ه‍.ش. ۱۳۸۸ فروردین ۲۳, یکشنبه

شش سيگما چيست؟ آيا شما مي دانيد ؟

شش سيگما چيست؟ آيا شما مي دانيد ؟

آيا شما واقعا مي دانيد ، چه چيزي در سازمان تان در حال انجام است؟ اعلام اينكه دانش حلقه هاي يندوات به همان اندازه امروزه درست است كه چهار قرن پيش درست بود. درهرصنعتي و سازماني يا عملكرد روزانه اي، هنگامي كه شما نمي دانيد چه چيزي را نمي دانيد، آن براي شما گران تمام مي شود. براي بسياري از سازمان ها، هزينه هاي نقص ها وكمبودهاي در هر شيوه اي كه توليد شوند، بسيار زياد مي باشد.
داشتن عملكردهايي كه خطاها به ندرت اتفاق مي افتد، ممكن نيست به نظر مثل يك معامله بزرگ بيايد.اما هنگامي كه شما در نظر بگيريد چه تعداد خطاها ممكن است، درعملكردهاي گسترده شركت پنهان باشد، تاثير پولي بربهره وري كلي، رضايت مشتري، و قابليت سوددهي به طور دراماتيك چندبرابر مي شود. شيوه شش سيلكس سيگمابراي اداره كردن تقريبا به شما كمك مي كند وتا شناسايي كنيد چه چيزي را شما نمي دانيد وهمچنين تاكيد مي كندچه چيزي را بايد بدانيد، وبراي كاهش خطاها ودوباره كاريها كه براي شما زمان، پول ، خدمت ومشتري مي آورد در انجام دهيد. شش سيگما تعبير مي كند كه دانش براي خدمت ها به رشد تجارت كمك مي كند.


Process : هر عمل تكراري – كه در يك اجرا، ساخت يا محيط خدمات وجود دارد. روش شش سيگما اطلاعات را در ارتباط با گوناگوني خروجي هاي هر فرآيند جمع آوري مي كند. بطوري كه مي تواند بهبود داده شود واين تغييرات كاهش داده شود.

بسياري از شركتها اعتقاد دارند كه سروكار داشتن با خطاها فقط قسمتي از هزينه هاي است كه در تجارت صرف مي شود. اما شما مجبور نيستيد تااين منطق غلط را قبول كنيد، با شش سيگما، شما مي توانيد بيشتر خطاها را حذف كنيد، هزينه هايتان را كاهش دهيد، رضايت بهتري از مشتريانتان را دربافت كنيد. شش سيگما تعيين مي كند وتوضيح مي دهد: شش سيگما يك مفهوم آماري است كه يك فرآيند رادر برحسب تعداد نقض ها تعيين مي كند. با حصول شيوه هاي شش سيگما فرآيندهايتان فقط3.4 نقص درهر ميليون فرصت را وارد مي كند به عبارت ديگر، آنها تقريبا به طور كامل كار مي كنند.
Sigma : يك عنوان استاندارد شده در آمار كه انحراف معيار را نشان مي دهد ويك شاخص ميزان انحراف دريك مجموعه اندازه گيري يا يك فرآيند است. شش سگما: يك مفهوم آماري است كه فرآيند را برحسب نقص ها اندازه گيري مي كند ، در سطح شش سيگما شما 3.4 نقص درهر يك ميليون فرصت وجود دارد. شش سيگما همچنين يك فلسفه مديريتي است كه برروي حذف نقص ها از طريق عملكرد تمركز مي كند كه برفهم ، اندازه گيري وبهبود فرآيند تاكيد مي كند.
سيگما حرف يوناني يك اصطلاح در آمار است كه چيزي را تعيين مي كند كه انحراف معيار استاندارد ناميده مي شود. در استفاده تجاري اش ، آن نقص ها در دردون داده هاي يك فرايند مشخص مي كند وبه ما كمك مي كند تا بفهميم به چه فاصله اي فرايند از حدمطلوب منحرف مي شود. يك سيگما نقص ها 91462.s رادر هر ميليون فرصت نشان مي دهد، كه در يك درصدي از برون داده هاي غير ناقص در حدود 30.834% تعبير مي شود. آن به طور روشن عملكرد ناچيزي است. اگر ما عملكردهايي داشته باشيم كه در يك سطح سه سيگماي عمل كنند، اين بدان معنا است كه ما اجازه داريم تا 66807.2 خطا در هر ميليون فرصت ، با توزيع 93.319% درون داد غير معيوب داشته باشيم. اين خيلي بهتر است، اما ما هنوز پول هدر مي دهيم ومشتريان مان را نا اميد مي كنيم.
Defect: يك مشخصه اندازه گيري فرايند يا خروجي آن فرآيند است كه در محدوده پذيرفته مشتري نيست وبا مشخصات آن منطق نيست شش سيگما در باره كارهائي است كه به شما كمك مي كند كه نقص ها را حذف كند وهميشه در محدوده مورد نظر مشتري محصولات يا خدمات توليد مي كند. سطح سيگما يك فرايند برحسب تعداد نقص ها . نسبت تعداد فرصتها براي نقص محاسبه مي شود.
فرآيند شما چقدر به خوبي عمل مي كند؟ آيا آنها سه سيگما هستند؟ يا چهار سيگما؟ يا پنج سيگما؟بيشتر سازمان ها در اوپك در سطوح كيفيت سه تا چهار سيگما عمل مي كنند. اين بدان معناست كه آنها مي توانستند بالاي 25% از كل در آمدشان رايه دليل عملكردها از دست بدهند كه نقص هاي بسيار را در آورند – نقص هايي كه زمان مي برد تا اصلاح شود و همچنين مشترياني ناراضي ايجاد مي كند. آيا آن به اندازه كافي خوب است؟جواب ساده است.نه آن نيست هنگامي كه شما مي توانستيد خيلي بهتر انجام دهيد كمك كردن به شما چيزي است كه اين كتاب به شما ارائه مي دهد. عقيده كلي مديريت شش سيگما اين است كه اگر شما بتوانيد نقص ها را دريك عملكرد تعيين كنيد، شما مي توانيد به طور سازمان يافته شيوه هايي را ترتيب دهيد تا آنها را حذف كند، تايك سطح كيفيت از نقص هاي صفر را پيشنهاد دهد. بنابراين، به طور خلاصه ، شش سيگما چندين چيز است: يك پايه آماري از اندازه گيري : 3.4 نقص درهر ميليون فرصت- يك فلسفه ويك هدف: به طور نسبي كامل بودن هرچه ممكن – يك شيوه – علامت از كيفيت. شش سيگما دربافت: به ما اجازه دهيد تايك نمونه بياوريم، يك سناريوي بسيار مشابه: گم شدن اسباب در فرودگاه. بسياري از ما ناكافي از تماشا كردن چرخ وفلك چمدان را تجربه كرده ايم كه به آهستگي مي چرخد در حالي كه براي چمداني كه هرگز نمي رسد منتظر مي مانيم اين سيستم از حد مطلوب به دور است كه اما در شرايط اندازه گيري سيگما، فقط به چه فاصله؟ در شرايط كلي، ظرفيت رسيدگي به چمدان در بسياري از شركتهاي هواپيمايي سه سيگما اجرا مي شود. اين بدان معناست كه در حدود 66000 نقص براي هريك ميليون مبادله چمدان وجود دارد كه تقريبا با يك احتمال 94% همانند {برابر} است كه شما به چمدان تان خواهيد رسيد. آيا آن به اندازه كافي خوب است؟ مطمئنا نه، براي مشترياني كه چمدان هايشان درميان نقص ها وجود دارد. كاستي ها هزينه ها رابراي شركتهاي هواپيمايي افزايش مي دهد، به علت اينكه كارمندان بايد با چمدان گم شده و مسافران ناراضي سروكار داشته باشند. واين كاستي ها مي تواند به فقدان تجارت در آينده منجر شود. اگر شركت هواپيمايي در رسيدگي به چمدان ها به شش سيگما حركت مي كند، به طور روشن در شرايط هزينه هاي كمتر ومسافران راضي نتيجه مطلوب مي دهد، مسافراني كه به احتمال بسيار دو مرتبه باآن شركت هواپيمايي مسافرت خواهند كرد. همان طور كه شكل 6-6 مشخص مي كند، عملكرد در هر چيزي كمتر از سطوح شش سيگما بدان معنا است كه عملكردتان احتمالات بالاتري از كاستي ها دارد. { شكل 1-1} اين هم ممكن است مثل سه سيگما به نظر خوب ايد. بااين وجود، اگر 66.807 نقص خارج ازيك ميليون وجود داشته باشد، اين بدان معناست كه 933.193 چيز- 93.3/9% بي نقصي – به خوبي پيش مي رود. اما اگر شركت هواپيمايي به اين آمارها توجه نكند، پول ومشتري هايش رااز دست مي دهد. اين مسطح سه سيگما را از ديدگاه ديگر در نظر بگيريد. براي مشتريان ، سه سيگما عملكرد نارضايتي بسيار بالايي را نشان مي دهد. شركت هواپيمايي اساسي ترين انتظاراتشان را برطرف نكرده است – كه چمدان هايشان را در پرواز يك ني قرار دهد، تابه آنها به مقصد يكساني مسافرت كنند. بنابراين شركت هواپيمايي به احتمال زياد بسياري ازين مسافران نااميد را از دست مي دهد. سه سيگما نيز همچنين پول زيادي را هزينه مي كند. تغيير پذيري ها- زمان ، اتلاف وخطاها- در عملكرد رسيدگي به چمدان بسيار است: مسير غلط رفتن چمدان ها، فرارثي دادن مشكل، عملكردي فرارثي جستجو كردن، بازآوردن وسرانجام آوردن چمدان هاي گم شده هنگامي كه شما شكاف احتمال 6درصدي از گم شدن چمدان رادر شرايط پولي تعبير مي كنيد، هزينه بسيار اين كاستي مي تواند بيش از 6درصد كل هزينه رسيدگي به چمدان ها باشد.شايد چندميليون دلاردر هرسال اگرعملكرد مسيرچمدان هابهبود بخشيده شده بودن،ارزش ويژه براي خطا مي توانست كاهش يابد و اختصاص منابع – هم انساني وهم پولي – مي توانست به طور سودآورتري استفاده شود.
Varition : هر اختلاف كمي بين اندازه گيري يا استاندارد وانحراف ازهمين اندازه گيري يا استاندارد در خروجي هاي يك فرآيند تغييرات در خروجي ها مي تواند نتيجه تعدادي از علتها در عملكرد ها ومديريت فرآيند باشد. يك هدف مهم بهبود فرايند كاهش دادن تغييرات در خروجي ها است.
چه تعداد مشتريان مي توانستند موجب شوند تا تجارت شان از دست برود.؟ چه مقدار پول مي توانست به علت اشتباهات موجب شود تاشركت تان از دست برود؟ چرا آن به عنوان يك عملكرد رايج عادي فقط در سه سيگما يا چهار سيگما مورد قبول است، هنگامي كه با تغيير دادن شيوه اي كه شما عملكردتان را اداره مي كنيد، شما مي توانيد به شش سيگما وكل سودهاي حاصله نزديك تر شويد. شش سيگما لايه هاي تغييرپذير عملكرد – در شرايط اطلاعات – را تحت پوشش قرار نمي دهد كه شما بايد درك كنيد وكنترل كنيد تا هزينه هاي نقص وضايعات را حذف كنيد. اين يك شيوه مديريت است كه قصد رسيدن به قله كيفيت رابا اندازه گيري ، تجزيه وتحليل، بهبود وكنترل عملكردها دارد تا نقص ها را ريشه كن كند ونتايج بهتري را شكوفا كند.
تاريخچه اندكي از كيفيت: بسياري از مردم با حركت كيفيت با شش سيگما همكاري مي كنند. بنابراين دراين نقطه به نظر منطقي مي رسد تاازاين ديدگاه شروع كنيم، چقدر شش سيگما مي تواند از برنامه هاي كيفيتي كه شما ممكن است قبلا تجربه كرده باشيد، متفاوت شد؟ براي جواب دادن به اين سوال ، به ما اجازه دهيد تابه طور خلاصه تاريخچه اي از حركت كيفيت را خلاصه كنيم. هيچ دركي از حركت كيفيت نمي تواند بدون ذكر ادوارمينگ تصوري كامل شود، معروف ترين فردي كه به ژاپن در احيا كردن صنايع شان بعداز جنگ جهاني دوم كمك كرد. شيوه اش اساسا تاثير مهمي برتكامل كيفيت و برنامه هاي مداوم بهبود در سازمان هاي اطراف جهان داشت.
TQM: مديريت كيفيت جامع: يك رويكرد مديريت كه ااز زمان – عنوان يك سيستم تمركز مي كند. با تاكيد بر عناويني چون فرآيندها، آمار بهبود پيوست وتوليد محصولات وخدمات كه رضايت مشتري را افزايش مي دهد. شش سيگما يك گسترش يافته ومنظم TQM است.
خوب است تا گفته شود كه شيوه مديريت دمينگ كه از مديريت كيفيت جامع يا TQM ناشي مي شد، شيوه هزاران شركت كه عملكردشان را اداره مي كرد، تغيير داد تا اوايل سال 1980 ، ميزاني كه مديريت گروهي بر كيفيت متمركز بود، مورد اهميت بود.تجارت هاي مورد قبول TQM يك تغيير الگوي اصلي را تحت دستخوش قرار دادند، يك تغيير شكل از هرچيز فراموش شده كه قبلا در مورد تجارت مرسوم بود به ايجاد كردن خدمات وتوليدات بهتر. آنها شروع به درك كردند كه كيفيت به هزينه هاي بالا نياز ندارد بلكه به عملكردهاي پررا زمان تر ومطمئن تر نياز دارد تابردن داده هاي رها از نقص را بيرون آورد وآنها مجبور باشند بربهبود فرآيند عملكرد ورضايت مشتري متمركز باشند. TQM يك پايه ريزي بسيار عالي از ساختن بسوي سطح بعدي مديريت كيفيت است كه بوسيله شيوه شش سيگما نشان داده مي شود. اما شش سيگما بسيار دورتر از آخرين گرايش كيفيت است. به چه دليل ؟ شركت هايي كه شش سيگما را اجرا كردند به نتايج عالي چشمگيري رسيدند ويك طرح جامع و منظم رابراي عملكرد مالي بهبود بخشيده شده توسعه دادند.
نقش سيگما درموتورولا: شش سيگما عنوان يك هدف كيفيتي در آ‎غاز سال1980 درموتورولا به صورت مفهوم درآمد. دليل اينكه تكنولوژي صورت پيچيده درآمده بود وعقايد سنتي درباره سطح كيفيتي پذيرفته شده ناكافي بود. تعداد فرصت ها براي نقص ها افزايش پيدا كرده بود ودرحدمطلوب بايد افزايش پيدا مي كرد. درسال 1989 موتورولا نرخ نقص را اعلام كرد كه اين بيشتر از 304 نقص درهريك ميليون شش سيگما نبود. اين ابتكار عقايد كيفيتي در امريكا رابه مبارزه مي طلبيد ومفهوم سطح كيفيتي را تغيير داد.
شركتهاي مثل موتورلا، ابزار هاي تگزاس IBM ،‌آليد سيگنال وژنرال الكتريك به طور موفقيت آميزي شش سيگما را اجرا كردند وهزينه ها رامو به مو تابيلون ها دلار كاهش دادند. اخيرا فورد، دوپونت ، هوادسييمايي دو، ميكروسافت و واكسپرس آمريكايي كاربرروي ايجاد شيوه شش سيگما را شروع كرده اند. اما آن بيشتر از پول است. جك ولچ، CEO كه شش سيگما رادر ژنرال الكتريك شروع كرد، آن را مهمترين GE مقدماتي ناميد كه تاكنون به عهده گرفته شده است، وگفت كه شش سيگما قسمتي از رنوژنتيكي رهبري آينده مان است:
عوامل اصلي شيوه شش سيگما:شيوه شش سيگما از ابزارهاي آماري استفاده مي كند تا تعداد عوامل بسيار مهم را شناسايي كند، عواملي كه مهم ترين موضوع براي بهبود بخشيدن كيفيت فرآيند ايجاد نتايج عالي است. آن متشكل از چهار يا پنج مرحله است: تعريف كران پروژه ها، هدف ها وقابل ارايه به مشتريان دروني وبيروني.
- انداز ه گيري عملكرد كنوني فرآيند تجزيه وتحليل كردن وتعيين كردن عوامل ريشه اي نقص ها بهبود بخشيدن به فرآيند براي حذف نقص ها . كنترل كردن عملكرد فرآيند ها اين مراحل رادر بخش ، خلاصه مي كنيم . مابايد توجه كنيم كه شيوه شش سيگما ثابت نيست. شيوه ها گاهي اوقات به طور چشمگيري تغيير مي كنند. يكي از تغيير پذيري ها در مراحل عبارت است از: بعضي از شيوه ها از كل پنج مرحله ليست شده در بالا استفاده مي كنند، در حاليكه بقيه نمي توانند شامل مرحله تعريف كردن باشند.
تعداد عوامل حياتي: فاكتورهائي كه كد مستقيما رابطه اثرودليل اندازه گيري خروجي فرآيند رادر ارتباط باورودي هائي كه به آن فرآيند وارد مي شوند را توضيح مي دهند. نوعا ، اطلاعات نشان مي دهند كدشش يا عوامل كمتري براي هر فرآيندي وجود دارد كه بيشترين تاثير رابرخروجي هاي يك فرآيند دارند. فقط فاكتورها را جدا مي كنيد ، شما فهميد تنظيم اساسي راكه شما احتياج داريد اعمال كنيد تاخروجي هاي فرآيند به طور موثر وموتفي بهبود داده شوند.
متخصصين شش سيگما تشخيص داده اند كه اين شيوه نوعي نقشه جاده براي يهيود است ونمي تواند مهم باشد اگر آن را GETS. POCR,MAIC,DMAIC بناميم. نكته اين است كه اين مجموعه اي از ابراز هااست كه هدف در كمك كردن به مديران وكارمندان دارد تا عملكردهاي بسيار مهم رادرك كرده وبهبود ببخشند. شش سيگما براساس چند مفهوم اصلي است كه مادر بخش هاي بعدي تحت پوشش قرار مي دهيم. نقص – تغيير پذيري بحراني براي كيفيت – ظرفيت عملكرد طراحي براي شش سيگما . شش سيگما برنقص ها وتغييرپذيري ها متمركز است. آن باشناسايي اجزاي CTQ دريك عملكرد شروع مي شود. ظرفيت عملكرد وهدف را در استقرار آن با كاهش يا حذف تغيير پذيري ها تجزيه وتحليل مي كند. به سادگي استقرار مي شود، مديريت شش سيگما در مورد بهبود كيفيت مستقيما در نتايج مالي است. هدف شش سيگما مربوط كردن عملكردهاي دروني وكنترل سيستم ها به احتياجات مصرف كننده نهايي است. شش سيگما يك شيوه شش سيگما استفاده از عقيده من فكر مي كنم من احساس مي كنم يا من معتقدم را حذف مي كند
Process capality: سنجش آماري تغييرات ذاتي براي يك پيشامد داده شد. در فرايند با ثبات . آن معمولا عنوان عرض فرايند تعريف مي شود تغييرات نرمال كه به وسيله شش سيگما قابليت كاربرد كمي شد. تقسيم مي شود. در حالت كلي آن توانيي فرايند براي رسيدن ويژه براساس آزمايش عملكرد است. قابليت فرايند اين سوال جواب مي دهد: به اندازه فرايندتان مي تواند اجرا كند؟
شش سيگما از سازمان دهي در شيوه هاي علمي تر اتخاذ تصميم گيري به وسيله قرار دادن هرچيزي برپايه اطلاعات قابل اندازه گيري ناشي مي شود.
متمركز بربكاربردن مدام وتغيير دادن عملكردها: اولين چيز كه در مورد شش سيگما شناخته شده است اين است كه آن به آخرين رسم هاي متداول برنامه ريزي براي تثبيت كردن سازمان ها متكي نيست. آن به شيوه قديمي كار سخت متصل شده با اطلاعات واقعي وشيوه حل مشكل متكي است. آن برهر جنبه وسطح از سازمان از مسير كارگران تا مديران متوسط تا CEO – تاثيري ندارد تا افراد و فرآيندتان را تغيير شكل دهد. به عنوان اولين مرحله در تغيير شكل ، مجموعه عقيده شش سيگما شما ومردم تان را به عنوان دارايي به نسبت هزينه ها بدهي ها در نظر مي گيرد. اين درست است شما به همان مقدار دارايي در هر قطعه از تجهيزات سرمايه هستيد وشما يك سرمايه گذاري با امكان فوق العاده براي سوددهي را نشان مي دهيد. تغيير دادن ديدگاه مردم از بدهي ها به دارايي ها يا سرمايه گذاري ها براي شش سيگما اساسي است
CAUTTON: مديران غالبا تمايل دارند كه فقط به مردم در سازمانشان توجه كنند. هنگامي كه چيزي درست يا چيزي غلط اتفاق مي افتد وآنها منتظر مي مانند تايك شخص به آنها تبريك بگويد يا آنها را ملامت كند. حقيقت اين است كه در كارهائي كه از طريق فرايندهاي انجام شده بوسيله مردم عملي مي شود كه موفقيت ومشكل نتيجه اقداماتي است كه توسط نيروي انساني صورت مي گيردنه فقط يك شخص اگر شما به دقت هم مردم وفرايند توجه نمي كنند بهبود در سازمان شما اتفاق نخواهد افتاد.
زماني كه شما به دارائي ها انساني فكر مي كنيد آن به يك اندازه مهم است تاارزش اساسي پول رادر ريشه كن كردن مواد ضايع ومراحل در فرايند بفهميم ، همان طور كه اين كليدي براي بازكردن سود پنهان در سرمايه تان براي مردم است. واين همچنين جنبه ديگري از شيوه شش سيگما براي كنترل كردن است.
Seeing Emplayees sAsse : يك راه ساده وآسان براي درك مفهوم دارائي انساني اين است كه بازده سرمايه انفرادي داده است استفاده كنيم. براي مثال اگر هزينه يك كارمند 50000دلار دريك سال مي باشد وفعاليت او درآمدي در حدود 100000دلار توليد كند، كارمند هزينه هاي خود را پوشش داده است وسودي اضافه شده برآن داشته است. بنابراين بازده سرمايه ساليانه هركارمند %100 است. به كمك محاسبه بازده سرمايه كارمند شما مي توانيد برروي آنها به عنوان دارائي هايتان كه در تجارتتان سرمايه گذاري شده اند، متمركز كنيد.
باتغيير دادن شيوه شمادر فرايندها جستجو مي كنيد.‌بادرك عوامل حياتي كه باعث خطا دوباره كاري مي شوند، شما مي تواند توانايي عملكرد تان رابراي توزيع كيفيت بالاتر براي مشتريانتان وبراي هزينه هاي كمتري بهبود ببخشيد. زماني كه شما بدانيد كداميك از تعداد عوامل حياتي رابايد تمركز كرد، شما مي توانيد بهبودهايي را ايجاد كنيد كه نتايج دراماتيك را بيرون آورد. به نظر ساده مي آيد؟ آن زماني است كه ذهن تان رابرآن متوجه مي كند با قرار دادن افرادتان براي كاردر حل مشكل هاي فرايند با ابزارهاي آماري اثبات شده شما نه فقط خطاها را حذف مي كنيد، بلكه همچنين حدس نادرست در مورد اينكه چرا عملكردها نمي توانند كاركنند هم حذف مي كنيد، دومرتبه به جاي عقيده شما خودتان وافرادتان با اطلاعات كميت پذير براساس حقايق تجهيز مي كنيد. هنگامي كه شما حقايق را بدانيد شمادر موقعيتي براي ثابت كردن مشكلات به طور هميشگي هستيد وسودهاي بلند مدت بدست مي آوريد. به عبارت ديگر شما نيروي آگاهي ودانش را اعمال كرده ايد تاعملكرد را تغيير دهيد.
Elerator Talk : يك CEO ازيك شركت مهم از من سوال كرد در 30ثانيه سخنراني شش سيگما را توضيح دهيد؟ جرايم شبيه به اين بود شش سيگما يك روش حل مسائل است كه در آن از دارئي هاي انساني اطلاعات اندازه گيري وآمار براي شخص كردن عوامل حياتي براي كاهش ضايعات ونقص ها وافزايش رضايت مشتري سود وارزش سهام استفاده مي شود.
نه فقط آمار، بلكه تغييرات فرهنگي: به علت اينكه آن از اصطلاح آماري استفاده مي كند، شش سيگما به طور مداوم به عنوان يك برنامه آماري واندازه گيري دريافت مي شود. اين مورد نيست. شيوه شش سيگما در مديريت فقط از آمار به عنوان ابزاري براي توضيح دادن ومشخص كردن اطلاعات استفاده مي كند. شما برانتخاب ابزار واستفاده وتوضيح اطلاعات متمركز مي شويد تا تصميمات اتخاذ كنيد. شاغلان شش سيگما نيز از كامپيوترها ونرم افزار آماري استفاده مي كنند تااز دانش وسرعت عملكرد بهبود سودببرند. هدف نهايي ايجاد كردن شركت هاي شش سيگما است – شركت هايي كه سيستم ها وفرايندهايشان به كاملي هرچه ممكن باشند ودر بهترين سطح عملكرد شان عمل كنند.

Culture : اين موضوع باورها انتظارات راههاي عملكرد ورفتارهائي كه شخص كننده عمل متقابل نيروي انساني در هر سازماني است برمي گردد، اين موضوع درباره چگونه انجام شده چيزها در اينجا در هر سازمان است. فرهنگ دريك دوره طولاني زماني تكامل پيدا مي كنند وآن غالبا باورها ورفتارهاي مديريت كل را منعكس مي كند. زيرا كه شش سيگما برروي طريقه انجام دادن چيزها تاثير مي گذارد، اجراي موفقيت آميزي يك تغيير در فرهنگ احتياج دارد كه ممكن است اين تغيير بنيادي باشد.
براي رسيدن به اين سطح كيفيت نه فقط به آمار نياز است، بلكه به تغييرات در فرهنگ سازمان نيز لازم است. شيوه شش سيگما موشكافانه است به تعهد عميق از بالاترين سطح مديريت نياز دارد كه در كل سازمان نفوذ مي كند. آن به مقاومت براي مورد ترديد قرار دادن پايان ناپذير اعتبار عقيده هاي شركت نياز دارد وشيوه هاي متعارف چيزهايي هستند كه در اطراف اينجا انجام مي شود. آن همچيني به مفهوم فوريت يك درس از آن نياز دارد به منظور اينكه مشكلاتي را حل كند كه سودآوري ورضايت مشتري را تخمين زند، شما نياز داريد تاافراد كليدي تان رادربكار گيري فعال روش شش سيگما درگير كنيد. قهرمان وكمربندهاي سياه :شيوه هاي شش سيگما براي مديريت شامل تغيير فرهنگي مي باشد. ضرورت دراين تغيير فرهنگي بازيكنان كليدي هستند كه به عنوان قهرمان .كمربند هاي سياه شناخته شده اند، كساني كه به عنوان عاملاني براي آسان كردن اين تغيير عمل مي كنند. اين دو عنوان نقش هاي محوري در موفقيت مديريت شش سيگما ايفاء مي كنند.
Champion: يك حاير ارشد كه روش شش سيگما رادرسرتاسر شركت ومخصوصا در گروههاي كاركردي خاص ارتقاء مي بخشد قهرمان نظم وانضباط وابزارهاي شش سيگما را مي فهمد. پروژه ها را انتخاب مي كند، اهداف اندازه گيري را تعيين مي كند وبه عنوان مربي دستاور سرويس ارائه مي دهد، مانع ها رابرطرف مي كند ومنابع رادر حمايت از كمربندهاي سياه تخصيص مي دهد ودر نهايت از پروژه ها مراقبت نكند.
يك قهرمان به طور كلي از درجات بالاي مديريت انتخاب شده به عنوان يك مربي آموزگار و راهنما بكار مي روند. كه از پروژه گروهي وجايگاه منابع ضروري حمايت مي كند. يك كمربند سياه بسوي يك پروژه تعيين شده برپايه تمام وقت هدايت مي شود، شديدا برروي تعيين كردن ، مشخص كردن تجزيه وتحليل كردن، بهبودبخشيدن وكنترل عمكلردها براي رسيدن به پيامدهاي مطلوب كار مي كند كمربندهاي سياه هيچ چيز ديگري انجام نمي دهد، با تنها مسئوليت شان ريشه كن كردن تغيير پذيري وشناسائي كردن عوامل حياتي است آنها %100 از انرژي هايشان رابراي پروژه انتخاب شده اختصاص مي دهند كه به وسيله اعضاي پروژه گروهي حمايت مي شود. بنابراين چرا ورزش هاي رزمي نام گذاري شده است؟ بعه علت اينكه يك عملكرد كمربند سياه متمركز شدن برحل مشكل تمرين مهارت هاي خاص استفاده ازيك مجموعه تعيين شده ازابزار ها، و مغلوب كردن دشمن است فرآيندهايي كه برون داده هاي معيوب را بيرون مي آورند .
Black belt : فردي كه به طور تمام وقت دراين روش آموزش ديده تا نقض هاي محصول وفرايند را حل كند. تا نتايج سودآور مالي به همراه داشته باشد. يك كمربند سياه همراه باديگران برروي شش سيگما تحليل وكار مي كند تا بهبودي در كارخانه همراه داشته باشد.
نقش ها و سطوح ديگري در شش سيگما وجود دارد كه ما در بخش 5 تحت پوشش قرار مي دهيم، اما هيچ كدام به مهمي كمربند سياه نيستند. كمربندهاي سياه مردمي هستند كه تكنيك هاي شش سيگما رابراي مشكلات سازمان دهي شده بكار مي برندوبه تغيير فرهنگ سازمان كمك مي كنند تابه مداوم در رسيدن به هر جنبه بهتر عملكرد متمركز شوند، آنها نيروي دانش با مهار كردند تابه عملكرد ارتقاء يافته ، رضايت مشتري وسودآوري دست يابند كه چيزي است كه همه مي خواهند، حد متوسط نتايج پروژه بهبود كمربند سياه دريك سوددهي تقريبا 175000 $ در نتيجه نهائي است. وچون كمربندهاي سياه در چهار تاشش پروژه در سال كار مي كنند فركر كنيد چه چيزي مي تواند معني دهد هنگامي كه به وسيله تعداد پروژه هاي بالقوه در سازمان تان چندگانه شود؟ شش سيگما هيجان آور است. اما آن به استحكام توان ذهني وبالاتر از همه يك از جان گذشتگي راسخ در دنبال كردن تكامل درهر جنبه از عملكردهاي تجاري نياز دارد. زماني شما وآن را به طور كامل در برمي گيريد كه احتمالا مدت به طور كامل در چيزي كه شما مي توانيد بدست آوريد، نامحدود باشند.
شش سيگماي بكاررفته: بنابراين چطور شما مي توانيد مردم را به فرايند هايتان مربوط كنيد وبه طور عملي چيزي كه شش سيگما تعهد دارد را بكار ببريد؟ اين موضوع كتاب موجود است. اما، براي ارائه شما به يك عقيده سريع از چيزي كه در پيشاپيش قرار مي گيرد، در اينجا مثالي نشان مي دهيم تا نشان دهد كه شش سيگما چطور كار مي كند. CEO دريك توافق متنوع از 50شركت ، يا رئيس از گروه خدمات مالي را ارايه مي دهد كه كار بهبود بخشيدن درآمد خالص اش تا %10 و دست يافتن يك هدف گسترده 25درصدي رادارد. يك نوآوري بيشتر در برطرف كردن اين شرايط اين بود كه CEO، ازيك شش سيگما طرفدار مي كند. وبراين شيوه اصرار كند تا به هدف خود برسد.
Breakthrough goali : يك بهبود مهم آني وپرهيجان است. به عنوان معيار سنجش، رسيدن به هدف پيشرفت علمي يا تحريك بهبود 60تا80درصدي است.
رئيس گروه خدمات مالي سپس گزارشات مستقيم اش وكنترل كارمندان وكار بهبود بخشيدن درآمد خاص رابا هدف گسترده 25درصدي ارايه دهد تااز شيوه شش سيگما براي انجام اين كار استفاده كند به طور روشن كل مديران كارهايشان رادارند كه براي آنها تغيير يافته است. همه آنها مي فهمند كه اشتباه زيادي در عملكردهايشان وجود دانسته است ، اما آنها نمي دانستند چطور مشكلات را شناسايي كنند واين اشتباهات رابراي كاهش هزينه هايشان حذف كنند.
خدمات مالي: اجازه دهيد تابخش خدمات مالي را در نظر بگيريم كه تمركز مقدماتي تجاري اش در قرض هاست . براي پيدا كردن اينكه كداميك از عملكردها بيشترين تغيير پذيري را ايجاد مي كند، اولين مرحله پرسيدن سوال اساسي بود: چطور ما مي توانيم پول مان رابدست آوريم ؟ از آنجائيكه جواب قرض ها؛ بود مديران نياز دارند تاشيوه شش سيگما را استقرار كنند تاحقايقي در مورد دلارهايي كه از دست داده اند راكشف كنند. به طور خلاصه آنها نياز دارند تا بدانند چه چيزي را آنها نمي دانند.
Meeting stretch Targets: هدف گسترده يك مفهوم اربرآورده كردن نيازهاي اساسي وافزايش انتظارات شما است هنگامي كه شما اهداف تعريف شده رادرون وحدود درك مي كنيد، شما نياز داريد تاذهنشان رابه سمت پيشرفت انتقال دهيد منظور رسيدن فكر مي كرديد. چه اتفاق مي افتد كه شما همچنان به تلاشتان ادامه بدهيد يك هدف گسترده يك راه قوي تادرهر كسي انگيزه ايجاد كند تاكارها را بهتر انجام دهد. آن را امتحان كنيد. شما متعجب خواهيد شد كه چگونه ممكن شد چيزي كه عيرممكن به نظر مي رسيد.
همان طور كه ماقبلا گفتيم، شش سيگما با شناسايي اجزاي CTQ دريك فرآيند شروع مي شود. در بخش وام مسكوني ، مدير CTQ متري را به عنوان زمان تصويب عملكرد وام تعيين مي كند. مخصوصا او تعيين مي كند كه عملكرد بايد فقط دوروز از دريافت درخواست وقت بگيرد هرچيز ديگري نيز مي تواند يك نقض در نظر گرفته شود. بخش ويژگي رابرطرف نكرده بود، از آنجائي كه حدمتوسط تصويب وام هفت روز تمام وقت مي برد. تغيير پذيري 5روزه نقص بود. بخش پردازش وام گرج Greg درحدود 100000 وام درهر ماه را با مقدار وام 25000 دلار، آماده مي كند. بخش مقدار پول را در زمان از دست رفته در عملكرد وام ها مطلالبه نكرده بود كه برطبق ويژگي اش ، فقدان پنج روزه سود يك ماهه يا 60روز درسال را بيان مي كند. اين به مورد ارزش دوماه از پرداخت سود 25000000 دلاري را تغيير مي كند. ارايه يك ميزان سود متوسط در10درصد را حاصل مي كند، اين بدان معني است كه بخش حدود 400000 دلار رادر هرسال به علت عامل CTQ در تغيير پذيري در زمان عملكرد وام از دست مي دهد.
Critical to- quality : عناصر يك فرايند كه تاثير بسيار مهمي برخروجي هاي فرايند مي گذارند. تشخيص اين عناصر حياتي هستند كه چگونه سبب بهبود مي شوند مي توانند صورت شگفت آوري هزينه ها را كاهش بدهند وكيفيت را بالا ببرند.
زماني كه گرج عامل CTQ را شناسايي كرده او مي توانست پروژه را مشخص كند. شيوه اي كه او مي توانست اين اتلاف را با آزمايش هر مرحله فرايند وتعيين نتايج ريشه كن كند. هدف شناسايي اين بود كه چه مراحلي باعث اين تغيير پذيري زماني شده بودند. سه بخش اصلي وجود دارد كه يك پروژه شش سيگما را شروع مي دهد: يك CTQ مشتري، 2-يك هزينه واقعي كه بايك نقض همراه ايژست كه CTQ را تحت تاثير قرار مي دهد. 3- در يك چارچوب زماني خاص براي حذف كردن نقص تاCTQ متري حصول شود. اكنون كه گرج پارامترهاي پروژه اش رادارد، او مي توانست يك تيم را جمع آوري مي كند وآنها را در نقش كمربند سياه اش هدايت كند. تنها بريقيين چندعامل حياتي قرار گرفته بين عملكرد و عملكرد اصلي اش اينكه گرج وگروهش كل منابع ضروري رادريافت كند، هر مانع منتقل مي شود ومديريت بالايي در مورد پيشرفت پروژه گزارش داده مي شود، گرج يك حق مسلم در پيامد پروژه دارد: بخش اش مي توانست سوددهي كند. واو مي توانست پاداش عملكردش را بوسيله نتايج پروژه بدست آورد. ترتيب پنج مرحله اي 2سيگما از DMAIC شروع شده بود.
جادوي DMAIC : ابزار هاي آماري شش سيگما مثل جادو كار مي كنند تاچيزي را كه نمي دانيد كشف كنند. هنوز شما مجبور نيستيديك آمارشناسي باشيد تااز آنها استفاده كنيد. شما برابزارهاي انتخاب متمركز هستيد، از آنها استفاده مي كنيد واطلاعات را تجزيه وتحليل مي كنيد. وبه نرم افزار خاص اجازه مي دهيد تا محاسبات را انجام دهد. عملكرد پنج مرحله اي DMAIC كه قبلا شرح داده شد، ازيم مجموعه ابزارها استفاده مي كند ويك فيلتر منطقي است تاشما را به چند عامل حياتي كه برنتايج تان تاثير مي گذارد، هدايت كند: تعريف كردن- هدف هاي پروژه وقابل توزيع به مشتريان را تعيين كنيد دروني وبيروني. اندازه گيري كردن يك يا چند توليد يا مشخصه هاي خدمات نقشه هاي فرآيند ، ارزيابي سيستم هاي اندازه گيري وتخمين ظرفيت مسير اصلي را شناسايي كنيد. تجزيه وتحليل- تغيير پذيري هايي رابا شناسايي وآزمايش فرضيه وتجزيه وتحليل گرافيكي ارزيابي كنيد. بهبود بخشيدن روابط متغيرها رادر ميان چند عامل مهم كشف كنيد، توان هاي عملكرد رادر استقرار كنيد. كنترل كردن- توانايي در كنترل چند عامل مهم را تعيين كنيد. عملكرد سيستم هاي كنترل را بكار ببريد. به عبارت ديگر مرحله تعريف كردن هدف هايي براي پروژه سيگما استقرار مي كند، مراحل تجزيه وتحليل واندازه گيري فرايند را شرح مي دهند ومراحل بهبود وكنترل، فرايند را بهينه كرده وسپس آن را حفظ مي كند. در مرحله تعريف كردن، گرج تعريف مي كند كه هدف پروژه كاهش دادن زمان براي تصويب يك وام دوروزه بود. در مرحله اندازه گيري ، گرج شروع به نقشه ريزي عملكرد درخواست وام مي كند. او چهار منطقه اصلي را شناسايي مي كند: درخواست عملكرد را شكل مي دهد، وروال كار در بهبود آن پيش مي رود. زماني كه عملكرد طرح ريزي كامل شده بود، بخش هاي سازنده درچند برون داد در مرحله تجزيه وتحليل بيشتر شكسته شده بودند. در مورد شكل گيري در خواست وام، برون داد از كل چهار شكل اطلاعات %100 تكميل بود. آن مسير اصلي براي تعيين يك نقص را ايجاد مي كرد. برون دادهاي عملكرد ديگر كه باعث اتلاف مي شدند، چهار لايه تصويب ونقاط بررسي غير ضروري بودند. اين ممكن است به نظر كم اهميت بيايد، اما مقدار اطلاعات ثابت شده در نقطه بعدي در عملكرد رادر نظر بگيريد، وسپس آن رابا حجم وام ها تكثير كنيد، دومرتبه هزينه تصاعدي يك نقص كوچك تشديد مي شود. در مرحله بهبود، گروه رابطه برابر بين شكل درخواست وبودجه بندي وام را توسعه مي دهد وشيوه اي براي مرحله كنترل را آماده مي كند. كه تغييرات را بكار مي برد. يكي ازاين تغييرات در نرم افزار بود. اكنون كارمندان مجبورند تاهزينه برشكل را قبل از حركت به بعدي را كامل كنند: نرم افزار نمي توانست به آنها اجازه دهد تابه طرف جلو ببرند مگر اينكه آنها به اطلاعات تادرستي در اولين مرتبه رسيده باشند. گرچه به هدف هايش رسيد. با متوقف كردن دوباره كاري براساس شكل درخواست او اضافه كاري كارمندان را كاهش دا، بهره وري را افزايش داد، درخواست ها را با بودجه بندي سريع تر جبران كرد واز عهده پيشرفت هدف برآمد وبه طور ماهانه هزينه هاي عملكردي را تا 60000 دلار كاهش داد. قبل از پروژه ماهانه هزينه هاي عملكرد وام در حدود 150000 دلار بود، 60000 دلار اتلاف منتقل شد، گرچه آن رادر 90000 دلار متعادل كرد وبه يك كاهش 50% در زمان فرآيند دست يافت. و 200000 دلار ديگري در پرداخت هاي سود اضافي بدست آورد. اكنون، اين يك نتيجه مالي مهمي است. نيازبه گفتن نيست، گرچه به پاداش ها و ارتقاء در بخش رسيد. برگشت فرآيند تغيير پذيري به دلار: فرآيند تغيير پذيري درهر معامله ، بخش، وواحد تجاري وجود دارد. از ديدگاه ميكرو تا مالكرو ، بااستفاده از روش هاي شش سيگما شما اجازه داريد تا هدف ها را تعيين نكنيدوويژگي را استوار كنيد، مشخصه هاي فرآيند را تعيين كنيد وظرفيت مسير اصلي رابرآورد كنيد، تغيير پذيري را تحليل كنيد. چند عامل مهم را شناسايي كنيد؟ عملكرد را بهبود ببخشيد وچند عامل مهم را كنترل كنيد وسيستم هاي كنترل عملكرد را بكار ببريد. با استفاده از DMAIC ، شما مي توانيد سود ومازاد دلارهاي پنهان رادر سودوزيان تان حفر كنيد.
Link Six oigma Gools and company obgeccire : پروژه هاي شش سيگما به مشكلاتي كه خوبي تعريف شده اند وهدف هاي مهم عملي نياز دارد. براي شما دراين موضوع بيش ار 50 شركت %10 از درآمد خالص خود را به هدفكمي تعريف شده اند اختصاص داده اند. در آنكردن اين نتايج ناسازگار براي شركت به همراه خواهد داشت. به همان اندازه شما مي دانيد چيزي راكه در حال سنجش تان هستيد وآن را به اهداف وتز پيوند دهيد. شما بايستي وزماني ميني بر رسيدن به نتايج داشته باشيد.
شش سيگما چه چيزي نيست؟ شش سيگما برنامه كيفيت ديگري نيست. آن يك نقطه مهم است كه تاكيد مي شود. تجرات براي يك هدف وجود دارد. در سود آوري كه براي مشتري بكار مي رود. بنابراين استنباط مي شود كه هر حل مشكل ابتدايي بايد به طور يكسان عمل كند. شش سيگما از منابع تان استفاده مي كند تا مشكلات جاده وقابل شناسايي را ثابت كند. آن ارزش اش رابا اتصال پيامدها به سودوزيان تان اثبات مي كند. برنامه هاي كيفيت يك پايه ريزي اساسي در ايجاد يك مجموعه ذهني كيفيت قرار مي دهد. اما از خودتان بپرسيد آيا هرچيزي را كه تجربه كرديد. نتايج مالي خاص كثل شش سيگما ايجاد كرده است. جواب شما به احتمال زياد نه مي باشد، چون يك معيار مقدماتي براي انتخاب پروژه هاي شش سيگما برگشت دادن پول به برگه توازن تان به عنوان نتيجه تلاش هاي تمام وقت به وسيله منابع اختصاص داده شده است. شش سيگما يك تئوري نيست. آن شيوه اي از كشف چند عملكرد حياتي است كه مهمي ترين موضوع است. آن فرايندها را تعريف اندازه گيري، تحليل، بهبود وكنترل مي كند تابهبود كيفيت مستقيما به نتايج سودوزيان پيوند بخورد. شش سيگما يك تلاش پيچيده وفعال است كه ابزارهاي عملي رادركار قرار مي دهد تا نقص ها را دركل سطوح سازمان تان ريشه كن كند. آن يك تمرين تئوريكي نيست، شما نمي توانيد در مورد شش سيگما فكر كنيد، شما آن را انجام دهيد. چون موفقيت 6سيگما مستقيما به پيامدهاي پولي مربوط است، آن نتايج جهان واقعي را ايجاد مي كند، آن از مهم ترين منابع در دسترس دريك سازمان – دارايي هاي انساني اش – استفاده مي كند. اين بدان معناست كه نتايج مثبت ومحكم به طور سازگار نشان مي دهد كه هر كجا وهر وقت مردم در اجاين تفكيك هاي شش سيگما مشغول هستند.
Six Sigma Is Not Another Qualiti / Program : برنامه كيفيتي ارزشمند هستند بطوري كه آنها مي توانند يك فرهنگ وديدگاه كيفيتي ايجاد كنند. اما شش سيگما، مشكلات فرمن ومشخص تعيين مي كند كه مستقيما برجمع بندي نهائي تاثير بگذارند پروژه هاي شش سيگما در جهت كاهش يا حذف ضايعات كه پول هاي حقيقي براي ما به همراه دارند انتخاب شده اند. شش سيگما يك روش تئوري نيست آن تعريف مي كند. اندازه مي گيرد، تحليل مي كند. بهبود مي بخشد وكنترل مي كند عملكردهاي حياتي را تا بهبود هاي كيفيتي را مستقيما به نتايج نهائي پيوند دهد.
شش سيگما يك برنامه آموزشي نيست. البته، كارورزان در شيوه اي آموزشي ديده اند تا نتايج به كارگيري ها را تخمين كنند. اما شش سيگما يك استراتژي تجاري است كه تغيير فرهنگي رادر كل سطوح سريع تر مي كند. با نفوذ كردن به بخش ها، گروههاي عملكردي و كل سطوح مديريت، شش سيگما ديدگاه وشيوه هاي هركسي را در سازمان تغيير مي دهد. از كارگران در مسيرهاي مونتاژ وكتار دارها در حسابرسي براي عملكردهاي مديران ومنابع انساني پرسنل،‌آموزشي فقط براي جايگزين كردن روش،‌آسان كردن تغيير شكل ها، ورسيدن به نتايج مالي با جمله به نقص هاي حاد با ابزارهاي آماري اثبات شده حصول مي شود. مااين بخش رابا يك نقل مهم- دانش قدرت است- شروع كرديم.
Six Sigma Myths : درباره شش سيگما سوء تعبير ها وخرافه هاي زيادي وجود دارد وهنگامي كه شما در پروژه شش سيگما شركت مي كنيد شما حداقل يكي از موارد زير رادر ارتباط باآن خواهيد شنيد. شش سيگما تنها در تاسيسات ساخت كار مي كند- شش سيگما نيازهاي مشتري رادر برمي گيرد- شش سيگما نوع دوباره TQM است- شش سيگما از مفهوم هاي شكل آماري استفاده مي كند- شش سيگما فقط آموزش است- شش سيگما يك قرص جادوئي با تلاش اندك است. فقط به يادداشته باشيد كه فعاليت شش سيگما نيروي انساني فرايند ونتايج آنها را به هم پيوند مي دهد. در راهي سخت و طاقت فرسا وتغيير پذير كه براي شما نتايجي راكه دنبال آن هستيد حاصل مي كند. مهم نيست، در صنعت ، تجارت، محصول ويا خدمات هنگامي كه شش سيگما را به كار مي بريد شما نتايج ها بررسي در پروژه هايتان خواهيد ديد.
شش سيگما به شما كمك مي كند شناسايي كنيد چه چيزي را نمي دانيد، مشخص كند چه جيزي را بايد بدانيد و به شما كمك مي كند نقص هاي هزينه زماني ، مالي، فرصت ها ومشتريان را كاهش دهيد. شما به يك سطح كيفيت شش سيگما – فقط 4-3 نقص درهر ميليون فرصت خواهيد رسيد؟ اين واقعا سوال نيست. سوال اين است كه چقدر تغيير پذيري هاي فرآيند ونقص ها براي شما هزينه بر مي دارد؟ اگر شما آن دانش را نداشته باشيد، شما قدرت نداريد تااين مشكلات را كاهش داده يا حذف كنيد وبه صرف جويي چشمگيري برسيد. اين كتاب به شما كمك خواهد كرد تابدانيد كه دانش ارزشمند در مورد فرايندهايتان ودر مورد تكنيك ها وابزارهاي شش سيگما – مشكلات را به سودها تبديل مي كند.
اهميت كنترل مدير براي سنجش 1 : شش سيگما سطح بهينه اي از كيفيت براي سازمان ها است، حدمتوسط 3.4 نقص در هر ميليون فرصت. آن مي تواند در هردادو ستدي در هر شغل بكار مي رود. شش سيگما يك تمرين تئوريكي ،‌آماري يا سيستم آموزشي نيست. اگر چه آن بر اساس پايه ريزي TQM است، شش سيگما يك برنامه كيفيت نيست. شش سيگما استقرار فعال ابزارهاي آماري است كه تغيير پذيري، نقص ها، واتلاف ها را از كل فرايندهاي تجاري حذف مي كند وبه نتايج مالي چشمگيري مربوط است. شش سيگما دارايي هاي انسان رابه نظر مي گيرد وپروژه هايي را تعيين مي كند تابرآخرين تغيير در فرآيند تاثير بگذارد وهدف هاي گسترده برآورده مي كند . شيوه پنج مرحله اي تغيير پذيري ها ونام هاي درست رابراي بهبود آشكار مي كند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر