۱۳۸۸ بهمن ۲۱, چهارشنبه

مدل‌هاي كسب و كار رويكرد استراتژيك

نويسنده : آلن آفا
مترجمان: ليلا رشيدي، فاطمه حسن‌زاده مقيمي، فرزاد حقيقي‌راد، سحر سلطاني جنابي
معرفي: ليلا رشيدي

1- معرفي
كتاب "مدل‌هاي كسب و كار " داراي دو مقدمه از ناشر و نويسنده و پيشگفتار مترجمان و مشتمل بر سيزده فصل است كه در چهارصد و چهل و پنج صفحه (445) منتشر شده است.

2- پنجره كتاب
- مدل­هايِ كسب و كارِ شركت‌ها يكي از عوامل اصلي در ميزان موفقيت عملكرد آنها است. اين مدل‌ها كه در واقع چارچوبي براي كسب درآمد هستند، به سه پرسش كليدي در مورد شركت‌ها پاسخ مي‌دهند: كدام فعاليت­ها، چگونه و چه وقت بايد انجام شوند؟
- پاسخ صحيح به اين پرسش­ها منجر به عملكرد مناسب شركت‌ها و ارائه مزاياي مطلوب به مشتريان شده و در نهايت سود را براي شركت به ارمغان مي‌­آورد.
- با توجه به تنوع مدل‌هايِ کسب و کار و ويژگي­هاي هر يك، پاسخ­هاي بي‌شماري براي سه پرسش مطرح شده محتمل است. بنابراين بيان تمام مدل­ها در يک مجموعه غيرممکن است، اما يافتن عناصر اصلي تأثيرگذار بر يک مدل کسب و کار و تحت كنترل داشتن آنها، فرايند طراحي يك مدل كسب وكار مناسب را تسهيل مي‌نمايد.
- کتاب حاضر با عنوان مدل­هاي کسب و کار: «با رويكرد مديريت استراتژيك» چارچوبي جامع را براي تشريح، فرموله‌سازي و اجراي يک مدل کسب و کارِ سودآور در قالب پاسخ به پرسش‌هاي فوق و در سيزده فصل، در اختيار مخاطبان دانشگاهي، صنعتي و كارآفرينان قرار مي‌دهد.

3- مقدمه كتاب
آلن آفا، نويسنده كتاب حاضر، فارغ‌التحصيل مقطع دكتراي موسسه تكنولوژي ماساچوست است. او عضو هيات علمي دانشگاه ميشيگان و مدرس رشته تجارت بين‎الملل، استراتژي تكنولوژي و مديريت نوآوري است. علاقه او به موضوع «مدل‌هاي كسب وكار» به زماني باز مي‌گردد كه در كاليفرنيا مشغول به كار بوده است. براي او راز موفقيت شركت اينتل در مقايسه با ساير توليدكنندگان تراشه‌هاي رايانه‌اي بسيار جالب بوده است. از نظر او ساير شركت‌ها نيز كاركناني سخت‌كوش داشتند، اما با اين حال اينتل از تمامي آنها سودآورتر بود.
پس از آن در زمان تحصيل در رشته مديريت بازرگاني دريافت كه آگاهي از مديريت استراتژيك مي‌تواند پاسخي براي اين سوال باشد. بنابراين به مدت 6 سال در زمينه سودآوري شركت‌ها در دانشگاه ميشيگان به تحقيق پرداخت و پژوهش‌هاي خود را بر استراتژي، مديريت نوآوري و استراتژي تكنولوژي متمركز كرد و كتاب حاضر را به رشته تحرير درآورد. اين كتاب حاصل سال‌ها تلاش او براي يافتن چارچوبي يكپارچه براي تشريح علت سودآورتربودن برخي شركت‌ها نسبت به ديگران از راه تجزيه و تحليل مدل كسب و كار آنهاست.

4- محتواي كتاب
فصل اول ، به معرفي كتاب از طريق ارائه مفهوم اوليه مدل كسب و كار، مفاهيم سودآوري، اجزاي مدل كسب و كار، طبقه‎بندي مدل‎هاي كسب و كار، ارتباط ميان مدل كسب و كار و استراتژي مي‌پردازد.
فصل دوم، ارزش‌ مشتري و موقعيت‌هاي مربوط را در مقابل مشتريان بنگاه، محصولات جايگزين، تازه‌واردان، تامين‌كنندگان و رقبا بيان مي‌كند. همچنين مزاياي مورد انتظار مشتري از يك محصول و نقش اين مزيت در سوددهي يك شركت را شرح مي‌دهد.
ارائه ارزش بيشتر به مشتري، نسبت به رقبا قطعا بهترين راه براي كسب سود است، اما ممكن است كاراترين راه نباشد. بنابراين يك مدل كسب ‌وكار مناسب بايد اين مطالب را مورد توجه قرار دهد.
فصل سوم، استراتژي‌هاي مختلف قيمت‌گذاري به منظور تشخيص مناسب‌ترين قيمت‌ها از نظر مشتري را بيان مي‌كند. از آنجا كه مشتريان مختلف نيازها و ترجيحات مختلفي دارند، بنابراين با هدف‌گذاري بر روي مشتريان مناسب مي‌توان امكان سوددهي يك مدل كسب ‌وكار را افزايش داد.
فصل چهارم، منابع درآمد و مدل‌هاي ايجاد درآمد در يك مدل كسب‌ وكار را مورد بررسي قرار مي‌دهد. همچنين روش‌هاي مختلف تعيين بازار هدف شركت مانند هدف‌گذاري بر روي كل بازار، افراد يا بخشي خاص از بازار را به منظور كسب حداكثر درآمد شرح مي‌دهد.
فصل پنجم، به طور مفصل ارتباط بين سه جنبه اصلي فعاليت‌هاي يك مدل كسب‌وكار ( چه چيزي؟چگونه؟ و در چه زماني، را با ساير اجزاي آن ( موقعيت‌هاي بالقوه و بالفعل شركت، منابع، عوامل صنعت وهزينه‌ها) و ارتباط آنها را با ميزان سوددهي شرح مي‌دهد.
فصل ششم، به تسهيلات و منابع مورد نياز يك شركت براي اجراي فعاليت‌هاي برنامه‌ريزي شده آن مي‌پردازد . اين فصل به روش‌هاي ايجاد درآمد از منابع و تسهيلات كه شامل انتخاب فعاليت‌هايي كه بايد انجام شوند، چگونگي انجام آنها و زمان مناسب براي اجراي آنها مي‌پردازد.
فصل هفتم، مي گويد كه درك، طراحي و برنامه‌ريزي مناسب براي يك مدل كسب‌وكار به تنهايي براي كسب سود كافي نيست. سودآوري چنين مدل‌هايي وابسته به اجراي مناسب آنهاست. تصميم‌گيري در مورد اينکه چه ارزشي و در چه بخشي از بازار به مشتري عرضه شود، نيازهاي مشتري با چه قيمتي و چگونه تامين شود، منابع درآمد كدام باشد، کداميک از فعاليت ها و در چه زماني اجرا شوند و چگونه از منابع شركت بهره‌برداري شود، يک بعد قضيه، و پياده سازي اين تصميمات بعد ديگري از آن است. پياده‌سازي مدل كسب و كار مستلزم تصميم‌گيري درخصوص موارد زيراست:
چه کساني تصميمات را عملي كنند، عملکردها چگونه اندازه‌گيري شده و مورد تشويق قرار گيرند، اطلاعات چگونه در سازمان به جريان بيفتد، چه کساني استخدام شوند و...
تصميم‌گيري يعني چه بايد كرد تا بتوان بر انجام كارهاي صحيح متمركز شد، اما پياده سازي تصميمات، روي انجام صحيح كارها تمركز مي‌كند. اين فصل در مورد انجام صحيح كارهاست و به بررسي رابطه ميان استراتژي يك مدل كسب‌وكار، ساختار سازماني كه مدل كسب‌وكار در آن اجرا مي‌شود، سيستم‌ها و فرايندهايي كه ساختار را كامل مي‌كنند و كساني كه بايد وظايف را به انجام برسانند، مي‌پردازد.
فصل هشتم، بيان مي دارد كه نوآوري اساس بسياري از مدل‌هاي كسب و كار سودآور است. منظور از نوآوري، ارائه ارزش ممتاز به مشتري و تثبيت موقعيت شركت است. شركت‌هايي كه نوآور هستند يا نوآوري‌هاي شركت‌هاي ديگر را با موفقيت به كار مي‌گيرند، درآمدهاي بالايي كسب مي‌کنند. در اين فصل به بررسي نقش‌ نوآوري و تغيير در سودآوري يك مدل كسب و كار و تشريح استراتژي‌هاي موجود براي پايدار نمودن موقعيت شركت از طريق بكارگيري اين استراتژي‌ها پرداخته مي‌شود.
فصل نهم، صرف‌نظر از انتخاب استراتژي هزينه پايين يا استراتژي تمركز، به كاهش هزينه به عنوان يك هدف بلندمدت با بهره گيري از مزاياي رقابتي مي پردازد. اين فصل با بررسي روش‌هاي تحليل هزينه‌هاي يك مدل كسب وكار و تحليل عوامل هزينه‌‌اي آن آغاز مي‌شود. سپس نحوه شناسايي هزينه‌هاي مربوط به فعاليت‌هاي ارزش‌زا و نقش بازده حاصل از مقياس، مورد بررسي قرار مي‌گيرد.
فصل دهم، شناسايي منابع سودآوري يا مزاياي رقابتي در يك شركت را داراي فوايد فراواني مي‌پندارد. به عنوان مثال پيش از تصميم‌گيري در مورد سرمايه‌گذاري در شركتي، كسب اطلاعات در مورد آمار و ارقام سودآوري آن و نيز اساس و ريشه اين آمار و ارقام بسيار مفيد است. شناسايي مزاياي رقابتي يا كاستي‌هاي موجود، براي تصميم‌گيري در جهت بهبود، براي مديران شركت‌ها اهميت بسياري دارد. همچنين تحليل دلايل اين مزيت يا نبود مزيت و بهره‌گيري از نتايج آن نيز بسيار سودمند است. روش‌هاي تحليل منابع سودآوري و مزاياي رقابتي شركت‌ها، از راه بررسي اجزاي مختلف اين روش در شركت هواپيمايي «ساوث وست» به صورت گام به گام مورد بررسي قرار گرفته است.
فصل يازدهم، براين باور است كه يكي از دارايي‌هايي مورد نياز شركت براي خلق ارزش و دستيابي به موقعيت مناسب، پول است. فعاليت‌هايي كه يك شركت براي خلق و ارائه ارزش انجام مي‌دهد بايد از جايي تامين مالي شوند و يا به عبارت ديگر سرمايه‌گذار داشته باشند. سرمايه‌گذار نيز مي‌بايست از نتيجه بخش بودن سرمايه‌گذاري اطمينان حاصل نمايد. يك شركت به منظور تصميم‌گيري در مورد سرمايه‌گذاري يا عدم سرمايه‌گذاري در پروژه‌هاي‌ بالقوه، ابتدا آنها را ارزش‌گذاري مي‌كند. در اين فصل روش‌هاي ارزش‌گذاري فعاليت‌ها و نحوه تامين مالي براي آنها بيان مي‌شود.
فصل دوازدهم، مطرح مي كند كه در سراسر اين كتاب، به اقداماتي كه يك شركت بايد انجام دهد، زمان و چگونگي انجام آنها اشاره شده است. يك سوال مهم اين است كه شركت‌ها چگونه فعاليت‌ها را انتخاب كنند، چگونه آنها را به درستي اجرا كنند و در نهايت چگونه استراتژي و مدل كسب وكار خود را تدوين نمايند.
به عبارت ديگر، فرايند تدوين استراتژي و طراحي مدل كسب و كار چيست؟ جواب اين سوال در قسمت اول اين فصل بيان شده است. در قسمت دوم نيز فرايند برنامه‌ريزي كسب‌وكار ارائه شده است.
فصل سيزدهم، به بيان مسئوليت‌هاي شركت در برابر اجتماع كه چيزي فراتر از سودآوري است، مي‌پردازد و خواهيم ديد كه چگونه مي‌توان از اقدامات غير اخلاقي و غير قانوني دوري كرده و مانع آسيب رسيدن به ذي‌نفعان شد و همزمان ارزش افزوده را توليد كرد و افزايش داد. همچنين به اين مسئله كه يك شركت، چگونه علاوه بر مسئوليت هاي اخلاقي و قانوني خود، مي‌تواند به جامعه خودنيز خدمت كند، پرداخته مي شود.

5- بهره‌مندان از كتاب
کتاب حاضر که از مراجع اصلي درس مدل‌هاي کسب‌وکار در دانشگاههاي داخل و خارج کشور است، براي مديران، كارآفرينان، مشاوران، سرمايه‌گذاران، تحليلگران كسب و كار و دانشجويان مقاطع كارشناسي ارشد و بالاتر رشته‌هاي مديريت استراتژيك و كارآفريني بسيار مناسب است. همچنين اين كتاب به عنوان يك درس اختياري براي دانشجوياني كه مشتاق آگاهي از جوانب استراتژيك كسب درآمد هستند، توصيه مي‌شود. براي مثال به جاي درس اقتصاد مهندسي كه بيشتر دانشجويان رشته‌هاي مهندسي آن را مي‌گذرانند، (رشته‌هايي چون مهندسي صنايع، عمران، مكانيك، كامپيوتر، الكترونيك، شيمي) مي توان از اين درس به عنوان جايگزين استفاده كرد تا آنها بتوانند از ايده‌هاي جديد و نوآورانه خود كسب درآمد كنند.

منبع سایت تدبیر
http://www.imi.ir/tadbir/tadbir-191/books-191/1.asp

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر