۱۳۸۹ شهریور ۲۱, یکشنبه

اطلاعاتی در مورد بورس دولت ژاپن

Research Students يا Kenkyu ryugakusei به ژاپنی، به دانشجويی اطلاق می‌شود که پس از اخذ ليسانس، به عنوان دانشجوی غير رسمی يا دانشجوی فوق ليسانس يا دکترا در دانشگاههای ژاپن، مشغول به تحصيل تخصصی مي باشد.

توجه فرمائيد پذيرفته شدگان در اين دوره ابتدا به مدت يک يا دو سال به عنوان دانشجوی محقق به تحقيق پرداخته و پس از گذراندن امتحان ورودی به مقطع دکترا يا فوق ليسانس راه پيدا خواهد کرد.

مدت اعطاء بورس

مدت بورس برای افرادی که به عنوان research student قبول شده باشند درصورتی که در ماه اوريل اعزام شوند، دو سال و در صورتی که در ماه اکتبر اعزام شوند، يک سال و شش ماه خواهد بود.

برای کسانيکه به عنوان دانشجوی رسمی فوق ليسانس يا دکترا پذیرفته شده اند مدت بورس شش ماه (در صورتی که تحصيل زبان ژاپنی لازم باشد) به اضافه دوره تحصيلی (فوق ليسانس يا دکترا) می باشد.

شرايط لازم برای تمديد بورس

در صورت پذيرفته شدن دانشجو از مرحله تحقیقاتی به دوره فوق لیسانس یا دکترا چنانچه به عنوان دانشجوی ممتاز شناخته شود مدت زمان بورس تمدید خواهد شد. شايان ذکر است که برای تمديد مدت بورس از دوره رسمی به دوره غير رسمی، شرايط زير لازم است.

  • در صورت ورود به دوره دکترا در زيرشاخه‌های علوم رياضی،مهندسی، پزشکی: از بدو ورود به ژاپن و شروع دوره تحقيقات (شامل دوره تحصيل زبان ژاپنی) يک سال بيشتر نگذشته باشد.
  • در صورت ورود به دوره دکترا در زيرشاخه‌های علوم انسانی، اجتماعی و هنر: از بدو ورود به ژاپن و شروع دوره تحقيقات (شامل دوره تحصيل زبان ژاپنی) دو سال نگذشته باشد.
  • در صورت ورود به دوره فوق ليسانس در زيرشاخه‌های علوم رياضی،مهندسی، تجربی: از بدو ورود به ژاپن و شروع دوره تحقِقات( شامل دوره تحصيل زبان ژاپنی) دو سال نگذشته باشد.

توجه فرمائيد علاوه بر شرايط بالا، در صورت شناخته شدن به عنوان دانشجوی ممتاز (از نظر نمرات و غيره) تمديد بورس ميسر مي باشد.

مدارک مورد نياز برای درخواست بورس

لطفاً توجه فرمائيد نقص مدرک قابل قبول نمي باشد. مدارک حتما تايپ شوند.نسخه دست نويس مورد قبول نمی باشد.تقتضا ميشود پيش از ارسال ، مدارک را تکميل سپس ارسال فرماييد. سفارت ژاپن پاسخگوی سؤالات شما پيرامون کامل بودن يا نبودن مدارک نخواهد بود.

از هر مدرک سه نسخه لازم بوده که دو نسخه از آن کپی مي باشد (بجز عکس و امضاء). در صورت ارسال فقط يک يا دو نسخه از مدارک به دليل نقص مدرک ، مدارک شما قابل قبول نمي باشد. لذا حتما سه نسخه از هر مدرک ارسال نماييد.

  • فرم اصلی: روی هر يک از 3 ورقه فرم يک قطعه عکس چسبانده و امضاء نماييد. کپی ساده قابل قبول نيست. فرمها حتما بايد تايپ شوند. نسخه دست نويس مورد قبول نمی باشد.عکس بايد طی شش ماهه اخير گرفته شده باشد. پشت عکسها اسم و تابعيت خود را بنويسيد.
  • ريز نمرات آخرين دوره تحصيلی که نمره تمام واحدها را نشان دهد. در صورتی که به زبانی غير از ژاپنی يا انگليسی باشد، ترجمه رسمی ضميمه شود. ريز نمرات بدون مهر دانشگاه فاقد اعتبار می‌باشد. معدل نمرات بايد 16 به بالا باشد.
  • معرفی‌نامه از استاد راهنما يا رئيس دانشگاه که اخيراً در آن تحصيل کرده‌ايد. معرفی‌نامه از اشخاص ديگر نظير فاميل، دوست و غيره به هيچ عنوان قابل قبول نيست. فرم معرفی‌نامه را از لينک زير دريافت نمائيد و فرمی غير از اين قابل قبول نيست. معرفی‌نامه بايد به دست خود معرفی‌کننده پر شده و پاکت آن مهر و موم شود. صحت معرفی‌نامه‌هايی که بر روی برگه‌ای به غير از فرم مزبور نوشته شده باشد، مورد ترديد خواهد بود.
  • معرفی‌نامه از کارفرما يا مقام بالاتر در محل کار: (در صورتی که در جايی استخدام شده‌ايد).
  • شرايط سنی: در ارتباط با شرايط سنی لطفا به قسمت توضيحات مهم در مورد بورس تحصيلی که به زبان انگليسی در ذيل عنوان شده است مراجعه فرماييد.
  • گواهی پزشک: بايد فرمی را که مونبوکاگاکوشو تهيه کرده، شخص پزشک پر نمايد. امکان دارد سفارت گواهی مورد ترديد را رد کند.
  • گواهی فارغ التحصيلی يا گواهی اعطاء مدرک: آخرين گواهينامه را ارائه دهيد. در صورتی که به زبانی غير از ژاپنی يا انگليسی باشد، ترجمه رسمی ضميمه شود.
  • خلاصه پايان‌نامه يا تز آخرين دوره تحصيلی، مقالات چاپ شده: از فرستادن تز خودداری بفرماييد. همه مقالات را به زبان انگليسی يا ژاپنی خلاصه نموده، به فهرست نوشته‌ها اضافه کنيد.
  • تنها در صورت تخصص هنر يا موسيقی، می توانيد نوار کاست ضبط شده يا عکس اثر خود را اضافه کنيد. فرستادن خود اثر لازم نيست.
  • گواهی اتمام خدمت سربازی يا گواهی معافی آن.

داوطلبان بايد همه مدارک لازم را تکميل کرده و قبل از اتمام مهلت مقرر شده به بخش فرهنگی سفارت تحويل نمايند. مدارکی که بعد زمان مقرر شده به سفارت ارائه شوند ، به هيچ عنوان قابل قبول نمی‌باشد.

1. توضيحات مهم در مورد بورس تحصيلی [PDF]

2. فرم درخواست بورس [MS Word]

3. فرم ضميمه [MS Word]

4. فرم "زمينه تحصيلی و برنامه تحقيق در ژاپن" [MS Word]

5. فرم معرفی‌نامه [MS Word]

6. فرم گواهی پزشک [PDF]

7. فرم قبولی در کنکور سراسری ايران [MS Word]

8. جدول زمان بندي [PDF]

در صورت بروز هر گونه اشکال در باز کردن فرمها به سايت زيرمراجعه فرماييد.

http://www.studyjapan.go.jp/en/toj/toj0307e.html

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر