۱۳۸۹ آبان ۱۶, یکشنبه

رنكينگ MBA

از نزديك به 30 سال پيش كه كارشناسي ارشد mba به يكي از محبوبترين مدارك دانشگاهي دنيا تبديل شد . افزايش تعداد دانشگاههاي ارائه كننده دوره mba و تفاوت موجود بين كيفيت دانشگاهها ، دانشكده ها و دروس ارائه شده در اين دوره ها ، انتخاب يك برنامه آموزشي مفيد و معتبر را براي داوطلبان مشكل نمود . به همين دليل ، انتشارات مختلفي اطلاعات اين برنامه ها را گردآوري نموده و اين اطلاعات را به صورت كتاب يا نرم افزار منتشر كردند . در سال هاي بعد ، مجلات معتبر مرتبط با تجارت و اقتصاد با جمع آوري اطلاعات دانشكده هاي مختلف اقدام به رتبه بندي (رنكينگ) اين دانشكده ها بر اساس معيارهاي مختلف نمودند . يكي از مهمترين اين مجلات Bussiness Week بود كه رنكينگ برنامه هاي mba را هر دو سال يك بار منتشر مي كرد . Financial Times ، The Economist ، Forbes ، The Wall Street Jurnal و U. S. News & World Report نيز رنكينگ دوره هاي آموزشي MBA را منتشر كردند . لينك هاي انتهاي اين مطلب را براي ديدن برخي از اين رنكينگ ها ببينيد .

در آن سال ها روش هاي متفاوتي براي رتبه بندي دوره هاي آموزشي MBA وجود داشت در سال 19۷7مجله The Carter Report ، دوره هاي آموزشي MBA را بر اساس تعداد مقالات علمي كه توسط هر دانشكده منتشر مي شد ، رتبه بندي كرد . برخي از مجلات علاوه بر معيار بالا از ملاك هايي مانند سنجش سطح علمي دانشجويان و فارغ التحصيلان ، ارزيابي اعضاي هيئت علمي ، تعداد داوطلبان ورود به دوره و ... نيز براي رتبه بندي استفاده مي كردند .

بعدها نتايج يك مطالعه نشان داد رتبه بندي دوره هاي آموزشي MBA بر اساس تركيب ميزان شهريه هر دانشگاه و نمره GMAT دانشجويان نتايج مطلوب تري را در پي خواهد داشت و معقول تر است . بر همين اساس معيار هاي رتبه بندي تغيير كرد و امروزه ليست هايي منتشر مي شوند كه دوره هاي آموزشي MBA را توسط يك معيار و يا تركيبي از معيارهاي مختلف رتبه بندي مي كنند . برخي از مهمترين اين معيارها عبارتند از ميزان شهريه ، نمره GMAT دانشجويان ، تعداد داوطلبان ورود به دوره و ...

رنكينگ دوره هاي آموزشي MBA در مقالات و وبسايت هاي علمي مورد بحث قرار گرفته است و منتقدين اشكالات زير را در مورد آنها مطرح مي كنند :

1) رنكينگ ها تعداد محدودي از دوره هاي آموزشي را در نظر مي گيرند و از تعداد زيادي از دانشكده هاي ارائه كننده دوره MBA ، چشمپوشي مي كنند .

2) روش هاي آماري رنكينگ ها ممكن است نادرست يا جانبدارانه باشد .

3) در ليست هايي كه از معيارهاي يكسان جهت رتبه بندي استفاده مي كنند يك دانشگاه بايد رتبه يكساني داشته باشد ، در حالي كه اينگونه نيست .

4) تمركز رنكينگ ها بيشتر بر خود دانشگاه است در حاليكه بعضي از دانشگاهها دوره هاي MBA با كيفيت متفاوت ارائه مي كنند . ( مثلا يك دانشگاه ممكن است كه دوره هاي روزانه خيلي خوبي داشته باشد اما دوره هاي شبانه همين دانشگاه چندان معتبر نباشد )

با وجود همه اين اشكالات ، به نظر مي رسد با توجه به تعدد و كثرت دوره هاي آموزش MBA ، داوطلبان چاره اي جز اعتماد به اين رنكينگ ها نداشته باشند .

لينك رنكينگ هاي MBA

1) رنكينگ Wall Street Jurnal در سال هاي اخير

2) رنكينگ آن لاين دوره هاي MBA مجله Financial Times

3) رنكينگ آن لاين دوره هاي MBA مجله The Economist

4) راهنماي رسمي MBA پايگاه اطلاعاتي دوره هاي آموزش MBA با قابليت جستجو و تعيين معيار رتبه بندي (ما اين رنكينگ را پيشنهاد مي كنيم )

5) 50 دوره برتر MBA از ديدگاه دولت انگلستان

6) رنكينگ دوره هاي آموزش MBA كشور استراليا در سال 2007

7)Find-MBA رد پاي دانشگاههاي ايراني را تنها در رنكينگ هاي اين وبسايت مي توانيد ببينيد .

منبع : Wikipedia

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر