۱۳۸۹ آبان ۱۶, یکشنبه

آزمون GMAT و قسمت های مختلف آن (1)

چیست ؟

GMAT (بخوانید جی مت) ، کلمه ای مرکب از حروف اول کلمات تشکیل دهنده عبارت Graduate Management Admission Test (آزمون ورودی کارشناسی ارشد مدیریت) است . GMAT آزمونی استاندارد برای ارزیابی استعداد و آمادگی تحصیل در دوره های تحصیلات تکمیلی مدیریت و بازرگانی (Business) خصوصا دوره های MBA است . این آزمون در سال 1953 توسط Graduate Management Admission Council (GMAC) طراحی و اجرا شد . هدف این موسسه توسعه آزمون استانداردی جهت کمک به کالج های مدیریت و Business بود تا بتوانند دانشجویان شایسته را برای تحصیل در دوره های تکمیلی خود انتخاب کنند . این آزمون در ابتدا تنها توسط 54 موسسه برای گزینش داوطلبان استفاده می شد ، اما امروزه بیش از 1500 دانشکده و 1800 برنامه آموزشی نمره آزمون GMAT را به عنوان یکی از فاکتورهای گزینشی خود قرار داده اند .

نمره آزمون GMAT یکی از چندین فاکتوری است که دانشگاهها در هنگام بررسی درخواست داوطلبان برای ورود به دوره کارشناسی ارشد مدیریت و Business ، مورد ارزیابی قرار می دهند ، فاکتورهای دیگر می تواند شامل سابقه شغلی ، نمرات دوره کارشناسی ، نمره TOEFL ، توصیه نامه ها و ... باشد .

آزمون استاندارد GMAT که توسط GMAC برگزار می شود 250 دلار امریکا هزینه در بر دارد و نمره آن تا 5 سال پس از برگزاری آزمون معتبر است .

قسمت های مختلف آزمون GMAT

Analytical Writing Assessment (AWA)

این قسمت از آزمون شامل دو بخش است : بخش اول آنالیز یک استدلال : در این بخش یک استدلال به عنوان موضوع به دانشجو داده می شود و دانشجو باید در مدت 30 دقیقه این استدلال را تحلیل کند و تحلیل خود را بنویسد ، بخش دوم آنالیز یک فرضیه ، این بخش نیز مانند بخش قبل است ، نمره هر یک از این بخش ها بین 6-0 است .

Quantitive Section

قسمت Quantitive شامل 37 سوال چند گزینه ای است که باید در مدت 75 دقیقه جواب داده شود ، دو نوع سوال در این قسمت وجود دارد :

1) حل مسئله

2) کفایت داده

نمره این قسمت از آزمون در گستره 60-0 است .ماکزیموم نمره کسب شده این قسمت 60/51 بوده است .

Verbal Section

قسمت Verbal شامل 41 سوال چند گزینه ای است که باید در مدت 75 دقیقه جواب داده شود ، سه نوع سوال در این قسمت وجود دارد :

1) تصحیح جملات

2) استدلال منطقی

3) درک مطلب

نمره این قسمت از آزمون در گستره 60-0 است . ماکزیموم نمره کسب شده این قسمت 60/48 بوده است .

کارنامه آزمون GMAT شامل 4 نمره است : Verbal,Quantitive,total,AWA ، نمره کل (total) در گستره 800-200 قرار دارد و شامل نمره های Verbal,Quantitive است نمره AWA نمره جداگانه ای است که اهمیت آن کمتر از نمرات دیگر است و به صورت میانگین نمرات کسب شده از بخش های تحلیل فرضیه و تحلیل استدلال محاسبه می شود .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر