۱۳۸۹ شهریور ۲۱, یکشنبه

اخذ پذیرش و بورس تحصیلی در ژاپن

اخذ پذیرش و بورس تحصیلی در ژاپن

از

اخذ پذیرش

یکی از نکاتی که برای ادامه ی تحصیل در ژاپن بسیار مهم می باشد و در واقع نکته ی کلیدی برای موفقیت به حساب می آید٬ انتخاب استاد مجرب توسط دانشجو است که این امر نیز با سرچ کردن در اینترنت و بدست آوردن زمینه های تحقیقاتی استاد مربوطه و علایق او میسر می باشد. پس از آن مهارت نوشتن یک پروپوزال خوب براساس نیاز کشور٬ علاقه ی دانشجو و زمینه های تحقیقاتی و توانایی استاد و تیم همراه او ٬از نکاتی است که اخذ پذیرش را آسان نموده و احتمال پذیرش دانشجو توسط استاد مربوطه بسیار بالا می رود. اما از آنجایی که پروسه ی انتخاب دانشجو از راههای مختلفی توسط استاد محک زده می شود در نتیجه سریعا به در خواست او پاسخ مثبت داده نمی شود و دانشجو می بایست به طرق مختلف روی درخواست و علاقه ی خود اصرار ورزد تا مورد قبول استاد واقع گردد.

لازم به ذکر است که بر اساس قوانین آموزشی در بسیاری از دانشگاههای ژاپن٬ استاد قدرت زیادی داشته و در واقع حرف اول و آخر را او می زند در نتیجه با اعلام موافقت استاد می توان گفت که ۹۰درصد قضیه ی پذیرش حل شده است و ۱۰درصد مابقی بر می گردد به تکمیل مدارک توسط دانشجو در زمان تعیین شده و ارسال به موقع آن برای دفتر مرکزی دانشکده و در نهایت تصویب نهایی در شورای آموزشی دانشکده.

شایان ذکر است که کلیه ی این مراحل برای ورود دانشجو به دانشگاه تحت عنوان دانشجوی تحقیقاتی (Research Student) می باشد می باشد و براساس سیستم آموزشی ژاپن٬ کلیه ی دانشجویان خارجی همانند دانشجویان ژاپنی٬ باید برای ورود به هر مقطع (اعم از فوق دیپلم٬ لیسانس و دکترا) از پس امتحان ورودی برآیند که معمولا این امتحانها دو بار درسال( آگوست و فوریه) برگزار می شوند.

توجه به این نکته ضروری است که پس از آنکه دانشجو موفق به اخذپذیرش رسمی گردید و وارد ژاپن شد٬ بنا به قوانین آموزشی یک دوره ی فشرده ی شش ماهه ی آموزش زبان ژاپنی را می تواند پشت سر بگذارد و از طرفی به کار تحقیقاتی نیز باید بپردازد و در عین حال خود را برای امتحان ورودی دانشگاه آماده نماید. البته با موافقت استاد٬ می توان از کلاس فشرده زبان چشم پوشید و به زبان انگلیسی تحقیقات خود را انجام داد و همزمان به عنوان مستمع از کلاسهای تخصصی استاد مربوطه استفاده کرد(مشروط به ارائه ی آن به زبان انگلیسی!) و در عین حال برای امتحان ورودی آماده شد.

لازم به ذکر است که اغلب دانشجویان خارجی که قصد ادامه ی تحصیل در ژاپن را دارند معمولا برای مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا اقدام می کنند. چون در این دو مقطع با دانستن زبان انگلیسی و تا حدی آشنایی به مکالمات روزمره ژاپنی امکان تحصیل وجود دارد، به جز رشته های علوم انسانی که زبان ژاپنی جزو لاینفک آن می باشد. ولی برای دوره های کارشناسی با توجه به این که کلیه کلاس ها و امتحان ها به زبان ژاپنی برگزار می شود آشنایی کامل به خواندن و نوشتن این زبان شرط اولیه محسوب می شود و برای آن نیز می بایست حداقل یک سال قبل از شروع دوره در مدارس زبان ژاپنی اقدام به فراگیری آن نمود.

بورس های تحصیلی

دانشجویان ایرانی که در ژاپن مشغول به تحصیل هستند به دلیل هزینه های بسیار بالای زندگی در این کشور غالبا بورسیه می باشند و این بورس می تواند به طرق مختلف اخذ شود از جمله : - وزارت فرهنگ و آموزش عالی در ایران (عموما رشته های فنی) - وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در ایران (رشته های مربوط به گروه پزشکی) - وزارت فرهنگ و علوم در ژاپن ( به نام بورس مونبوکاگاکوشو برای غالب رشته ها) - سازمان های غیر دولتی در ژاپن٬ مانند شهرداریهای شهرهای بزرگ٬ کارخانه جات صنعتی و همچنین شرکتهای خصوصی و سازمانهای خیریه مختلف. که شامل کلیه ی رشته ها می شود البته با در نظر گرفتن پیش زمینه ی فعالیت سازمان مربوطه.

برای دریافت بورس از وزارتین مربوطه در ایران باید ابتدا در آزمون اعزام به خارج که از طریق مسئولین ذیربط برگزار می شود شرکت نمود و پس از قبولی در آن٬ بر اساس قوانین مربوطه اقدام نمود و چون این قوانین ثابت نمی باشد لذا بهترین ماخذ جهت رفع هرگونه ابهام فقط وزارت مربوطه می باشد.

اما برای گرفتن بورس مونبوکاگاکوشو که به اختصار مون بو شو که خاص دولت ژاپن است و در واقع متداول ترین نوع بورس در بین دانشجویان خارجی است٬ چه باید کرد؟

برای گرفتن این بورس دو راه وجود دارد: الف- اقدام از طریق سفارت ژاپن در تهران ب- تماس مستقیم با اساتید دانشگاههای ژاپن

که هر کدام روال خاص خودش را دارد. که به تفکیک به شرح آن می پردازیم.

الف- اقدام از طریق سفارت ژاپن در تهران:

وزارت آموزش و پرورش، فرهنگ، ورزش و علوم و تکنولوژی ژاپن (مونبوکاگاکوشو) برای تحصيل در ژاپن به سه مقطع Research Student Scholarship در سطح فوق ليسانس و دکترا، و Undergraduate Student Scholarship در سطح ليسانس و College of Technology Scholarship در سطح فوق ديپلم ، دانشجويان و دانش آموزان موفق را فرا می‌خواند. مقصودازاين برنامه‌ها، پرورش افراد مستعد در زمينه پيشرفت ايران و توسعه مناسبات دوستی بين ژاپن و ايران می باشد. آدرس سفارت ژاپن در ایران٬ تهران – خيابان بخارست (خيابان احمد قصير) – نبش خيابان پنجم می باشد و این سفارت هر ساله در اردیبهشت ماه فرم های تقاضای این بورس را به علاقه مندان ارائه میکند. برای دریافت آن باید با بخش فرهنگی سفارت تماس گرفته و از شرایط آن مطلع شد. در سالهای اخیر بعلت کثرت تقاضا مسولان سفارت ابتدا از طریق تلفن اطلاعات اولیه متقاضیان را جویا شده و مدراک را فقط به کسانی تحویل میدهند که شرایط کافی از نظر معدل و دانشگاه محل تحصیل را داشته باشند. افرادی که موفق میشوند این فرم را دریافت کنند موظف به تکمیل و ارائه ی سایر مدارک مورد نیاز در موعد مقرر میباشند. یکی از مدارک الزامی مدرک فارغ التحصیلی است. بعبارت دیگر اول باید فارغ التحصیل شده باشید تا بتوانید تقاضای بورس کنید و اگر دانشجوی سال آخر هستید نمی توانید برای آن اقدام کنید. توجه به این نکته ضروری است که معدل بالای ۱۷ نیز مد نظر مسئولین مربوطه قرار دارد. پس از آنکه مدارک دریافت شده مورد بررسی قرار گرفت آنگاه تعدادی از واجدین شرایط را انتخاب نموده و از آنان برای مصاحبه دعوت به عمل میآید. معمولا مصاحبه در مرداد ماه انجام میشود. سپس از منتخبین مدارک دیگری درخواست شده و به ژاپن فرستاده میشود تا انتخاب نهائی در این کشور انجام شود. نتایج نهائی قبول شدگان در بهمن ماه اعلام خواهد شد. تعدادی از قبول شدگان در فروردین سال بعد به ژاپن اعزام میشوند و گروه کوچکی از آنان ممکن است در شهریور سال بعد به ژاپن بروند. این افراد به محض ورود به ژاپن به خوابگاههای از پیش آماده شده منتقل میشوند و مدت ۶ ماه فرصت دارند تبا آرامش کامل به یادگیری زبان مشغول شوند. آنگاه باید امتحان ورودی دکتری و یا فوق لیسانس را داده و در صورت قبولی در مقطع مورد نظر ادامه تحصیل بدهند. تاکید می شود که امتحان ورودی دانشگاه بسیار مهم می باشد و باید از قبل به زبان انگلیسی تسلط داشت چون غالبا برای مقاطع دکترا و کارشناسی ارشد این امتحان به زبان انگلیسی و در دو مرحله ی کتبی و مصاحبه انجام می شود.

اما راه دوم که در واقع احراز آن بسیار سخت می باشد و برمی گردد به زمینه ی مطالعاتی دانشجو و تعداد مقالات چاپ شده ی او٬ این است:

ب- تماس مستقیم با اساتید دانشگاههای ژاپن :

راه دیگر گرفتن بورس دولت ژاپن به این طریق است که با اساتیدی که زمینه تحقیقاتی آنها خوشایند شماست تماس گرفته و از ایشان بخواهید تا شما را کاندید دریافت بورس مون بوشو کنند. افرادی که از این طریق اقدام به دریافت بورس میکند میبایست قبل از بهمن ماه با استاد مربوطه تماس گرفته و موافقت وی را جلب کرده باشند. در صورتیکه این کار بسیار مشکل! با موفقیت انجام شود استاد ژاپنی خود شخصا مدارک دانشجو را به همراه فرمهای مربوطه به دانشگاه تسلیم خواهد نمود. در دانشگاه یک ارزیابی اولیه بر روی مدارک ارائه شده و دانشجویان معرفی شده می شود و سپس از طرف اساتید مختلف رتبه بندی شده و به وزارتخانه فرهنگ و علوم ژاپن معرفی میشوند. در وزارتخانه براساس سیاست های موجود تعدادی از این کاندیداها انتخاب و موفق به دریافت بورس میشوند. معمولا برای این دسته از دانشجویان که با موافقت استاد مشغول به تحصیل میشوند کلاس زبان وجود نخواهد داشت و آنان مجبورند بلافاصله پس از ورود به ژاپن فعالیت علمی خود را شروع کنند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر