۱۳۸۹ آبان ۱۶, یکشنبه

آزمون بین المللی GMAT - چگونگی ثبت نام و نحوه برگزاری (2)

تغییر زمان و مکان برگزاری آزمون

برای تغییر زمان و یا مکان برگزاری آزمون شما باید مبلغ 50 دلار امریکا را بوسیله کارت اعتباری و از طریق تلفن و یا به صورت آن لاین پرداخت کنید . اگر می خواهید از طریق تلفن این تغییرات را انجام دهید شماره ای را که باید تماس بگیرید همان شماره ای است که در زمان ثبت نام استفاده کرده اید . فاصله زمانی تاریخ جدیدی که انتخاب می کنید با تاریخ اولیه نباید بیش از شش ماه باشد . آخرین مهلت برای تغییر زمان تا هفت روز قبل از برگزاری آزمون است ، پس از این زمان کل 250 دلار ضبط خواهد شد حتی اگر شما در زمان مقرر برای برگزاری آزمون مراجعه نکنید .

لغو قرار برگزاری آزمون

اگر شما حداقل هفت روز قبل از برگزاری آزمون ، به طور کلی از انجام آزمون پشیمان شوید مبلغ 80 دلار به شما بازپرداخت خواهد شد اما بعد از مهلت هفت روزه کل 250 دلار ضبط خواهد شد . می توانید به صورت آن لاین یا از طریق تلفن و پست لغو قرار برگزاری آزمون را انجام دهید .

انجام مجدد آزمون

انجام مجدد آزمون راه حل مناسبی برای بهتر نمودن نمره نیست زیرا در هنگام گزارش نمره ، کلیه نمرات 5 سال گذشته شما برای دانشگاه مورد نظر ارسال خواهد شد ، پس بهتر است که با آمادگی کامل آزمون بدهید که نیازی به انجام مجدد آزمون نداشته باشید . در صورت تمایل به انجام مجدد آزمون به نکات زیر توجه کنید :

GMAC تعداد دفعات شرکت هر داوطلب در آزمون را محدود می کند . یکی از این محدودیت ها این است که هر شخص در هر سی و یک روز متوالی تنها می تواند یک بار در آزمون شرکت کند . دومین محدودیت این است که هر شخص در هر دوازده ماه متوالی تنها می تواند پنج بار در آزمون شرکت کند . به هیچ دلیلی این محدودیت ها تعدیل نخواهد شد .

درخواست نمره آزمون

در روز امتحان و قبل از برگزاری آزمون شما می توانید پنج دانشگاه را انتخاب کنید که برای این پنج دانشگاه گزارش نمره آزمون GMAT شما به صورت مجانی ارسال خواهد شد . اگر بخواهید گزارش نمره آزمون شما به دانشگاه یا سازمانی غیر از پنج انتخاب اولیه ارسال شود باید مبلغ 20 دلار به ازای هر دانشگاه یا سازمان پرداخت کنید . درخواست گزارش نمره آزمون هم از طریق تلفن و پست یا به صورت آن لاین امکان پذیر است . نمره آزمون جی مت تا پنج سال پس از برگزاری آزمون معتبر است و شما می توانید در این مدت درخواست گزارش نمره داشته باشید .

روز امتحان

شما سعی کنید حداقل 30 دقیقه قبل از زمان تعیین شده به محل برگزاری آزمون بروید و پس از رسیدن نام خود را ثبت کنید . اگر بیش از 15 دقیقه از زمان تعیین شده دیر کنید به شما اجازه داده نخواهد شد که آزمون بدهید . باید کارت شناسایی رسمی مانند پاسپورت به همراه داشته باشید .

اطلاع از نمرات آزمون و چگونگی لغو آن

در روز امتحان و بلافاصله پس از انجام آزمون بر روی کامپیوتری که بوسیله آن آزمون داده اید پنجره ای باز می شود که از شما می پرسد آیا مایلید از نمره آزمونتان اطلاع پیدا کنید یا آن را لغو می کنید ، اگر شما اطلاع از نمره آزمون را انتخاب کنید قادر خواهید بود یک گزارش غیر رسمی نمره آزمون خود را ببینید و پرینت بگیرید که شامل نمرات قسمت های Verbal و Quantitive و نمره کل است . گزارش رسمی نمره آزمون شما که شامل نمره AWA نیز هست 20 روز پس از برگزای آزمون بر روی سایت قرار خواهد گرفت و یک نسخه از آن برای دانشگاههای انتخابی شما ارسال خواهد شد .

اگر گزینه لغو نمره را انتخاب کنید دیگر قادر نخواهید بود نمره خود را ببینید . لازم به تذکر است که لغو نمره در رکورد شما ثبت خواهد شد و در گزارش های نمره ای که در آینده خواهید داشت این لغو نمره درج خواهد شد . این تنها فرصت برای لغو نمره آزمون است .

دریافت بولتن سال 2008 آزمون GMAT

بولتن آزمون GMAT شامل اطلاعات کاملی در مورد آزمون جی مت ، نحوه ثبت نام و لیست مراکز برگزار کننده آزمون در سراسر جهان است . ضمن اینکه فرم ها ، شماره تلفن ها و فکس ها ، آدرس های ایمیل و بقیه اطلاعات مورد نیاز برای ثبت نام آزمون جی مت را نیز در این بولتن می توانید ببینید . این بولتن را از اینجا دانلود کنید .

+ نوشته شده در جمعه دوازدهم بهمن 1386ساعت 7:56 توسط رز وحشی | آرشیو نظرات

برای ثبت نام در آزمون بین المللی GMAT شما در ابتدا باید یک مرکز برگزار کننده آزمون (Test Center) را انتخاب کنید . GMAC (نهاد رسمی برگزار کننده آزمون بین المللی GMAT) برای مراکز برگزار کننده آزمون GMAT دو لیست جداگانه دارد ، یک لیست مربوط به ایالات متحده ، کانادا ، پورتوریکو و کشور های تابعه ایالات متحده است و لیست دیگر مربوط به بقیه نقاط دنیا است . متاسفانه در ایران مرکزی برای برگزاری آزمون GMAT وجود ندارد اما اکثر کشورهای همسایه مانند ترکیه و کشورهای حوزه خلیج فارس مراکزی جهت برگزاری آزمون GMAT دارند .

اکثریت قریب به اتفاق مراکز برگزاری آزمون ، مراکز دائمی هستند که در کل سال آزمون برگزار می کنند . اما تعداد کمی از مراکز ، واحدهای سیار هستند که آزمون را چند بار در سال برگزار می کنند . آزمون به روش رایانه ای یا Computer Adaptive Test (CAT) برگزار می شود . تا چند سال پیش مراکز تکمیلی وجود داشتند که آزمون را به روش قلم و کاغذ و تنها یک بار در سال برگزار می کردند . من اطلاع دقیق ندارم اما فکر می کنم از سال 2006 این مراکز کلا حذف شده است .

پس از انتخاب مکان برگزاری آزمون ، دومین مرحله تعیین زمان (تاریخ و ساعت ) آزمون است . تاریخ و ساعت خاصی برای برگزاری آزمون GMAT وجود ندارد و خود داوطلبان می توانند زمان برگزاری آزمون را در مرکزی که برای برگزاری آزمون برگزیده اند انتخاب کنند . در همه شهرهای مهم دنیا که دارای مراکز دائمی برگزاری آزمون GMAT هستند ، این آزمون همه روزه از دوشنبه تا جمعه دو بار در روز برگزار می شود . زمان برگزاری آزمون را می توانید به صورت آن لاین از طریق سایت www.mba.com و یا بوسیله تلفن ، فکس و ایمیل تعیین کنید .

مسئله ای که وجود دارد در مورد تاریخ برگزاری آزمون در فاصله سپتامبر تا دسامبر است . اگر شما می خواهید آزمون را در فاصله زمانی سپتامبر تا دسامبر برگزار کنید باید خیلی سریع ثبت نام کنید زیرا اکثر داوطلبان این فاصله زمانی را برای برگزاری آزمون انتخاب می کنند و تاریخ های برگزاری آزمون بین سپتامبر و دسامبر به سرعت پر می شود .

مرحله بعد ، ثبت نام جهت آزمون است . شما می توانید بوسیله پست ، تلفن ، فکس و یا به صورت آن لاین از طریق سایت www.mba.com ثبت نام کنید . برای ثبت نام آن لاین و یا از طریق تلفن شما در زمان ثبت نام به کارت اعتباری (Visa, MasterCard, American Express ) برای پرداخت مبلغ آزمون که 250 دلار امریکا است نیاز دارید . شما در هنگام ثبت نام از بین زمان هایی که برای مرکز آزمون انتخابی شما موجود است و هنوز پر نشده یکی را انتخاب می کنید . برای ثبت نام از طریق تلفن شما باید با خدمات مشتری جی مت (GMAT Customer Service) تماس بگیرید . GMAC برای خدمات مشتری دارای چهار منطقه است که عبارتند از :

· امریکا

· آسیای جنوب شرقی

· چین

· اروپا ، آفریقا و خاورمیانه

هر یک از این مناطق دارای ایمیل ، فکس و تلفن مخصوص به خود است که شما برای ثبت نام از طریق تلفن باید با منطقه مورد نظر خود تماس بگیرید .

CAT چیست ؟

Computer Adaptive Test به این معنی است که سوالات همزمان با امتحان دادن شما انتخاب می شود . در شروع هر بخش از آزمون یک سوال نسبتا مشکل به شما داده می شود . هنگامیکه شما به یک سوال پاسخ می دهید کامپیوتر با ثبت پاسخ شما از آن برای تعیین سوال بعدی استفاده می کند . اگر پاسخ شما درست باشد سوال بعدی که برای شما در نظر گرفته می شود دشوارتر خواهد بود و اگر پاسخ شما غلط باشد سوال آسانتری برای شما انتخاب می شود . به این ترتیب به هر داوطلب بر حسب توانایی های فردی او سوال داده خواهد شد و تعداد سوالات خیلی راحت و خیلی مشکل در آزمون کم است .

چون کامپیوتر از پاسخ شما به هر سوال ، برای انتخاب سوال بعدی استفاده می کند پس باید به هر سوالی که به شما داده می شود پاسخ دهید . یکبار که به سوالی پاسخ دادید و به سوال بعدی رفتید نمی توانید برگردید و پاسخ خود را اصلاح کنید .

نوع سوالات از خصوصیات هر بخش از آزمون است که برای همه داوطلبان ثابت است . سطح دشواری سوالاتی که درست یا نادرست پاسخ داده شده اند در محاسبه نمره آزمون مد نظر قرار داده می شود بنابراین کلیه نمرات آزمون GMAT را می توان با هم مقایسه کرد ولو اینکه داوطلبان به سوالات متفاوتی پاسخ داده باشند .

در روز آزمون به هر نفر یک کامپیوتر داده می شود . زمان استراحت شامل دو زمان پنج دقیقه ای اختیاری است که یکی پس از آزمون AWA و دیگری بین آزمون های Quantitive و Verbal به داوطلب داده می شود . اگر داوطلب بیش از زمان تعیین شده برای استراحت استفاده کند به همان اندازه از وقت آزمون او کسر خواهد شد . داوطلب بلافاصله پس از آزمون می تواند نمرات خود را ببیند .

.

سوالات استدلال منطقي شبيه به سوالات درك مطلب است با اين تفاوت كه متن همراه سوالات استدلال منطقي كوتاه و در حد يك پاراگراف است و براي هر متن يك سوال مطرح مي شود . اين سوالات اصولا مهارت هاي شما را در منطقي استدلال كردن مي سنجند . براي بيشتر داوطلبان ، استدلال منطقي ترسناك ترين قسمت آزمون GMAT است ، اما چرا داوطلبان از اين بخش مي ترسند ؟ چون جهاني را كه ما مي شناسيم منطقي نيست .

هر متن استدلال شامل مقدمات ، فرضيات و نتيجه است . مقدمات اطلاعاتي هستند كه براي تاييد و اثبات نتيجه در متن آورده مي شود . فرضيات معمولا در متن استدلال گنجانده نمي شوند و خود داوطلب بايد با استفاده از مقدمات و نتيجه اين فرضيات را حدس بزند .

گر چه خواندن كتب منطق مي تواند به شما در پاسخ دادن به اين سوالات كمك كند ، اما هيچ لزومي ندارد كه براي آمادگي ، كتاب منطق مطالعه كنيد . فقط كافي است مهارت هاي خود را در منطقي فكر كردن و منطقي استدلال كردن افزايش دهيد . مهارت در استدلال منطقي بعدها در دروس دوره كارشناسي ارشد نيز براي شما يك امتياز مثبت خواهد بود .

انواع سوالات استدلال منطقي

سوالات استدلال منطقي موارد زير را از شما مي پرسند :

1) تقويت يك استدلال .

2) تضعيف يك استدلال .

3) مشخص كردن استدلال مشابه .

4) مشخص كردن فرضيات .

5) مشخص كردن نتيجه .

6) انتخاب بهترين نتيجه .

من روش زير را براي پاسخ به سوالات استدلال منطقي پيشنهاد مي كنم

1. قبل از خواندن متن ، سوال را بخوانيد . قبل از خواندن متن بهتر است بدانيد به دنبال چه چيزي هستيد . شيوه خواندن يك متن بسته به اينكه سوال از شما مي خواهد استدلال را تضعيف كنيد و يا بهترين نتيجه متن را پيدا كنيد ، كمي متفاوت است . سوال را به دقت بخوانيد .

2. مقدمات و نتايج متن را مشخص كنيد . اين كار احتياج به مهارت زيادي دارد . هميشه نتايج در جملات انتهايي متن ارائه نمي شود . كسب اين مهارت احتياج به تمرين زيادي دارد . به اين نمونه توجه كنيد :

يك متن ممكن است با بيان نتايج در اولين جمله شروع شود و سپس چند جمله براي تاييد نتايج آورده شود . اين بدين معني است كه شما قادر نخواهيد بود كلماتي مانند " بنابراين " ، " از اينرو " و ... را كه به طور عادي براي نشان دادن نتيجه به كار مي رود در متن بيابيد .

3. سعي كنيد قبل از اينكه گزينه ها را بخوانيد ، پاسخ را حدس بزنيد . اغلب حدس شما درست خواهد بود و اين به شما كمك مي كند كه تمركزتان بر انتخاب بهترين گزينه باشد .

4. همه گزينه ها را بخوانيد . براي انتخاب اولين گزينه اي كه به نظرتان مي رسد صحيح است ، عجله نكنيد . ممكن است گزينه ديگري باشد كه از گزينه انتخابي شما بهتر باشد . گزينه هايي را كه مي دانيد غلط هستند حذف كنيد . گزينه هاي باقي مانده را به دقت آناليز كنيد و گزينه صحيح را انتخاب نماييد .

چند نكته براي پاسخ به سوالات استدلال منطقي

معمولترين انواع سوالات استدلال منطقي كه از شما تضعيف يك استدلال را مي خواهند . در اين سوالات طراحان آزمون GMAT انتظار دارند شما بتوانيد يكي از چهار نقص زير را مشخص كنيد :

1) استدلال دوري .

2) استدلال هاي علت و معلولي نادرست .

3) تعميم فراگير .

4) نظرات فاقد صلاحيت .

اين نكات به شما كمك مي كند تا به سوالات استدلال منطقي به درستي پاسخ بدهيد

1. از فرايند حذف استفاده كنيد . وقتي از شما خواسته مي شود بهترين گزينه اي كه استدلال را تضعيف و يا تقويت مي كند مشخص كنيد ، هر گزينه را يك فرضيه اضافي در نظر بگيريد و از خود بپرسيد كه "اين فرض چه تاثيري بر نتيجه استدلال خواهد داشت؟" . هر فرض بر اساس تاثيري كه بر استدلال دارد در يكي از چهار دسته زير قرار مي گيرد :

§ تقويت كننده استدلال

§ تضعيف كننده استدلال

§ خنثي

§ بي ربط نسبت به استدلال

گزينه هايي كه خنثي يا بي ربط هستند را سريعا حذف كنيد ، بر اساس اينكه سوال از شما تقويت يا تضعيف استدلال را خواسته گزينه هايي كه كار معكوس را انجام مي دهند حذف كنيد . اگر در اين مرحله بيش از يك گزينه باقي مانده است تنها يك گزينه كاملا درست است و بقيه گزينه ها داراي خطاي منطقي هستند ، براي حذف اين گزينه ها نكات زير را مطالعه كنيد .

2. هرگز يك گزينه را تنها به خاطر اينكه درست است انتخاب نكنيد . گزينه پاسخ بايد يك تعميم منطقي از استدلالي باشد كه در متن گفته شده است .

3. از دام ها چشم پوشي كنيد . اغلب اوقات متن استدلال شامل اطلاعات و جملات نامربوطي است . ياد بگيريد كه اين دام ها را از بقيه قسمت هاي مهم متن جدا كنيد .

4. از گزينه هايي كه ساختار جمله بندي آن بيش از حد مشكل است اجتناب كنيد . گزينه صحيح هميشه داراي لحن طبيعي و استدلالي ميانه رو مي باشد .

5. از گزينه هايي كه داراي جملات قطعي هستند اجتناب كنيد . جملات قطعي جملاتي هستند كه از كلماتي مانند " بايد " ، " هميشه " و ... استفاده مي كنند . طراحان به اين نوع جملات خيلي علاقه دارند . از اينرو هنگامي كه شما به گزينه اي برخورديد كه از جملات قطعي استفاده مي كند مي توانيد با خيال راحت آن گزينه را حذف كنيد .

6. به گزينه هايي كه از صفات تفضيلي استفاده مي كنند بيشتر شك كنيد . صفات تفضيلي نظير " بيشتر " ، " بهتر " ، " بيشترين " و ... صفات نسبي هستند يعني نسبت به چيزي بايد سنجيده شوند ، اگر آن چيز در گزينه نباشد با خيال راحت گزينه را حذف كنيد . به اين مثال دقت كنيد : " بيشترين آسيب ديدگي هاي فوتبال در نتيجه خوب گرم نكردن است " . در اين گزينه ما صفت تفضيلي " بيشترين " را داريم ، از خودتان بپرسيد بيشترين نسبت به چي ؟ ، چون جوابي براي اين سوال نداريم پس اين جمله منطقا غلط است .

يادداشت : در آزمون هاي GMAT كنكور ، حتما انتظار سوالاتی که هیچ ارتباطی به استدلال منطقی ندارند را داشته باشید .

دريافت فايل

سوالات استدلال منطقي كنكور 86 به همراه پاسخ تشريحي آنها را از اينجا دانلود كنيد .

.

سوالات حل مساله آزمون GMAT طراحي شده تا دانسته هاي شما را از مفاهيم پايه رياضي بسنجد و به اين ترتيب توانايي شما را در اجراي عملي شيوه هاي كمي بيازمايد .

در آزمون حل مساله موضوعات پيشرفته رياضي مثل حساب ديفرانسيل و انتگرال جزء آزمون نيست . براي موفقيت در اين آزمون كافي است با محاسبات پايه ، هندسه و جبر در حد يك دانش آموز دبيرستاني آشنا باشيد .

نكات زير براي آزمون حل مساله مفيد خواهد بود

سوال را به دقت بخوانيد . اهميت مطالعه دقيق سوال غير قابل انكار است ، يكي از شايعترين مشكلات داوطلبان آزمون GMAT اين است كه بدون خواندن دقيق صورت سوال اقدام به پاسخ دادن مي كنند ، بين اين سوال " كدام يك مي تواند درست باشد " و سوال " كدام يك نمي تواند درست باشد " تفاوت از زمين تا آسمان است . طراحان عمدا گزينه هاي سوال را طوري انتخاب مي كنند كه بتوانند از اين اشتباهات شايع داوطلبان بهره برداري كنند .

براي هر سوال از كاغذ پيش نويس استفاده كنيد . مهم نيست كه سوال چقدر آسان به نظر مي رسد ، بهتر است شما از پيش نويس خود استفاده كنيد . ديدن محاسبات بر روي كاغذ باعث مي شود كه از اشتباهات پيش پا افتاده جلوگيري كنيد .

خود را درگير محاسبات طولاني و پيچيده نكنيد . اگر به سوالي رسيديد كه داراي محاسبات پيچيده اي بود مطمئن باشيد يك راه حل آسان و ميانبر براي آن وجود دارد .

در اين آزمون تكنيك " تخمين زدن " به شدت مؤثر است . خيلي وقت ها ، جواب يك سوال آزمون حل مساله يك مقدار خاص است و مقاديري كه در گزينه ها داده شده است خيلي نزديك به هم نيستند . در نتيجه با تكنيك " تخمين زدن " مي توانيد در وقت صرفه جويي كنيد . براي مثال ، اگر شما بدانيد كه مقداري كه به دنبال آن هستيد حدود 30% است و گزينه ها 4% ، 13% ، 29% ، 47% و 81% باشند ، شما با اطمينان مي توانيد حدس بزنيد كه 29% گزينه صحيح است . شما به اين ترتيب وقت زيادي را صرفه جويي كرده ايد و از محاسبات پيچيده اي كه ممكن است منجر به اشتباه شود خودداري نموده ايد .

ياد بگيريد كه چگونه از جاگذاري استفاده كنيد . اگر در مساله اي گير افتاديد ، هميشه مي توانيد با جايگذاري گزينه ها به جواب برسيد .

اگر گزينه ها مقدار هستند ، هنگامي كه از اين شگرد استفاده مي كنيد پيشنهاد مي كنيم از گزينه اي كه مقدار وسط را مي دهد شروع كنيد . حتي اگر مقدار وسط جواب سوال نباشد ، مي تواند به ما بگويد كه ما بايد عدد بالاتر يا پايين تر را براي جايگذاري استفاده كنيم .

اگر گزينه ها متغيرند و ما بايد با حدس اعداد گزينه ها را امتحان كنيم پيشنهاد مي كنيم براي اينكه در جايگذاري سريعتر به جواب برسيد از شگرد حل پسرو استفاده كنيد . به اين شكل كه براي جايگذاري اعداد در گزينه ها از گزينه آخر شروع كنيد و به سمت گزينه اول حركت كنيد . ديده شده است كه در آزمون GMAT اين شيوه در 70% موارد سريعتر از حل پيشرو ما را به جواب مي رساند .

مقادير را آزادانه تبديل كنيد . اغلب ميانبرهايي براي انجام محاسبات و حل مساله وجود دارد اگر كه شما بتوانيد روابط بين اعداد استفاده شده در مساله را تشخيص دهيد . به ذهن بسپاريد كه طراحان GMAT هرگز اعداد سوالاتشان را اتفاقي انتخاب نمي كنند . اين تكنيك بويژه وقتي كه حس مي كنيد براي محاسبه احتياج به ماشين حساب داريد خيلي مفيد است .

به عنوان آخرين راه چاره از فرايند حذف استفاده كنيد . حدس زدن ، جايگذاري و بعضي تكنيك هاي ديگر به شما در حذف گزينه هاي غلط كمك خواهد كرد .

تمرين ، تمرين ، تمرين . حل مسئله و تمرين زياد كليد موفقيت شما در اين آزمون است .

انواع سوالات و نكاتي براي حل آنها

سوالات هندسي

به سنجش بصري شكل يا نمودار همراه يك مسئله هندسي استناد نكنيد . يكي از رايجترين اشتباهات داوطلبان اين است كه دو خط كه در شكل عمود به نظر مي رسند را تشكيل دهنده يك زاويه قائمه مي گيرند در حالي كه در سوال گفته نشده است كه اين خطوط عمود بر هم هستند .

حداقل 30 ثانيه براي مرور شكل وقت بگذاريد . بسياري از اعداد و اصولي را كه لازم داريد مي توانيد در اين شكل ها بيابيد .

سوالات نموداري

حداقل 30 ثانيه براي مرور نمودارها و جداول وقت صرف كنيد . مسائل نموداري احتياج به محاسبات سخت رياضي ندارند . در عوض ، آنها طراحي شده اند تا توانايي شما را در تفسير اطلاعات موجود در نمودارها و جداول بسنجند . براي فهم و پاسخ به اينگونه مسائل برچسب محورها ، شرح نمودار و واحدهاي اندازه گيري مهم تر از داده هاي ارائه شده در نمودار است .

مطمئن شويد با نمودارهاي خطي ، ميله اي و دايره اي آشنا هستيد . اين سه نوع ، معمولترين نمودارهاي استفاده شده در آزمون GMAT هستند .

مي توانيد به تخمين بصري نمودارهاي ميله اي و خطي استناد كنيد . طراحان در اين سوالات از حقه هاي بصري براي گول زدن شما استفاده نمي كنند . در واقع اغلب اوقات شما مي توانيد با سنجش بصري نمودارها گزينه درست را انتخاب كنيد . باز هم تاكيد مي كنيم از تخمين بصري در مسائل هندسي استفاده نكنيد .

Word Problems

براي اين مسائل معادله بنويسيد . Word Problems مسائلي هستند كه با كلمات و عبارات مسئله را طرح مي كنند . ( به طور مثال : چه اتفاقي مي افتد اگر قطارها با سرعت خاصي حركت كنند ؟ ) نوشتن يك معادله در فهم و حل مسئله به شما كمك زيادي مي كند . از نماد هاي بديهي در معادله خود استفاده كنيد مثلا "A" براي "قطار A" و B براي "سن بهرام" و ... .

دريافت فايل

مجموعه كوچكي از بهترين سوالات حل مساله آزمون GMAT به همراه سوالات حل مساله كنكور 86 را از اینجا دريافت كنيد .

.

سوالات درك مطلب آزمون GMAT طراحي شده است تا درك شما را از مفاهيم ، معاني و ساختارهاي موجود در يك متن بيازمايد . استاندارد اين است كه هر متن بين 200 تا 400 كلمه داشته باشد و براي هر متن 4 سوال درك مطلب ارائه شود . در آزمون بين المللي GMAT تعداد متن ها 2 تا 4 متن است .

سه نوع از معمولترين متون درك مطلب

متن هايي كه شما در آزمون GMAT با آن برخورد مي كنيد اغلب درباره يكي از سه موضوع زير است . صرف نظر از موضوعي كه با آن برخورد كرده ايد ، مطمئن باشيد هر چيزي را كه لازم است بدانيد در متن گنجانده شده است . طراحان عمدا موضوعات گمنام را براي متون درك مطلب بر مي گزينند تا احتمال استفاده افراد از دانسته هاي قبلي خود براي پاسخ به سوالات را به حداقل برسانند .

1. متون علمي . اين متون درباره موضوعاتي مانند بيولوژي ، شيمي و پزشكي بحث مي كنند . بهتر است اين متون را با سرعت بيشتري بخوانيد . هدف شما در اين مرور اوليه آشنايي با ساختار متن و تحليل كلي متن است .

گرچه خواندن متون علمي اغلب خسته كننده است اما اين متون كاملا واقعي و سرراست هستند . از اينرو ساده ترين سوالات درك مطلب در آزمون GMAT مربوط به متن هاي علمي است . امكان مشاهده سوالات استنتاجي ( نتيجه گيري ) كه بر اساس اين متون طراحي شده باشند خيلي كم است و بيشتر سوالات واقعي هستند كه مي توان مستقيما از روي متن به آنها پاسخ گفت .

2. متون جامعه شناسي . اين متن ها درباره موضوعاتي مانند تاريخ ، سياست و جغرافيا بحث مي كنند . اين متون احتمالا لذت بخش ترين متون درك مطلبي است كه خواهيد خواند . اين يك خوش شانسي است ، زيرا شما بايد اين متن ها را آهسته بخوانيد تا بتوانيد به سوالات اين متون كه اكثر آنها استنتاجي هستند پاسخ بدهيد .

3. متون بازرگاني : متون بازرگاني ساختار خيلي مشكلي دارند ، سوالات اين متون شما را ملزم مي كند اطلاعات را استنتاج كنيد و حتي آرا و عقايد نويسنده را مشخص كنيد . لازم است كه اين متون را آهسته و با دقت بخوانيد .

بيشتر وقت ها متون بازگاني شامل كلمات مركبي هستند كه شما تا به حال نشنيده ايد ، هنگام بر خورد با اين عبارات هول نكنيد . فهميدن معني آنها سخت نيست كافي است اين عبارات را تجزيه كنيد و از روي قسمت هاي تشكيل دهنده آنها به مفهوم عبارت پي ببريد .

چهار نوع از معمولترين سوالات درك مطلب

1. سوالات واقعي . به اين سوالات مستقيما از روي متن مي توان پاسخ گفت . گرچه اين سوالات آسانترين سوالات درك مطلب هستند اما زمانبر نيز هستند .

2. سوالات استنتاجي . سوالات استنتاجي به جاي اينكه آموخته هاي شما را از واقعيات مطرح شده ، مستقيما بيازمايند ، توانايي شما را در استخراج نتايج از اطلاعات داده شده مي سنجند . اين سوالات حتي ممكن است از شما بخواهد در مورد عقايد نويسنده اظهار نظر كنيد و يا نتايج بيشتري كه مد نظر نويسنده بوده است را حدس بزنيد . اين سوالات معمولا سخت ترين سوالات درك مطلب براي داوطلبان است .

3. سوالات ايده اصلي . اين سوالات از داوطلبان مي خواهند كه منظور يا ايده اصلي متن را مشخص كنند . خيلي از داوطلبان معتقدند كه اين سوالات خيلي مشكل هستند . توصيه ما اين است كه بپذيريد هر گزينه اي كه در مورد متن توضيحي داده است ، لزوما موضوع اصلي متن را مشخص نمي كند .

در سوالات ايده اصلي گزينه هايي كه بر اطلاعات واقعي تاكيد مي كنند را معمولا مي توان حذف كرد . گزينه هايي كه خيلي كوتاه اند يا خيلي طولاني هستند نيز معمولا نادرست هستند . گزينه اي كه شامل كلمات و مفاهيم كليدي متن است به احتمال زياد گزينه صحيح است .

4. سوالات لحن . برخي اوقات از شما خواسته مي شود لحن متن را مشخص كنيد . يك قانون عمومي وجود دارد كه مي گويد احتمال مثبت بودن يا طبيعي بودن لحن متن بيشتر از منفي بودن آن است . براي يك متن علمي ، لحن نوشته به احتمال فراوان طبيعي است .

نكاتي در مورد پاسخگويي به سوالات درك مطلب

1. از كاغذ پيش نويس استفاده كنيد . چون متن ها نسبتا طولاني هستند و فهم جملات و پاراگراف هاي آن مشكل است ، ممكن است شما بخواهيد از كاغذ پيش نويس استفاده كنيد تا از ايده اصلي هر پاراگراف يادداشت هاي خيلي خلاصه برداريد . يادداشت برداشتن مخصوصا وقتي شما بخواهيد محل اطلاعات واقعي را در متون علمي پيدا كنيد مفيد خواهد بود . براي اينكه منظور ما از يادداشت برداري خيلي خلاصه متوجه شويد اين يادداشت ها را مطالعه كنيد : " پاراگراف 1 : تفاوت انواع پروانه ها . پاراگراف 2 : سيستم عصبي آنها چگونه كار مي كند . پاراگراف 3 : چگونه آفت كش A بسياري از آنها را مي كشد " . استفاده از پيش نويس به شكلي كه گفته شد به شما كمك خواهد كرد تا كل متن را خلاصه كنيد و مباحث اساسي آن را براي سوالات ايده اصلي مشخص كنيد . به جاي استفاده از پيش نويس مي توانيد مطالب مهم و كليدي هر پاراگراف را در خود متن علامت بزنيد .

2. قبل از خواندن متن ، يك بار سوالها را بخوانيد . در اين صورت شما مي دانيد كه در هنگام خواندن متن بايد بر چه مواردي تمركز كنيد .

3. نوع متني را كه داريد مي خوانيد مشخص كنيد . با به خاطر سپردن انواع متوني كه در بالا گفته شد و مشخصه هاي آنها ، بهتر مي توانيد وقت خود را مديريت كنيد .

4. هنگام پاسخگويي به سوالات واقعي قسمتي از متن كه در مورد آن سوال است و چند جمله قبل از آن را به دقت بخوانيد . هنگام پاسحگويي به يك سوال واقعي اگر شما فقط خطي از متن كه در مورد آن سوال است را بخوانيد ، حس مي كنيد كه گزينه ها مبهم و فريبنده هستند . اما خواندن چند جمله قبل باعث مي شود شما بهتر بتوانيد اطلاعات را تفسير كنيد و به راحتي گزينه صحيح را انتخاب كنيد .

5. تمرين ، تمرين ، تمرين . براي موفقيت در آزمون درك مطلب شما بايد اين نكات و مطالب را بخوانيد و با تمرين زياد نحوه و محل استفاده از آنها را ياد بگيريد .

دريافت فايل

سوالات درك مطلب كنكور 86 به همراه پاسخ تشريحي آنها را از اينجا دريافت كنيد .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر