۱۳۸۸ شهریور ۳۰, دوشنبه

مهره‌هايتان را سريع به دست جراح نسپاريد


بررسي علل و روش‌ درمان ديسك كمر
مهره‌هايتان را سريع به دست جراح نسپاريد

گروه سلامت: بيماري فتق ديسك كمري كه مردم در اصطلاح‌ آن را «ديسك كمر» مي‌گويند، بيماري است كه با دردهاي مكرر كمر هنگام راه رفتن شروع و به پشت پاها منتشر مي‌شود، هر چند بيماري‌هاي متعدد ديگري از قبيل كشيدگي ربات‌ها يا عضلات كمر، تنگي كانال نخاع، آرتروز كمر، عفونت‌هايي مثل تب مالت، تومورها و بيماري‌هاي سيستم ادراري مثل سنگ كليه علائم مشابهي با اين بيماري داشته و مردم گاهي آنها را با هم اشتباه مي‌گيرند، اما اين دردها در ديسك كمر به گونه‌اي است كه فرد به راحتي نمي‌تواند خم شود و هنگام خم شدن احساس مي‌كند كه در پشت زانويش رگي كشيده مي‌شود و اين درد به قدري كلافه‌كننده است كه امكان ايستادن و انجام فعاليت‌هاي فيزيكي را از فرد مي‌گيرد.

ديسك چگونه به وجود مي‌آيد

از ديدگاه متخصصان ارتوپدي هر فرد معمولا 26 مهره در ستون فقرات خود دارد و اين مهره‌ها به وسيله صفحات انعطاف‌پذيري به نام ديسك بين مهر‌ه‌اي از يكديگر جدا مي‌شوند و ديسك به صورت بالشتك بين دو مهره عمل مي‌كند و ضربات وارده را با حالت بالشتكي كه دارد، بين ستون فقرات پخش مي‌كند. بنابراين هر چه در تعادل ديسك اختلال به وجود بيايد و به قسمت ژلاتيني فشار وارد شود و الياف نتوانند هسته ژلاتيني را در خود نگه دارند، ديسك به سمت بيرون برجسته مي‌شود و اين قسمت بيرون زده روي نخاع يا رشته‌هاي نخاع فشار وارد مي‌آورد.

مكان‌هاي شايع فتق ديسك و علائم آن‌

به گفته محمد عبادي، متخصص ارتوپدي فتق‌ديسك ممكن است در ناحيه گردن و پشت يا كمر ايجاد شود. اگر فتق در ناحيه گردن باشد بيمار دچار درد در ناحيه گردن و شانه و بازو مي‌شود، اگر فشار روي نخاع زياد باشد، بيمار علائمي نظير گزگز و مورمور، بي‌حسي، سرد يا گرم شدن، احساس ضعف و درد در ناحيه ساعد، كف دست و انگشتان پيدا مي‌كند. فتق ديسك در ناحيه كمري سبب بروز درد در ناحيه كمر و باسن و پشت يا جلوي ران مي‌شود و بيمار از ناحيه زانو به پايين علائمي نظير درد، بي‌حسي، گزگز و مورمور، سردي يا گرمي، گرفتگي مكرر عضلاني، ضعف يا لاغر شدن را تجربه مي‌كند.

فقط 10 درصد بيماران نياز به عمل دارند

درمان بيماري ديسك كمر بر حسب شدت بيماري فرق مي‌كند و در 90 درصد بيماران با روش طبي قابل درمان است.

دكتر حميد رحمت، رئيس انجمن جراحان مغز و اعصاب و استاد دانشگاه تهران در اين باره مي‌گويد: چنانچه بيرون زدگي ديسك بزرگ بوده و موجب فلج اندام‌هاي تحتاني و يا بي‌اختياري در دفع ادرار يا مدفوع شود، جراحي بايد صورت بگيرد و با توجه به وضعيت بيماران تنها 5 تا 10 درصد آنها نياز به عمل جراحي دارند و بيمار براي انجام عمل جراحي بايد شرايط خاصي داشته باشد.

او مي‌افزايد: در بيشتر موارد بيمار با روش‌هاي طبي و ورزش‌هاي منظم قابل درمان بوده و انجام عمل‌هاي جراحي ضرورت ندارد.

دكتر رحمت، روش نوكلئو پلاستي را كه اخيرا توسط برخي جراحان صورت مي‌گيرد و از آن به عنوان پيشرفته‌ترين روش جراحي كه در فاصله زماني كوتاهي انجام مي‌شود نام مي‌برند را رد مي‌كند و معتقد است در اين روش ديسك تخريب مي‌شود نه ترميم.

ورزش كنيد

دكتر حميد رحمت توصيه مي‌كند افراد مبتلا به ديسك كمر بيش از هر چيزي ورزش كنند آن هم ورزش‌هاي سبك مثل شنا و پياد‌ه‌روي.

از نظر او پياده روي براي اين افراد بسيار موثر بوده و بويژه افرادي كه بيماري آنها زمينه‌اي بوده و به‌طور ارثي ساختمان ديسك ضعيف‌تري دارند اين ورزش بايد به‌طور مستمر صورت بگيرد و افراد از انجام ورزش‌هاي سنگين بپرهيزند. البته بيماراني كه بيماري آنها زمينه‌اي نبوده و اكتسابي است بايد به اين نكته توجه داشته باشند.

شكم بزرگ‌‌ها مواظب باشند

رئيس انجمن جراحان مغز و اعصاب كشور معتقد است كه با توجه به مراجعات و مطالعات چند ساله‌اش شهروندان مناطق شمال كشور بيش از ساير نقاط به بيماري ديسك كمر مبتلا مي‌شوند و اين بيماري در ميان اين افراد شايع‌تر است بنابراين، اين افراد بايد در حفظ سلامتي خود بيشتر دقت كنند و اين در حالي‌است كه افرادي كه داراي شكم بزرگ بوده و تحرك كافي ندارند بايد بيشتر ورزش كنند، چرا كه داشتن شكم بزرگ يكي از علل بروز بيماري ديسك كمر است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر