۱۳۸۸ شهریور ۳۰, دوشنبه

اين بيماري را با ديسك كمر اشتباه نگيريد


ررسي علل و شيوه درمان رماتيسم ستون فقرات‌
اين بيماري را با ديسك كمر اشتباه نگيريد

گروه سلامت: اول با يك كمردرد پيش پا افتاده شروع مي‌شود و به محض شدت گرفتن درد، شخص سعي مي‌كند با مراجعه به پزشك عمومي يا ارتوپد مشكل خود را برطرف كند، غافل از آن كه نفس اين بيماري توسط يك روماتولوگ (متخصص روماتولوژي)‌ به شماره خواهد افتاد و از پيشرفت بيماري رماتيسم ستون فقرات و يا‌ (AS) جلوگيري مي‌كند.

فرزانه فتاحي، رئيس هيات مديره انجمن حمايت از بيماران«» AS در گفتگو با جام‌جم مي‌گويد: اين بيماري بيشترين ضايعه را به كمر وارد مي‌كند و عضوهاي ديگري همچون چشم، كبد، كليه، كيسه صفرا، قلب و روده را نيز درگير مي‌كند.

به گفته وي، از آنجا كه كمر درد يكي از شايع‌ترين بيماري‌هاي روز دنياست، از ميزان توجه افراد به اين بيماري بسيار كم مي‌شود.

فتاحي با اشاره به اين كه رماتيسم ستون فقرات در مردان جوان بين سنين 16 تا 25 سالگي رواج دارد، مي‌افزايد: بيمار به هنگام ابتلا به اين بيماري دچار سرگرداني مي‌شود كه به علت ناشناخته بودن بيماري به پزشكان غيرمتخصص اين بيماري (ارتوپد، جراحان مغز و اعصاب و جراحان ستون فقرات)‌ مراجعه مي‌كند. به گفته رئيس انجمن رماتيسم ستون فقرات، وقتي مساله بغرنج مي‌شود كه پزشك به دليل مشابهت اين بيماري با ديسك كمر، براي بيمار استراحت مطلق تجويز مي‌كند، چرا كه بيمار با استراحت‌هاي پياپي خود باعث عود و شدت بيماري مي‌شود.

در اين بيماري «تحرك» شرط اول براي جلوگيري از بد شكل شدن بدن است. حالت سكون در اين بيماران، كمر آنها را به شكل ني‌ خيزران در مي‌‌آورد و بنابراين بهترين راه مبارزه تحرك، حركت، نرمش و ورزش است.

تشخيص نامناسب، ديرهنگام و شباهت آن با ديسك كمر يا انواع كمر دردهاي مكانيكي و سياتيك از سوي پزشكان و تجويز استراحت مطلق، اين بيماري را تشديد مي‌كند. فتاحي با بيان اين مطلب اظهار مي‌كند: اين بيماري نيازي به جراحي ندارد و بيمار با مصرف داروهاي خاص خود (داروهاي ضدالتهاب)‌ از پيشرفت بيماري و بروز معلوليت جلوگيري مي‌كند.

عوارض بيماري‌

اين دسته از بيماران به علت خميدگي كامل ستون فقرات، ثابت ماندن گردن و بقيه مفاصل بدن و تاري چشم، خيلي سريع روحيه خود را از دست داده و دچار بيماري افسردگي و حتي اعتياد مي‌شوند، رئيس انجمن رماتيسم ستون فقرات با اشاره به اين مطلب ابراز مي‌كند: هنوز در هيچ جاي دنيا، علت به وجود آمدن اين بيماري مشخص نشده است ولي مي‌توان يكي از بزرگ‌ترين دلايل آن را «توارث» ذكر كرد كه در صورت مثبت بودن ژن (27 - HLA- b) در شخص، درصد گرفتاري فرزندان آن، به اين بيماري مزمن بيشتر خواهد بود.

به گفته وي پيشگيري با كنترل و جلوگيري از پيشرفت بيماري است چرا كه اين بيماري مزمن، هميشه و تا آخر همراه با بيمار است ولي متوقف كردن و جلوي پيشرفت بيماري را گرفتن يعني مبارزه با معلوليت.

به گفته فتاحي بيماري (AS) در دهه دوم و سوم عمر بيشتر در مردان جوان رايج است و مي‌توان گفت به طور كلي مردان سه برابر زنان بيشتر به اين بيماري مبتلا مي‌شوند و همچنين بروز اين بيماري در كودكان زير 10 سال شايع نيست، ولي علائم ابتلا به اين بيماري در كودكان با درد مفاصل زانو، ران، كف پا و عموما با قرمزي چشم همراه است.

برخي علائم‌

ستون فقرات (كمر)‌ و گردن به سمت جلو متمايل شده و زانوها و مفاصل را درگير مي‌كند و راه رفتن و نشستن براي شخص سخت و عذاب‌آور مي‌شود.

فتاحي با اشاره به اين مطلب ابراز مي‌كند: اين بيماري با خشكي دهان در صبحگاهان همراه است و اغلب درد به هنگام استراحت سراغ شخص مي‌رود و بيمار مجبور به بيدار شدن از خواب، قدم زدن و حتي دوش آبگرم گرفتن مي‌شود و در برخي از موارد بيماري‌هاي پوستي از قبيل خارش و پوسته پوسته شدن كف سر را هم موجب مي‌شود كه در صورت وخيم شدن به زخم تبديل مي‌شود.

به گفته وي درمان رماتيسم ستون فقرات، درد در ناحيه پاشنه پا و قفسه سينه بقدري عذاب‌آور است كه حتي بيمار توان عطسه و خميازه كردن را نيز از دست مي‌دهد.

راه‌هاي درمان

اين بيماري مسري نيست ولي درصد افرادي كه بر اثر اين بيماري دچار افسردگي مي‌شوند بسيار بالاست.

فتاحي با اشاره به اين كه 50 درصد اين بيماران، داروهاي ضدالتهاب مصرف مي‌كنند، درمان‌هاي غيردارويي از قبيل ورزش، نرمش و آب‌درماني را مفيد خوانده و يادآور مي‌شود؛ هزينه درمان يك دوره تزريق اين بيماري بين 15 تا 20 ميليون تومان است كه اكثر بيماران از پرداخت آن ناتوان هستند. وي همچنين با اعلام شماره تلفن 9088920989 انجمن، با اشاره به فعاليت 15 ساله انجمن حمايت از بيماران رماتيسم ستون فقرات در كشور، بي‌توجهي دست‌اندركاران وزارت بهداشت در زمينه اطلاع‌رساني و آموزش صحيح خانواده‌ها و نوجوانان در زمينه پيشگيري از اين بيماري و كمبود فضاهاي اداري، آموزشي و پزشكي انجمن مزبور را از جمله مشكلات حل نشده پيش روي مسوولان اين انجمن ذكر كرد و خواستار توجه جدي مسوولان به اين گروه از بيماران شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر