ه‍.ش. ۱۳۸۹ فروردین ۲۵, چهارشنبه

انتخاب یک دانشگاه در ایالات متحده و درخواست برای پذیرش در آن

چگونه یک دانشگاه یا مؤسسه آموزش عالی را انتخاب کنم؟

با توجه به اینکه بیش از 4000 دانشگاه و مؤسسه آموزش عالی معتبر در ایالات متحده وجود دارد، لازم است هنگام انتخاب یک دانشگاه، عوامل زیادی را مد نظر قرار دهید که مهمترین آنها به شرح زیر است

· تأیید اعتبار/به رسمیت شناسی. اطمینان حاصل کنید که مؤسسه آموزشی مورد نظر شما به تأیید سازمانی رسیده باشد که توسط شورای تأیید آموزش عالی و/یا وزارت آموزش ایالات متحده به رسمیت شناخته شده باشد. همچنین توجه داشته باشید که برخی از کشورها و کارفرماها انتظارات بیشتری دارند؛ به عنوان مثال، برخی از آنها هنوز مدارکی که از طریق آموزش از راه دور کسب شده است را قبول نمی کنند.

· رشته های تحصیلی. حتی بزرگترین دانشگاه ها هم دانشجویان را برای همه مشاغل آماده نمی کنند - اطمینان حاصل کنید که دانشگاه انتخابی شما انواع برنامه هایی که شما به آنها علاقمند هستید را دارا باشد.

· مخارج. شهریه، هزینه های زندگی، و فراهم بودن کمک های مالی می تواند بین دانشگاه های مختلف در ایالات متحده بسیار متفاوت باشد.

· موقعیت. تنوع اقلیم و چشم انداز در ایالات متحده بسیار زیاد است. همچنین، به عواملی مانند علاقه به زندگی در یک محیط شهری، فراشهری یا روستایی توجه داشته باشید.

· نوع مؤسسه آموزشی. مؤسسات آموزشی می توانند دولتی، خصوصی یا وابسته به مذاهب مختلف باشند. این مؤسسات می توانند بزرگ یا کوچک باشند و تعداد زیادی یا فقط عده معدودی دانشجوی خارجی در آنها مشغول به تحصیل باشند.

· شرایط لازم و حیطه های تحقیقاتی مورد علاقه دانشکده. همخوانی با حیطه های تحقیقاتی مورد علاقه دانشکده برای دانشجویان مقطع تحصیلات تکمیلی بسیار حائز اهمیت است.

· امکانات و تسهیلات یا برنامه های ویژه. به عنوان مثال، اگر شما به زبان انگلیسی مسلط نباشید، شاید بهتر باشد دنبال دانشگاه هایی بگردید که برنامه های آموزش زبان انگلیسی را نیز ارائه می کنند.

· استاندارد های پذیرش. صلاحیت های شما تا چه اندازه با دانشجویانی که در دانشگاه مورد نظر شما پذیرفته شده اند همخوانی دارد؟ پاسخ به این سؤال می تواند به شما کمک کند تخمین بزنید احتمال قبولی شما در آن دانشگاه چقدر است.

بهترین دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی کدام هستند؟

ایالات متحده هیچ فهرست رسمی از بهترین دانشگاه ها منتشر نمی کند. برخی از سازمان های خصوصی فهرست هایی از «بهترین ها» جمع آوری می کنند، که این فهرست ها با در نظر گرفتن عواملی همچون بودجه های تحقیقاتی یا دیدگاه های صاحب نظران در یک رشته خاص تهیه می گردد. این فهرست ها از حیث نتیجه گیری تفاوت های چشمگیری با یکدیگر دارند، که البته با توجه به این که در حال حاضر بیش از 4000 دانشگاه و مؤسسه آموزش عالی تأیید شده در ایالات متحده مشغول به فعالیت هستند و هر یک از آنها اهداف و نقاط قوت خاص خود را دارند، چندان جای تعجب ندارد.

اغلب معروف ترین دانشگاه ها گران ترین دانشگاه ها نیز هستند و ورود به آنها نیز از همه مشکل تر است. «بهترین» دانشگاه یا مؤسسه آموزش عالی آن است که برای شما مناسب باشد دانشگاهی که رشته تحصیلی شما را ارائه دهد و واجد سایر معیارهایی باشد که برای شما حائز اهمیت است نظیر موقعیت، امور مالی، مسکن، و امکانات لازم برای دانشجویان خارجی.

کدام یک از دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی کم هزینه تر از همه هستند؟ آیا می توانید من را راهنمایی کنید که چه اقداماتی طی فرایند درخواست خود انجام دهم تا بتوانم از هزینه های آتی خود بکاهم؟

برای کسب اطلاعات بیشتر راجع به هزینه ها و راهبردهای تأمین بودجه، به قسمت بعدی تحت عنوان تأمین بودجه تحصیل در ایالات متحده و نیز بخش مفصل تر این وب سایت تحت عنوان کمک های مالی مراجعه کنید.

آیا مدرک ایرانی من توسط دانشگاه های ایالات متحده پذیرفته خواهد شد؟

معمولاً بله. دانشگاه های ایالات متحده عموماً مدارک سایر کشورها که مورد تأیید وزارت علوم آنها و برای ادامه تحصیل در آنجا معتبر است را می پذیرند. به هر حال، هریک از دفاتر پذیرش ایالات متحده به طور مستقل تصمیم گیری می کنند. آنها تحصیلات قبلی شما را ارزیابی می کنند تا ببینند تا چه حد با برنامه های مشابه تحصیلی در ایالات متحده و شرایط ویژه برنامه تحصیلی خاصی که برای آن درخواست داده اید قابل تطبیق است. (می توانید راجع به دغدغه هایی که ممکن است حتی قبل از درخواست رسمی برای پذیرش داشته باشید از کارکنان دفاتر پذیرش سؤال کنید.)

برای قبولی نیاز به چه نمراتی دارم؟

تنوع تحصیلی در ایالات متحده به معنای آن است که شرایط لازم برای قبولی در آنها تفاوت چشمگیری دارد؛ برخی از مؤسسات آموزشی بسیار گزینشی عمل می کنند؛ حال آنکه سایر مؤسسات اکثر متقاضیان را قبول می کنند. برای قبولی در یک برنامه آموزشی گزینشی مربوط به مقطع کارشناسی یا کاردانی، لازم است معدل مقطع متوسطه شما B باشد و یا به عبارتی جزء بیست (20) درصد ممتاز کلاس خود باشید. شرط قبولی در دانشگاه های سختگیرتر این است که جزء ده (10) درصد ممتاز کلاس خود باشید. بسیاری از مؤسسات شرایط ساده تر و حتی برنامه های آموزشی «ثبت نام آزاد» دارند که قبولی در آنها فقط مستلزم اتمام تحصیلات متوسطه یا سایر پیش شرط های لازم برای آغاز تحصیلات دانشگاهی می باشد (ممکن است شرایط اضافی برای دانشجویان خارجی وجود داشته باشد؛ به عنوان مثال، عموماً تسلط به زبان انگلیسی یکی از پیش شرط های لازم برای آغاز هر گونه تحصیلات دانشگاهی است)کافی است اطمینان حاصل کنید که آماده موفقیت در تحصیلات و پروژه های دانشگاهی می باشید؛ برنامه های آموزشی ثبت نام آزاد هم به اندازه برنامه های آموزشی مؤسسات گزینشی تر چالش انگیز هستند.

دانشجویانی که به دانشکده های تحصیلات تکمیلی وارد می شوند عموماً با توجه به شصت واحد نهایی مقطع کارشناسی خود مورد ارزیابی قرار می گیرند. شرایط لازم برای قبولی از گروهی به گروه دیگر متفاوت است، و پذیرش دانشجو در این مقطع نسبت به مقطع کارشناسی و کاردانی گزینشی تر می باشد.

چه زمانی باید برای درخواست اقدام کنم؟

در صورت امکان، یکی دو سال قبل از آنکه تحصیلات خود را آغاز کنید، در خصوص درخواست اقدام نمایید. سال تحصیلی در ایالات متحده اواخر ماه آگوست آغاز می شود و در ماه مه پایان می یابد. همچنین شاید پذیرش نیمسال دوم (که کلاس های آن در ماه های ژانویه یا فوریه آغاز می شوند) نیز امکان پذیر باشد، اما نه در تمام موارد. آخرین مهلت درخواست ممکن است برای برخی از دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی اواخر نوامبر باشد. همچنین، برای ثبت نام در آزمون های استاندارد، شرکت در آنها و کسب اطلاع از نمرات اخذ شده در آنها نیاز به وقت خواهید داشت. برخی از این آزمون ها فقط سالی یک یا دو بار برگزار می گردد.

آیا دیر دست به کار شده اید؟ برخی از دانشگاه ها برنامه های ثبت نامی انعطاف پذیرتری دارند و درخواست ها را هر زمانی می پذیرند. همچنین، در ایالات متحده شما ملزم نیستید که تحصیلات مقطع کاردانی یا کارشناسی را بلافاصله بعد از فارغ التحصیل شدن از دبیرستان آغاز کنید اگر مجبور باشید، می توانید به خاطر آنکه مهلت ثبت نام برای رشته مورد علاقه شما سپری شده است، یک سال دیگر صبر کنید. در دانشکده های تحصیلات تکمیلی، تعداد دانشجویان مسن تر حتی بیشتر است. برخی از دانشگاه ها حتی برنامه هایی را ارائه می کنند که مخصوص افراد «شاغلی» است که از تجربه کاری قابل ملاحظه ای برخوردار هستند. با این وجود، اگر زودتر دست به کار شوید، گزینه های بیشتری را فرا روی خود خواهید داشت و می توانید از بهترین فرصت های مربوط به کمک های مالی و امثال آن بهره بگیرید، بدون آنکه مجبور باشید عجله کنید و یا اینکه منتظر بمانید.

باید در چه آزمون های ورودی شرکت کنم؟

برای دریافت پاسخ به این سؤال و سایر سؤالات مربوط به آزمون، به صفحه مربوط به پذیرش در دانشگاه های آمریکا: آزمون در این بخش و نیز بخش مفصل تر راجع به آزمون در این وب سایت مراجعه کنید.

فرایند درخواست پذیرش در دانشگاه های ایالات متحده چگونه است؟

رویه های درخواست برای پذیرش بین داشنگاه های مختلف، اندکی متفاوت است. مراحل عمومی تقاضا برای پذیرش به شرح زیر است:

  • تاریخ ها و مهلت های ثبت نام تعیین شده برای تافل و سایر آزمون های لازم برای رشته و مقطع تحصیلی مورد نظر خود را بررسی کنید.
  • بعد از انجام تحقیقات لازم، فهرستی از دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی که به نظر می رسند متناسب با نیازها و اولویت های شما باشند را تهیه کنید. سپس پیام هایی را از طریق پست الکترونیک برای هریک بفرستید و از آنها خواهش کنید اطلاعات لازم و تقاضانامه های مربوطه را برای شما ارسال کنند.
  • تقاضانامه های هریک از تقریباً سه الی هفت مؤسسه آموزشی که به بهترین وجه ممکن متناسب با نیازهای شما است را تکمیل کنید (فقط یک مؤسسه آموزشی گزینشی را انتخاب نکنید)، و هریک از تقاضانامه ها را به انضمام شهریه درخواست، به دانشگاه مربوطه ارسال کنید. می توانید مدارک تحصیلی و نمرات آزمون های خود را بعداً ارسال کنید؛ حال آنکه تقاضانامه های فاقد شهریه درخواست برگشت داده خواهد شد. نمرات آزمون ها باید مستقیماً توسط سازمان مسئول برگزاری آزمون به دانشگاه مربوطه ارسال گردد.
  • از مؤسسات آموزشی که در آنها به تحصیل پرداخته اید درخواست کنید که کارنامه های رسمی را برای شما صادر کنند که نشان دهنده دوره های آموزشی باشد که شما در آنها شرکت کرده اید. اگر در آزمون های نهایی شرکت کرده اید، یک نسخه از نتایج این آزمون ها را نیز ارسال کنید. اکثر دانشگاه ها و دانشکده های آمریکایی درخواست می کنند که توصیه نامه هایی مستقیماً توسط معلمین، اساتید، کارفرماها، یا سایر افرادی که از نقاط قوت شما آگاه هستند ارسال شود. اسناد و مدارکی که به زبان انگلیسی نیست باید به همراه ترجمه انگلیسی آنها ارائه شود.

نکات اساسی که باید راجع به تکمیل تقاضانامه تحصیل در دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی ایالات متحده بدانم چیست؟

مشخصات خود را روی کلیه تقاضانامه ها، درخواست های آزمون، و غیره همواره با یک املای ثابت بنویسید. اگر گذرنامه دارید، مشخصات خود را با همان املایی که در گذرنامه شما درج شده است بنویسید. اختلاف املای مشخصات از سندی به سند دیگر می تواند مشکلاتی را ایجاد نماید.

حتی الامکان مطالب را تایپ کنید و از دست نویس کردن آنها خودداری کنید، و در مواردی که ناچار به دست نویس کردن مطالب هستید، آنها را خوش خط و خوانا بنویسید.

معمولاً از متقاضیان پذیرش در دانشگاه های گزینشی خواسته می شود مقاله یا اظهارنامه ای را بنویسند و در آن به تبیین اهداف خود بپردازند. ممکن است مؤسسه آموزشی مربوطه خط مشی هایی را در خصوص نحوه نوشتن چنین مقاله یا اظهارنامه ای ارائه دهد، اما این گونه مقالات معمولاً اهداف زیر را برآورده می سازند:

· برنامه های تحصیلات تکمیلی بیشتر علاقمند هستند جزئیاتی را درباره رشته تحصیلی مورد علاقه متقاضی، اهداف شغلی وی، و میزان تناسب برنامه مورد تقاضا با نیازها و قابلیت های تحصیلی خاص متقاضی بدانند.

· در مقطع کاردانی و کارشناسی، مقاله مزبور این امکان را برای کارکنان واحد پذیرش فراهم می کند که به درک بهتری از شخصیت و پیشینه فردی متقاضی نائل شوند. اینکه شما چه تفاوت هایی با سایر متقاضیان دارید؟ مقاله مزبور همچنین می تواند فرصت خوبی را برای ذکر مهارت ها وعلائقی که در سایر قسمت های تقاضانامه به خوبی شرح داده نشده اند فراهم کند.

چنانچه قصد دارید در رشته های مرتبط با هنرهای نمایشی به ادامه تحصیل بپردازید، ممکن است از شما خواسته شود یک نوار صوتی یا تصویری حاوی یکی از اجراهای خود را ارائه دهید. ممکن است از علاقمندان به هنرهای تجسمی خواسته شود که گزیده ای از آثار خود را ارائه دهند.

برای کلیه مطالبی که از خارج از ایالات متحده ارسال می گردد از پست هوایی/پیک استفاده کنید یا در صورت امکان به صورت آنلاین درخواست دهید. یک نسخه از کلیه مطالب و مدارکی که برای مؤسسات آموزشی ارسال می کنید را نزد خود نگه دارید.

به احتمال زیاد تقاضانامه ها حاوی مواردی خواهد بود که شامل حال دانشجویان خارجی نمی شود (مانند شماره تأمین اجتماعی، کد پستی و غیره). می توانید این گونه موارد را خالی بگذارید همچنین اگر احساس می کنید که مواردی مبهم است، می توانید طی نامه ای شرح دهید که چرا برخی از موارد را خالی گذاشته اید و نامه را به پیوست سایر مدارک خود ارسال کنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر