استرالیا ، انگلیس و مالزی دارای معتبرترین دانشگاهها در زمینه آموزش MBA هستند .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر