۱۳۸۸ بهمن ۲۸, چهارشنبه

سقوط آزاد وزنه برداري با دوپينگ

سقوط آزاد وزنه برداري با دوپينگ
رفاقت رضازاده وآيان مانع از جريمه 500هزار دلاري نشد

نويسنده: حديث علمي



گروه ورزش- : دهه اول از قرن بيست و يکم ميلادي براي وزنه برداري ايران دوران پرفراز و نشيبي را به همراه داشت. از نايب قهرماني در المپيک 2000 سيدني تا عنوان بيست و هشتمي المپيک 2008 پکن فاصله زيادي است که طي 8 سال و البته با شيب منفي طي شد.

امروز که در آستانه آخرين روزهاي ماه ژانويه سال 2010 ميلادي قرار داريم مشکلات وزنه برداري ايران به جايي رسيده که تمام اخبار ورزش کشور تحت تاثير اتفاقات ناگوار يکي دو سال اخير اين رشته قرار گرفته و به نظر مي رسد بايد اقدامي عاجل و ريشه اي صورت گيرد تا جامعه وزنه برداري راه جديدي را در پيش گيرد. وضعيت وزنه برداري ايران در شرايطي اين روزها بحراني تر از قبل شده است که در طول 11 سال گذشته براي سرعت بخشيدن به سقوط و نزول خود اقدام به دوپينگ کرده است. از سال 1999 تا 2006 وزنه برداري ايران روي نوار خوش شانسي حرکت مي کرد. آن زمان اوج فعاليت حرفه اي رضازاده بود و با حضور ستارگاني مثل کوروش باقري، علي فلاحتي نژاد و محمدحسين برخواه، وزنه برداري ايران هر سال حداقل يک مدال جهاني يا المپيک مي گرفت.
اما اواخر سال 2006 ميلادي همه چيز با حضور سرزده ماموران وادا در تهران که گفته مي شد براي گرفتن آزمايش دوپينگ از دوچرخه سواران راهي ايران شده اند، به هم ريخت. بدون خبر قبلي افسران کميته مبارزه با دوپينگ به اردوي وزنه برداران رفتند که ماحصل اين بازديد سرزده، مثبت اعلام شدن آزمايش دوپينگ 9 قهرمان ايراني بود و در اين ميان فقط تست حسين رضازاده منفي اعلام شد که در آن برهه حرف و حديث هاي خاص خود را به همراه داشت. در آن جريان برادر علي طاهري مسوول ستاد مبارزه با دوپينگ در محل اردوها حاضر بود، اما در نهايت آنچه به قول ايوانف نوعي دارو درماني خوانده مي شد، جريمه اي سنگين نصيب ورزش ايران کرد و ضمن پرداخت 400 هزار دلار جريمه نقدي، باعث محروميت دو ساله 9 تن از بهترين وزنه برداران ايران از حضور در ميادين بين المللي شد. ضمن اينکه تغييرات اساسي در فدراسيون وزنه برداري رخ داد تا به قولي مشکلات ريشه کن شود. بعد از آن بود که تا سال 2009 نه در مسابقات جهاني چيانگهاي تايلند و گويانگ کره جنوبي و نه در المپيک پکن هيچ عنواني نصيب وزنه برداري ايران نشد و به رغم حضور جوانان با انگيزه اي چون محسن بيرانوند، اصغر ابراهيمي، سجاد بهروزي و رشيد شريفي، حسرت تکرار مدال هاي رنگين سال هاي گذشته بر دل وزنه برداري ايران ماند.
سعيد علي حسيني هم که از دهم سپتامبر سال 2008 و پس از تحمل 2 سال محروميت دوباره به صحنه رقابت ها بازگشته بود، در رقابت هاي باشگاه هاي آسيا و جوانان قاره پهناور جهان ضمن درو کردن تمام مدال هاي طلاي دسته سنگين وزن، رکوردهاي جديدي در رده جوانان جهان به نام خود ثبت کرد و به تعبيري روي دست حسين رضازاده بلند شد، اما در آستانه رقابت هاي جهاني گويانگ به سال 2009، به طرز مشکوکي خبر از مصدوميت نابهنگام وي داده شد و در فاصله 24 ساعت مانده تا کسب مدال طلاي دسته 105+ کيلوگرم، کادر فني با بهانه اي واهي مانع از افتخارآفريني اين جوان ايراني شد.
نکته جالب اينکه باوجود امکان استفاده از بهداد سليمي در اين وزن و حضور پيوسته او در اردوهاي تيم ملي، اجازه وزنه زدن به او هم داده نشد تا دست ايران از کسب عنوان خالي تر از هميشه بماند. با اين حال رضازاده در بازگشت به کشور ارتقاي درجه يافت و سرپرست موقت فدراسيون وزنه برداري شد. داراب رياحي نيز نايب رييس وي شد تا شائبه همکاري هاي پشت پرده اين دو نفر در طول سال هاي 2007 تا 2009 پررنگ تر به نظر برسد.

افشاگري پدر و پسر و جريمه 500 هزار دلاري
اما جنجال جديد وزنه برداري زماني کليد خورد که با انتشار خبر دوپينگي بودن سعيد علي حسيني ، او و پدرش ادعايي را عليه رضازاده و همراهانش مطرح کردند. پدر و پسر وقتي تصميم به افشاگري گرفتند که نايب رييس فدراسيون خبر داد او به دليل مثبت بودن نمونه B آزمايش دوپينگش، محروم شده است. اين دومين بار بود که علي حسيني دوپينگي معرفي مي شد و طبق قوانين، محروميت مادام العمر در انتظارش بود، اما تمام اينها در حالي بود كه نام سعيد علي حسيني در ليست دوپينگي هاي فدراسيون جهاني نبود!
اين طور شد که علي حسيني و پدرش سفره دلشان را براي رسانه ها باز کردند و مدعي شدند توطئه اي عليه او رخ داده و او منتظر چنين روزي بوده است. اينکه او حتي از بطري که دربش باز شده بود و صداي شکستن پلمب درش را نشنيده بوده، آب نمي‏خورده يا اينکه تماس مي‏گرفته و به نام مسوولان غذا سفارش مي‏داده و هنگام تحويل غذا، هزينه را پرداخت مي‏کرده تا احيانا اتفاقي در مسير نيافتد مطالبي است که مي‏تواند در انطباق با اعترافات صريح علي حسيني نشان دهنده اين مساله باشد که او از فرارسيدن چنين روزي هراس داشته است. علي حسيني و پدرش حتي ادعا کرده در جريان دوپينگ دسته جمعي ملي پوشان وزنه برداري هم تنها به اين دليل آزمايش دوپينگ رضازاده منفي از آب درآمد که آن روز مربي بلغار تيم ملي به جاي او آزمايش ادرار داد: «رضازاده هم عضو آن تيم بود، او در آسمان ها تمرين مي كرد ؟ او هم جزو اين ده نفر بود. چرا رضازاده دوپينگش در نيامد، اما سعيد علي حسيني دوپينگش مثبت شد؟ چون مربي تيم ملي در آن وقت آقاي «ژنيا سارانداليف» به جاي او نمونه ادرار داده بود. وگرنه رضازاده هم جزو اين ده نفر بود. آن موقع شاهين نصيري نيا مي خواست در اين مورد صحبت كند، اما نگذاشتند كه او حرف هايش را بزند.»
علي حسيني که بعد از 100 روز از نمونه گيري آخرش هنوز توسط فدراسيون جهاني وزنه برداري دوپينگي اعلام نشده، گفته است در مسابقات کره جنوبي هم مصدوم نبود: «يک شب مانده به مسابقه، پدرم را صدا كردند. پدرم رفت صحبت كرد. رضازاده و كادر فني نامه اي را به ما دادند و گفتند شما نمي توانيد در مسابقه وزنه بزنيد. به ما گفتند كه نامه تذكري از سوي آقاي «آيان» (رييس فدراسيون بين المللي) آمده و آيان گفته بايد وزنه بردار كره اي اول شود. به من گفتند كه آقاي افشارزاده چون به آقاي آيان پول نداده، آيان ناراحت شده و او با توجه به اينكه مي دانسته تو مدال مي گيري، دست روي تو گذاشته تا تو وزنه نزني. به من گفتند كه ما مي رويم فدراسيون جهاني پول مي دهيم و مشكل تو حل مي شود. «عزيز علي حسيني، پدر سعيد هم در تشريح آنچه در کره گذشت، ادعا کرد: «آقاي هادي پانزوان با دهان آرنج سعيد را مي مكيد تا كبود شود كه عكس بگيرند كه بگويند سعيد علي حسيني مصدوم شده است.همه اين ها نقشه بود براي نابود كردن سعيد.»
بعد از افشاگري ستاره جوان تيم ملي که مي گويد رضازاده حتي از رکوردشکني هاي او هم خوشحال نمي شد، هنوز رضازاده و اطرافيانش عکس العملي نشان نداده اند، اما در شرايطي که گفته مي شد او و همراهانش براي حل مشکل اين روزهاي وزنه برداري با آيان ملاقات کرده اند و رييس 70 ساله فدراسيون جهاني هم با توجه به رفاقتش با رضازاده، قول داده با فدراسيون ايران به مدارا رفتار کند، ديروز خبر رسيد فدراسيون هاي وزنه برداري ايران و هند به دليل دوپينگ چندين وزنه بردار، هر كدام به صورت جداگانه 500 هزار دلار جريمه شدند. اين فدراسيون اعلام كرده كه اين جريمه به دليل مثبت شدن دوپينگ سه وزنه بردار ايراني و شش وزنه بردار هندي براي اين دو فدراسيون در نظر گرفته شده است. فدراسيون وزنه برداري ايران در حالي با اين جريمه روبه رو شده است كه كل بودجه آن در سال در حدود يك ميليارد تومان ديگر است. با اين حساب به نظر مي رسد رفاقت ديرينه رضازاده وآيان هم مشکلي را حل نکرده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر