۱۳۸۸ شهریور ۱۴, شنبه

۲۰۰ شهر برتر جهان از نظر سطح زندگی

۲۰۰ شهر برتر جهان از نظر سطح زندگی

5d2e5f65370fc02865_xbm6bhd71به گزارش خبرگزاری اقتصادی ایران، موسسه مرسر گزارش سال ۲۰۰۹ خود از کیفیت زندگی در ۲۱۵ شهر مهم جهان را منتشر کرده است. در این گزارش شهر وین اتریش به عنوان بهترین و شهر بغداد به عنوان بدترین مکان برای زندگی مهرفی شده اند. زوریخ که در گزارش سال ۲۰۰۸ مرسر در رتبه نخست قرار داشت در گزارش امسال به رتبه دوم سقوط کرده است. ژنو نیز رتبه سوم را از این نظر به خود اختصاص داده و دوشهر ونکور و آکلند مشترکا در رتبه چهارم جای گرفته اند.

به طور کلی شهرهای اروپایی رتبه های بالایی در فهرست رده بندی مرسر را به خود اختصاص داده اند و خبری از شهرهای مهم امریکا در این رتبه ها نیست. بالاترین رتبه امریکا در این فهرست مربوط به شهر هونولولات است که در جایگاه ۲۹ قرار گرفته است. واشنگتن و نیویورک نیز به ترتیب رتبه ای بهتر از ۴۴ و ۴۹ بدست نیاورده اند. لندن در رتبه ۳۸،‌بیرمنگام و گلاسکو در رتبه ۵۶،‌سنگاپور در رتبه ۲۶ و ‌توکیو نیز در رتبه ۳۵ جای گرفته اند. گزارش مرسر بر پایه فاکتورهای مختلف از جمله میزان درآمد، قیمت کالاها،‌و ساختارهای شهری مثل برق،‌آب،‌تلفن،‌خدمات پستی،‌شبکه حمل و نقل عمومی،‌میزان ترافیک، فرودگاه ها و پروازهای بین اللمللی تهیه شده است.

اگرچه بحران اقتصادی در سال ۲۰۰۸ باعث بیکاری هزاران نفر در کشورهای صنعتی و بروز مشکلات فراوان در شهرهای این کشورها شده اما در فهرست رده بندی مرسر تغییر محسوسی نسبت به گزارش سال قبل این موسسه مشاهده نشده است. در منطقه خاورمیانه دوبی رتبه نخست منطقه ای را به خود اختصاص داده است. رتبه جهانی این شهر ۷۷ اعلام شده است. رتبه این شهر نسبت به سال قبل ۶ پله ارتقاء داشته است. ابوظبی نیز با ارتقاء ۳ پله ای در رتبه بندی جهانی در جایگاه ۸۴ قرار گرفته و به عنوان دومین شهر خاورمیانه از نظر کیفیت زندگی شناخته شده است. منامه (با رتبه جهانی۱۱۱)، کویت(با رتبه جهانی۱۲۵)، ریاض(با رتبه جهانی۱۵۹)، جده(با رتبه جهانی۱۶۰)،تهران(با رتبه جهانی۱۷۸)، صنعا(با رتبه جهانی۲۱۰) و بغداد(با رتبه جهانی۲۱۵) در رتبه های منطقه ای سوم تا نهم قرار گرفته اند.

در این فهرست تهران در رتبه بندی جهانی جایگاهی بهتر از ۱۷۸ را بدست نیاورده است و در رتبه بندی منطقه ای به عنوان هفتمین شهر مهم خاورمیانه از نظر کیفیت زندگی شناخته شده است. نکته جالب توجه این است منطقه خاورمیانه نتوانسته است رتبه ای بهتر از ۷۷ در فهرست مرسر بدست بیاورد. در عین حال سلاگین پاراکاتیل کارشناس ارشد موسسه مرسر گفت:«منطقه خاورمیانه به طور فزاینده ای شاهد افزایش سطح زندگی در شهرهای خود و ارتقاء رتبه خود در سطح جهان است که این امر به ویژه به خاطر توسعه زیرساخت ها و امکانات تفریحی در این منطقه است. همچنین پایتخت عراق با کسب رتبه ۲۱۵ در انتهای این فهرست قرار گرفته است.

نبود امنیت و ویرانی زیرساخت های شهری که از زمان تهاجم امریکا به عراق گریبانگیر این شهر شده باعث شده تا پایتخت عراق پایین ترین سطح زندگی را در جهان داشته باشد. در گزارش مرسر آمده است:فقدان امنیت و ثبات همچنان تاثیری قابل ملاحظه بر کیفیت زندگی در این شهر دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر