۱۳۸۹ آبان ۱۶, یکشنبه

سوالات کفایت داده در آزمون GMAT

سوالات كفايت داده آزمون GMAT طراحي شده است تا توانايي شما را در موارد زير بسنجد :

· آناليز يك مسئله كمي

· تشخيص اطلاعاتي كه مرتبط با مسئله هستند

· تعيين اينكه در كجا اطلاعات كافي براي حل مسئله وجود دارد

مفاهيم رياضي كه بايد بدانيد

شما براي حل مسائل كفايت داده بايد اطلاعات رياضي در حد يك دانش آموز دوره دبيرستان داشته باشيد . مفاهيمي مانند : محاسبات پايه ، ميانگين ، كسرها ، اعشاري ها ، جبر ، فاكتورگيري ، اصول پايه هندسه مانند مثلثات ، دايره ها و چگونگي بدست آوردن سطح و حجم شكل هاي هندسي ساده . حساب ديفرانسيل و انتگرال را لازم نيست بدانيد .

شكل سوالات و گزينه هاي جواب

مسائل كفايت داده شامل مقداري اطلاعات درون خود مسئله است و دو توضيح كه با اعداد (1) و (2) مشخص شده اند . شما بايد مشخص كنيد كه آيا توضيحات داده شده داده هاي كافي را در اختيار شما مي گذارد كه بتوانيد به مسئله پاسخ بگوئيد يا خير . گزينه هاي جواب همه سوالات كفايت داده دقيقا مشابه هم است كه در ابتداي سوالات داده شده و براي هر سوال تكرار نمي شود . گزينه ها را قبل از آزمون به ذهن بسپاريد تا بتوانيد بهتر از وقت آزمون استفاده كنيد . اين گزينه ها عبارتند از :

1) توضيح (1) به تنهايي براي پاسخ به مسئله كافي است ، اما توضيح (2) به تنهايي كافي نيست يا توضيح (2) به تنهايي براي پاسخ به مسئله كافي است ، اما توضيح (1) به تنهايي كافي نيست .

2) دو توضيح با هم براي پاسخ به مسئله كافي است ، اما هر كدام از توضيحات به تنهايي كافي نيست .

3) هر كدام از توضيحات به تنهايي براي پاسخ به مسئله كافي است .

4) توضيحات (1) و (2) با هم براي پاسخ به مسئله كافي نيست .

يك فرايند 4 مرحله اي ساده براي پاسخ دادن به اين سوالات

بيشتر داوطلبان اين اشتباه را مرتكب مي شوند كه از يك روش سيستماتيك و منظم براي آناليز گزينه هاي سوالات كفايت داده استفاده نمي كنند . توجه به تنها يك گام از فرايند ارائه شده در زير مي تواند تاثير بسزايي در پاسخگويي بهتر شما به سوالات اين قسمت داشته باشد .

1. سوالات را با دقت بخوانيد . سوالات عموما يكي از اين سه چيز را از شما مي خواهند : 1) يك مقدار بخصوص ، 2) يك گستره از اعداد ، يا 3) يك مقدار بله/خير . مطمئن شويد فهميده ايد كه مسئله چه چيزي را از شما مي خواهد .

2. مشخص كنيد چه اطلاعاتي براي پاسخ به مسئله لازم است . بديهي است كه اين اطلاعات بسته به نوع سوالي كه از شما پرسيده مي شود ، تغيير مي كند . براي مثال ، براي تعيين مساحت يك دايره ، لازم است شما قطر ، شعاع يا محيط دايره را بدانيد .

3. به هر يك از توضيحات مستقل از ديگري نگاه كنيد . اگر يكي از توضيحات براي پاسخ به سوال كافي بود و ديگري ناكافي گزينه 1 را انتخاب كنيد و اگر هر كدام از توضيحات به تنهايي براي پاسخ به سوال كافي بودند گزينه 3 را انتخاب كنيد .

4. اگر گام 3 يك گزينه را به عنوان پاسخ به شما نداد ، دو توضيح را با هم تركيب كنيد . اگر با تركيب توضيحات توانستيد به سوال پاسخ بدهيد گزينه 2 را انتخاب كنيد ، در غير اين صورت گزينه 4 را در پاسخنامه علامت بزنيد . تاكيد مي كنيم كه گام 4 تنها در صورتي بايد مورد استفاده قرار گيرد كه شما در گام 3 نتوانيد گزينه جواب را انتخاب كنيد .

يادداشت : فرايند گفته شده براي آزمون هاي چهار گزينه اي كاربرد دارد و براي آزمون هاي پنج گزينه اي مانند آزمون بين المللي GMAT اين فرايند متفاوت است .

چند نكته براي پاسخگويي به سوالات كفايت داده

فقط از اطلاعات داده شده در سوال استفاده كنيد . طراحان آزمون GMAT در صدد اندازه گيري توانايي داوطلب براي تشخيص واقعيات از فرضيات غير دقيق هستند . براي تعيين اندازه زوايا ، خطوط موازي ، تشخيص نوع يك شكل و ... به سنجش بصري شكل يا نمودار همراه يك مسئله هندسي استناد نكنيد . به علاوه ، از اطلاعات هيچ مسئله اي براي پاسخگويي به يك مسئله ديگر استفاده نكنيد . در آزمون كفايت داده هر سوال را بايد تنها با اطلاعات موجود در خودش آناليز كرد . هر طراح ماهر آزمون GMAT سعي مي كند با گذاشتن عمدي گزينه هاي غلط از اين اشتباهات معمولي داوطلبان بهره برداري كند .

خود را درگير محاسبات طولاني و پيچيده نكنيد . سوالات كفايت داده طراحي شده اند تا توانايي شما را در انديشيدن به صورت مفهومي بيازمايند نه در حل يك مسئله رياضي . اگر به سوالي رسيديد كه داراي محاسبات پيچيده اي بود مطمئن باشيد يك راه حل آسان و ميانبر براي آن وجود دارد .

از فرايند حذف استفاده كنيد . به ياد داشته باشيد تا وقتي كه شما به هر توضيح مستقل از ديگري نگاه مي كنيد ، شيوه آناليز اهميتي ندارد و شما مي توانيد هر يك از توضيحات را با شيوه متفاوت از ديگري آناليز كنيد . اگر از پس توضيح (1) بر نيامديد به سراغ توضيح (2) برويد ببنيد كه آيا اين توضيح مي تواند به شما در حذف گزينه هاي نادرست كمك كند يا خير . اگر توانستيد تعداد گزينه ها را به 2 گزينه كاهش دهيد ، توصيه مي كنيم در اين حالت يكي از گزينه ها را انتخاب كنيد .

حواستان به توضيحاتي كه يك چيز يكسان را با عبارات متفاوت به شما مي گويند باشد . وقتي كه دو توضيح دقيقا اطلاعات يكساني را به شما مي دهند تنها گزينه هاي 3 يا 4 مي توانند صحيح باشند . يك كار مورد علاقه طراحان آزمون GMAT تركيب كردن نسبت ها و درصد ها است . در مثال زير توضيحات (1) و (2) دقيقا يك چيز را به ما مي گويند .

1) مقدار x ،50% مقدار y است .

2) نسبت y:x برابر 2:1 است .

تمرين ، تمرين ، تمرين . وقتي كه شما براي تمرين سوالات كفايت داده صرف مي كنيد باعث مي شود فرايند و نكات ارائه شده در اين پست ملكه ذهنتان شود . در ضمن تمرين زياد باعث مي شود كه مفاهيم رياضي مورد استفاده در اين سوالات را به سرعت ياد بگيريد و سر جلسه آزمون بهتر بتوانيد روابط و فرمولهاي رياضي مورد نياز را به ياد آوريد .

دريافت فايل

مجموعه كوچكي از بهترين سوالات كفايت داده به همراه سوالات و پاسخ تشريحي آزمون كفايت داده كنكور 86 را از اینجا دانلود كنيد .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر